Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 07:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2014, 13:00 
Avlogget
Brukerens avatar

I'm back" - etter et halvt års fravær fra forumet.
Jeg har nå rigget meg til et ganske bra preppersted langt ute på landet. En brofast øy (men broen kan vi fikse, om det skulle bli nødvendig).
I tillegg til at vi ligger ganske avskjermet, så har vi rikelig tilgang på drikkevann, skog/ved, og ikke minst fisk og skalldyr. I en krisesituasjon kan vi om nødvendig hente familiens middag fersk fra havet, stort sett hver eneste dag.
Siste uken har vært stor - sett med prepperøyne. Jeg har anskaffet: 1000 liter drikkevannstank, 3,5 kW dieseldrevet strømaggregat, Husqvarna snøfreser, Jøtul 600 vedfyrt kokeplateovn og 80 sekker knusktørr bjerkeved. Kjelleretasjen er bygget som halv vanlig kjeller og halv betongbunker - ingen vinduer, og det er her de fleste preppersakene er installert.
Utenom dette har jeg følgende utstyr på plass: Sveiv-energi kortbølge/AM/FM radio lagret i strålesikker faraday-metallkoffert, sveiv-energi campinglykter og lommelykter, stort lager stearin kubbelys, sprit kokeapparat (svensk militærtype), kjemiske (brekkbare) nødlys i div farger, metallfolielaken/varmelaken), pelsforte overaller, masker (støvmasker og virussikre masker), stort lager plasthansker (tysk kirurgikvalitet), sikkerhetsbriller, smittevern overtrekksdresser, bio-toalettsystem, svart "combat" antrekk (amerikansk forsvarskvalitet) m/finlandshette, diverse forsvarsrelaterte gjenstander, det meste innen håndverktøy m.m.
Vi tar sikte på å kunne klare oss bra både med hensyn på kortvarige kriser, og hendelser som setter samfunnet ut av spill i lengre tid.
Noe av det som gjenstår på blokken vår er:
- Matlager (basismat for tilberedning og ferdigmat med lang holdbarhet).
- Basis medisindepot.
- Nattsynskikkerter (googles).
- Mer varsling- og forsvarsrelaterte gjenstander (oppfordrer ikke til lovbrudd, men hva er norsk lov verdt i en svær krise, og hvem vil kontrollere?)
- Etablere drivstofflager (bensin og diesel i 20-40 liters kanner).
- Filtreringsanlegg for innhenting av drikkevann fra naturen.
- Større vedlager.
- Lager av sanitærartikler.
- Vurdere amatørradiosystem eller lignende.

Jeg håper noe av dette kan være nyttige tips for andre preppere i etableringsfasen.

Av mulige store krisehendelser ser jeg for meg følgende som høyst reelle, og som kan oppstå svært hurtig:
- Hyperfarlig virus-pandemi (mest sannsynlig et slags fuglevirus fra Asia).
- Massivt utbrudd fra supervulkan (f.eks. Yellowstone). Vulkanutbrudd fra Island kan også lage en merkbar krise for vårt land.
- Global økonomisk krise (egentlig en gjeldskrise med fullt sammenbrudd av bank/finans og børsnoterte firmaverdier).
- Gammablink (kosmisk strålesjokk med ødeleggelse av elektronikk og kraftforsyning).
- Asteroidenedslag av kritisk størrelse.

Men, oss preppere kan håndtere det meste ....

PS: Legger innlegget på egen tråd.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2014, 21:55 
Avlogget

Jeg har en backup plan på en slik brofast øy jeg også...
Men tror ikke mor og far er helt kalrt for bunker ombygging, aggregat og 1000 liter diesel, sånn helt enda...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 14:45 
Avlogget

Funderte litt på snøfresen.
Er det planlagt å bruke den kun i ekstreme snøfalls perioder og ellers snøskuffe og spade?
(Siden snøfresen lager mye lyd og varsler alle i nærheten om at her er det overflødig drivstoff siden du viser at du har råd til å bruke drivstoff til snømåking).

Har også lurt på om noen tenker på å ha dobbelt opp av det utstyret man værner for EMP.
Siden om man kan bli overivrig idet hendelsen skjer (ettersom dette er noe man har preppet for i mange år) og
ivrer etter å sette opp utstyret, så kommer enda en EMP. og alt er tapt.

Ellers høres dette veldig lovende ut :)

Har du et samarbeid med andre grupper i området?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: