Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 15:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 12:33 
Avlogget

Et tenkt bredt scenario.

Når du leser denne teksten = Du er på jobb når man får varsel om at "noe" vil skje innen 48 timer via alle medier. Vg, dagbladet, nyhetskanalen osv.
Hva dette "noe" er, er ikke såå nøye. Men du anbefales via mediene å holde deg hjemme på "litt ubestemt tid". Mediene sier alt fra 2 uker til 3 mnd.

Hjemme er du trygg, utenfor tomtegrensa er utrygt. Strømmen blir værende, men deler av samfunnet vil antagelig stoppe opp, også på "litt ubestemt tid".
Med andre ord så KAN ting (som strøm, nødetater osv) bli helt borte etterhvert.

Du bråsjekker nettbanken. 40.000,- oppspart.

Du sitter altså på jobb, et varsel er gitt, du har sjekka nettbanken.

Siden folk her sikkert har preppa litt forskjellig, så blir spørsmålet: Hva handler du før du setter kursen hjemover?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 13:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Mel, sukker, kjøttvarer, kaffe, frukt, kvoten min med ammo, garn, samt ekstra fiskeutstyr. Vi har ikke noe lager hjemme dessverre, kun mye som er sanket, pluss utstyr vårt da.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 13:43 
Avlogget

Kan jo raskt tenke meg varer for lys og varme i tilfelle strømmen går. Også sørge for mulighet til å lage mat av samme grunn.
Drivstoff til kjøretøyene er greit. Jeg ville også ha kjøpt endel hermetikk og halvfabrikata mat da det å kjøpe grunnvarer som mel o.l vil kreve tilleggsvarer som det ikke er sikkert at du tenker på. Kjøper du mel bør du også ta med gjær osv.
Hvis du ikke har noe fra før så vil nok første butikktur bli med tanke på 2-4 ukers unntakstilstand. Ellers tror jeg det vil koke i hodet ditt. Men målet med denne øvelsen er kanskje å lage ei liste til å ha i lommeboka? :-)
Noen vanndunker vil nok være lurt da du ikke veit om strømmen vil også kutte vanntilførselen, du veit heller ikke om vannkvaliteten vil forringes over tid. Sammen med dette selvfølgelig sanitærutstyr som gjerne ikke krever vann.

Hvis du vil kjøpe ris eller mel for å lage feks brød bør du bruke varer med mest mulig energi. Grove kornsorter og ris som det gis råd om i en annen tråd.
For å forberede en slik liste så bør du vurdere hva du må fortsette med og hva du kan la være for en kort periode. Og i hvilken status du vil at heimen din vil ha. For meg vil et utgangspunkt med nesten tom bolig være uvirkelig. Og jeg vedder på at det normalt inneholder mange gjenstander du ikke trodde du hadde og som kanskje er en selvfølge idag.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 14:30 
Avlogget

Norseman skrev:
Ellers tror jeg det vil koke i hodet ditt. Men målet med denne øvelsen er kanskje å lage ei liste til å ha i lommeboka? :-)

Spot on Norseman.

Jeg er en fersk prepper. Jeg har litt stæsj, men ikke mye. Mer er på vei. Har for øyeblikket mer oppspart enn faktiske ting/mat (40k var et eksempel)
Er ute etter en "48 timers liste" til å ha i bilen da jeg ikke kan tømme kontoen sånn uten videre før det brenner på toalettet.

Gjær er notert. Tommel opp.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 15:26 
Avlogget

Uten å høres ut som en party pooper, men på dette tidspunktet burde men kanskje ha det meste lagret av de elementære? Derfor slipper vi panikk kjøpene.

Drivstoff til generator og kjøre klar sikring av heimen. Er jo kanskje best. Samt å samle familien og gå igjennom hvordan ting blir de neste ukene.

Vet ikke helt om jeg vil at samtilige naboer skal se " Mr Crazy " komme med tilhenger med forsyninger. Panikk i blikket og fråden om munnen! :D

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 15:39 
Avlogget

Er så tidlig i min "kariere" at jeg da hadde måtte kjøpe mye, mye "tørr"mat og mye vann/drikke..

Har nok ammo og lovlig villt å skyte på kvoten som gir meg endel kjøtt...
Kjøpt et par, eller flere, paller med ved av naboen...

Merk at vi har lov å ta ut maks "9999"kr pr uke eller hvordan den regelen er, folk som skal betale bil eller snøfres kontant finner fort ut det... :lol:
Om jeg hadde hatt 40.000, så hadde ikke alt stått på konto.

Hadde sikkert tatt fri fra jobb kjapt og handlet normale ting i mye større kvantum...
Sikkert klart 2mnd, men er ikke helt der enda...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 09:19 
Avlogget
Brukerens avatar

XkraftX skrev:
Merk at vi har lov å ta ut maks "9999"kr pr uke eller hvordan den regelen er, folk som skal betale bil eller snøfres kontant finner fort ut det... :lol:
Om jeg hadde hatt 40.000, så hadde ikke alt stått på konto.

Bare lurer, kan man ikke endre max summen på kontoen etter avtale m banken? Eller gjelder dette bare bedriftskontoer?
Men jeg har blitt fortalt at hvis man bruker over (hvis jeg husker riktig) 50.000 kr kontant på samme sted som privat person så varsles politiet? eller er det bare en myte? :?:

Enig med deg. Jeg hadde heller ikke lagret alle kontantene i banken, hadde nok hatt det på "spesielle" steder. :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 09:44 
Avlogget

Tror den grensa gjelder kun i butikker og minibaker for å forhindre at store summer blir trekt ved evt. tyveri av kort.

Går du i banken er ikke det noe problem, hvertfall ikke de gangene jeg har måtte ta ut store mengder kontanter. Men det kan jo også varriere fra bank til bank

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 09:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva jeg hadde handlet.. hvis jeg ikke hadde hatt noe, eller dyrket noe.. :shock:

lys, lighter og gass til lighter, tennvæske og bensin, batterier..

fersk: egg, soyamelk (holdbar leenge kan også fryses)
kjøttpålegg som er holdbar, (salami/haugpølse/morrpølse/generelt spekemat)

blikk/kartong mat ala: erter, bønner, mais, tomat hakket, hermetisert frukt (sitrusfrukter)
vikingmelk.
fersk grønt:poteter, gulerøtter, kålrabi, kål,

krydder:salt, pepper, ingefær, chili.
annet:
sukker, maltekstrakt, honning,
eddik, solsikke olje, raps olje,
mel fint og grovt, havregryn, semulegryn, tørrgjær
buljongterninger,

vitaminer: allround og c vitaminer og d vitaminer.

mørk sjokolade og kakaopulver. (fordi jeg er meg og jeg har en datter, vi må ha å døyve hormoner med gubben og guttungen kan få smake de også) :lol:

vaskemiddel:
klor!
grønnsåpe (kan brukes hygienemessig også til nødbruk)

grunnet mine kunnskaper fra skole og jobb, behøver jeg ikke hamstre ting for hygiene, der kan jeg hente ting utenfra og lage det vi trenger.
hvis du ikke har det: kjøp såpestykker (fast såpe) det varer lenger er mer holdbar og kan brukes til det meste.

litt rotete.. men tror jeg må lage meg en sånn nød liste ja.. litt mer tilpasset det vi allerede har fra før og som vi ikke får fra gården.. Dette var en god ide. :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 09:59 
Avlogget

Ellers tror jeg (flere) engangshansker handles inn hvis ebola greiene utvikler seg.
På med hansker når jeg er i det offentlige rom.
Man tar på dørhåndtaket til butikken, matvarer, bensinpumpa, og man trykker på de samme tastene som andre på betalingsterminalen. Kaste hanske etter bruk.
Viruset overlever i timer på flater.

Så faste såpestykker er bedre enn flytende? Ok, bomma litt jeg da. Har refill av den flytende typen.
Jaja, mer å kjøpe :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 10:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskebolle skrev:
Ellers tror jeg (flere) engangshansker handles inn hvis ebola greiene utvikler seg.
På med hansker når jeg er i det offentlige rom.
Man tar på dørhåndtaket til butikken, matvarer, bensinpumpa, og man trykker på de samme tastene som andre på betalingsterminalen. Kaste hanske etter bruk.
Viruset overlever i timer på flater.

Så faste såpestykker er bedre enn flytende? Ok, bomma litt jeg da. Har refill av den flytende typen.

Ikke at de alltid er bedre, men de holder lengre, og når stykkene blir så små at de er "uhåndterlige" små F@#$% biter som bare glipper :evil: og forsvinner mot sluket så samler du de i en liten boks og smelter de sammen til en stor en igjen. (over vannbad altså ikke direkte varme) der kommer det litt ann på såpetypen om den skiller seg.
Hvis du har kjøpt mye flytende så kjøp en sånn plastikk "såpeskrubbedings"(husker i
aldri hva de heter) eller sånne skrubbe hansker så sparer du mer på såpa som er flytende, får fin skrubbeeffekt også.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 11:40 
Avlogget

Mel, ris, pasta i mange varianter, bønner, egg, gjær, salt, sukker, honning, hermetikk (type makrell i tomat. Funker forøvrig veldig bra på tur, man koker opp en porsjonpakke med ris, blander en boks makrell i tomat = brensell i kroppen til å fortsette), spekemat.

Så hadde jeg fult opp bilen, et par kanner utenom. Litt ekstra fiskeutstyr.

Hadde faktisk kjøpt med meg lappesaker til sykkel, pumpe. Og tatt med meg verktøy.

For hvis all dritten treffer viften, så blir det nok til å stikke til bob. Og da kan det og være at du må parkere bilen, da er det faktisk veldig greit å kunne dra frem sykklen og fortsette på den måten der. Måtte hatt 2 sykkel korger da, en til å frakte det jeg skal ha med meg. Og 1 til bikkja når den ikke klarer å jogge ved siden av sykklen lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 12:43 
Avlogget

Fiskebolle skrev:

Unnskyld om dette er off-topic, men det er uansett viktig. Flytende såpe er nok best ut fra et hygienisk perspektiv. Såpestykker kan faktisk være vekstmedium for bakterier og tar ikke nødvendigvis livet av virus. Se dette: http://www.dt.no/nyheter/derfor-bor-du- ... -1.8316497
På den andre siden kan også flytende såpe bli forurenset. Se her: http://forskning.no/forebyggende-helse- ... itten-sape Men det er det lettere å gjøre noe med det. Det er egentlig bare feil gjenbruk av skitne såpedispensere om jeg forstod rett.

Så mitt innkjøpsråd for såpe er kjøp flytende såpe, men lær deg å lage såpe slik de gjorde i gamle dager. Jeg mener jeg har sett det diskuter her et sted.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 12:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Her blir det å fylle opp bagasjerommet med snop, øl og litt snus. Skal jo ha det koselig selv om dritten treffer vifta.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 16:31 
Avlogget

Bra liste ,Lovise. Jeg ville nok prøvd å hatt mest mulig av det i hus allerede om mulig. Da kunne jeg bare storme inn på butikken for å sikre noen varer av vesentlig verdi. Kanskje hyllene begynner å bli tomme etter at en har vært i banken :-)
Men hvis en stiller med tomt hus, så var det mye nyttige tips i den lista.
Når det gjelder den banken så ville det nok være svært avhengig av situasjonen at jeg ville svidd av titusener på mat. Samfunnet kan jo være oppe å gå uten altfor store ringvirkninger. Da sitter vi på et fjell av ris og melsekker. :-)

Det er jammen svært utfordrende å prøve å forberede seg. En må ikke gjøre kortsiktige valg uten å ha ressurser over langen.
En bør nok sørge for å ha litt på lur av produkter en bruker hele tiden så en får rullert lageret.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: