Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 10:40

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kan du holde deg kjøpefri?
InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 21:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ser med stor uro på samfunnets ubønnhørlige kjøpepress på sine innbyggere. Spillet som er lagt opp overfor oss, som de har valgt å kalle "forbrukere" (smak litt på det motbydelige ordet), er til de grader kynisk. Vi skal ha behov for mer og mer, og konstant tømme kontiene våre til sultne selgere av alskensk varer og tjenester. Når vi så ikke har nok penger til alt vi skal ha, må vi låne dem (det heter "forbruksfinansiering"), og holde liv i en gigantisk finansnæring. Vi skal konstant leve på forskudd, stadig øke gjelden, og ha en konstant kamp for å klare å betale renter og avdrag - sammen med enda mer forbruk. Til slutt skal vi også gå i konstant frykt for å miste jobb og inntekt. Dette er det livet som samfunn og politikere tilbyr oss.
Er det noen som kan klare å holde seg "kjøpefri" i 1 uke? En slik konkurranse vil neppe få myndighetenes bifall, enten de er røde, grønne eller blå. Jeg antar initiativtakerene ville få myndighetsbesøk på døren relativt raskt.
Finnes det meningsfeller der ute?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 22:02 
Avlogget

Dette er jeg så hjertens enig i. Har mange nyttårsforsetter i den retning. Har en drøm om å gjøre meg gjeldfri, nettopp for å slippe at man blir pustet i nakken av storebror til enhver tid. Føles direkte ubehagelig. Godt forslag med en kjøpefri uke. Skal grunne litt på om også skal bli et nyttårsforsett.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 22:05 
Avlogget

Er veldig for kortreist, og egenproduksjon.
Men det vil nok alltid være handel.

Selv i en SHTF situation vil det nok være handel :)

Men at vi er et overbrukssamfunn hvor den største delen av forbruket vårt
er bortkastet om man ser på hva man trenger for å overleve.

Men det er også prisen for å leve et overkomfortabelt liv.
Er selv ikke en storforbruker på "ekslusive" ting, men finner meg fort
i en situation hvor jeg flesker til med kredittkortet bare for å slippe å vente noen
måneder på en sak jeg vil ha.

Jobber nå for å få redusert dette ned mot 0.

Men kjøpefri 1 uke, vil jeg nok ikke være siden jeg ikke handler mer matvarer enn for 2-3 dager i nåværende situation.
Får se hvordan det utarter seg etter hvert :)

Men jeg har ikke overskridet 2mill i totallån inkl hus og alt.
i motsetning til normen som fort er 3-4 mill minimum for en familie.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 22:54 
Avlogget

Har faktisk ikke kjøpt for 1 krone på 8 dager nå...
men spist og drukket og forbrukt har jeg...
en er nødt til å forbruke noe ressurser så lenge en skal leve..
men håper jeg kan bruke litt i morgen(hente bilen på verksted hvis ferdig) :roll:

men en "vanlig forbruker" er jeg ikke-ingen ny bil-feriereiser til syden-merkeklær-ekslusive klokker eller største nyeste tv...statusjaget har ikke funnet grobunn.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 23:40 
Avlogget

Kan jeg komme med en utfordring til forumet medlemmer?

Klarer du å gå gjennom uke 1 i 2015 uten å bruke en eneste krone?

Forutsetninger:
- du kan fylle opp kjøleskap/fryser/matlager/drivstoff tank/vedlager så mye du vil inntil 31.12.2014 kl 23:59
- regninger med forfall denne uken må selvfølgelig betales
- har du allerede booket avtale på f.eks bilservice, tannlege så gjennomfør det

Poenget er å ikke bruke 5 øre på mat, drivstoff, klær, forbruksvarer etc

Noen som er med?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 23:48 
Avlogget

er midt i en oppussing av kjøkken, så det går ikke for meg x)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 00:19 
Avlogget

skal vi "up yhe ante" og koble ut strømmen også, for den uka...?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 09:15 
Avlogget

Det er en spennende tanke å se hvor mye penger man kan klare å spare på en mnd. Ta resten av pengene etter faste utgifter, legge dem til side og se hvor lite man klarer å bruke! Tror alle kan ha godt av å få perspektiv på egen økonomi!
Koble ut strømmen en uke, er uaktuelt for meg! Da jeg ha små barn.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 19:02 
Avlogget

Det har jeg også Mossberg ;) Men jeg er jo nettopp rustet (innbiller jeg meg) for noe slikt. Nettopp derfor det kan bli interessant å prøve. Teori er vel og bra, men praksis er jo best.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2014, 01:16 
Avlogget

Jeg kobler ikke ut strømmen.
Men det er ingen problem for meg med en kjøpefri uke. Ofte har jeg to uker og. Ikke fordi det er så gøy :lol: Men mer det at det er en kombinasjon av lite penger, og at jeg hater å gå i butikker :mrgreen:

Det med lager av mat og annet passer mitt makelige vesen noe veldig. Jeg handler mat max 2 ganger i mnd. Og anna forbruk handler jeg som regel på salg. :D

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 22:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi har vært "kjøpefri" i over to uker en gang tidligere og vi overlevde, men det var ikke no morsomt.
Og vi gjorde det ikke av frivillige grunner, men fordi vi måtte.
Så jeg vet at min lille familie kan hvis vi må, jeg gjør ikke det om igjen frivillig.
Og vi er nok bedre rustet nå om det skulle skje igjen.. (krysser fingrene for at det ikke gjør det)
Nå har ikke vi store forbruket heller, vi faller nok i kategorien hvor vi bruker det som vi har til overs av penger på mat og innkjøp til gården og det vi måtte trenge til dristoff og varme og lys, og klær til to hurtigvoksende troll. Vi voksne kjøper bare sko hvis de blir ødelagt eller hvis bokseren overstiger tre hulls grensa (kommer litt ann på hullene :lol: )..så langt. og sånn har det vært for oss i over fire år nå. og vi lengter etter å få en "pause" hvor vi kan snart begynne å få ting mer i balanse og faktisk få litt penger til overs for å kunne kjøpe ting vi virkelig ønsker oss og ikke måtte "bare" kjøpe det fordi vi må og ikke har råd til det som er hakket bedre. Vi ser heldigvis lyset i tunellen så om et år så kansje vi begynner å få et godt grep om situasjonen vi plutselig havnet i.
Men jeg tror det er Mange flere som har det sånn enn mange tror, alle kunne trenge en slik "virkelighetssjekk" for å se hvor langt frem vi har kommet og hvor heldig man egentlig er.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 23:48 
Avlogget

Tja, siste handel/handletur min var på Fredag 19... Så i morgen har jeg vært 1uke kjøpsfri...
Bare man vet man må (som julestyret), så man har det man trenger, så er ikke en kjøpsfri uke noe problem.

Utfordringen må være om man IKKE er forberedt, men da igjen, vi er alle på dette forumet forbredt på en uke eller mnd uten tilgang på butikk...

Helt enig i at alt av søppelkjøp burde opphøre, både for egen økonomi og for jordens resurser...

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 00:37 
Avlogget

Uff, innkjøp er surt uansett. Jeg klarte meg med 10minutter på kjøpesenter i 2012, i 2013 var dette 5 min og i 2014 så fikk en av ungene til å ta innkjøpet. Det er i utgangspunket kanskje bare meg og at jeg misliker i større og større grad "konsumer samfunnet".

Men når det er sagt, vi handler nå 1 gang i mnd, og etterfyller med melk og slike ting etter 14 dager. Matbudsjettet er nå romslig nok for både kos, sunn og variert mat i store nok mengder for en familie på 7 med dyr for ca 5000,- hver måned.

Jeg har en bedre halvdel som skjøter dette, men har blitt meg fortalt at dette er veldig bra.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 00:51 
Avlogget

5000kr på 7 personer og husdyr må være en form for superbudsjett ja...
Vi er 2 personer å har ligget på 5500-6000kr + 2hunder som sikkert ligger på en 1000lapp...

Hva vi har nå siste par mnd vet jeg ikke, tror vi har gått ned endel...
4000-4500 kanskje.

5000/7/30=23 kr dagen pr pers om man ser bort fra dyr...
Høres litt suspekt ut, å få nok kalorier til 24timer for 23kr...

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 01:01 
Avlogget

Jeg fant ikke matlista/planen nå, men kan prøve å lirke den ut av mindre bedre halvdel senere i jula.

Kan godt være at dyrene kommer i tillegg eller at det er noe jeg ikke har fått med meg, men den er i hvertfall bemerkelses verdig lav kostnad. ;-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: