Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Feb 2018, 07:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 487 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Presentasjonstråd
InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 11:35 
Avlogget

Hei alle sammen.
Da har jeg endelig lagd meg en brukerkonto her. Har hvert innom her nå og da men som gjest.
Hvis du tegner en strek fra nord til sør og en strek fra øst til vest, der de strekene møtes bor jeg :lol:

Jeg er født på sekstitallet og bor på østlandet og jobber i anleggsbransjen.
Har vel både jaktet og fisket siden jeg var guttonge. Jaktet Elg med egen hund i mange år men tror sist høst var den siste på fast lag fordi det er jo nesten ikke Elg igjen. Å lete etter Elg som ikke finnes gidder jeg ikke.

Hva som kan hende i den store verden vet jeg ikke men vi må kanskje ha ett våkent øye mot øst og kanskje det
Kommer en verdensomfattende økonomisk nedgang. Jeg er vell ikke en skikkelig prepper enda men er i startgropa.
Har kjøpt meg en liten hytte som da er min bol. Den trenger masse oppgradering.

Grenserøysa

Topp

Innleggets emne: Heisann!
InnleggSkrevet: 25 Apr 2017, 15:13 
Avlogget

Er en ung kar i midten av 20'åra bosatt i Østfold. Ingen barn foreløpig men har en ''leietaker'' som er veldig gira på det :lol: Mtp slik verdenssituasjonen er i dag så er jeg usikker på om jeg vil bringe noe avkom til denne verden.

Har siden tidlig tenårene vært interessert i friluft og fiske, ikke fått prøvd meg på jakt.. enda. Så slik ting har utviklet seg de siste årene så har jeg blitt mer overbevist om at det å kunne klare seg selv før,under og etter TEOTWAWKI kanskje ikke er så dumt? Har de siste dagene sittet her å lest utrolig mye interessant og lærerikt og følte jeg skulle invitere meg selv rundt bålet deres her på forumet :)

Har innsett at i en SHTF situasjon er uungåelig og derfor bør det gjøres noen tiltak! Vet ikke hva jeg tenker mest på, men tror at en økonomisk kollaps er sannsynlig i min tid og tredje verdenskrig er noe jeg kommer til å oppleve. Det ene vil føre til det andre tenker jeg, men håper heller på en zombieapokalypse enn en 'nuclear winter'.

Når det er sagt så håper jeg på å lære mer og kanskje kunne bidra med noen stikk her og der. Jeg fant en tråd for nye medlemmer men har mista den blant alle de andre jeg har lest de siste dagene, så mod får bare flytte denne dit den hører hjemme eventuelt.

Topp

Innleggets emne: Re: Heisann!
InnleggSkrevet: 25 Apr 2017, 16:04 
Avlogget

Hei!

Jeg er en mann midten av 30 åra å fremdeles ung til sinns :)
Har ikke vært medlem her så lenge.. jeg googlet rundt å fant denne siden i jakten på gale mennesker lik meg selv.
Jeg er ny i prepper verden, men har alltid likt frilufts livet, prøver så ofte jeg kan å dra ut i skauen å telte. Ingenting er som et bål med kaffe på, bare mail Lars Monsen å spør han..
Prøver å være litt mer aktiv her inne slik at jeg får oppgradert medlemskap. Jeg ønsker nettverk fordi jeg er ingen fan av "ensom ulv" opplegget.

Jeg syntes vi lever i en spennene tid, Tenk om Mari Le Pen vinner å kaster Frankrike ut av EU. Da kan verden for forandre seg (tror jeg da). Hvordan verden forandrer seg er jeg noe usikker på. Jeg tror det blir en klasse kamp over hele verden rik mot fattig, og det kan bli stygt. Så kan du blande fanatiske troende ,ytterlig gående på venstre å høyre skalaen. Jeg syntes ikke slikt er så sci fi som kanskje folk vil ha det til... se på forstedene i enkelte land.
Vel ønsker deg velkommen blant de med tinnfolie hatt.
Hilsen meg som også er fra østfold

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2017, 18:05 
Avlogget
Brukerens avatar

begynner å bli noen fra østfold her, ja.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2017, 18:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen skal dere være :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2017, 19:22 
Avlogget

Åsså feil sie ta fjor'n :roll:

Neida, velkommen. Hyggelig med nye navn.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2017, 19:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, velkommen skal dere være!

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2017, 19:57 
Avlogget

Hei
Er en mann i slutten av 40 åra fra Østfold som kommer tilbake til forumet igjen etter flere års tørke. Startet opp "prepping" i 2012 men var da helt alene i hjemmet med denne tanken.
Siden den gang har jeg ligget langt under smertegrensen når det gjelder å være forberedt. Men i fjor kom kona inn på banen helt på egen hånd. Ting som skjedde rundt oss og at visse land gikk ut og ba borgere være forberedt fikk ho i gang. Gjett om jeg ble overrasket :-) Siden da har jeg bygget opp og organisert ett lager av forskjellige ting. Jeg har delt opp hendelser eller situasjoner som kan oppstå i 3 kategorier: Mest sannsynlig, sannsynlig og lite sannsynlig.
I år gjorde jeg ferdig kjelleren og bedre lagringsplass.
Vedlegg:
IMG_0071.JPG

Her i hylla har jeg batterier, 2 stk batteribanker på 12volt og 220volt, nok telys og kubbelys, utstyr for smitte, ledlys og campinglykter, gasskjøkken med ekstra gasspatroner, Dab+ på batteri og ett komplett kjøkkenkasse.
Den ene batteribanken er stappet inn i en koffert og kan gi maks 100 watt i 220volt

Vann har jeg i 10 og 20 liters kanner 2 steder. Det ene stedet er i lagerskapet hvor det er mørkt og kjølig og det andre stedet er i matboden (kjølig) som jeg lagde når kjelleren ble pusset opp.
Vedlegg:
IMG_0073.JPG

Vedlegg:
IMG_0073.JPG

Matlageret er sakte på vei opp både i matboden og i nødskapet som vi kaller det. Grunnen til at plastkassene er merket med gul teip og nummer, er fordi jeg har laget en beredskapsperm som forklarer og viser fruen alt ho trenger hvis jeg ikke er her lenger. Jobben min bringer meg rundt i Østfold og jeg har alltid med meg bagen min som sørger for at jeg kan komme meg hjem hvis noe oppstår.
Har en vedovn i stua og 2 gassovner i reserve. I garasjen er det 40 liter diesel til vår gamle bobil som kan fungere som Bov hvis det trengs. Dette ser jeg på som lite sannsynlig, men bilen står jo der så da er'n med i planleggingen.
I privatbilen er det også en beredskapskasse som sørger for at vi ikke lider langs veien både sommer og vinter.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2017, 20:00 
Avlogget

Det ble vist 2 like bilder her. Dette bildet av matboden manglet.
Vedlegg:
IMG_0075.JPG

Har i dag ca 200 liter vann lagret og en kasse med utstyr til behandle drikkevann, (Kullfilter, tabletter og klor)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2017, 11:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen inn hos oss!
Det var et finfint lager. :)
Det er bare å dele erfaringer og stille spørsmål, her er det mye kunnskap og erfaringer i omløp.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2017, 15:07 
Avlogget

Hei!

Jeg er ny her. Håper å kunne lære litt, og kanskje være litt til nytte også.

Familiefar på vestlandet. Turmenneske som gjerne sysler med DIY-elektronikk, radioamatør. Jeg er nok ingen "flytte på landet og kjøpe hest og traktor"-prepper, men det går rett vei. Familien er med på laget, men det er nok litt variasjon i hvor entusiastisk. ;-)

Foreløpig jobber vi mot å styrke økonomien, bygge opp et mindre lager av mat og vann, utstyr og kompetanse. Går litt i bølger, men rett vei heldigvis.

En del av tankesettet vårt er at dersom en vannledning ryker og vi har vann i hus, så er det ikke noe stort problem. Er vi syke og ikke spesielt motivert for en handletur, så hjelper det å ha mat i hus. Går strømmen, så har vi muligheter for alternativt både lys og varme. For oss handler sånnsett prepping mye om hverdag, og å kunne opprettholde hverdagen mest mulig stabilt, også ved unntakssituasjoner, små eller store.

På noen områder har jeg mye å lære, på andre har jeg kanskje noe å tilby. Radio, IKT-sikkerhet, elektronikk, generelt friluftsliv, er godt kjente tema. Når det gjelder langtidslagring av mat, evt. dyrking av egen, er jeg mer i startfasen.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 07:56 
Avlogget

Hei der.

Nyregistrert bruker her i dag. Takk for at jeg fikk melde meg inn. Har fulgt litt med fra utsiden på forhånd ;)

Mann som dere sikkert skjønner fra brukernavnet.

Nå heter jo dette forumet survival forum, men jeg klarer ikke å identifisere meg med survival-begrepet. Veldig Amerikanisert og dessverre ødelagt gjennom diverse reality serier på tv.
En prepper kan jeg vel kanskje heller kalle meg.
Ikke i den kontekst at jeg tror på jordens undergang, konspirasjoner, økonomisk kollaps etc, men jeg liker tanker på å være forberedet og i så stor grad som mulig selvforsynt.
Jeg er aktiv utendørs. Være seg arbeid, jakt, friluftsliv etc. Liker på passe på tingene mine, fikser og vedlikeholder. Har stort sett alltid full tank på bilen, og nok dopapir i huset :D

Jeg ser sikker på at jeg skal få lære masse når jeg får lest gjennom flere og flere av trådene her. Mye ressursfulle folk her.
Jeg håper å få svar på ting jeg lurer på.
Og ikke minst håper jeg at kanskje jeg også besitter litt kunnskap som kan hjelpe andre.

Så her er jeg :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 19:07 
Avlogget

Velkommen tim :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2017, 19:05 
Avlogget

Hei,

Ca 30 år, mann, bosatt i Trøndelag.
Brukernavnet ble bare det jeg tilfeldigvis hadde på kontorpulten.

Er interessert i selvberging, og kom over forumet i den sammenheng.
Ser det ikke er så mye aktivitet for tiden, men tipper det er mange som er innom som har betydelig kunnskap på mange felt.

Jeg og kona venter barn, så det ble plutselig klart for meg at jeg ikke kunne sitte å tenke at vi burde forberede oss på at noe kan skje, men faktisk gjøre noe.

Vet ikke hvor aktiv jeg blir selv her inne, men skal prøve.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2017, 22:55 
Avlogget

Mann på 31 fra rogaland.
Utdannet tømrer, fisket siden jeg var et barn. Og jaktet et par år nå.
Hjelpekorpser i røde kors, hvor jeg er utdannet til (sjø,vann,elv,skog,fjell og drone redning) Også utdannet i videregående førstehjelp og overlevelse.

Har alltid hatt survival i baktankene, og først nå nylig begynt å gjøre noe aktivt for det..
Gleder meg til å få lest godt på forumet her, og få lært meg noen nye ting.

Jeg prepper igrunn ikke for noe spesiell katastrofe, bare fordi verden er en fucked opp plass.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 487 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support