Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jan 2018, 08:01

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 487 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Presentasjonstråd
InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 19:25 
Avlogget

Heisann, er ny på forumet her;

Har nå i de siste dagene fått (nesten) ferdig et elektronikkverksted/tilfluktsrom i kjelleren. Betongvegger og betongskiller, samt at jeg bor i høyden på et fjell med naturlig vannkilde med naturlig vanntrykk gjør det et utmerket prepper-sted. Ligger godt utenfor hoved-sivilisasjonen i den lille byen her. Har også hermetikklager og vedfyring både i 1. etg og kjeller.
Er 19 år og lærling, så er ikke mye penger som forsvinner i utbedringer, men har fått gjort litt.

Dette består i hovedsak av arbeidsområde, elektronikk- og elektrolager, laboratorie og serverstasjon.

Batteribank med 1stk 80Ah AGM-batteri og 360W 12V strømforsyning som veksler momentant til batteri ved strømbrudd, inkludert CTEK vedlikeholdslader. Målet mitt er å få montert solcellepanel for lading også, eventuelt flere batterier og i tillegg en UPS ved korte strømbrudd til serverne mine.

Full 12V LED-belysning med fire 18W 6500K armaturer i taket + arbeidsbenken fordelt i tre soner for effektiv strømsparing ved batterikjøring.

Kameraovervåkning med 24/7 opptak av hovedinngang/garasje, bakdør/terrasse, elektroverkstedet innvendig og utenfor døren. Overvåkningen går også på 12V og fortsetter ved et eventuelt strømbrudd. Det samme gjør monitorer i både nettverksrack og ved arbeidsbenk, slik at jeg har mulighet til å overvåke selv.

Kameraene har godt infrarødt lys som lyser rundt 15-20m i mørket. Systemet har også en webserver med app-funksjon slik at jeg kan hente live-feed av alle fire kameraene fra hvor som helst. Rimelig system fra eBay til under tusenlappen inkl. kabling, fungerer utmerket. 1TB NAS-disk som lagrer opptil en og en halv måned med opptak på alle kameraene. Er ikke helt ferdig med montering og trekking av kabler enda.

Zodiac Freetalk Pro walkier med god rekkevidde som også lades på 12V, har totalt 5 stk hvorav to av kameratene mine har en hver.

Verkstedet har en 4cm tykk tredør utstyrt med kodelås, for generell sikkerhet i hverdagen og eventuelt ved en plyndring (dog det skal ikke mye til med et brekkjern og god vilje, men har da tiden på min side).

Kan hende det kommer noen bilder hvis noen er interesserte, har laget rommet hovedsakelig for min vanlige hobbyhverdag, men med et fokus på eventuelle katastrofer.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 19:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen skal du være!
Det er flere elektrotråder startet av oss amatører i noen av underforumene her.
Høres ut som du er stødig på elektrisitetsfronten i alle fall :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 20:48 
Avlogget

Velkommen :)
Kommet et godt stykke mht ung alder da ser jeg :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2017, 23:49 
Avlogget

Takk for det!

Spesifiserer meg mest på elektrofronten da interesse og utdanning legger tilrette for det. Håper å kunne dele kunnskap med andre her på forumet, samt lære en del :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2017, 11:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen til alle nye, både de som alt har presentert seg og de som ennå ikke er kommet så langt!

Vi har hittil i år fått nesten 60 nye medlemmer. Jeg vil oppfordre alle dere nye (og en del gamle med ;-) ) til å fortelle litt om dere selv i denne tråden. Vær heller ikke redde for å spørre når dere lurer på noe. Eller på å bidra når dere har kunnskap eller betraktninger om noe dere ser andre lurer på. Det som gjør forumet til det det er, er aktive medlemmer som bidrar.

Ja, og så til dere som bare kikker innom, lurker, registrer dere og bli med dere også! For all del, fortsett gjerne å lese dere opp uten innmelding. Men dess flere som er med å bidra, dess bedre blir forumet!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 12:22 
Avlogget

Heisann,

Mann godt inn i 30 årene med barn og en vakker kone. Jobber i det offentlige nå men kommer fra olje industrien. Jeg ser ikke på meg selv som ett friluftsmenneske eller en som kan overleve lenge i norsk natur. Vi lever i en ustabil tid der vi kan oppleve ting som gjør at man kanskje burde være litt forberedt. Håper jeg kan lære mye av forumet.

T

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 16:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen til oss, tricky! Her finnes det info om mye rart, så det er bare å spørre om det er noe du synes mangler.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 19:42 
Avlogget

Velkommen tricky :)
Ja mye fin info her.
Husk og søk etter tema før Tråd making.
Vist ikke kommer bamsefar; )
*kos deg* :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 16:44 
Avlogget

Heisann, ganske ny her inne jeg også. Rakk å skrive ett par innlegg før denne presentasjonen, da jeg rett å slett ikke fant denne tråden på første forsøk :-)

Kort om meg; mann, nærmere 40 enn 30, godt etablert med alt som hører med, jobber med teknologi / elektronikk, glad i friluftsliv generelt.
Etter barnas ankomst har fokuset dreid mer mot enklere aktiviteter som kortreist friluftsliv, løping, langrenn, sports-skyting og foto, men jeg klarer og klemme inn en fjelltur og noe jakt fra tid til annen.
Har brukt en del år i Forsvaret og frivillig redningstjeneste, men prioriterer nå andre ting, ihvertfall for en periode.
Jeg er ikke en prepper, selv om jeg kanskje har tankesettet for å kunne være det. Er egentlig ganske ofte jeg tenker at jeg burde gjort ditt eller datt, just in case, men sjelden jeg omsetter dette til konkret handling.
Jeg er nok mer der at jeg er en oppgavespesifikk prepper, dvs. at jeg forbereder meg forholdsvis godt til fjellturer, leteaksjoner, jobbrelaterte oppgaver, reiser, osv, men hvis skjiten treffer vifta så stiller jeg ikke spesielt mye sterkere enn mannen i gata.
Ellers, muligens pga. ungene, så har jeg de siste årene blitt mer opptatt av å forberede meg på de små tingene. Oppdaget etterhvert EDC-begrepet, og har kanskje blitt revet litt med av det konseptet.
Har aldri tenkt over at det kunne finnes ett norsk forum av denne sorten, men nå som jeg har funnet det, skal det bli spennende å se hva man kan plukke opp av nyttig lærdom.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 07:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen skal dere være Tricky og LC9FAT! Jeg ser fram til å høre mer fra dere.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 13:47 
Avlogget

Hei. Gift mann på 33år som bur langt ute på landet heilt vest i Norge. Har begynt i det små og vil gjerne lære meg meir om sjølberging og prepping. Vil gjerne ha kontakt med folk i Hordaland som kan vise meg litt tips og triks. Ta gjerne kontakt.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 17:07 
Avlogget

Hei alle sammen!
Kom tilfeldivis innom dette forumet og må si jeg ble svært overasket. Det viser seg at jeg nok er en prepper uten å ha vært riktig klar over det selv. Jeg må nok også innrømme at jeg hadde regnet med en stor overvekt av karer med aluminiumshatter som diskuterte 3'de parts deler til Remington 870, men her er det jo ett oppkomme av gode ideer og forslag.
Jeg har vokst opp på gård, og der kunne strømmen gå i dagevis. Da hentet vi mat i spisskammerset (full av årets avling), vann i brønnen og lagde mat på vedovnen. Den spiste vi til lyset av oljelamper og på kvelden var hele familien samlet rundt ovnen med hver sin bok. Disse stundene er noen av mine beste barndomsminner.
Jeg er nå rett over 40 gift med to barn, og bor i en mindre by på Sørlandet. Tanken på at "ting kan skje" er imidlertid noe jeg har tatt med meg inn i voksenlivet. Boden er full av lampeolje og kjelleren hermetikk og tørrmat, men strømmen går desverre alt for sjeldent her i byen. For å få utløp for mine mer enklere behov drar jeg enten på hytta på sjøen eller i seilbåten. Jeg er også ganske ivrig friluftsmann og har 20-30 utedøgn i året. Er også svært interessert i spislige villeurter og planter.
Jeg tenker ikke så mye på krisesenarioer i hverdagen, men kjører rundt med ulltepper, presenning, tau, kniv og fyrtøy i bilene sånn i tilfelle man får bruk for det. Av større "kriser" ser jeg mulighet for meg at banksystemet blir tatt ned for noen uker og sørger for at jeg har mat og nødvendigheter for å møte dette. Skulle ting gå virkelig galt har jeg ikke helt troen på store lagere. Jeg har kjøpt meg ett småbruk, men viktigere er kanskje ett godt sosialt nettverk. Ellers sies det jo at kunnskap er lett å bære!, og jeg ser frem til å finne mer av den her inne.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 17:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Hyggelig at vi overrasker, solgangsbris. Høres ut som om du passer fint inn her hos oss!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2017, 08:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen skal du være, solgangsbris! Ser frem til å høre mer fra deg!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 08:25 
Avlogget

Hepp.. Da har jeg rotet meg inn her igjen etter noen år..

Har vært innom og tittet ifra tid til annen men bestemte meg nå for og ta opp igjen tråden der jeg slapp den for 3 år siden ettersom jeg trives med og være litt forberedt på det meste.

Litt om meg og mine.

37 år ung,Gift,to barn,hus,biler osv osv.
Tidligere leilighets beboer men når vi skulle ha barn ønsket vi og flytte ut av by kjernen så da havnet vi på en landlig tomt litt utenfor sentrum.

Jeg for min del er vokst opp på småbruk med det av dyr mine foreldre mente det var nyttig og ha i forhold til mat..Griser og høner for det meste..Sanking av egg og slakting var ren rutine hos oss i "gamledager" pr dd så har vi ingen dyr men jeg ser litt på muligheten til og ha noen høner gående mest da for unga sin del..

Vi trives med "utelivet"..bål/bålpanne, Lage mat av det man har for hånd og litt sånn.. Ellers så lagrer jeg mat for en liten periode i heimen.
Ser vel ikke på meg selv som en "prepper" (Et ord jeg forøvrig ikke liker) da jeg mener at det og ha litt i bakhånd er sunt folkevett..

Er vel heller ingen super poster sånn for forumet sin del,trives med og lese tips og triks men mener likevel at har jeg noe fornuftig og komme med eller noe jeg mener andre kan dra nytte av så poster jeg det på forumet.

Det var vel stort sett det..Vi "sees" rundt på forumet:-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 487 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support