Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jun 2018, 11:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Mai 2012, 19:45 
Avlogget

Til å begynne med, så vil jeg komme med to åpenbare strategier jeg glemte å ta med under mine innlegg 01.09 og 01.36, i forhold til gode holdningsendringsstrategier:
- Dersom man vil endre en holdning, så er det en klar fordel dersom man oppfattes som: pen, vellykket, rik, populær eller på annen måte oppfattes som i en ønsket sosial posisjon. Satt på spissen så kan man nok si at det er større sjanse for at Jonas Gahr Støre påvirker majoriteten av befolkningen enn at ABB (Anusets Brunsvidde Bremsespor, eller hva T.S. ville vi skulle kalle ham :lol: ) kan klare.
- Dersom det er mulig, så påvirk de yngste. Dette er en praksis som kan betraktes som tvilsom, i den betydning at det grenser til hjernevaske, men effektmessig har det sine klare fordeler. Hvorfor bruke energi på å overbevise en som snart dør, heller enn en som kan bruke hele sitt ( lange) liv på å påvirke andre?

Deretter til mine siste innlegg:
Jeg istemmer fullstendig mcnabux rosen av Frøyatros innlegg, og leser mine egne meninger med lett sjoker mine :shock: Har jeg virklig skrevet og ment det :oops: :oops: :oops: Jeg får sette det på kontoen for at det var sent på natta og etter en lang innleggslenke hvor jeg forsøkte å tenke meg om.

Folk bruker nok pengene sine (og bankens ;) ) uansett, som Frøyatro påpeker så finnes det både fornuftige og ufornuftige måter å spandere sine surt errvervede på. Hvorvidt det er årgangschampagne eller bokslapskaus har jeg tidligere argumentert for. Hvorvidt slike innvisteringer er drivende i forhold til ressursutnyttelse eller inflasjon, nasjonalt eller globalt, skal jeg ikke våge meg å gå inn på :?

Om dersom fokuset flyttes fra plastikk mot selvberging, så ser jeg på det som svært prisverdig. Det tror jeg vi både personlig, nasjonalt og globalt vil tjene på. At vi ikke lenger er i stand til å "brødfø" oss selv, i en krisesituasjon er ikke mindre enn et forsvarspolitisk nederlag å regne.

Alikevel har jeg lyst til å ta visse forbehold i forhold til egen kritikk av deler av mine siste innlegg. Utfra et medmennesklig hensyn, så skulle jeg ønske at vi alle preppet nok til at vi alle klarte oss igjennom enhver krise. Om en ekstrem krise derimot inntreffer, så regner jeg det som ganske sikkert at det vil bli kamp om enhver næringssmule. Jeg tror det er i tråden om elgjakt det blir tatt opp hvilket næringsgrunnlag den totale viltstammen i Sverige utgjør, kontra folketallet. Om tallene stemmer, så er det 8 dager. Som det i samme tråd kommer frem, så vil folketallet i samme situasjon raskt bli desimert. Jeg håper at mine forberedelser vil sette meg og mine i en possisjon, hvor vi fremdeles er i stand til å overleve, når forholdet mellom folketall og næringsuttak nærmer seg et balansepunkt. Om vi tror at jakt og fiske vil være sentrale bærebjelker i en naturalhusholdning, så må man innse at dette ikke er mulig i den landsdelen jeg bor, med det folketallet vi er i dag. Men Gud forby, om det er mulig, så håper jeg vi alle overlever :o

Hvorvidt det er verd innsatsen å forsøke å overtale andre til å begynne med preppetiltak, setter jeg også spørsmålstegn ved. Vi har alle våre overbevisninger og verdier. Om noen forsøker å overbevise meg og at jeg bør sette mine penger i et .com selskap eller i telefoni, så kaster de bort sin tid :lol: Den morsomste episoden jeg kan tenke på i så måte, var når en telefonselger (eller heleri selger som rettskrivingsprogrammet foreslår :lol: ) forsøkte å overbevise meg om at jeg hadde behov for å abbonere på pc- bladet han forsøkte å selge meg :lol: :lol: :lol: :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2012, 22:02 
Avlogget

Bra det er flere enn meg som får sjokk av og se hva de har gjort på nettet under fattigmannsrus Crusoe! ;) Har fått meg en overraskelse eller to jeg også.

En annen grunn til at i alle fall jeg synes vi skal stå frem som en noenlunde åndsfrisk gjeng er nettopp medias og det store folk ser på minoriteter. Som en som bekjenner seg til den den sataniske filosofi, (ja, i tillegg til Åsatroen) opplever jeg som regel og bli latterliggjort fordi det er såpass lite stuerent. Takket være et par drittsekker med full bensinkanne og tomt topplokk... Jeg kan bare tenke meg hva reaksjonene ville være om folk fant ut at jeg var prepper/survialist, men jeg kan tenke meg... Så det er like mye ønske om og kunne stå frem som en i stedet for å drive i skjul, som gjør at jeg ønsker at folk flest oppfatter dette som noe positivt.

Også var det en grunn til, men den er jeg for trøtt til og huske nå. Kommer tilbake til det senere håper jeg! :roll:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2012, 04:53 
Avlogget

Streik burde da vel være en god grunn til å ha ting på lager i litt større mengder enn et par dager? Upraktisk og gå tom for dasspapir hvis transportbransjen streiker for eksempel...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2012, 08:49 
Avlogget

Har lest gjennom innleggene i dette tema og er enig i det som sies her. men prepping og survivalisme er egentlig to sider av samme sak syntes jeg. Prepping er i den konservativ enden av skalaen, mens survivalism er i den mer radikale enden av skalaen. Prepping er nok enklest å forklare for folk. Det kan være så enkelt som å kjøpe en par bokser hermetikk hver gang man handler for å bygge opp ett lager. Eller kjøpe i stort når det er på salg. Slike ideer skjønner "vanlige" folk.
Dette med å dyrke mat hjemme, er det beste langsiktige prepping man kan gjøre. Da har du sikret deg tilgang til mat hvert år fremover, det må bare lagres riktig. Siden det er ganske normalt med noen bærbusker/trær på eiendommene rundt omkring,så tror eg at folk ikke er fremmed for å dyrke noe andre spiselige planter.
Jakt og fiske er det lange tradisjoner for her i landet, og min oppfatning av de jegerne eg kjenner er at de er veldig flink på lagring og tilberedning av viltet/fisken de fanger/nedfeller. Det burde være ikke være vanskeligt å få flere med på denne tankegangen,men det må presenteres riktig.
Survivalisme er det verre med,takket være sensasjons oppslagene i media, og hollywood bruken av temaet. Som så mye annet, om det er feil, betyr ikke så mye. Det som avgjørende er at måten mediaet presenter saken, det er det som folk sitter igjen med.
Men det som eg har lagt merke til, er at hvis du inviterer noen til middag og serverer en god måltid som du selv har dyrket/fanget, så er de mye mer villige til¨å diskutere med deg.
Dette er mine personlige meninger/betraktninger om saken.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 18:08 
Avlogget

Kom over denne linken, og synes det er forferdelig at slike ting kan skje. Riktignok kommer ikke dette eksempelet fra Norge, men det skjer mye møkk i landbrukssektoren her også.
http://www.care2.com/causes/cal-cruz-ha ... ttled.html

Jeg begynte og dyrke min egen mat og holde egne dyr nettopp for å ikke støtte opp om slikt som det ovenfor (det at det er et kjekt prepp er heller ingen bakside!) og tror det kanskje vil være flere som vil være villige til å dyrke mat selv, hvis de vet mer om hva som foregår i landbruket i dag. Om ikke annet er en omlegging fra dagens kjøttspising til et mer vegetarisk kosthold bra i forhold til befolkningsøkningen og ressurspresset. Så jeg mener at dyremishandling og annet grums i matsektoren kan være et argument for en mer selvforsynt livstil. Og du får ikke ferskere salat en den du dyrker selv! :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 13:55 
Avlogget

http://tidsskriftet.no/article/1674914
http://www.redcross.org/prepare/location/home-family
http://www.fema.gov/news-release/disaster-planning-you
http://213.115.22.116/System/ViewResour ... 07_37w.pdf

Forberedelse er kanskje ikke så obskurt som mange vil ha det til? Den norske legeforening, amerikanske røde kors, energimyndighetene i Sverige og FEMA anbefaler alle og forberede seg i forskjellig grad.

Så må man jo ikke glemme var statsministeren vår sier om og være forberedt mot naturkatastrofer...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10062978

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 02:36 
Avlogget

Alle bør ha mat i beredskap
– Det er viktig å skape en bevissthet hos folk. I vårt sårbare samfunn kan det lett oppstå situasjoner der tilgjengeligheten på mat får et skudd for baugen. I en tid da det ikke lengre finnes store lagre, men alt befinner seg på veien, må du og jeg innse det og innrette oss deretter, sier ernæringsfysiolog Anna Haug ved Universitetet for miljø og biovitenskap på Ås. Hun er skuffet over myndighetenes holdning til beredskapslagre.

http://www.kfb.no/hoved/hovedside.asp?a ... =1&akid=87

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 19:20 
Avlogget

Min form for ”prepping” er å bli mest mulig selvforsynt med mat jeg produserer selv, med minst mulig innkjøpte midler. Mitt kall er å fortelle folk hvor maten kommer fra og hva den gjør med dyrevelferden (dvs mangel på denne) og miljøet. Selv om de fleste ser på meg som ”ikke helt normal” er det noen som ser poenget. F.eks har flere av mine venner på FB skaffet seg egne hagehøns det siste året, jeg er innbilsk nok til å tro at jeg har litt av æren for det ;)

Jeg sier gjerne med en spøkefull tone at har man en potetåker og noen kaniner så klarer man seg en stund selv om det blir tomt i butikkhyllene. Og folk vet at det er noe i det jeg sier, det var gjerne slik folk skaffet seg mat under krigen. Tar du en kikk i skap og skuffer hos eldre mennesker så er jeg ganske sikker på at du finner tørrvarer m.m. for lang tids forbruk, så ”prepping” er ikke noe nytt. Problemet er at dagens unge og voksne er svært dårlige i historie og stoler blindt på at olja skal mette dem i all framtid.

Bortsett fra å fylle opp fryseboksen med kjøtt og kjelleren med poteter om høsten har jeg også noen tørrvarer m.m. lagret i et skap. Jeg ønsker ikke å bruke livet på å bygge opp et gedigent lager av mat, da det er dagens forbruk jeg ser på som hovedproblemet. Jeg mener flere bør bli produsenter, ikke bare være forbrukere. Veldig mange bor i boligfelt med hus og hage og kan produsere mer enn de selv tror.
På 100 kvm plen kan man få en avling på 300 kg poteter (etter å ha satt 30 kg settepoteter om våren). Har man noen høns og/eller kaniner har man gjødsel til potetene i tillegg til egg og kjøtt til egen husholdning. Om flere produserte sin egen mat på denne måten ville vi fått redusert CO2-utslippet og utsatt/unngått flere av scenarioene dette forumet er bygd opp rundt.

Ved å gå foran som et godt eksempel og å bruke miljø og dyrevelferd som argument kan man få overbevist noen.
Når det gjelder folk som bor i leilighet uten hage så skjønner jeg at de føler behov for å hamstre. Et liv i byen virker veldig utrygt i denne sammenhengen. Hva gjør man i overimorgen når det oppsparte lageret er tomt og man ikke har jord til å produsere mer på?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 02:43 
Avlogget

Veldig veldig enig med caja!

Tror også at flere ser på tanken om å dyrke mat selv og holde høns som mer "romantisk" enn tanken på ha 300 bokser Trondhjems Turistproviant i kjelleren... Må dog nevne at turistproviant surret i panne med løk og litt smør og deretter dyttet ned i ett pitabrød er ambrosia, føde for guder;D

Men ja, poenget er at med litt forsiktig vinkling mot selvforsynthet og bonderomantikk kan man nå ut til de som ikke tiltrekkes noe nevnverdig av tanken på å ofre ett rom til matlagring og våpenskap:)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:58 
Avlogget

Jeg ser en utfordring i "misjoneringen" når det gjelder poteter. Etter at lavkarbobølgen har skyllet over landet, vil folk heller dyrke salat og spinat. Jeg kunne godt dyrket poteter, men har ikke egen hage (leier en etasje av en enebolig) som jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil med. Derfor blir det dyrking inne og på verandaen, i diverse beholdere. Det blir ikke nok, men det blir litt.

Jeg tror det beste man kan gjøre for å overbevise folk om at det er behov for å preppe når det gjelder mat, er å gå foran med et godt eksempel og ikke misjonere så veldig muntlig. Folk ser mer på hva man gjør, enn de hører på hva man sier. Men hvis det man sier er en fortelling om hvor lite penger man kan bruke på mat og hvor godt det smaker med egenprodusert, etter at man har vist folk gjennom entusiastisk gjerning, så tror jeg folk vil være mer åpne for muligheten til å tenke selv: "Hva om jeg...?" Ofte er det folk trenger, å se at en venn/bekjent som er like lite bonde eller botaniker som dem selv, faktisk får det til.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 12:29 
Avlogget

Wynja skrev:
Jeg ser en utfordring i "misjoneringen" når det gjelder poteter. Etter at lavkarbobølgen har skyllet over landet, vil folk heller dyrke salat og spinat.

Hehe, de fleste jeg kjenner spiser poteter heldigvis, men de færreste dyrker dem selv (mulig de har glemt smaken av nypoteter rett fra åkeren?)
Kanskje jeg må ty til skremselspropaganda og fortelle at potetene i butikken er gjødslet med kunstgjødsel og sprøytet mot ugrass, sprøytet mot sopp og at man bruker kjemiske midler for å drepe riset før opptak ;)

Salat og spinat er bra mat det også :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 15:22 
Avlogget

Kjempeflott tråd!
Har ikke så mye å bidra med, men vil bare si takk for alle tipsene.
Har selv forsøkt å snakke litt med familie, men de bare lukker ørene. Det eneste som har fungert litt er å "minne" dem på diverse streiker som har gitt mangler (smør, dopapir) og si at det ikke skader å ha et par ukers mat hjemme og at det ikke koster mer siden man jo rullerer.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 22:54 
Avlogget

rhex skrev:
Veldig veldig enig med caja!

Tror også at flere ser på tanken om å dyrke mat selv og holde høns som mer "romantisk" enn tanken på ha 300 bokser Trondhjems Turistproviant i kjelleren... Må dog nevne at turistproviant surret i panne med løk og litt smør og deretter dyttet ned i ett pitabrød er ambrosia, føde for guder;D

Men ja, poenget er at med litt forsiktig vinkling mot selvforsynthet og bonderomantikk kan man nå ut til de som ikke tiltrekkes noe nevnverdig av tanken på å ofre ett rom til matlagring og våpenskap:)

Jeg er helt enig i at selvforsyning er et viktig prinsipp i survialisme. Jeg mener at det er viktig og riktig at folk flest får mer kontakt med hvor maten kommer fra, og at så lenge kjøttoppdretten i dette landet (for ikke å snakke om det store utland) er som den er burde alle slutte med industrikjøtt og heller avle opp egne dyr. Ok, nå har jeg bare sluttet med kylling selv, men jeg håper å starte med blant annet kaniner neste år og kutte ned på annet kjøtt også, men det er en annen historie.

Derimot vil jeg også påstå at det for mange faktisk vil se større nytte av et matlager, som faktisk ikke trenger og ta opp et helt rom, men som gjør at man kan komme over en kneik, selv om det ville være puslete for et armageddon scenario. Tross alt, hermetikkboksene mine sitter bare der. Hønsa mine skal ha stell hver eneste dag, driter gjør dem også. Ikke noe problem for meg, men det er mange som ville kvie seg for å begynne med det. Burde dem ha gjort det likevel? Absolutt. Burde selvforsyneren også være obs på uår i egen hage, og ha et matlager? Absolutt. Ja takk begge deler? Jeg vil påstå at det er det beste, uansett om det er arbeidsledighet eller atomkrig man frykter.

Dessuten er det visse ting en kjøkkenhage ikke kan hjelpe til med. Om du går deg bort i skogen, hjelper det lite og vite at kjøkkenhagen var frodig og grønn i sommer der du sitter og lurer på om snøstormen snart skal gi seg. Samme problemstilling får man om man får bilproblemer på vidda. Da må man være forberedt.

Nåja, dette er vel strengt tatt bare noen tilføyelser, om ikke direkte kvervulering. :ugeek: Filmen Smaken av hund er definitivt en fin film som tåler og bli vist frem til venner og bekjente. http://www.youtube.com/watch?v=GZ81y0TFEnk

Selv om den gir et spekualtivt og til tider uriktig bilde av norsk landbruk, har den fortsatt nok sannheter til at det er ubehagelig. Og det er mye i jordbruket i dag som må røskes opp i, det kan bare ikke fornekte.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 01:03 
Avlogget

Helt enig med deg Frøyatro.

Har jobbet i kjøttindustrien og kjenner bedriften som det prates om i filmen.
Norsk er ikke alltid Norsk, det var en periode der det var for lite gris og storfe.
Dyrene kom fra latvia pakket som Norsk.

Jobbet i en bedrift som Gilde kjøpte opp, det da Gilde gjorde var å sette ned prisen på Gilde varer kraftig for å ta mer markedsandeler fra private som Stabburet, Finsbråten osv.
Etter noen måneder gikk bedriften konkurs, de private bedriftene må ha tapt millioner, Gilde ingenting.

Nortura har så mye makt at jordbruket i Norge blir ødelagt.
Uten Nortura ville Norsk landbruk sett annerledes ut med større mangfold og bedre utvalg.

Når du går i butikken neste gang, tenk over hvor mye norsk du finner.

Alt av frukt og grønnsaker bortsett fra poteter, gulerøtter og agurker er ingenting Norsk.
Alt av brød og brødprodukter kommer fra Polen. Til og med melet kommer ikke fra Norge selv om det står møllerens mel er den pakket i Norge, men melet kommer ikke fra Norske gårder.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 00:57 
Avlogget

Fant en del materiale på svensk som jeg finner meget fornuftig:

http://energimyndigheten.se/Hushall/Nar ... omavbrott/
http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;artikelid=22
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=1497465
http://www.krisinformation.se/web/Pages ... 72939.aspx

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support