Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Feb 2018, 18:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 56 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Nettverk
InnleggSkrevet: 27 Aug 2014, 21:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, han hadde slike faste snakka han om 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 00:24 
Avlogget

Husk, at med CB radio, så rekker man ikke så langt. Utlandsskip, er en ting. Men ikke noe man kan tenke på, når det gjelder innland. Mitt tips, er å ta lisensen. Da har du større og bedre muligheter.

Ang Lerdalbrannen, så var f.eks nødsambandgrupper klar og på vei inn. Når det kom melding om at det var noe stort på gang.

Så hvis man planlegger litt, så kan man lage noe lignende innen for dette også.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 06:15 
Avlogget

Vi må også huske å tenke på penger og hva skjer hvis man skal ut å gå/dra til et bol ?
En CB Radio med SSB bånd er etter hva jeg har fått forståelse for en meget god løsning her i østfold hvor jeg holder til. Og lisens fri. En CB radio koster mye mindre enn enn en amatør radio. Men en amatør radio har jo selvfølgelig best rekkevidde. Men for min del blir nok ikke det en realitet å anskaffe med en lisens og en dyr radio bare Just in case...
Da blir det heller en CB hjemme. Og en i bilen og en på jobben. Og det er fremdeles billigere enn en amatør radio hjemme !
Jeg ser ikke helt behovet for å ringe et hemmelig nr hvis noe skulle skje eller oppkalt noen på en radio langt opp i landet for å fortelle at jeg har det bra... . Bare for å si fra til mine kjente. Jeg har CB radio til å gjøre det og jeg har mine lokale i nettverket jeg kunne kontaktet...
men igjen så spør jeg hva hvis vi er på reisefot?
Her har jeg funnet et kjekk liten sak som er kjøpt på Ebay. En radio som dekker frekvensene 136 til 174 og 446 til 520.
samt at radioen har vanlig FM radio og lomme lykt... Denne koster ikke mer enn ca 200 kr og den kan man da få kontaktet omtrent alle i nærområdet da denne tar inn jakt/sikrings radio og de radioene man gjerne kjøper på europris for direkte talk...

Så jeg mener det er en bedre løsning med en CB radio og den lille radioen fra ebay. Dette koster rundt 1 300 kr tilsammen og bare det å ta en amatør lisens meg forstått koster hverfall 3000 kr pluss amatør radio. Og det er noe ikke jeg tar meg råd til...
Men jeg ser jo fordelen med en amatør radio. Absolutt. .. men når jeg pepper så må jeg tenke penger og bruksområder. Den lille saken har jeg flere av. Dvs at både min kone og jeg har en hver pluss noen radioer til ny koblinger i lokal gruppen eller til barna når de blir større.
hadde alle hatt radioamatør lisens hadde vi nok brukt det. Men med tanke på at ikke alle har råd eller tid til å ta dette så må man finne overkommelig løsninger som alle har mulighet til å bli med på. Og hvis lokale nettverket blir så stort at man da plutselig har en som har råd eller tid til et amatør radio løsning ja da blir man fort nasjonal og internasjonal..
enn så lenge er det kun dette forumet vi er på nasjonalt nivå... i vårt nettverk her I Østfold er det ingen som har tid/råd/lyst til å ta amatør radio lisens.
Jeg driver prepping på hobby nivå og ikke som livsstil :)

eksempel på en CB Radio pakke der du får alt du trenger:

http://www.norworld.net/anytone_at_300m ... p-716.html

og den kjekke lille saken på ebay.com:

http://www.ebay.com/itm/PoFung-UV-5R-Du ... 233b069b0c

bare pass på å be kjøper om å sette verdien til ikke mer enn 25 $ inkl frakt. Ellers så må man betale masse i gebyrer..

NB den lille radioen virker solid bygd selv om den er liten :)

Dette er da min mening Vdr radio løsning.

Og begge disse radio løsningene er "populære" blant bobil og camping brukere dvs at mange har alt slik løsning. Og det igjen betyr at mange har alt utstyr men trenger :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 06:23 
Avlogget

Nei, CB rekker nok ikke mellom landsdelene, men kan være et greit lisensfritt alternativ for et kontaktnett i en 5-mils radius (har CB selv)... :) (Ikke for å spore av her, men jeg har alltid savnet en ca.-liste over 'normal'rekkevidden til de forskjellige amatørbandene... Noen? :) )

Minner om at det er kun CB (27MHz) og de 8 lisensfrie kanalene på 446MHz (max. 0,5W) som kan brukes fritt uten noen form for lisens... Jaktradio/sikringsradio skal man egentlig ha en form for tillatelse for å bruke.

Forøvrig joiner jeg gjerne nettverket her, og holder til sentralt i Aust-Agder... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 07:10 
Avlogget

Du har rett i at CB radioen ikke rekker fra Østfold til Stavanger :) men sitter det en I eks Moss så rekker den fint til Horten og Horten til osv. Så slik kan man melde beskjeder rundt. Men jeg mener at CB holder til formålet med kommunikasjon på lokalt nivå. Og det er lettere/billigere å anskaffe seg CB radio :)

Vdr de små radioene så vil de ikke utgjøre noe problem da disse ikke vil være gjenstand for kontroll. Noe enn kan oppleve med feilaktig amatør radio - meg forstått :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 07:33 
Avlogget

Team M skrev:
Vdr de små radioene så vil de ikke utgjøre noe problem da disse ikke vil være gjenstand for kontroll. Noe enn kan oppleve med feilaktig amatør radio - meg forstått :)

Der tror jeg du har tak i feil ende av pinnen... :D
De småradioene som dekker 140-170MHz Ligger midt i frekvensområde som brukes av AMK (Ambulansen, her i Agder iallefall, om enn så lenge), frekvensene til sikringsradioen har en egen funksjon som koble en direkte til nødetatene flere steder, og for ikke å glemme Maritim VHF! Man vil antagelig fort få besøk, om man sitter og pjatter løst på de frekvensene... ;) (Selvfølgelig, váser man rundt på amatørfrekvensene, så kommer det reaksjoner der óg... :) )

I en krisesituasjon, så vil man nok lett få kontakt med folk på de frekvensene til jakt og sikring, siden det er mange (jegere osv.) som har en sånn radio lovlig - men til daglig bør man ansé de radioene som en levende kobra... :shock: :mrgreen:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 08:01 
Avlogget

Akkurat der får man være enige om å være uenige :)

Velger man frekvens 143900 dvs jakt 1. Så får det ingen konsekvenser. Så man velger da de åpne og ufarlige frekvensene. Disse finner man på frekvens.no.

annen fordel med de små er Fm radioen og lomme lykt funksjon. Ergo en veldig flott camping radio.

Er bedre med 5 stk til 200 kr stk enn 1 til 2000 kr.

Jeg har våpen i huset. . Tar jeg de med til byen = store konsekvenser. Tar jeg de med på skytebanen/jakt = ingen konsekvenser.

De små radioene kan du fint ta med på camping tur, i byen, på Roadtrip = ingen konsekvenser så sant man holder seg unna "forbudte" frekvenser... (men gøy å lytte på da)

Og man kan ikke invistere flere tusen kroner i en amatør radio sånn i tilfelle SHTF da er det mye mer morro og fornuftig å kjøpe noe man kan bruke idag uten å få konsekvenser... :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 09:19 
Avlogget

Team M skrev:
Akkurat der får man være enige om å være uenige :)

Nei, skal man følge loven, så kan man ikke være uenig her. Man ha tillatelse fra NJFF for å bruke jaktradiofrekvensene, og de har nok sine retningslinjer om hva som er ok bruk.
http://www.npt.no/fritid/frekvenser/frekvenser/jaktradio-og-sikringsradio
http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=67282&displaypage=TRUE

Men hvis man gir blaffen - noe jeg tror mange gjør; som regel av uvitenhet, så er jo dét så sin sak. Men jeg synes ikke vi skal oppfordre til ulovlig bruk av kommunikasjonsutstyr her. :)

Mener ikke å krangle, men rett skal være riktig. ;)

Edit;
En sikringsradio ville kanskje være mér egnet til kommunikasjon utenfor allfársvei, siden den er beregnet på alle som er ute i skog og mark; dog, den er óg lisenspliktig og må søkes om, men krever ikke noen sertifikat eller jaktlag e.l.

Edit2;
Kanskje holde oss litt mér til tråden her? :roll: ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 09:55 
Avlogget

Nå tok jeg kun en tilfeldig frekvens. Man kan fint bruke en av de 8 lisens frie frekvensene. Vdr jakt frekvensene så er vel ingen i historien (meg fortalt) blitt tatt/anmeldt for bruk av disse jakt frekvensene. ..

Uansett så er disse små radioene ikke ulovelig å eie. Og de er mye mer allsidig en en jakt/sikrings radio. Ergo derfor anbefaler jeg den til samtlige. ..

Uansett de små radioene så anbefaler jeg også alle til å skaffe seg CB radio både hjemme og i bil. Nettopp for å kunne kontakte hjemmet...

Og har nettverket man har rundt seg også CB radio så er det en absolutt en fordel... Er stor forskjell på CB radio og amatør radio lisens med tanke på tid og penger så velger jeg tvert CB radio...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 10:57 
Avlogget

Kanskje ikke eie, men forhandlere er pliktige til å registrere kjøperen, og ved privat salg, er man pliktig til å melde ifra. Og man skal ikke føle seg trygg på å ikke bli tatt ved misbruk;
http://www.sikringsradioen.no/no/aktuelt/Tiltak+mot+frekvensmisbruk+sammen+med+Post-+og+teletilsynet%21.b7C_wlbS5-.ips

Igjen; la oss ikke oppfordre til ulovligheter her på forumet. :)

Men ellers er jeg enig; PMR446 er fullt brukbart til å holde kontakten innen 1-2km, og CB endel lengre. :) Jeg bruker selv noen PMR radioer (fra clasohlson) som hustelefon/rundt på tomta, og det er god dekning og lyd i de til dét bruket.

Og den kinaradioen du linket til er jo såklart gøyal og praktisk, men jeg gidder ikke å gjøre meg til skurk for dét. :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 12:01 
Avlogget

Gjøre oss til skurk? Den er å trekke den langt... Så her er du nok ute og sykler. Meg bekjent så er vel samtlige skurker (etter din definisjon) da jeg ikke kjenner noen som ikke har en eller annen gang brukt mobile mens man kjørte. Og jeg tror absolutt ikke på noen når de sier de aldri har Kjørt uten handsfree. ..

Du sier jeg oppfordrer til ulovelig ting noe jeg må si meg uenig da det er lov å eie dette. Og egenimport er lov og igjen bruker man lovlige frekvenser... Ja da er man jo innafor... Så igjen kjøp denne radioen....

NB jeg ville forøvrig ikke tatt denne med I jakt situasjon da min jakt og sikrings radio fra ICOM er vesentlig bedre :) men i en SHTF situasjon ville jeg heller hatt denne lille saken :)

Og det er intensjonen min med å delta på denne tråden. Nemlig SHTF situasjon :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 12:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Om det er noen her som har radioamatørbeviset, så kunne man da evnt. hatt baser i forskjellige deler av landet, ut ifra hvor de med lisens bor, som hadde kommunisert med andre baser, ang. beskjeder osv. Så kunne igjen basen kommunisert videre til folk med vanlig radioer.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 13:05 
Avlogget

Team M skrev:
Gjøre oss til skurk? Den er å trekke den langt... Så her er du nok ute og sykler. Meg bekjent så er vel samtlige skurker (etter din definisjon) da jeg ikke kjenner noen som ikke har en eller annen gang brukt mobile mens man kjørte. Og jeg tror absolutt ikke på noen når de sier de aldri har Kjørt uten handsfree. ..

Du sier jeg oppfordrer til ulovelig ting noe jeg må si meg uenig da det er lov å eie dette. Og egenimport er lov og igjen bruker man lovlige frekvenser... Ja da er man jo innafor... Så igjen kjøp denne radioen....

NB jeg ville forøvrig ikke tatt denne med I jakt situasjon da min jakt og sikrings radio fra ICOM er vesentlig bedre :) men i en SHTF situasjon ville jeg heller hatt denne lille saken :)

Og det er intensjonen min med å delta på denne tråden. Nemlig SHTF situasjon :)

Med den posten der, så har man jo oppnådd noe av poenget med denne tråden her. ;) Jeg melder av min interesse igjen nå. :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 13:36 
Avlogget

Jeg ser at det er muligheter for en ny tråd ressurs sak på forumetl. Radio, samband og kontakt. Jeg prøde på amatør lisensen i fjor, mne rakk det rett og slett ikke. Usikker på det samme i år - men den god ressurstråd om temaet hadde vært fint. Gray?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 15:00 
Avlogget

Det hadde nok ikke hvert en du ide :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 56 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support