Jeg pleier og henvise til denne listen fra den norske legeforening hvis folk er halvveis interesserte, men stort sett holder jeg kjeft.
Den norske legeforening har satt opp denne listen som dekker vitamin og mineralbehovet for en person i ti uker: 4,6 kg knekkebrød, 1,4 kg havregryn, 3,5 kg spagetti, 1 kg hermetisk leverpostei, 1 kg rognleverpostei, 7 kg makrellfilet i tomat, 1,4 kg marmelade, 1,4 kg hvitost, 2,7 kg kjeks, 2 kg hermetisk mais, 3,5 kg erter, 3,5 kg hermetisk asparges, 0,8 kg olivenolje, 0,4 kg smør, 2,1 kg spekeskinke, 0,7 kg mørk sjokolade, 1,4 kg mandler, 1,8 kg peanøtter, 0,14 kg tran, 14 kg appelsinjuice og 3,5 kg tørrmelk. I tillegg kan det være hensiktsmessig å ha et lite lager av kosttilskudd og andre stoffer som kan virke stimulerende på immunforsvaret dersom man skulle bli smittet, som for eksempel fiskemel, selen, betaglukaner, taurin, melatonin, vitamin- og mineraltilskudd m.m.
Det kom ut under svineinfluensaen, og jeg pleier og argumentere som sådan at selv om svineinfluensaen gikk over, så er det jo kjekt med mat for noen dager om du blir syk. Det er tross alt ikke så hyggelig og dra på butikken med diare...
Ellers synes jeg dette forumet er utrolig greit, og for de mindre paranoide og gå til denne siden på facebook og bli medlem der.
http://www.facebook.com/groups/253165981434122/. Slik at vi kan spre det glade budskap!