Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 09:39

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Sciens skrev:
Fiskebolle skrev:
Så faste såpestykker er bedre enn flytende? Ok, bomma litt jeg da. Har refill av den flytende typen.
Jaja, mer å kjøpe :roll:

Unnskyld om dette er off-topic, men det er uansett viktig. Flytende såpe er nok best ut fra et hygienisk perspektiv. Såpestykker kan faktisk være vekstmedium for bakterier og tar ikke nødvendigvis livet av virus. Se dette: http://www.dt.no/nyheter/derfor-bor-du- ... -1.8316497
På den andre siden kan også flytende såpe bli forurenset. Se her: http://forskning.no/forebyggende-helse- ... itten-sape Men det er det lettere å gjøre noe med det. Det er egentlig bare feil gjenbruk av skitne såpedispensere om jeg forstod rett.

Så mitt innkjøpsråd for såpe er kjøp flytende såpe, men lær deg å lage såpe slik de gjorde i gamle dager. Jeg mener jeg har sett det diskuter her et sted.

Enig der at den er mer hygienisk på den måten, men jeg tenker frakt og lagring, når det er flytende er det mer nøye på tempratur og lysforhold ved langtidslagring, og slitsomt hvis det går hull under frakt hvis du må flytte på deg og risikerer ødelegge det du har med deg. Det er ikke så strengt med fast såpe ved langtidslagring og lett ved forflytting, når det kommer til scenario hvor det er nødvendig med smitteforhindring så er sprit/alkohol (kan jo inntas ved nødbehov også :lol: ) ellers er klor en god følges venn, men dog en "smule" heftig på huden :shock:
Men her velger man jo slik man føler er riktig ut fra hva man forbereder seg på. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 22:48 
Avlogget

Jeg hadde nok fylt opp tanken på Volvoen, og hatt litt ekstra diesel på noen kanner.
Fyllt opp en 20liter med bensin, til bruk på aggregat just in case.
Så hadde jeg handlet inn masse tørrmat og hermetikk, og sinnsyke mengder med vann på flaske/kanner. (hvor mye vann får man plass til i en XC90?)
Etter jeg hadde tømt bilen for alt dette, så hadde jeg reist bort og handlet inn ammo i kal.12, 22LR og 6.5x55 så jeg var sikker på at jeg skulle klare meg dersom det kom til å vare lenger enn antatt.

Pokker man skulle bodd "på landet", fremfor å bo i tettbebygd strøk dersom møkka traff vifta. Jeg ser for meg at det er lettere å preppe "fornuftig" dersom man bor på gård eller et småbruk. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 10:27 
Avlogget

Hoi... artig utfordring... speseilet den hvor jeg får lov til å inbillemeg at jeg har 40.000 på konto :D
Må tenke litt å komme tilbaker til det. Første innskytelse var uansett "bilett hjem"...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 22:51 
Avlogget

Flytende såpe er mer hygienisk enn fast.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 23:06 
Avlogget

Kjenner jeg er glad for at jeg har relativt gtreit med både flytende og fast såpe + tannkrem på lur...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2016, 01:16 
Avlogget

Sprit var nevnt, men mer konkret, så selger apotekene Antibac overflatedesinfeksjon, 75%. Den er mat-trygg, kan brukes for desinfisering. Ikke spesielt dyr heller (knapp hundrelapp for 750ml).

I tillegg til batterier, så kan det være greit med en tur innom Clas Ohlsson, Kjell & Company eller lignende, for å raske med seg noen power banks, og gjerne rimelige solcellepanel (6-30W ett sted f.eks), som er egnet til direkte USB-bruk eller for tilknytning til blybatteri. Også greit å passe på man har en USB bil-lader.

Også fordel med oppladbare batterier, og batterilader som kan brukes fra bilbatteri.

Kan være greit å ikke bare ha en liste over ting som skal handles, men også ting som bør tenkes gjennom:
Tenk fort! Noe som mangler?
- lommelykter
- hodelykter
- batteridrevet radio?
- medisiner som må hentes mer av på apotek?
- dyr i hus? dyremat!
- barn i hus? bleier? barnemat?
- engangshansker
- arbeidshansker
- støvmaske?
- store mengder plastposer (alt fra søppelsekker til ziplock-poser)
- (og andre ting som har vært nevnt tidligere i tråden)

Står det stille på hva man trenger av "vanlige ting" (mat, hygiene), så tenk kjapt gjennom en vanlig dag:
- du står opp om morgenen, og går på badet. Hva bruker du der?
- du spiser frokost, hva spiser du vanligvis?
- osv

I tilfeller hvor du møter utfordringer (melk til frokostblanding), så tenk både på erstatninger (laktoseredusert melk, bedre holdbarhet, også i varmere temperatur) og alternativer (grove kjeks?).

Egentlig kan vi alle sikkert ha godt av å lage en liste av alt vi bruker i løpet av en dag. Det burde gi ganske godt utgangspunkt for hva vi bør ha mer av i hus, og hva vi bør tenke gjennom i slike situasjoner.

(vet dette er en gammel tråd, men... måtte bare. :-) )

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2016, 15:13 
Avlogget
Brukerens avatar

nicweaf skrev:
.....
(vet dette er en gammel tråd, men... måtte bare. :-) )

Mange kloke tanker her, absolutt!

Men personlig foretrekker jeg å ha gjort det meste av dette på forhånd. Da vil det være dess mer igjen til dem som IKKE har vært føre var. Distinksjonen mellom det å ha et forråd, forhåndslager, litt på lur, og det å hamstre går for meg på hvorvidt mine saker er til hinder for andre eller ikke. Når man handler i dagens overflodsmarked går det under ingen omstendighet ut over andre. Butikkene rekker å fylle opp sine hyller uten problemer. Men for å komme opp i en slik grad av forberedthet, må man vel vært i gamet en stund.....

Likevel, en del ting har begrenset holdbarhet og kan ikke kjøpes inn så lenge i forvegen. Og andre saker kommer an på hvilken situasjon som er i ferd med å oppstå, altså det som gjør at man føler man bare har disse 48 timene.

For øvrig bør ingen føle at tråder her blir for gamle. Fordelen med et slikt forum framfor slike nærsynte saker som for eksempel Facebook, er nettopp at nyttig informasjon ikke drukner og blir borte. Scrolling i interessante underforum eller bruk av søkefunksjonen kan dra med seg mye interessant til overflaten.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2016, 22:45 
Avlogget

Sitat:
Men personlig foretrekker jeg å ha gjort det meste av dette på forhånd.

Jeg er absolutt helt enig! Poenget med akkurat den listen var å tenke gjennom om det er noe som mangler på den, ikke at alt bør kjøpes inn i 24-timersperioden. Hvis man er litt slapp på prepping (slik jeg har vært i noen år), så kan det være man har brukt litt mer fra lageret, enn man har husket å fylle på. Flytting spiser fort opp lager av plastposer f.eks.

Samme med vann egentlig, hvis man kjøpte inn vannlager i form av plastflasker for 3 år siden, så er det absolutt ikke sikkert det er drikkbart lenger.

Mye av fordelen med prepping er jo nettopp som du sier å ha det på forhånd, men ting kan skje.

Hvis jeg er ajour med alt – kanskje bedre svar på opprinnelige spørsmålet – så ville listen sett mer slik ut:

Dag 1:
- melk for noen dager
- laktosefri melk for noen flere (holder seg vesentlig lenger, og holder seg bedre uten kjøling)
- smør og stekefett, gjerne olje
- noen pakker tørrgjær
- ferdigmiddag til noen dager (f.eks fjorland), frossen pytt-i-panne eller lignende
- takeaway-pizza eller lignende på vei hjem

Stort mer er det vel egentlig ikke, om alt annet er ajour.

Smør er både godt og praktisk til rimelig mye matlaging, og hever både næringsinnhold og matglede ved alt fra knekkebrød til ris. Tørrgjær åpener også en del gode muligheter for matlaging. Felles for både smør og tørrgjær er at de har begrenset holdbarhet, slik at det er ikke bare bare å hamstre et lager på samme måte som man kunne gjort med f.eks pasta eller boksmat.

Ferdigmiddager og takeaway-pizza handler ikke om å kjøpe mat, men om å kjøpe tid. Det gjør at vi kan bytte ut dagens matlaging med å heller samle oss rundt middagsbordet som en familie, snakke sammen, mens vi prøver å få orientert oss, tenkt gjennom muligheter, jaktet på informasjon, diskutert diverse, osv.

Dag 2 ville forhåpentligvis da blitt fylt med aktiviteter vi finner ut av dagen før, enten det er å hjelpe familie med deres handling, reise til et annet sted, overføre utstyr fra oss til våre nærme, eller lignende.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2016, 17:56 
Avlogget

Det kommer ann på hvor langt jeg har komt i preppingen, men forhåpentligvis trenger jeg bare kjøpe inn ferskmat for resten er lagret. Dersom det er en stor krise ville jeg nok tatt turen til plantasjen og kjøpt et lager med frø.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2016, 14:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Unnskyld om jeg virker kritisk, men har du noen erfaring med dyrking av mat? Hvilken vekstsone bør du i? Hva slags jord har du på tomta? Har du tilgang på kompostjord, gjødsel eller andre jordforbedringsmiddel? Vanning? Muligheter for forgroing? Etter at vi ble seriøse på hagebruk har jeg innsett hvor mange myter om dyrking av mat som moderne mennesker går rundt og tror på...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2016, 17:12 
Avlogget

Har litt erfaring med dyrking av grønnsaker, men tenker å begynne mer med det neste sesong.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2017, 23:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Medikamenter og kosttilskudd, samt det jeg evt manglet for å komplettere spiskammerset. Drivstoff. Kanskje lett byttbare varer.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2017, 20:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Første pri som har blitt nevnt ved et slikt scenario er selvfølgelig kontakt med familie og venner, og etablering av "hvem drar/blir hvor til hvor lenge".
Hadde jeg 40.000 å svi av og en dag til å ordne ting så det blir så greit som mulig å klare seg "alene" en stund tenker jeg:

Ved - innom naboen og kjøpe et ekstra vinterforråd eller hvorenn mye jeg får tak i.
Fór - kjøpe rundballer nok til en ekstra vinter, samt ekstra saltsteiner og halm. Switch, ormekur og mer forbruksmateriell til "vet-medic-kassen".

For mer effektiv drift av gården:
Utendørs vannpumpe, slange, flere store vannkar og "trillebårvannpose"
Drivstoff og kanner til oppbevaring, aggregat.
Trålet innom felleskjøpet og tatt med alle de kjekke greiene jeg ikke tar meg råd til; stolpeslåer, motorsag, flere spader, ny ljå, ryddesag, etc..

Småtterier: (Som vel helst burde være på plass godt i forveien når jeg tenker meg om..)
Batterier, batteripakker, flere lommelykter, plastsekker på rull, hodelykter og arbeidshandsker i flere størrelser, batteriradio, flere brannslukningsapparater, vannrens, mer fyrtøy, utvidet førstehjelp med tanke på mer omfattende ting enn det som vanligvis er aktuelt -og smittevern, telefonen til fastlegen for fornying av resepter og henting av disse.
Avhengig av omstendighetene, hvis et utvidet antall husgjester er planlagt er soveposer og liggeuderlag til flere prioritert, samt forholdmessig utviding av behov for mat og hygieneartikler.

Mat:
Som de fleste listene som omfatter mat; god mengde ting som har god holdbarhet, ferskvarer som kan lagres, egg, matolje, såpe, kosttilskudd, vaskemiddel og (en anstendig mengde) tannkrem, samt andre dame-hygieneartikler. Tørket frukt, tørrmelk, smør, kaffi, sjokolade (verden går kanskje under men vi skal kose oss! ;) )..

Selv om jeg har huset ganske fult av D.I.Y bøker ville ikke en tur innom et bibliotek eller en bokhandel og litt hamstring av hagebøker o.l. Vært å forakte.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2017, 13:02 
Avlogget

Jeg hadde sikret flere ting som er grunnleggende for å overleve i en lengre periode:

1. hatt nok vann tilgjengelig. (kanskje på 1,5 liters flasker plastflasker, hvordan funker det å oppbevare det slik?)
2. Hatt nok MRE (meal ready to eat) for 1 måned til 4 familiemedlemmer
3. Hatt et rullerende lager som holder for 1 måned til 4 familiemedlemmer
4. Hatt paracet og ibux tilgjengelig for en god stund
5. førstehjelpsutstyr
6. Fyllt bilen med diesel og fyllt ekstra diesel på kanner tilsvarende det som er lov (200l eller noe slik i garasje)
7. hatt nok ved for 1 års fyring :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 19:36 
Avlogget

Jeg ville rasket med meg ferskvarer. Stort sett grønnsaker (poteter, gulrot, løk) og kjøtt (storfe og bacon). Og prøvd å fylle tanken på bilen på vei hjem.

Ris, pasta, mel og hermetikk (tomater, bønner) og ymse annet har jeg liggende, så ville ikke hatt noe desperat behov for å supplere tørrvarer og langtidsvarer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support