Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 08:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 506 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Presentasjonstråd
InnleggSkrevet: 06 Nov 2016, 11:31 
Avlogget

Hei. Jeg har nettopp registrert meg, men har brukt forumet ganske lenge. Tenkte det var greit å begynne med å si noen ord om meg selv.

Jeg er alenepappa i midten av 30 årene fra Nordmøre. I 1992 hadde vi en storm her på Mørekysten som var ganske ødeleggende. Som følge av den, var vi uten strøm i 5 døgn. Jeg var 12 år og så for første gang nytten av vedovnen, de enorme vedstablene pappa jobba utrettelig med og at fisketur med pappa ikke "bara" var for gøy. 24 år senere er dette kanskje de mest verdifulle minnene jeg har med meg fra barndommen. Den tryggheten mamma og pappa ga meg den gangen er noe jeg ønsker å bringe videre til min datter.

Den tryggheten var også i tankene når jeg kjøpte huset der vi bor i dag. Vi har delvis nedgravd kjeller med 20cm betongvegger der vi kan søke tilflukt om det skal bli så ille som det var i 92. Jeg har også gjort omfattende renovering og oppgradering av huset siden vi flytta inn, og er i ferd med å avslutte oppgraderingen av dreneringa rundt huset. Det er kanskje disse prosjektene mine jeg ser på som de viktigste forhåndsreglene jeg kan ta for å være forberedt på en usikker fremtid.

Jeg er også en ivrig friluftsmann, og driver med både jakt og fiske. Jeg har litt mat lagret for en shtf situasjon, men det er viktigere for meg å være i stand til å skaffe meg mat på daglig basis. Omfanget av dette kan vi diskutere i en annen tråd ;)

Om det er noe dere lurer på så er det bare å spørre.

Mvh Einherjar

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2016, 09:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen, Einherjar!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2016, 20:38 
Avlogget

Velkommen :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2016, 21:55 
Avlogget

Etter flere år som passivt medlem her inne, har jeg nå et håp om å bli mer aktiv i diskusjonene her inne. Det er med stor iver og engasjement jeg leser hvordan alle dere har ideer, planer og tanker rundt forberedelse og overlevelse dersom noe skulle skje.

Jeg er en kar i starten av 30åra fra et sted midt i Norge. Jeg bor sammen med samboer og vårt felles barn. Jobbmessig er jeg nok godt sikret i det offentlige.

For meg handler prepping om å leve på en slik måte at en situasjon som oppstår ikke vil gi alt for store endringer i hverdagen. Derfor forsøker vi å ikke bare kjøpe inn ting som skal ligge lagret, men bruke de i dagliglivet. Da er vi kjent med utstyret, og vi kan oppdage mangler i planer og utstyr før situasjonen oppstår.

Drømmen er å flytte mer landlig enn i dag, med et småbruk som den ultimate drømmen. Vi forsøker oss i det små på å dyrke egne grønnsaker på hageflekken i boligfeltet, foreløpig med god grad av suksess. Utstyrsmessig trenger vi mer plass. Det er vanskelig å pakke, lagre og ellers optimalisere planer for overlevelse og i ytterste konsekvens evakuering med begrenset areal.

Jeg føler meg svært heldig som har en samboer som også er opptatt av å være forberedt på situasjoner der vår hverdag og levemåte kan bli truet. Vi har også flere gode venner som tenker i samme retning. Allerede har vi lagt flere felles planer som kan settes ut i live ved behov.

Fremover har vi absolutt ikke tenkt å ligge på latsida. Jeg har prosjekter på gang hjemme for å øke trivsel så vel som sikkerheten. Operativt skal det anskaffes en del mer utstyr. På transportfronten vil det også skje endringer. Hytta vil også få økt fokus da denne vil spille en sentral rolle hvis et av flere ulike scenarioer slår til.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2016, 20:21 
Avlogget

Velkommen :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2016, 01:40 
Avlogget

Hei!

Jeg har både vært registrert og postet en del allerede, men visste ikke at det fantes en presentasjonstråd.

Det er vel uhøflig å ikke presentere seg skikkelig, men av jobbgrunner ønsker jeg å ligge lavt.

Litt kan jeg jo si:
Jeg er dame, har barn og en mann som ikke aner noe som helst om prepping. Vi bor landlig. Sammenlagt har vi ganske god teknisk og praktisk kunnskap. Vi driver ikke med klassisk prepping, likevel tror jeg vi skal klare oss greit. :D

Det høres vel ut som en selvmotsigelse, men jeg er iherdig optimist, selvvalgt naiv og godtroende, og ser alltid etter løsninger i stedet for problemer. Samtidig har jeg alltid, helt fra jeg var liten, tenkt mye på at noe drastisk kan skje, og at alt kan forandre seg, historien viser at framskritt går ikke alltid fremover mot det bedre, og hva gjør vi da? Hvordan blir livet da? Det er ikke noe jeg bekymrer meg over, bare et alternativ blant mange. Jeg har aldri møtt andre som forstår denne delen av tankene mine, derfor henger jeg her inne på forumet en del.

Selv om jeg er dame er jeg lite opptatt av mat "fra bunnen av", rene råvarer og slikt. Jeg KAN lage omtrent hva det skulle være fra bunnen av om jeg vil, og har som regel råvarer til det også. Jeg KAN dyrke omtrent hva det skulle være om jeg vil, og har ofte også et lite lager av frø, planter m.m. Jeg KAN lage klær og redskaper. Jeg KAN fiske og slakte, og snekre, høste og sanke, året rundt osv.... Men sånn til hverdags, i den livsfasen vi er i nå, så VIL jeg ikke alt dette, og synes halvfabrikata mat og kjøpeklær er helt greit. Jeg sitter fast i tidsklemma som mange andre, og synes det er morsommere ting å bruke fritida på.

Jeg fant dette forumet via den svenske nettsiden alternativ.nu, der jeg lette etter praktiske tips om ulike prosjekter vi driver med.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2016, 21:47 
Avlogget

velkommen du også. Håper du kan bidra for oss som er best på kjøpe ting :geek: Kunnskap er som kjent makt :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2017, 11:26 
Avlogget

Hei. Tenkte jeg for ordens/høflighetens skyld burde presentere meg jeg også. Jeg er en mann i 50-åra som bor på landsbygda. Jeg er bekymret for at velferdssamfunnet vil bryte sammen pga konsekvensene av innvandringen. Driver derfor så smått med å tillegne meg kunnskaper og erfaringer i selvberging.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 11:29 
Avlogget

Velkommen skal du være
Det er interessant vei å gå (jeg er kommet dit hvor det egentlig bare er jeg som liker maten som bør spises opp... og ikke restren av familien) mye å lære og å få innsikt i.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 20:22 
Avlogget

Heisann, kan indtrodusere meg som jeg ser mange før meg har gjort. Gutt på 15 som bor mellom de syv fjell og er litt over gjennomsnittet bekymret hovedsaklig for verdensøkonomien, åpne grenser og eventuelle pandemier.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 22:38 
Avlogget

Hei hei, gutt på 19 fra østlandet her. Jeg har gradvis blitt mer og mer interessert i prepping de siste årene. Bestemte meg endelig for å registrere meg her i håp om å lære mer om prepping og kanskje bli kjent med andre preppere. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 00:01 
Avlogget

Velkommen skal dere være. Husk å ta være på tennene (dyrt å fikse, vondt å la vær) skaff dere gode forsikringer og minst mulig lån!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 02:24 
Avlogget

Presentasjonstråd, jo! Praktisk.

Dame, bor på landet. Over gjennomsnittet opptatt av å kunne klare seg selv i ulike nødsituasjoner (det sier jo egentlig seg selv siden jeg har funnet dere). Det er masse jeg kunne skrevet her, men det får komme litt etterhvert.

Og tennene mine er helt i orden. :D

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 08:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen velkommen! Håper du finner deg til rette her :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 10:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Damer på landet må kunne fikse det meste (menn på landet også). I følge forfatteren David Jonstad ligger nøkkelen til å overleve Kollapsen (som han er sikker på kommer før eller senere) ute på landsbygda. Tror jaggu han har litt rett i det der.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 506 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support