Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 05:39

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 510 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Presentasjonstråd
InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 16:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er en mann født på 60-tallet en gang. Jeg er gift og har barn som fortsatt bor hjemme i vår enebolig med hage i et ganske landlig område et sted på Østlandet.

Det som har fått meg inn på dette med survivalsime er at jeg etter hvert har blitt klar over at det samfunnet vi lever i faktisk er langt mer sårbart enn det de fleste tror. Akkurat hvilke scenarioer jeg frykter mest, kan jeg kanskje skrive om i en annen tråd.

Poenget her er bare at jeg føler ansvar for at familien min (og en del andre i kretsen rundt meg), har det trygt også dersom vårt sorgløse overflodssamfunn skulle trues på noe vis. Jeg betaler med glede forsikring på hus, bil og folk og håper det skal være bortkastede penger når jeg ser meg tilbake. Det samme kan jeg si om ”preppingen”. Jeg håper på det beste, men forbereder meg på det verste. Samtidig prøver jeg å være fornuftig i den forstand at preppingen i størst mulig grad også kan være til nytte FØR den med ett blir livsviktig.

Topp

Innleggets emne: Re: Presentasjonstråd
InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 19:35 
Avlogget

Heisan folkens

Jeg er godt oppe i 30 årene, og bor på østlandet med kone og to gutter.
Bor i boligstrøk med enebolig og hage.
Jobber innen IT

Driver semi aktivt med pistol skyting, praktisk og felt.
Vil om noen måneder ferdigstillelse en 3 års kontrakt med innsatsstyrken til Heimevernet.

Jeg er mer en pepper enn, en survivalist, men skulle godt tenkt å lært meg mer or overlevelse ute i naturen.

Jeg liker å være forberedt til alt her i livet, også uten om prepping.
Jeg forbereder meg ikke på noen enden av jorden, men heller de enkle og nære ting.
Det som bekymrer meg mest er verdens økonomien og solstormer.

Har mye igjen å få istand, men er sakte men sikkert på vei.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2012, 08:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Hallo folkens. Starter likså godt med en kort presentasjon av meg selv. Er en mann tidlig i 40 årene, og jeg bor langt inne i skogen på Østlandet et sted. Bor i villa med samboer og barn. Vokste opp på gård, og lærte mye om sjølberging der. Valgte mitt eget liv uten alt arbeidet på en bondegård når jeg ble voksen, men ønsker nå å finne litt tilbake til røttene igjen. Regner meg verken som survivalist eller prepper, men ønsker bare å bremse ned litt på dagens stress og overforbruk. Håper dette blir et forum til stor nytte og glede for mange etterhvert.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2012, 13:40 
Avlogget

Mann som nærmer seg skremmende 30 års tallet! Dog gift & glad Fra det fuktige vestlandet. Jobber også i IT bransjen.

Jeg gjør så godt jeg kan med å preppe da jeg fremdeles bor i blokk. Håper å finne et hus snart. Selv har jeg vokst opp med friluftsliv og fiske i sjø og vann.

Jakt er noe jeg har startet alene med for et par år siden, har fått med meg et par kompiser. Men det er vel jeg selv som tar den mest seriøst

Verdens økonomien er det som får meg til å preppe. Jeg har en del venner i Spania, og jeg ser hvor ekstremt rævkjørt de er blitt siste årene.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 00:44, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2012, 20:03 
Avlogget

Hei, er en mann passert 30 med familie og stasjonsvogn. Bor sentralt på østlandet i utkant av boligstrøk i gammelt hus..
Er vel hverken det ene eller andre, men liker å være forberedt. "bedre å ha det og ikke ha brukt for det, enn og trenge det og ikke ha det". Har vel lang vei å gå, men tar små skritt i riktig retning.. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2012, 20:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Hallo!
Familiefar, 40+, fra sørvestlandet. Bor i enebolig i by. Eier av dette forumet.

Hva forbereder jeg meg på? Det vet jeg egentlig ikke. Alt og ingenting?
Har på følelsen at det blir store endringer i verden fremover, og det er greit å vite at vi ihvertfall er LITT klar dersom noe skulle hende.

Kan ikke kalle meg en fullbarket prepper men er på vei. Matlager, utstyrslager og kunnskap forbedres sakte men sikkert.

Drømmen hadde vært å hatt et lite småbruk eller større eiendom ute på landet der vi kunne hatt noen dyr og dyrket litt mat. Men det er vanskelig slik som familiesituasjonen er nå.

Jeg mener at noe av det viktigste å ha dersom SHTF er kunnskap og å være mentalt forberedt, og det vil dette forumet være med på å forbedre :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2012, 16:25 
Avlogget

...

Sist endret av Sjømann den 22 Mar 2012, 09:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2012, 17:26 
Avlogget

Gift familiefar midt i 30-tallet, bor utenfor bergen i et hus med stor hage.
Har siden jeg var 16år drevet med jakt, fluefisking og friluftsliv
og er så heldig å få jobbe innen det jeg interesserer meg for.
Driver med pistol/rifleskyting et par ganger i uken.
Har en hage som holder meg selvforsynt med bær/frukt/grønnsaker.
Det meste jeg spiser av kjøtt/fisk skaffer jeg selv.
Vil kalle meg en prepper da jeg forbereder meg på ikke å alltid ha det like bra og bekymringsløst i livet som nå.
Ønsker også at mine små barn skal ha best mulige sjanser i en muligens usikker verdenssituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 14:52 
Avlogget

30 åring från Sverige, uppväxt i utlandet.

Alltid varit intresserad av friluftsliv och camping.

Jagar och kör 4x4 (bil) på fritiden (och survivalistar men det är väl en självklarhet när man är på ett forum som detta?)

Tyckte det skulle vara kul att registrera mig här efter att funnit en länk upplagd av en trevlig norsk survivalist på det svenska forumet.

Så "Hej hej alla"

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 18:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Ung hingst fra Trøndelag!
Har mange utendørshobbyer og leser mye litteratur om millitæret,overlevelse, bushcraft etc.
Så har ganske grei kunnskap på litt av hvert egentlig.
At jeg er ''sjølberger'' sier vel kanskje seg selv når jeg er medlem her.

Ble med her for å dele info egentlig, og snakke litt med likesinnede.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2012, 19:03 
Avlogget
Brukerens avatar

90-modell fra vestlandet og jobber som elektriker.

Mine hobbyer er hovedsakelig jakt og fiske, men ønsker å drive mer med friluft og selvberging.

Bruker alt for mange timer på dataen :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 13:00 
Avlogget

Er en mann på 40 som er daglig leder i en bitteliten bedrift på Sørvestlandet. Bor i en landbrukskommune. Drevet med jakt/fiske/friluftsliv siden 14-15års alderen og har vært instruktør i redning of førstehjelp. Interesserer meg for historie og samfunnsprosesser.

Har alltid hatt en BUP uten å vite at det er det det blir kalt og har altid hatt som mål å ha minst to uker med mat, vann og brensel på lager uten å vite at det fantes et miljø av likesinnede før en tidligere kollega fra nødetatene tipset meg.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 03:24 
Avlogget

Jeg er en student som studerer i Sør-Trøndelag.

Klarer meg mest sannsynligvis en måned "off the grid" før jeg må ta grep. Tiltak gjøres fortløpende etterhvert som mulighetene byr seg.

Gjør regning med at en eller annen form for samfunnsendring vil skje i løpet av min levetid, så jeg er klar til å trykke på "sjølvbergingsknappen" så fort det blir nødvendig.

Jeg ble medlem for å vise at det finnes enda en person som deler den samme bevisstheten som dere. Håper flere gjør det samme, da vi ikke kommer lange veien med en liten gruppe postere og en stor gruppe anonyme innleggslesere.

Sist endret av Skyggen den 21 Feb 2013, 00:12, endret 3 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 10:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen Skyggen! Du har rett i at vi trenger mange postere. Og de fleste som har registrert seg nå i begynnelsen har faktisk kommet så langt at de har postet sine første innlegg. Noen sitter på gjerdet fortsatt, men jeg håper også de snart tar tastaturet fatt.

De problemer som ligger bak framveksten av internettfora som dette kan være skremmende. Noen blir skremt til passivitet, benektning, fortrengning og andre velkjente psykologiske forsvarsmekanismer. At det for mange rosenrøde og sorgløse livet vi har vokst opp med ikke nødvendigvis kan forstsette, kan være en deprimerende og rystende opplevelse. Ingen ting kan vokse inn i himmelen selv om mange tror det om velstandsutviklingen vår de siste hundre år. Og uforutsette katastrofer kan faktisk skje også oss og vårt samfunn. Vi er mer sårbare enn de fleste aner.

Å erkjenne slike ting kan sammenlignes med en sorgprosess. En slik prosess kan deles i fem stadier, benektelse, sinne, forhandling, depresjon, og aksept. Ikke alle av oss er kommet like langt i denne prosessen. Mange har bare en vag anelse om at noe er galt, noe stemmer ikke. De har kanskje begynt å undres på hvor alle råvareressursene skal komme fra som skal mate denne veksten som alle politikere og økonomer forteller oss er nødvendig.

Så det er ikke rart at mange leser, men ikke skriver noe(foreløpig). Likevel vil jeg gjøre som Skyggen, anbefale dere å registrere dere her og si ”Hei”. De av oss som har kommet lengre i prosessen, har vært der dere er i dag en gang selv. Og derfor vet vi at om man kanskje ikke føler at man har så mye å bidra med fordi dette er så nytt, så har man mange spørsmål! Og slike spørsmål kan kanskje få i gang debatter her som ALLE kan lære noe av.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2012, 20:23 
Avlogget

Hei alle! Som resten er jeg mann, dog noe forbauset over snitt alderen på presentasjonene :D Var nemlig sikker på at jeg kom til å trone alene i toppen, med tanke på alder. Gleder meg å se at også andre med noen år bak seg, tror at det lønner seg å være forberedt på en fremtid. De som glemmer sin historie, er dømt til å gjenta den. Om meg selv? Pasert de 40, kjærlig far til 2 gutter under 11, kjærlig mann til en utrolig kone (med 2 praktiske utdannelser, samt likeverdig i praksis, bl.a. Friluftsliv høgskole, +++) . Er selv utdannet, litt forskjellig, men i hovedsak i helsefag. Har drevet med jakt (siden jeg var 16) og fiske (hele livet). Interesse utover overlevelse, er det vel overflødig og nevne, men setter stor pris på å lese. Da ikke elektronisk, men papir. Når dritten treffer vifta, så kan it gutta brenne sine pc'er, så kan jeg brenne mine 2000 bøker :D No offence, til noen, men er eldre av sjel enn alder. Bor landelig til ved kysten. Har hus, tomt, kjøkkenhage, drivhus, urtehage, frukt og bær, brønn, båter og litt livserfaring. Vet ikke sikker hva jeg tror på, men er nok i en viss grad troende. Om fremtiden kan man si lite, men jeg tror man kan være forberedt. hilsen Crusoe

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 510 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support