Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Nov 2018, 15:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 510 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 34  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Presentasjonstråd
InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 08:48 
Avlogget

ENikolai, velkommen til festen! ;)

Kjekt å se at vi vokser her inne!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:26, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 20:38 
Avlogget

Hei dere. Rimelig ung mann med familie. Kreativ sjel som liker å lære noe nytt. Mestrer det meste, liker nemlig å gjøre tingene selv. Og nytter anonymiteten til å skryte av meg selv.... det er ikke så ofte jeg tørr 8-) :lol:
Fant forumet når det ble opprettet og ble da medlem til slutt.... litt skeptisk til de av dere som bruker ordet "når" og ikke "om" når katastofene diskuteres godt dynket ned med amerikanske forkortelser. :roll:
Liker å ha kontroll og er opptatt av sikkerhet til meg og mine. Og har derfor brukt mye penger på en sikker bil. Å kollidere er den mest sannsynlige katastrofen jeg ser i min levetid. Husbrann prøver jeg å unngå med nye elektrisk anlegg, dobble sett med seriekoblede røykvarslere (pluss varsling) og jeg vil trene og forberede alle på husbrann.
Brann i tunnell/store hotell er annet senario og vil gjerne ha fluktmasker i bilen eller med på ferie....men det var den prisen da.
Her i landet er vel flom, ras og uvær de mest sannsynlige storulykker. Men jeg liker å være forberedt på noen av de rimelig usannsynlige tingene også som solstorm, større vulkanutbrudd og epedmier. DSB sin 2012 rapport inneholder mye fornuft etter min mening.
Er også interresert i å dyrke litt mat selv, og lagre litt..... men er ikke kommet i gang med dette. Men er vokst opp i en naturhusholdning og hadde klart meg godt på TV2 og Farmen.... 8-) .....ups, skryt igjen.... :oops: :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 21:05 
Avlogget

Lagopus! Velkommen! * gir en pils * :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:27, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 00:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei Lagopus! Ok, for din skyld skal jeg passe på å si "skitten treffer vifta" i stedet for TSHTF. :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2012, 21:51 
Avlogget

Det var på tide en slik side dukket opp i Norge! Det sier vel noe om at nordmenn, vel, noen få av oss, også har begynt å ta inn over oss hvilken retning samfunnet KAN ta veien.

Mann, 30, Oslo (enn så lenge), oppvokst på landet, gift (virker som om det er flest 30-40 something som er gift her inne?). Forbereder meg ikke på noe spesielt, men har fulgt med på peak oil siden cirka år 2000. Har også mine tvil om forbruks/vekstsamfunnet er bærekraftig. Jobber nattevakt og har mye fritid som jeg bruker på for det meste fisking og friluftsliv. Er interessert i å preppe litt fremover, men så lenge man bor i byen blir det mest dyrking av litt urter på balkongen, turer i marka og "argusøyne" på den økonomiske utviklingen.

Målet er å komme seg ut på landet, småbruk er selvsagt drømmen, men mer realistisk både økonomisk og foreløpig kunnskapsmessig er enebolig med litt hage, samt mer praktiske kunnskaper om selvforskyning og mer praktisk kunnskap generelt.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2012, 05:19 
Avlogget

ENikolai skrev:
Hei Lagopus! Ok, for din skyld skal jeg passe på å si "skitten treffer vifta" i stedet for TSHTF. :)

:) neida, forkortelser er veien og livet.... var bare en spøk 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2012, 21:21 
Avlogget

Er egentlig fersk i det med prepping, men begynte med det på grunn av at det passer til livstilen min. Har den siste måneden hatt en gnagende en følelse av at det kan være smart å ha et matlager for minst et år. Fra før av samler og tørker jeg medisinske urter og produserer eget krydder + yoghurt. mens nå er min store lidenskap å tørke og lagre alle typer sunne matvarer.

Stabburet skal være rimelig fullt med det meste av det man trenger innen vinteren (dette er litt av målet) Dyrker også egen mat og er vant til å klare meg selv. Hermetisering er også noe som jeg har som målsetting å lære meg. Jeg elsker å lage egen mat. Spesielt mat som kan lagres. Til neste sommer ønsker jeg også å begynne med bier. Bor på fjellet og i utkanten av en by ( tar 10 minutter å kjøre til sentrum), er 34 år og har en tenåringsønn. Og jeg regner med at foraet her kanksje kommer til å bli lei av meg, for jeg kommer sannsynligvis til å skrive en del om tørking og lagring av mat. Yey! Det var litt om meg.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2012, 22:00 
Avlogget

Velkommen skal du være Nettvenninnen! Jeg håper virkelig du begynner med bier, for da kan jeg lære av dine feil! Så kanskje slipper jeg et stikk eller to billigere unna! :)

PS: Du kan aldri poste for mye lærdom! ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2012, 06:44 
Avlogget

Nettvenninen jeg gleder meg til å lese det du skriver om lagring av mat :-)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2012, 07:54 
Avlogget

Tusen takk for varme velkomster :) Jeg vil også si at jeg er utrolig glad for et slikt forum, for jeg følte meg veldig alene som holdt på med prepping. Som de fleste vet er ikke akkurat dette så utbredt i Norge.

Kommer om en stund til å enten kjede eller glede dere med å skrive om dehydrering. Tenkte først å ta noen bilder, slik at dere får se. Akkurat i dag dehydrerer jeg frukt, for tørket frukt er det beste lørdagsgodtet som finnes :) Og det smaker mye bedre enn de man kjøper. Tørket kjøpefrukt er tilsatt sukker. Og jeg kommer til å ta før - og etterbilder av det jeg tilbreder.

Vil også skrive litt om rehydrering, slik at dere kan se hvor friske grønnsakene blir når de får tilbake normal form. Men dette må jeg vente litt med. Har så mye å gjøre ute for tiden, så jeg må rett og slett bare ha tid til å skrive :) Kunne også tenke meg å høre litt om hvordan andre går frem for å øke matbeholdningen sin. Dahelst innenfor langtidslagring. Vil også høre mer om hvordan dere har løst lys og vannproblematikk.

Selv har jeg en elv/bekk på eiendommen min. Det er fiskevann et kvarters gange fra hvor jeg bor. Og når det gjelder lys, så planlegger jeg å lagre veker og bivoksplater. Lager man lys av disse, så varer de lengre + at det er veldig billig å kjøpe bivoks fra honningsentralen. Mye billigere enn å satse på vanlige lys. Har også satset på oljelamper og kjøper inn en del en del lampeolje for tiden. I disse lampene kan man også bruke olivenolje til nød. Men jeg tror et åtrsforbruk kan bli dyrt, så jeg er veldig nysgjerrig på dere andre.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 03:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Heisann

Jeg er nån'å'tredve og bor i trøndelagen. Jeg har vel egentlig hatt preppe-tendenser i mange år, har bare ikke satt det ordet på det før. Bor i byen men trives best i skauen, det er jo der mesteparten av maten er. ;) Jakt og fiske er tingen! Skal ikke påstå jeg er noen ekspert på jakt, men jeg har nok kunnskap til å forstå hvor lite jeg faktisk kan. Driver også med pistolskyting, kajakkpadling, hjemmelading, bueskyting og klatring. Har 2 barn og samboer.

Har surfet mye på survivalism/prepping og vært innom en god del utenlandske forum, så jeg ble glad når jeg fant dette forumet. :D

GreenMan

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 18:18 
Avlogget

Velkommen til det gode selskap ;)

Håper du har kunnskap og erfaring vi kan lære av, og at vi kanskje kan lære deg en ting eller to! :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:30, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2012, 19:30 
Avlogget

Vi har da blitt over 60 :P
Dette burde feires.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 07:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen alle dere nye som har kommet til siden sist jeg kommenterte her! Det er hyggelig at vi blir fler. Mon tro når vi passerer 100?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 08:34 
Avlogget

Kanskje jeg skal legge igjen adressen til random folk. :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:35, endret 1 gang

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 510 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 34  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support