Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 03:19

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 08:28 
Avlogget

To filmer som taler for seg. Del med FB-venner eller inviter til filmkveld!

Home http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU&wide=1

Food Inc. http://vimeo.com/41266696

Om de ikke direkte handler om å preppe så bør de iallefall få folk til å våkne..

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 17:28 
Avlogget

Food inc er definitivt et godt poeng for å produsere maten sin selv. Takk for link Caja, har lett etter et sted som viser den på nett! :)
http://www.nationen.no/2013/01/03/landb ... r/7882659/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 01:24 
Avlogget

http://www.knowledgeweighsnothing.com/b ... s-at-home/

Hva FEMA anbefaler folk å ha klart i hjemmet sitt.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 12:59 
Avlogget

Hei, mitt navn er Tore Ellingsen og jeg jobber for kommunikasjonavdelingen i Heimevernet. Jeg har veldig lyst og lage en sak om noen i Heimevernsnorge som er survivallister. Tenker en saklig sak om hvorfor vi bør være forberedt på å klare oss selv en stund. Tips triks og litt om hvorfor og hvordan man blir survivallist.

HV-bladet er ett blad som går ut alle som er innrullert i Heimevernet. Det har ett opplag på ca 50 000 tusen eks.

Kontakt meg på brolt@mac.com

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 14:24 
Avlogget

Det finnes en svært enkel måte å få folk til å preppe på. Det er rett og slett å prøve å skape en slags symbolsk selvbergertest/ selvbergerdag/selvbergeruke eller lignende hvor folk rett og slett ikke skal handle noe på butikker uansett hva de trenger. Dette er en helt uhøytidelig test, men det vil få folk til å tenke over hvor sårbare vi er både i forhold til mat, drikke og hygieneartikler.

Det samme gjelder for såvidt å prøve å holde ut en helg uten å bruke strøm/vann eller lignende. Dette ville i alle fall gjort folk mer bevisste og dratt folk mer i en preppertankegang.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 20:27 
Avlogget

Hm... Jeg tror du bør presentere opplegget ditt og tankene dine godt Brolt. Meget godt om du ønsker noe napp - for erfaringen med journalister er litt stusselig. Det er både veteraner og hv - gubb her inne men å satse sikkerhetsklarering og "kariere" på hv-bladet... Me think not

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 20:42 
Avlogget
Brukerens avatar

hehe....Broit...du snakker om å hoppe etter wirkola. vi er nettopp ferdige med å kjølhale forrige journalist.

viewtopic.php?f=2&t=963

Men legg merke til at ingen egentlig har noe i mot å bli intervjuet. vi vil bare ikke framstilles som guntotin', redneckin' tinfoilhats. vi vil at vår livsstil skal fremstilles på en respektert måte.

om du kan garantere at vi blir positivt framstilt, legger fram opplegget skikkelig og viser din interesse ved å lese endel grunnleggende tråder på forumet, så tror jeg sikkert at du får noen grønn gubbe til å stille opp (ikke meg, for jeg var "sivvil-snobb" :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 20:54 
Avlogget
Brukerens avatar

nå taler det til din fordel at HV-magasinet ikke akkurat kan regnes til den verste tabloid-smørja...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 16:51 
Avlogget

Ut fra det jeg har søkt meg opp på info av journalisten, virker det som en seriøs type. En rask søk på blandt annet linkedin, facebook, google, m.m viser at dette er en seriøs person. Jeg antar at en seriøs person med denne utdanningen, yrke og verv som sosial kommunikator ikke vil drive gjøn med preppere. Det vil virke mot sin hensikt. Så om noen ønsker å få frem en seriøs presentasjon av preppere, tror jeg dette kunne vært en fantastisk aktør å samarbeide med. Det er bare min analyse basert på tilgjengelig internettinformasjon. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 21:30 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.dn.se/ekonomi/svenskar-oforberedda-pa-kris/

denne burde gjøre selv den mest innbitte nanny-state-tilhenger litt svett.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 11:46 
Avlogget

Grunnen til at jeg ønsker en sak om prepping i HV-bladet er på grunn av at norsk media har lagt seg på latterliggjørings linjen som i USA. I Norge har du helt andre forhold og på vinterstid er det flere bygder som blir innesnødd og som kanskje mangler strøm i noen dager. Jeg tror også at vi har mye sunnere forhold til både prepping og våpen her i Norge. Våpen er for jakt og ikke for å beskytte seg med.

Skal du ut og kjøre bil i snøvær har du med deg ekstra varme klær, varmt vann og lignende i tilfelle du setter deg fast.

Det er så mange ting en prepper planlegger som vanlige folk har glemt. Enkle ting. Går du på tur i fjellet så har du med deg kart og kompass. Det har jeg lyst og belyse.

Jeg har selv ett lite lager med mat. Sekk med utstyr står klar i boden. Parafin, lamper og feltkjøkken er klart. Jeg bor på en gård så jeg skal nå klare meg med mat en stund. Jeg blir nærvøs når staten plutselig ikke skulle ha kornlager lenger. Veldig glad når Felleskjøpet kjøpte det opp. Vet ikke om jeg får en sak på trykk men har veldig lyst og prøve. Visst en HV-soldat er kan jeg ikke fatte og begripe at sikkerhetsklareringen skulle ryke.

En annen problemstilling for en prepper er at om alt går den gale veien må vedkommende forlate familien og inn i Forsvaret. Er det noe folk har tenkt på?

Beste hilsen Tore Ellingsen
brolt@mac.com

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 19:57 
Avlogget
Brukerens avatar

høres veldig interessant ut, Brolt. Starter du en egen tråd, så er vi diskutere diskutere videre der? (kan ikke hjelpe deg med HV-biten, da)

hyggelig å høre at du så og si er en prepper (norwegian-style) allerede! Kjenner den skamfilte tilliten til journalister stige allerede :D

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 21:22 
Avlogget

Nå begynner jeg å få trua litt ja. Kanskje et intervju i form av en tråd påmforumet er en løsning? Det kunne jo bli artig å lese om i blekka.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2014, 20:37 
Avlogget

Hei folkens, leste nettopp gjennom NRK tråden. Ser ut som mange vil snakke med dere. Riktig at NRK skal hjelpe om ting skjerer seg. Faktisk kan vi i Forsvaret sende meldinger til folket om vi finner ut at vi trenger det. Jeg foretrekker og snakke med en av dere som også er i Heimevernet for å få en litt militær vinkling på saken ettersom jeg lager saken for HV-bladet. Det som jeg synest kan være vanskelig i en situasjon der det drar seg til er at jeg må forlate familien for å gjøre jobben min. Den problemstillingen ønsker jeg og ta opp. Litt om bakgrunnen for hvorfor man bør være litt forberedt. Det som også er gull er jo og få inn en faktaboks fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet med andbefalingene deres.
Vanlige tips og triks.

Jeg tror at spesielt når HV-soldater leser dette kjenner mange seg igjen. Jeg kjenner meg iallefall igjen når jeg leser på forumet. Jeg har endatil utforsket muligheten for å få tak i en ferdig isolert metallcontainer :) .

Når saken er skrevet ferdig vil vedkommende som er blitt intervjuet selfølgelig få HELE saken til gjennomlesing.

Hilsen Tore Brolt.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 15:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå håper jeg det er noen som kjenner sin besøkelsestid og stiller. Av alle de som har prøvd å friste oss til å stille til intervju er det vel denne karen som mest fortjener å få napp, ikke sant?

Jeg må bare innrømme at jeg ikke kommer til å stille til intervju. Enten er det fordi uniformen i skapet har feil farge og distinksjoner, eller så er det fordi jeg fortsatt er for feig til å stå fram. Ops, sa jeg at den henger i skapet? Det kan jeg vel ikke ha ment? Nei, det må vel være korpsuniformen jeg tenker på… :oops:

Men seriøst, denne karen fortjener å få napp!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support