Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Mai 2018, 18:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 23:49 
Avlogget

Jeg er basert øst for fjellkjeden som skiller vest og øst norge. Dette gjør at vindnivåer og da også storm er vesentlig svakere her jeg holder til enn f.eks. i Kristiansand og videre vestover.

Jeg har primærbolig 77 meter over havet. Dette er betydelig bedre enn min forrige primærbolig som var 8 meter over havet.

Jeg har ingen vegg i vegg naboer i byggefeltet jeg bor i. Jeg har naturområde på den ene siden. Den ene naboen bor ca 2 meter nedenfor meg. Den andre naboen bor over veien.

Jeg kommer til å sperre av tomten med tujahekk eller lignende til våren.

Jeg har sikret meg for kalde vintere. Selv om vinterne pleier å være milde og greie her på sørlandet fremfor bl.a. Oslo hvor det er vesentlig kaldere.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 00:07 
Avlogget

ser du selv noen "truende" elementer med lokasjonen?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 00:15 
Avlogget

Det er mange ting jeg gjerne skulle ha forbedret.

Jeg ønsker å kunne koble huset off grid.

Dvs at jeg trenger alt mulig som kan bidra til å gi huset fornybar strøm.
Dette har jeg overhodet ikke på denne boligen.
Jeg har heller ikke egen brønn.

Jeg har imidlertid en haug av mat jeg har kjøpt både av hermetikk og vanlig mat som er fryst ned og som handles inn ved jevne mellomrom for å få rotert varene.

Jeg kunne og tenkt meg å hatt frukttrær, åker, bærbusker

Heldigvis er jeg over den magiske grensen på 70 meter :D om all is i verden smelter blir det 67 meter høyere vannstand verden over :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 10:36 
Avlogget

har du sørvendt tak?
bekk med vannføring?
Du kan også bruke taket for å samle regnvann.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 12:06 
Avlogget

Ja jeg har tenkt på å bruke regnvann som drikkevannskilde. Men slike cisterner koster ganske mye penger da. Jeg har sørvendt tak, men jeg har ikke all verdens med kveldssol pga et svært fjell mot vest. Så jeg vet ikke helt hvor bra det hadde vært i forhold til solcellepanel da :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 13:57 
Avlogget

Tror du vil finne mange billige løsninger på Youtube for å samle og filtrere regnvann. Bare fantasien osv....

Som jeg har nevnt flere steder i dette forumet så er det vanskelig å foreslå noe spesielt når du ikke beskriver trusselen. Tolker det litt at du vil plante hekk for å hindre innsyn/lett tilgang og at du vil sikre deg med basale behov.

Problemer med innsyn/tilgang kan være et tveegget sverd. Det du ikke ser kan komme veldig nære og din barrikade kan brukes av andre mot deg. Et godt prinsipp militært er godt skjul der du skal være med åpen sikt rundt. Skuddfelt/ tidlig deteksjon av fare osv. Har du flere bygninger så kan kanskje en slags barriere som gjør det mulig for deg å bevege deg mellom husene utenfor syne?

Når det gjelder selvforsyning så kommer dette an på lokaliteten og trusselbildet. Kan du bevege deg bort fra boligen i kortere perioder i et stort sett rolig samfunn, så finnes vann overalt for å hentes. Er det menneskelige trusler, så vil lagring av vann/regnsamling ol være smart. Jeg har satset på mange måter å varme opp ting med og for lys. (parafinlamper ol.). Da kan du lage mat, varme lokaler og smelte snø og is. Det siste er ikke det mest brenseløkonomiske men greit hvis du kan forsmelte snø i det varme lokalet før koking.

Når det gjelder strøm så kan solcelle være greit, men hvis en ser på hva en trenger så vil kanskje strøm ikke være så viktig? Et aggregat eter opp brensel som tar slutt en dag. Eller som kunne brukes bedre til å varme kroppen. Bor du høyt med vind så vet jeg ei hytte som er off grid med propan, solcelle og vindturbin.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 15:14 
Avlogget

er fortsatt effekt med solcelle, og om du kan kombinere det med vind og eller annen kraft
så er det bedre enn nothing når kraftlinja er nede.
men det blir selvsagt en invistering som må tenkes over.
og som norseman nevner så kan kreativitet spare deg masse penger ang.
vann :-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 19:26 
Avlogget

Jeg har regnet meg frem til at et solcellepanel som duger kan komme opp i 200.000 ;) Men det er absolutt en investering som kan vurderes :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 20:27 
Avlogget

Enten så har du funnet noen dyre paneler, eller så har du inkludert batteribank og alt tilbehør i den prisen... :) For bare paneler for 200k,-, ville gi deg rundt 120kW! :shock:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 20:43 
Avlogget

Jeg tror jeg regnte meg frem til alt jeg trengte for å få det til å gå rundt :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 20:59 
Avlogget

Ja, hvis man ikke bygger/bygger om boligen til passivhus standarden og lærer seg å konservere strøm, så bruker man vel fort over 50kW i døgnet i vinterhalvåret og det - skal vanskelig la seg generere med solceller om vinteren, hvor sola kan være borte i ukesvis...
I 5 sammenhengende uker i januar/februar i fjor, så tror jeg at jeg registrerte 8 timer med sol på de 800W med paneler jeg har, så da ble det smått med selvprodusert energi inn på banken... ;)

Men et solcelleanlegg til 200k,- - ja, selv 100k,- ville hjelpe en langt på vei til selvforsyning, men man bør nok forberede seg på endel 'landstrøm'/generatordrift om vinteren... :roll:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 21:25 
Avlogget

har fortsatt ikke lagt fra meg ideen med dampmaskin som generator.
med sikkerhetsventiler på alle sårbare punkt og palassere den i et bygg
hvor man legger til rette med utblåsningsvegg osv. så vil det kunne hjelpe
vinterstid. mye å sette seg inn i + vedlikehold og ok reservelager. men absolutt
verdt å tenke mer på siden det brukes ved. kombiner det med varmvannsanlegg og
evt fjernvarme så ser jeg absolutt verdien i det.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2015, 01:06 
Avlogget

Mr I skrev:
Ja jeg har tenkt på å bruke regnvann som drikkevannskilde. Men slike cisterner koster ganske mye penger da. Jeg har sørvendt tak, men jeg har ikke all verdens med kveldssol pga et svært fjell mot vest. Så jeg vet ikke helt hvor bra det hadde vært i forhold til solcellepanel da :)

kjøpte 8-1000l IBC container og de kostet 800kr stk(2014) fritt tilkjørt..disse var da bare vasket-men med ny "blære" var 1200kr minnes jeg..
minns det var dette firmaet..http://noreko.com/norsk/produkter_tjenester/ibc_nye/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: