Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Des 2018, 12:35

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 56 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Nettverk
InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 15:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det noen fra Buskerud og fylkene rundt som vil være med å bygge opp nettverk?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2014, 22:03 
Avlogget

Hordaland her, nærmere bergen med andre ord. Om noen vil så er det bare å ta kontakt :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2014, 06:14 
Avlogget

Hedmark her. Hamar er innenfor sykkelavstand. Mer spesifikt enn det er need to know :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2014, 08:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Flott med to stk til her :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2014, 10:24 
Avlogget

Cornelius skrev:
Team M skrev:
Akkurat der får man være enige om å være uenige :)

Men hvis man gir blaffen - noe jeg tror mange gjør; som regel av uvitenhet, så er jo dét så sin sak. Men jeg synes ikke vi skal oppfordre til ulovlig bruk av kommunikasjonsutstyr her. :)

Mener ikke å krangle, men rett skal være riktig. ;)

Hør hør, det blir vannvidd om alle tar seg til rette her, det være seg frekvenser eller effekter.

Har man sterkt behov for samband utover pmr og cb så må man enten kjøpe frekvenser på lik linje med andre,
eller bli radio amatør som har mer kunnskap om slike ting og får lov å operere på flere bånd og med høyere effekter.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2014, 20:38 
Avlogget

Leckie skrev:
Hedmark her. Hamar er innenfor sykkelavstand. Mer spesifikt enn det er need to know :lol:

Her og, gjetter på at med hjemlengsel, medvind og kjøttkak te meddags vil æ klare Hamar hjem på under timen på sykkel :-)
Hvilket var en intressant tanke.. Må prøves en dag :-)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2014, 15:04 
Avlogget

LEMinG skrev:
Leckie skrev:

Her og, gjetter på at med hjemlengsel, medvind og kjøttkak te meddags vil æ klare Hamar hjem på under timen på sykkel :-)
Hvilket var en intressant tanke.. Må prøves en dag :-)

Kan nok klare det samme! Med min elendige form suser du kanskje forbi et sted på vegen?????

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2014, 19:24 
Avlogget

Rogaland her . halv timer å kjøre til Stavanger (Fuck den sykkel greia) :lol:

Hørt at den YAESU FT-60R/E 144/430 MHz 5 WATTS DUAL BAND PORTABLE RADIO skal vær noen godt for samband ?

Eg er langtifra ekspert på san ting . Ka syns dere?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2014, 20:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan vi ikke flytte praten om radiofrekvenser og alt det, til samband-tråden?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 20:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det er vel bare å innse at i en tøff og langvarig krisesituasjon, vil man ha store problemer med å klare seg alene. Med noen få unntak, er det sammsynligvis kun de som kan stå sammen mot de verste utfordringene som vil overleve. Jeg tenker da særlig på områder som:
- Forsvar. Alene er man svært utsatt for å bli frarøvet de ressursene man måtte ha til rådighet.
- Sykdom og skade. Man vil i mange situasjoner garantert trenge andres hjelp.
- Kunnskap. Sammensatt kunnskap om å hvordan å takle ekstra vanskelige situasjoner, vil være en uvurderlig styrke.
- Styrke og total ressurs. I fellesskap vil man kunne gjennomføre større tiltak, delegere særansvar og samle til veie mye større ressurser.

Opprettelse av nettverk, grupper og å vedlikeholde en sikker kommunikasjon mellom medlemmene, kan være meget vanskelig. Finnes det noen forslag ute i verden, blant de som måtte ha fått til noe slikt?
Dessuten: Det er ikke alltid så trivelig alene. Mennesket er ikke konstruert slik.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 21:26 
Avlogget

Jeg tror de fleste her inne er redd for å blottlegge seg, jeg har kontakt med 2 stk i østfold, er selv i østfold, men det å møtes er veldig vanskelig å få til da folk er generelt veldig skeptiske og man er redd for at folk skal rane deg ved en SHTF situadjon, litt trist... men tilliten er tilsynelatende ikke til stede.... så det letteste er vel å se innad i venne kretsen og få informert dem om at det å forberede seg er lurt....

Men det å danne sambandsutstyr nettverk, hadde hvert greit. Mitt forslag er faktisk enkel CB radio, kanal 9 i en SHTF situasjon hadde jo hvert en grei standard da kanal 9 er lagt inn som nødkanal fra gammelt av...

Opprop på kanal 3...

Erfaringen jeg sitter med np etter testing er at her på østlandet så holder CB radioen til det fylket man bor i, og for min del så er det i all hovedsak greit/godt nok...
En CB base sett koster rundt 1000 kr og da får man alt man trenger...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 00:56 
Avlogget

Jeg støtter vel den med det at tillit ikke er spesielt til stede i forhold til mennesker man overhodet ikke kjenner, særlig ikke siden noen "preppere" velger å stacke opp våpen for å raide andre preppere om shit hits the fan.

Jeg har imidlertid gode kollegaer som er på samme alder som jeg tror kan ha samme interesse som meg innen prepping :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 20:57 
Avlogget

Jeg har tydeligvis en tendens til å sette punktum for de fleste diskusjoner og forumtråder ;)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 23:31 
Avlogget

Kan ett tips være å bruke #norsksurvivalforum kanal som finnes på icq?
Her er vi anonyme samtidig som chat går raskt unna. I tillegg kan man velge å legge til de man ønsker på icq?

Jeg installerte i alle fall icq på pc'en :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 23:56 
Avlogget

Ser flere tråder i forumet hvor folk ymter frempå om at de ønsker kontakt med andre og kanskje danne slags nettverk/organisasjon eller noe i den dur.
Litt usikker på hva jeg tenker om dette. Er vell mest redd for å bli sett på som en raring som tror på jordens undergang.

Det jeg ser i dette forumet er at det er mange typer mennesker med forskjellige scenarioer, utgangspunkt, bakgrunn.
Vi er vell på ulike nivåer i preppingen med tanke på hva vi jobber for å oppnå.

Skulle man hatt en slags hemmelig organisasjon, som tar opp nye medlemmer etter for eget forgodtbefinnende. Som har egne kriserutiner, varslinger, øvelser, intern deling av info o.l. Aktiviteter er hemmelig innad i gruppen og lovlige så klart. Sitt private preppelager trenger vell ikke ett slikt nettverk å vite noe om uansett.

Eller er det mer en slags selvhjelpsgruppe eller "gruppe for håndheving av håndtverkstradisjoner og matkultur", hvor man utveksler ideer, kurser hverandre, vekstgrupper eller hvadetnåennmåttevære. Målet ville være å tilegne seg selv kunnskap og dele informasjonen man har med andre.
Litt mer spiselig for offentligheten.

Det er jo ikke sikkert at noe skjer heller. Ingen vet. Det er tingen med katastrofer. De skjer plutselig og helt uventet og ingen så det komme. Hadde man bare kunne sagt at "neste torsdag kl 13:40, så blir det en katastrofe og da må du ha det og det...", ja da ville ting være enklere gitt :-). Det er for sent å danne et grundig og gjennomtenkt nettverk når katastrofen har skjedd. Da må man ta det som det kommer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 56 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support