Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jul 2018, 21:45

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Mar 2015, 18:52 
Avlogget

Jeg er enig at man i utgangspunktet må hjelpe til så godt en kan. I tillegg til det medmenneskelige element, så er det de samme naboene man skal fortsette med etter at krisen er over. Da kan det bli vanskelig om en ikke har hjulpet til mens det hele stod på. Men man behøver jo ikke fortelle om alt en har, emn være litt vag om det. Og likevel få hjulpet dem så det monner. Da beolder man også muligheten for å revurdere strategien om ting drar ut.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2015, 11:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Preppekari: Min kone er helt inneforstått med prepping og ser på det som en praktisk og hendig livsstil. Å preppe uten å fortelle til ektefellen at man gjør det vil være veldig vanskelig når man har felles økonomi.

her er en svensk blogg om hva man gjør når man er litt ullen på preppinga, men fortsatt er i det "sjarmerende" stadiet. http://www.lottalexen.se/tag/stjarnklart/

Naboene synes nok vi er..eh....anderledes, men er som regel positive. Vi har selvsagt ikke fortalt til noen at vi er preppere (urg, jeg hater det ordet). Så blatante brudd på op-sec er sosialt selvmord, så vi framstår nok som hippies istedet.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2015, 17:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Mor og far hjemme er overbeviste, og vet at det må preppes. Så de kjøper alltid ekstra mat, har syltetøy og masse elgkjøtt i fryseren, kraft osv. Slik at vi har litt om vi plutselig skulle bli stengt vekk fra omverden osv.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2015, 10:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Sånn ved ettertanke, mon tro hvilket alias han har valgt på NSF??? :lol: :lol:

Hehe. Artig. Ville nok ha tippet "Bamse Brakar"! 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2015, 22:57 
Avlogget
Brukerens avatar

:lol: :D :) :( :o :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2015, 20:41 
Avlogget

Dette er en BBC dokumentar om livet i DDR se den og tenk over hvor mye som er overførbart til dagens Norge, noe man kan vise folk som tror at alt er flott på berget.

https://www.youtube.com/watch?v=3dFdKjhgt3k

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2015, 12:14 
Avlogget

Det er alltid noen ekstreme og sære i alle form av grupper/aktiviteter/hobbyer.

Har ikke lest artikkelen eller alle postene her.
Men slikk jeg ser det er prepping det å være forberedt på hendelser som ikke skjer tilvanlig.
Det kan f.eks. være at veiene er fulle av snø og dårlig brøytet, slikk at det er best å holde seg hjemme, lengre strømbrudd, osv.

Hva jeg vil kategorisere den milde løsningen. Klar for hendelser som vare maks en uke.
Så kommer det hendelser som varer lengre, som krever litt mer forarbeid.
Og ekstreme hendelser.

Uansett hva man er forberedt på skader det ikke å ha litt utstyr og mat liggende, om situasjoner skulle oppstå. Det trenger ikke være at man er forberedet på f.eks. Zombier når det f.eks. skjer et terror hendelse. Bare at man har en plan og holder seg rolig.

Enkelte steder hvor ekstreme hendelser skjer, blir matbutikker raidet. Og om man er sein, sitter man fint i klistre.

Hvordan overbevise noen at det er greit å være forberedt? Et eksempel er å ha litt verktøy osv liggende i bilen.
Kom over en bil som hadde kjørt ut i vinter føre. De var kalde og hadde ikke noe for å få bilen ut av snøen.
De fikk låne et pledd og jeg fant fram en spade, og hadde litt grus her og der. Og med hjelp fra lastestropp fikk jeg nå bilen deres opp. Det var en dag, hvor veldig mange biler hadde kjørt ut, eller satt seg fast. Og dem var nokså langt bak i "rednings" køen.
De ble fort overbevist at det kan lønne seg å ha litt greier liggende i bilen.

Et greit sted å få noen til å starte med prepping er å få dem til å handle inn litt førstehjelp. Kommer godt med i mange situasjoner, så kanskje litt ekstra te-lys/stearin lys om strømmen skulle gå.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2015, 10:34 
Avlogget

Det syns jeg var kloke ord, og jeg opplever det som om du har forstått essenens. "Forbered deg på det mest sannsynlige"
Jeg har hatt stor glede og nytte av å ha en matbit i bilen, en ekstra kanne med bilollje i garasjen osv mange ganger. Zombie angrepen har utpreget seg ved å ikke komme men jeg er blitt flinkere til å ta våre på hus, veldikehold osv. Ikke best, men flinkere...

Forøvrig, velkommen til forumet haNylanda

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2015, 08:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Denne linken bør få den mest innbarka motstander til å tenke seg om. Mest om miljø, men miljøspørsmål blir lett spørsmål om ressurser og migrasjon når det røyner på.

http://www.hefty.co/truth-in-pictures/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 69 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support