Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Apr 2018, 01:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Jordbruksarealet bygges ned
InnleggSkrevet: 27 Des 2014, 11:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette er hva vi i framtiden vil måtte slite med: "Jordbruksarealet bygges ned: Så mye matjord forsvinner hver dag i Europa"
Sitat:
Byer og veier spiser opp matfatet vårt. Hvert år forsvinner 15 kvadratkilometer dyrket mark i Norge for alltid. I hele Europa forsvinner like mye hver dag! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mat/saa-mye-matjord-forsvinner-hver-dag-i-europa/a/23329745/

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2014, 12:39 
Avlogget

Det som er enda værre er at det ofte er den beste jorda som går med først. Spesielt rundt store byer bygges det mye de flate elveslettene, som igjen medfører at flommene som bidrar til å tilføre næring isteden gjør store skader på bebyggelsen...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 18:45 
Avlogget

Det største problemet er kanskje statens subsidier til bøndene som blir lavere og lavere?
Vi må innse at selvberging i kongeriket Norge har sin pris! Hvis vi vil ha ribbe til 29kr kiloen, så må enten staten subsidiere den norske bonden, eller så kan vi fortsette å hente inn "alt" fra resten av kloden.
Jeg leser på det jeg handler - kan jeg støtte norske varer, så gjør jeg det! Er det kun biff fra Argentina i disken på butikken, så blir det ikke handlet biff!

Det bor en nasjonalist i meg når det kommer til mat! :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 20:07 
Avlogget

Så enig så enig Frida...
Jeg skjemmes så inderlig av disse som sitter i regjeringen å bestemmer dette.
At "verdens rikeste land" ikke klarer å brøfø sin egen befolkning...

Men så er ingenting sort&hvitt, det er mange aspekter i matproduksjon.
Et lite eksempel er vår "elsk" når det kommer til gris,høns,kylling,kalkun,osv, altså dyr hvor bonden ikke trenger å bruke 1m2 av sin dyrkede mark for å drive... (Dyreforet importerer vi bare fra andre land.)

Noen "morsome" fakta fra 2014

• I følge SSB importerte vi matvarer og levende dyr for 35,3 mrd. kroner i 2013, en økning på 7,7 % fra året før.
    • På 15 år har importen av matvarer og levende dyr mer enn doblet seg (verdivekst på 126 %)
    • ((På de samme 15 årene har 50% av Norges Gårdsbruk lagt ned driften?))
    • Bearbeidede landbruksvarer har samlet sett hatt en importøkning på over 200 prosent siste 15 år (i verdi).
    • Innenfor sentrale varegrupper er Danmark vår største handelspartner, med 32 prosent av meierivareimporten, 16 prosent av fiskevareimporten, 15 prosent av kjøttimporten og 10 prosent av kornvareimporten.
    • 10% av importert kjøtt kommer fra Botswana...
    • Vi importerer idiotisk mye fra Brasil, på andre siden av kloden...
Botswana : Botswana som land har god økonomi, men også høy arbeidsledighet (20%) og 50% av befolkningen er svært fattige.
For å balansere dette litt, så må det selvfølgelig også nevnes at norge Eksporterer endel Matvarer.
Og man kan argumentere med at det er bra for verdensøkonomien.

Leser også på matvarene i butikken, i dag satte jeg tilbake Honningen jeg tenkte å hamstre litt av, for den kom fra "EØS"...
Jeg kjøper norsk honning, og helst fra noen i samme kommune. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 20:43 
Avlogget

Jeg har tro på å være bevisst forbruker. Kortreist mat, støtte småskalaprodusenter og velge norskt der det er mulig.
Import og eksport er selvfølgelig ok - og nødvendig, men at vi ikke har nubbsjangs til å brødfø oss selv, er helt på trynet!
Vi kan jo fortsette å lulle oss inn i en merkelig verden bestående av kaffebarer og makroner - det metter nok ikke i lengden...

De som har skjønt alvoret får være flinke til å lage reklame for kortreist mat. Kommer ikke honning fra EØS inn i mitt hus heller ;)

I forhold til forbruk er dette et viktig tema. Jeg betaler gjerne ekstra for norsk mat. Den dagen Rema har stengt døra, kan det være innmari greit å få tak i både korn, kjøtt, melk, egg osv fra den lokale bonden.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2015, 08:09 
Avlogget

Det finns ett Svenskt arbete från lantbruksuniversitetet och en avdelning som nu har lagts ner som handlar om hur mycket mark man behöver per capita för att överleva per år.
Man hamnade på 2500m2 för att kunna producera årsbehovet av mat , med vissa reservationer . Tex att i arbetet hade man räknat med enbart kalorier men i en diet med kött och mjölk.
Man satt en kris i världen som gräns och då minskade eller inga inporter så ris byttes mot spannmål och potatis. Köttet där räknade man ner konsumtionen från i dag till ca 10% .
Det gjorde att varje person fick ca en 25-dels nöt och en kvarts gris samt 10 höns . Så markens andel av foderväxter är enbart till underhåll av den här lilla andelen kött och inte för hela djur .
Andelen spannmål kändes liten när jag jämför med mina lager så undrar om de tagit med mer än enbart säd för brödbak?

Men det här var den yta som varje person i världen skulle ha till förfogande om åkerjorden slogs ut jämt .

Finns även ett vegetarinaalternativ där varje person då skulle behöva 800m2 för att ha mat för ett år.

Man har tänkt på fett i form av växtoljor så inget har glömts bort så på det viset är det bra

Här byggs det som aldrig förr . Och nya stora shoppingcenter tar upp åkerjord . Med parkeringar och tillfartsvägar mm inräknat så är det 10-tals hektar som försvinner i ett "skoptag" . Och den bästa åkermarken som kräver minst arbete att bygga på

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: