Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2018, 00:14

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 506 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Presentasjonstråd
InnleggSkrevet: 04 Apr 2018, 21:26 
Avlogget

Aha..... ar det det det het når man vasset rundt i byens underjordiske tuneller.....

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2018, 13:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Da jeg var litt yngre drev jeg litt med det. Var mest det å utforske gamle bunkerser fra krigen i nærområdet som ikke var låst av.

https://www.youtube.com/watch?v=ONEm1ph3MP4
Her er f.eks noen som har tatt det til et litt annet nivå.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2018, 20:04 
Avlogget

Hei, har alt skrevet litt om meg selv da jeg etterlyste den norske prepperboka på den tråden, men så så jeg plutselig at det var en egen tråd hvor man kan si litt om seg selv. Altså, jeg er ei dame i 40-årene, bor nordpå eller midtpå - alt etter hvordan man tolker sørdelen av Nord-Norge - er gift med en superhyggelig fyr som evner å overraske meg fremdeles etter snart 20 år sammen, og vi har tre fine unger og to fine hunder - yuhuu :D .

Vi har flyttet litt rundt, men nå bor vi på mitt hjemsted på et nedlagt småbruk - har fått meg høns fra ei som ikke ville ha dem lenger - og de lever faktisk ennå, etter den kaldeste vinteren på leeenge her vi bor. Jeg er opprinnelig akademiker, men her på stedet er det ikke så mye bruk for språk- og dokumentskrivingsfolk, så nå jobber jeg faktisk som assistent i helsevesenet, mens jeg prøver å skrape i hop nok praksis til å få helsefagarbeider-status. Må forresten si at det er noe av det mest matnyttige jeg noen gang har gjort - skulle ønske jeg hadde droppet universitetet og blitt noe skikkelig praktisk noe. Men lærer av faren min å bøte garn, og så liker jeg å lage vegetarmat fordi det er så billige ingredienser - og blir så godt (stakkars mannen min syns ikke det...)! Og molte plukker alle her, så jeg prøver å få tid til det om høsten. Jakt- og sankekulturen har aldri helt forsvunnet her vi bor - så de fleste her kan mer enn meg om det meste, tøysete storbyjente som jeg var i mange år!

Har lurt litt på hva jeg skulle si om prepping, for ennå er jeg ikke der jeg vil være i forhold til det. Det jeg tenker på først og fremst, er egentlig å ha et matlager, Paracet og ved til brensel å falle tilbake på i vintermånedene spesielt, da strømmen kan gå og bli borte en stund. Men så har jeg jo forlest meg på alt mulig spennende på amazon.com - om folk som lever på minimalt og som prøver å starte homesteads hvor de klarer seg med lite forbruk - The Low Budget Homestead er min kjempefavoritt. Så jeg lykkes nok best i det å prøve å senke forbruket vårt, og finne på lure knep der. Det er vel nivået jeg etterstreber nå - sier ikke at jeg er der ennå.

Vi bor langt fra alle gode tilbud i prepperverdenen - misunner dere som tipser hverandre om salg på Tynset etc - og frekventerer dermed nettbutikkene for å finne noe lurt å ha på lager. Men her er jo ingenting i Norge - eller?? Forsøkte å finne laktosefri tørrmelk, og endte opp med å bestille fra suomikauppa.fi - med dyr toll og greier. Og så har jeg vært innom forsvarsbrukt.no, og sett litt på preppad.nu. Men dyrt, så akkurat nå er jeg litt motløs i forhold til det hele og lurer på om jeg får nøye meg med å kjøpe X-tra ris og lære meg å dyrke løk. Er ikke så lett å få noe til å overleve her vi bor, for det er så høyt opp og langt inn i landet. Men jeg jobber med saken, hvert år og hver sommer :mrgreen:

Så - jeg innser at jeg nok er litt kjedelig housewife og teoretisk :geek: i forhold til preppetankegangen - de eneste bøkene fra amazon jeg ikke helt fikk taket på var sånn bug-out-stuff. Men jeg har dem i bokhylla, og leser dem i stedet for krim - de dekker mitt behov for spenning :-). Sa til mannen min at jeg var inne på dette forumet, og klagde over at det virker som alle har jaktprøven... Kanskje det kommer etterhvert :oops:

Ja, var vel nok om meg. Kan jo også legge til at de som vil lagre barn for spedbarn gjerne kan vurdere å lagre Nutramigen, fordi den passer på de små stakkarne som har uoppdaget melkeintoleranse (og soya etc). Var nok mange som lengtet etter den opplysningen, ja :lol:

Alt godt herfra, så sees vi på andre tråder etterhvert.

HusFruva

Use it up, wear it out, make it do, or do without.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2018, 10:49 
Avlogget

Velkommen uansett :D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2018, 11:34 
Avlogget

Hei. Ny mann, passe voksen alder som bor på vestlandet. Grønn erfaring gjennom endel år.

Havnet her for en stund siden etter søken på utstyr. Lest endel siden det, medlem fra nå.

Merker en økende uro rundt i verden, og det som ser fint ut idag, blir dumt imorgen.
Et eksempel er nord korea. Fint med avspenning, men NK har i over 50 år vært en stabil og god «fiende» som man har visst hvor man har.
Når alt nå plutselig ble gode klemmer og kjærlighet, så spør jeg meg selv om hvorfor. Tror svaret dukket opp for noen dager siden i form av «avsløring om Irans atomplaner».
En avvikling av NK som fiende, frigjør 50.000 mann som kan brukes andre plasser.

Så en ny front i Iran, en i Syria og en i Ukraina legger et visst press på Russland og oppbinding av styrker i proxykrig. Da passer det veldig bra å holde en nato «øvelse» i Norge fra august av, med 35.000 mann 120 fly og 60 skip, for å åpne en evt 4. front i nord opp mot nordflåten, som er svært viktig for russerne.

Et annet stikkord er silkeveien 2.0, som vil gjøre Kina økonomisk størst, and usa no like.

Mye å holde styr på, kunne skrevet side opp og ned, men det gir en pekepinn på hva jeg tenker på.
Lite solstormer og zombier i min verden.

Trenger ikke mye utstyr for «å stå han av» i fremtiden. Blir hjemme, med tilgang på vann, ved og kjøtt.
Ønsker å supplere med litt nødrasjoner (derfor jeg havnet her) og litt strøm, så er jeg good to go.
Kanskje litt korn, ris, ekstra batterier, litt mer av..........ja osv osv :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2018, 20:11 
Avlogget

Velkommen ombord

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2018, 09:00 
Avlogget

Velkommen dere nye :-)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2018, 20:13 
Avlogget

Er ny på denne siden , men har fulgt med en stund. Er en mann fra tidlig 60 åra med interesse for selvberging av det meste. Bor ved sjøen og har hytte i skogen med 4 kvadratkilometer ferskvann rundt. Liker og høste av naturen og lage all mat fra bunnen av , har 2 barn og 1 barnebarn som også kommer hjem og henter fisk,kjøtt ,grønnsaker og bær. . Med en kone som synes det har kommet litt ut av "balanse" :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2018, 21:41 
Avlogget

Jeg er en voksen mann (38) er vel mer en survialist enn preper. Har altid hat i tankene at denne verden er veldig ustabil og ikke noe stor tilhenger av teknologibehovet. Har i mange år øvet og lært overlevelse og forsvar. Har ikke jegerprøven men er en dyktig fangstmann. Har levd korte og lengre perioder helt offgrid. Preper også noe. Har lager av elementer mat og utstyr.
Ellers så er jeg veldig opptatt av bruk av urter som medisin. Bor i leid leilighet heldigvis med en stor garasje som jeg har et verksted, som brukes til reperasjoner og til produsjon av feller og våpen.

Ellers er jeg en ivrig fisker og friluftsmann.
Ble med i dette forumet for noen dager siden for å lære mer. Takk for medlemskapet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2018, 13:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen skal dere være! :D
Aktiviteten her er litt av og på som dere ser, men vi har årevis med veldig gode tråder og mange medlemmer som er innom titt og ofte for å prate sammen. Del gjerne erfaringer og still spørsmål, her kan alle bidra med noe!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2018, 08:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, velkommen skal alle nye være. Det er fint at vi fortsatt har et tilsig av medlemmer.

Strelok skrev:
Aktiviteten her er litt av og på som dere ser, men vi har årevis med veldig gode tråder og mange medlemmer som er innom titt og ofte for å prate sammen. Del gjerne erfaringer og still spørsmål, her kan alle bidra med noe!
Slik er det!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 506 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support