Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 18:30

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 19:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Lurer litt på hva slags ting lagrer folk her, som dere mener er nødvendige i tilfelle et evnt SHTF.

Jeg selv lagrer ammo nok til geværene mine, mat for to uker, alkohol, tobakk, en kniv og en leatherman.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 20:36 
Avlogget

Skikkelig primus parafin er vanskelig å komme over, så da jeg fant en leverandør kjøpte jeg like godt ei 25Ltr kanne. Og så har jeg alltid rikelig med lade komponenter til å lage patroner til riflene mine. Og jeg kjøper konsekvent 2 mursteiner ( a 500 ) hver gang jeg handler 22lr. ammo.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 20:50 
Avlogget

Jeg prøver å ha mat for tre måneder, nok gass, sprit og parafin til å koke i tre måneder, og nok stæsj i bilen til å kunne komme meg til BOL. Vann lagrer jeg ikke, jeg klarer ikke se for meg andre scenarier enn atomkrig som gjør vann vanskelig her i landet. Blir det atomkrig er jeg ferdig uansett, det klarer jeg ikke preppe for.

Jeg har forbindingssaker og sårvask, men ikke andre medisiner bortsett fra litt imodium og paracet/ibux.

Jeg har ikke våpen, bortsett fra en gammel arvet .22 med bøyle, og en sideligger kaliber 12 som ikke tåler moderne ammunisjon. Jeg har heller ikke jegerprøve/våpentillatelse, så ammo får jeg ikke tak i.

Jeg har bra med håndverktøy til både hagebruk og snekring, og på BOL er det matjord til å berge folk med en bra kjøkkenhage. Minn meg på at jeg må lagre frø!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det ingen som bruker ved? Hjemme på gården er det lagret ved for å fyre i 1-2 år, i tillegg har vi mye skog også. I tillegg til at vi fyller opp vedlageret hvert år. Hvorfor gass og ikke ved?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 23:15 
Avlogget

Ja, det er ved for et par år på BOL, men dessverre er ikke ved en kokemulighet bortsett fra på bål utendørs. Det er ikke vedkomfyr eller peis, og en moderne vedovn er ikke noe særlig å koke på. Vi skal bygge nytt eldhus om noen år, og da har jeg lyst til å få inn en vedfyrt komfyr der ved siden av den vedfyrte takka.
Bilde
(Ikke mitt bilde, men den vi har stående ligner veldig)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2014, 22:20 
Avlogget

I fjor hadde jeg en øvelse der jeg kutta ut strømmen i tre døgn.
Og jeg lærte mye fra den :lol:

Ut fra de erfaringene jeg gjorde da har jeg har bare lyst til å minne om at hvis en må bruke ved til både oppvarming og matlaging, så går det myyye mer ved enn ved vanlig bruk. :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2014, 12:15 
Avlogget
Brukerens avatar

og bare tenk hvor hinsides morsomt det blir å lage middag midt på sommeren...puh!

skrev du noensinne en rapport om dine strømløse 3 dager, tausa? hadde vært interessant lesning...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2014, 15:00 
Avlogget

Draugjeger skrev:
og bare tenk hvor hinsides morsomt det blir å lage middag midt på sommeren...puh!

Av den grunn har jeg funnet ut at jeg skal skaffe meg en gammel jøtulovn som kan stå ute, nettopp for vannvarming og matlaging på sommeren!
Den kan jo bare stå midt på tunet, uten pipe eller noe og er mer varmeeffektiv enn et bål.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2014, 18:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Før elektrisiteten var det vanlig å koke mat på primus i sommerhalvåret på grunn varmen. De gamle fine primusene med to brennerhoder man finner en gang i blant er slike kjøkkenprimuser.
Parafin til primus er ikke noe problem, da grønn fyringsparafin fungerer perfekt. Om man vil være litt ekstragavant kjøper man tennvæske til grillkull som også fungerer godt på alle parafinprimuser.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2014, 18:32 
Avlogget

Draugjeger skrev:
skrev du noensinne en rapport om dine strømløse 3 dager, tausa? hadde vært interessant lesning...

Jeg hadde en liten tråd her på forumet: viewtopic.php?f=44&t=813

Det var virkelig noen lærerike dager ja :? :lol: :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 03:49 
Avlogget

Siden vi er inne på ved: Utstyr til å sage ved på "gamlemåten" er jo greit... God buesag med ekstra blader, økser (kløyveøks og vanlig øks), kiler osv. Trillebår/vogn til å frakte veden er sikkert en god ide og.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2014, 17:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Gøteborg bys kampanje 72timer:
http://www.e-magin.se/v5/companyfolder/ ... timmar.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2014, 18:10 
Avlogget

Jeg tenker at det er greit å ha et mat og drikkelager som kan vare i ett års tid.

Man kan vel kombinere et vanlig roterende matlager på 3 måneder, et ferskvarelager som roteres og et langtidslager som man ikke trenger å rotere ut maten på.

Ellers tror jeg det kan være greit å ha muligheten til å takle et liv uten strøm.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 09:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Som nybegynner synes jeg denne folderen/informasjonen var god og nøktern, dette er enn så lenge "min" liste.

Folder fra Kvinners Frivillige Beredskap om egenberedskap i hjemmet. Jeg får ikke lagt ved en .pdf her, og nettsiden deres er lagt om, så jeg finner ikke en direktelink lenger. Så det blir klipp og lim:

Tips og råd om egenberedskap
Vår livsstil er preget av at vi lever i et høyteknologisk samfunn. Det er blitt en
selvfølge at alle tekniske og digitale hjelpemidler til enhver tid skal fungere. Sett
at vi en dag ikke kan bruke mobiltelefonen, ta ut penger i minibanken eller at
heisene står, at dørene til kjøpesenteret ikke lar seg åpne, at tog og busser ikke
går og at vi ikke får fylt bensin på bilen. Ja, det er fullt mulig. Er vi forberedt på
at dette kan skje?

Ras, flom, lange strømbrudd, pandemier og andre typer hendelser kan brått endre
hverdagen for den enkelte av oss. Vi må erkjenne at uønskede og dramatiske
situasjoner kan bli virkelighet og ta konsekvensene av det. Vann, mat, medisiner
og varme er viktige stikkord. Et fornuftig beredskapslager bør være obligatorisk i
et hvert hjem. Til syvende og sist har vi kanskje bare oss selv å stole på.

Et beredskapslager bør omfatte følgende:

Vann
Vann er viktigere enn mat. En person trenger 2 liter væske pr. døgn. Hver
husholdning bør ha sin egen vannreserve, da vann av forskjellige årsaker kan bli
mangelvare. Vann kan oppbevares på plastkanner som står mørkt og kjølig.

Mat
Sørg for å ha et lager av mat som holder seg. Det kan for eksempel være
hermetikk, knekkebrød, suppeposer, tørrmelk, smøreost, havregryn, sukker, salt,
mel, tørrgjær, og pasta. Husk å bruke av lageret, men sørg for å supplere.
Det kan vær fornuftig å ha en oppvarmingsmulighet for matlaging og koking av
vann i form av primus eller stormkjøkken. Kull- og/eller gassgrill er også gode
hjelpemidler.

Medisinskap/førstehjelpsskrin
Et lite hjemmeapotek kan komme godt med
både i hverdagslivet og i en krisesituasjon. Det bør inneholde: Plaster, gasbind,
sterile kompresser, desinfeksjonsmiddel, bomull, saks, støttebind og sikkerhetsnåler.
Av reseptfrie medikamenter anbefales paracetamol tabletter (febernedsettende)
og kulltabletter (ved eventuell forgiftning).

Lommelykt
Enhver husstand bør ha et par lommelykter. Alle i husstanden bør
vite hvor de finnes. Husk reservebatterier. Pass på å lagre batterier på et tørt og
kjølig sted.

Stearinlys
Ha alltid noen pakker med stearinlys i skapet. De kan komme godt
med. Husk fyrstikker. En parafin- eller oljelampe kan også komme til nytte.

Varme
Ha et ekstra lager med ved dersom du har peis eller ovn. Det samme
gjelder parafin. Generelt er det også viktig å ha noen ekstra ulltepper og varme
soveposer om strømmen skulle svikte vinterstid.

Batteridrevet radio
I en krisesituasjon med lengre strømbrudd kan det være
viktig å høre meldinger på radio. Sørg for å ha en radio som fungere uavhengig
av strømnettet. Husk at det også er radio i de fleste biler.

Varsling og slokking av brann
Det er påbudt for alle husstander å ha røykvarsler
og brannslokkingsapparat. Les bruksanvisningene og kontroller jevnlig
at de fungerer.

Verktøy og redskaper
Kubein, øks, kniv, spade og spett kan komme til nytte
i en krisesituasjon.

Ekstra bensinkanne
Vær oppmerksom på at det kan bli vanskelig å skaffe
drivstoff ved bortfall av strøm. Det kan derfor være smart å ha full tank på bilen,
samt en ekstra kanne med drivstoff.

Listen ser kanskje omfattende ut, men det er i hovedsak ting du kan få bruk for
hver dag og som ikke tar noe ekstra plass.
Ved å ha et beredskapslager står du bedre rustet hvis en vanskelig situasjon skulle
oppstå.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 12:02 
Avlogget
Brukerens avatar

en liten rettelse der: en person trenger 2 liter væske hver dag. Noe av dette kommer i maten, selvsagt. Noe drikkes. 2 liter pr. person pr. dag er alt for lite. regn med at det går 4 liter pr. dag pr. person, om man skal koke mat, ta en liten oppvask, holde seg selv rein. etc.

Ellers en glimrende liste jeg synes du skal utvide og få stifta øverst i forumet. alt for folk kommer innom og skriver "hva skal jeg ha" som første innlegg, uten å ha lest stort. sjekk også legeforeningens kriselagertips: http://tidsskriftet.no/article/1674914/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: