Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Apr 2018, 04:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Flom
InnleggSkrevet: 08 Jul 2014, 14:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå som det er flomfare flere steder i landet, hvordan forbereder dere, dere mot denne "trusselen"?

Topp

Innleggets emne: Re: Flom
InnleggSkrevet: 08 Jul 2014, 22:56 
Avlogget

Jeg forberedte meg for ca 6 år siden da jeg forflyttet meg fra 8 moh til 40moh. Jeg bor også på fjell. Mitt hus er ganske isolert fra andre hus i nabolaget. Naboen min har en bekk som renner inn på tomten når det regner. Kjedelig å bo nære skogen ja.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2014, 20:37 
Avlogget

Jeg går til innkjøp av solkrem, sola skinner døgnet rundt og det er ufint varmt.....bare får å flåse litt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014, 20:02 
Avlogget

Noen på forumet som er påvirket av flomværet vestpå? Noen tanker og erfaringer som kan deles med oss andre?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014, 20:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi merker godt vannmengdene i vår daglige ferdsel til jobb/barnehage. En av rundkjøringene på veien var fylt opp med store mengder vann på ene siden, fint å ha en SUV da. (Burde ha kjørt over rundkjøringen, tenker jeg i ettertid, hehe...)

Ellers gikk alt av bekker o.l. "hvitt". Det er ikke vanlig.

Og så hadde vannet laget seg et lite far i grusveien opp til huset, i et kjent problemområde for sånt. Jeg har stelt grøftene nøye etter forrige gang. I går så alt helt fint ut, alt vann under kontroll. I ettermiddag hadde det "rent over" og ødelagt litt av veien... jaja.

Vi har også et par bekker på eiendommen. Der går det heldigvis fint med dem.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 13:43 
Avlogget

Tragisk å se ødeleggelsene av denne flommen. Det må være svært tøft å bli rammet på den måten.
Paradoksalt nok så var alt fokus på når Mannen skulle rase, men istedenfor vaskes gård og grunn vekk.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 14:03 
Avlogget

Når 'mannen' er så løs som ekspertene sier, så skjønner jeg ikke at det ikke blir foretatt en kontrollert eksplosjon - som man gjør med snøskavler som antagelig vil løsne... Det må jo selvfølgelig foretas noen forberedelser rundt hus i ras-sonen, men dog; må da være både billigere og føles tryggere enn å leve med den 'mannen' som kan komme å overfalle én når en minst venter det?! :?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 16:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Det de var redde for med mannen, var at om de sprengte den, og det løsnet større masse. Så kunne elven bli demt opp, og demme opp hele bygda.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 16:14 
Avlogget

Det å fyre av en dynamitt og to, på Mannen. Tror ikke jeg at er en god løsning, det er bedre med noen mengder med vann,dynamitt vil nok gi en domino effekt. Som vil gjøre mer unødvendige skade, enn det et par "bøtter" med vann vil gi. Det beste er nok å vente til det løsner selv. Og heller sikre etter på. Men nå har de ventet i en liten uke? Det er bare 2mnd til jul, så jeg hadde heller fremskyndet raset med vann, enn å vente. Rett og slett, hvis noen hus går tapt. Så må de som står husløse få en mulighet, til å finne en ny plass og bo.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: