Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 17:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Jan 2015, 23:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Under orkanen Nina (her hos meg målt langt over orkan styrke i 4 timer) sitt besøk forleden, og trær som rotveltet over kraftlinjene, fikk jeg en reell test av bl.a. nødstrømaggregatet mitt. Det viser seg at varmepumpen etter kort tid faller ut, mest sannsynlig pga dårlig strømkvalitet. Generatoren viser pulserende spenning i området 198 til 240 Volt. Finnes det noe prismessig overkommelig utstyr som kan stabilisere spenningen nær 220 Volt?
Hva heter det, og hvor kan det kjøpes?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 16:06 
Avlogget

"Spenningskvalitet"
Varmepumpe med kompressor er svært tungdrevet, grunnen til at det heter at en varmepumpe skal ha egen 16A kurs er ikke fordi den trekker 16A kontinuerlig, men fordi kompressoren er tung å i startøyeblikket trekker betydelig mengde strøm (Foreksempel 40A)

Et Aggregat har ingen reserver å pøse på med som strømnettet har, så når varmepumpen (i tilegg til alt det andre som da står på aggregatet) starter kompressoren så vil spenningsfallet bli så stort at den vil falle ut, trolig vil andre ting på den skjøteledningen også falle ut eller få styggere spenningsfall...

Jeg føler at du nok overbelaster aggregatet ift kontinuerlig strømtrekk+startstrømmer på utstyret, kjøleskap, fryser, varmepumpe, alle har kompressorer.
Ingne varmeelement/tillegsvarme som forsøkte å slå inn oppå det igjen? :P

For å få mer stabil strøm så kan UPS (Uninterupted Power Supply) være en løsning, men j----- dyrt om du skal drive en varmepumpe fra den...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 19:17 
Avlogget

Eller ha et større aggregat som takler det økte forbruket i startøyeblikket

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2015, 23:39 
Avlogget

Det er mulig å bruke en "en-til-en-transformator" for å jevne ut stopper i strømnettet. Det er i praksis en stor smultring av jern med kobberviklinger fra strømnettet eller generatoren inn på den ene siden, og viklinger koblet til nettet i huset på den andre siden. Dette kan også brukes dersom strømmen du får fra strømnettet har for høy eller for lav spenning. Å montere noe slikt krever sannsynligvis godkjenning fra strømleverandør, og jeg gjetter på at den lokale elektrikeren klør seg litt i hodet når du ber om det.
Disclaimer: Jeg er ingeniør, men ikke elektroningeniør, så ikke ta det jeg sier alt for bokstavelig!

En slik transformator vil kunne jevne ut en litt skitten sinuskurve fra en generator slik at strømmen som leveres er litt penere. Ulempen er at det er noe tap her, ettersom litt av magnetfeltet sløses bort på omgivelsene og det blir litt varmeutvikling i spolene.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2015, 17:44 
Avlogget

Det er noen som har skilletransformatorer på inntak, men svært skjelden Privatboliger...

På enkeltkurser det det mer vanlig.
- Kan være seg at noen trenger 230v-400v til en gårdsag eller noe annet ___ de har kjøpt i utlandet fordi det var noen 1000kr billigere.
- Kan være at noen er så fine på det at de velger å ha 230v-230v på en kurs som går til Hi-Fi foreksempel
- Kan være at noen som har flyttet til et område med 400v ønsker å bruke noe de har med seg fra der de bodde før 400v-230v.

Å ha en 100kg trafo stående å brumme å varme opp et rom er ikke noen god løsning, hvis det kan unngås.
Disse 1~ 16A skilletransformatorene er ok, de støyer ikke så mye.

for de mindre laster er UPS en god løsning, en god UPS er AC-DC-AC, altså likeretter sinuskurven fra nettet for så å lage ny Gullenderen sinus.

For varmepumpeproblemet i tråden tror jeg det er eventuelt større aggregat som er tingen, mere "reserver".

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2015, 18:00 
Avlogget

har huket på en UPS på pc/skjermer og også routet nettverkskabel gjennom så er nogenlunde sikret mot smell på nettet og greit med generatorforsyning.
Men en skikkelig fulltreffer fra Tor med hammeren så blåser jo alt uansett.(har opplevd at stikkflammen fra kontaktene møttes midt i rommet-DA var det mørkt etterpå gitt..) :lol:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: