Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 22:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ny trussel
InnleggSkrevet: 24 Jul 2014, 11:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva gjør folk nå som vi har fått høre om trusselen mot Norge?

Topp

Innleggets emne: Re: Ny trussel
InnleggSkrevet: 24 Jul 2014, 12:22 
Avlogget

Vi har satt klart 50 liter vann, og alt nødvendig utstyr for og reise til gjemmested, syntes generelt at det er amper stemning i verden om dagen.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2014, 13:04 
Avlogget

Har klart gjort mat for 4 dager for 2 voksne. Klart gjort mat for 1 hund for 1 uke (oppmålt mat, så vekten blir under vekten til oss mennesker). Samme med vann. Fyller opp bilen, og tar 20L Diesel med oss.

Klart gjort diverse utstyr, for å klare oss på veien til BOB. Holder på å pakke diverse ting, i tilfelle vi må forlate bilen underveis.

Ellers, så står diverse radioamatør utstyr på lading. Noen står på scan, slik at jeg skal få med meg hva som skjer. Litt før mange andre.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2014, 21:53 
Avlogget
Brukerens avatar

går på jobb, aldeles som normalt. Delvis fordi "profetens ummah" er en vits i terrorsammenheng, delvis fordi jeg ikke ser poenget med å grave seg inn i bunkeren. Om samfunnet går nedenom på grunn av en eller flere terrorhandlinger, ja, da er samfunnet så skrøpelig at det knapt er verd bryet å forsvare det.

Jeg bifaller PSTs årvåkenhet og at de går offentlig ut, men jeg kommer ikke til å gjøre noe, personlig.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2014, 22:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Det eneste jeg kanskje vil tenke litt over er å ikke bli stående og henge utenfor hovedinngangen til slikt som Stortinget, større trafikknutepukt og den slags. Men trenger jeg å ta et fly, tog, t-bane, gå i teater etc, så gjør jeg det som vanlig.

Selv om terroraksjoner kan være grusomme, så er nok neppe vårt samfunn så skjørt at det faller fra hverandre av den grunn. Det kan bli - kjett - om strømmen blir borte et døgn, off. transport blir kansellert/forsinket osv, men det klarer jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2014, 23:23 
Avlogget
Brukerens avatar

på den annen side, det er klart at man blir påvirket, spesielt når hele signalanlegget for østgående trafikk blir slått ut. fikk litt bruk for EDC-en min også... :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2014, 08:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kommer ikke til å gjøre noe mer før noe evnt skjer. Jeg er langt pokker i vold innpå fjellet, og jobber på en stappfull DNT-hytte. Så jeg kan ikke akkurat si til sjefen, "jeg må dessverre dra hjem, fordi det går rykter om et terrorangrep". Jeg har bob-en hjemme, har en fluktrute klar, Bolet er klart, samt at jeg har en bob, her inne også. Jeg kommer garantert hjem uten noen problemer.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2014, 23:50 
Avlogget

Nyter late dager i solen, langt vekk fra store folkemengder.

Har toppet av batterier på utstyr, sjekket go baggene, ikke for å rømme men for å evnt. gjøre en innsats om man blir mobilisert.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jul 2014, 21:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bare unngår å bevege meg unødvendig i risikoområder. Litt som når risikonivået for snøskred i fjellet øker.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jul 2014, 10:10 
Avlogget

Det er veldig mye lettere å drive destruktiv atferd enn skapende atferd og det er alltid lettere å rive ned noe enn å bygge opp noe. Jeg ser mange sårbare situasjoner som kan oppstå og jeg har informert pst om disse alternativene. Jeg skriver ikke noe om det her for det er ikke vits å gi folk ideer :)

Men det er bare å leve som før ja, men jeg vil nok arbeide for å bli helt uavhengig av mat og drikke utenfra .

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jul 2014, 23:00 
Avlogget
Brukerens avatar

har vurdert å lage en tråd rundt fundering på terrorhandlinger, men som du sa Mr.I..jeg vil ikke gi noen ideer.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2014, 21:33 
Avlogget

Bor langt ute på landet, så eg synst og mener eg er godt og trygt her. Har holdt meg vekke fra folkemengder. Har vert på sjøen å kost meg.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 18:24 
Avlogget

Jeg satt på jobben på vestsiden av byen da jeg fikk meldingen om terrortrusselen. Med gru gikk det opp for meg at hjemreisen min innebar togreise over en hel rekke utsatte knutepunkter for kollektivtrafikk, inkludert et stopp på Gardermoen. Jeg utarbeidet derfor en liste over ALTERNATIVE reiseruter (reiser kollektivt) man kan bruke for å reise til/fra jobb men unngå disse knutepunkene i størst mulig grad (spesielt Oslo S, Stortinget, Nationalteateret). Prøvde også ut noen av disse rutene, for å se hvordan det gikk.

Hovedproblemet er at det tar veldig lang tid. Dette er ikke reiseruter man vil ønske å benytte uten at det er strengt nødvendig, og det eksisterer en reell terrortrussel. En annen ting er at det første som stopper opp ved et anslag mot et knutepunkt er toget og annen spor-trafikk, så det er bedre å basere seg på buss (evt taxi).

Men denne situasjonen som vi kom opp i, med en udefinert og umiddelbar terrortrussel, fikk meg til å tenke at å ha med seg oppdaterte bussruter for de alternative reiseveiene som en del av EDC (det man alltid bærer med seg i tilfelle noe uforutsett skjer), kan være lurt. Det var IKKE en god følelse å sitte på jobb og få meldingen om en alvorlig terrortrussel, og vite at for å komme meg hjem må jeg krysse nesten alle Oslos største terrormål (hvis de slår til mot kollektivtrafikken) samt hovedflyplassen - og at jeg to ganger daglig hver dag jeg jobber, kommer til å befinne meg på/reise gjennom disse stasjonene, selv mens terrortrusselen er "imminent".

Konklusjon: Beste prepper-tips er nok å kjøre bil, ikke være avhengig av kollektivtrafikken. Men reiser du kollektivt, er buss (eller taxi) beste måten å reise på, siden den ikke så lett stopper opp som banetrafikken gjør. Lag alternative reiseruter som unngår hovedknutepunktene, og ha oppdaterte tidstabeller for disse rutene med deg alltid.

Mvh Fortify

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2014, 09:55 
Avlogget

Forutsatt at kollektivtransporten går som normalt. I tilfelle ting smeller eller en større krise utfolder seg så vil nok ikke alle(eller noen) av kollektivrutene går etter skjema, og de vil både være overfylte, trege og uregelmessige. Frem til de stoppes helt.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2014, 10:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Samtidig med terrortrusselen gikk alle østgående ruter fra Oslo S ned som en tomsekk og reisende var i prinsipp overlatt til seg selv. Alle tavler viste motstridende informasjon, NSBs ansatta hadde ikke noe som helst å komme med (buss fra perrong 19? nei, der var ingen buss. Endte med å ta t-banen et stykke, skifte til et ekstremt overfyllt og glohett tog som tok ca. 1 time.

heldigvis hadde jeg vannflaske som jeg så til å fylle på 7/11 før jeg tok t-banen, men det gav en forsmak på hvordan det kan fortone seg...om det da går tog i det hele tatt, da.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: