Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Feb 2020, 17:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1994 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 129, 130, 131, 132, 133
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Feb 2020, 17:29 
Avlogget

Intervjuet svigermor om hermetisering av kjøttkaker på glass, og prosedyren var litt komplisert, men når kjøttkakene i forvarmede Norgesglass var overhelt med kokende kraft ble de lukket. Deretter ble alle glassene satt ned under overflaten i en kjele med vann som kokte minst 30 minutter. Så ble alt satt opp ned til dagen etter og inspisert m.h.p. om de var tette. Det hente de ikke var, og da ble det glasset brukt umiddelbart til middag. Ingen har noensinne blitt syke av slik mat på den gården, og dette ble gjort hver høst.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2020, 17:31 
Avlogget

Vi øver på å bruke drikkevann fra annen vannkilde. Vi henter hver dag, og oppbevarer i kjøleskap. Det er mer praktisk med 1,5 liters flasker enn 5 liters vannkanner.

Føler det rimelig trygt når vi oppbevarer det kaldt, ikke så lenge og følger rådene som kom i TV2 testen for ikke så lenge siden.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2020, 20:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Har søkt og også fått mye info om dette nye corona-viruset.

Skal snart til et land i Asia der det er smitte påvist, og skal der mekke et opplegg for en del folk som jo naturligvis ikke ønsker å bli syke (i tillegg til at vi må gardere mot en hel del andre ting, som nok opptar meg mer enn dette viruset).

Det vi har fått av info til nå bekymrer meg likevel lite. Bunnlinja er at om man ikke er i risikogruppe for vanlig influensa, så trenger man ikke frykte 2019-ncov så grusomt heller. Man blir "bare" veldig syk av det, da. Men det vil vi jo også unngå, for all del... I det aktuelle landet er det nå også slik at vi alle uansett er godt tjent med å ta håndhygienen på alvor. There are worse things out there...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2020, 14:17 
Avlogget

Jeg har nok tatt helt av nå som det skjer så utrolig mye dritt i verden. Klimaendring og pandemi. Spesielt klimaendringer medfører mye med seg; økt vannstand, matmangel, skogbranner osv osv.

Har handlet drivstoff i dag på kanner og satt i garasjen. Har og bestilt 20 kg honning.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2020, 16:12 
Avlogget

Di siste ukene har gått med til å bygge hønsehus slik at det var husrom til hønene som kom på plass i helgen. :shock: det går også mye tid til å så diverse frø, rydding i hagen og klargjøring for å sette poteter. Godt det snart kan kalles vår, for vinter er det hvertfall ikke!

Dette var mitt første innlegg selv om brukerene ikke er ny, men benytter anledningen til å si hei alle sammen :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2020, 12:01 
Avlogget

Her har jeg enda ikke gått i isolat for å unngå viruset, slik jeg skrev tidligere. Men har fortsatt å bygge lager. Legger opp til å gå i selvvalgt isolat når første viruset er påvist i Norge. Inntil da prøver jeg å begrense sosial omgang mest mulig (jeg er totalt asosial så det er ingen problemet :D ). Vasker hender og bruket hansker og prøver å være bevisst på å ikke ta hendene opp i ansiktet når jeg er i potensielt virusinfisert miljø. Matlageret mitt har aldri vært så stort som nå. Jeg legger opp til at dette viruset kan bety svartedauden 2.0. Intet mindre.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2020, 22:22 
Avlogget

Ja Corona-viruset har skapt solide bølger rundt i verden. At viruset kommer fra flaggermussuppe syns jeg virker merkelig. Er veldig usikker på hvor farlig dette er. De sier at det kun er de som er svake å syke fra før, det er farlig for. Men desinformasjoenen er voldsom og media har trykt på panikk-knappen.
Selv tror jeg at viruset er mindre farlig enn den flodbølgen som er i ferd med å skylle inn over den økonomiske verden. Stopp i handel, båtanløp, flyreiser, med dertilhørende arbeidsledighet og sosial uro. Det kan bli en giftig coktail.
Så føler absolutt at tiden er inne for litt ekstra tanker for det som vi her inne har som hovedmål. Forberede oss på at mye kan skje. Snart kommer våren og det gjøres klar for litt mer potet og grønnsakdyrking. Veden for neste år er snart kappet og kløyvd. Årets vinter har vært snill med vedbeholdningen. Litt ekstra matinnkjøp som kan lagres. Litt ekstra på drivstoff-fronten og ekstra gassflaske er også på planen. Så frister det for tiden ikke så mye med storbyreiser og den slags. Her i skogkanten er ting mer oversiktlig.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2020, 02:08 
Avlogget

Kjøpt vannfilter som fjerner virus også :D . Tror viruset kommer til Norge :cry: . Etter det jeg har sett på nettet er det veldig smittsomt. Jeg har aromaterapi olje som hevdes å kunne dempe veksten av virus :idea: .

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2020, 14:24 
Avlogget

Har oppdaget noen svakheter i medisinforrådet.
Jentungen på 11 har ligget med feber, hoste og sår hals i 2 dager. Febernedsettende var det null stress å finne frem, men noe så enkelt som kløestillende for halsen/hostesaft har ikke vært i tankene. (ser at forberedelsene har gått i litt mer alvorlige scenarioer enn en vanlig forkjølelse/influensa) I tillegg blåser det stiv til sterk kuling og snør over fjellovergangen til nærmeste apotek så noen tur dit har det ikke blitt disse dagene da vi ellers har hatt alt vi trenger og frua heldigvis fant noen halspastiller i veska. Nuh er litt enklere medisin som hostesaft og halspastiller skrevet opp på handlelista til neste gang jeg er på apoteket.

Ett tips til andre preppere - forbered deg først på sykdommer som man VET er aktuelt som omgangssyke, forkjølelse, influensa og lignende....fokuser deretter på scenarioer som som er mindre sansynlig. Her i huset hadde selv noe så basic som en forkjølelse blitt oversett og vi har nå tatt lærdom av det.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2020, 17:03 
Avlogget

Har fått litt honning på lager. Det er kjekt !

Vedlegg:
honning.jpg
honning.jpg [ 537.79 KiB | Vist 193 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2020, 17:33 
Avlogget

Halling: mørk sjokolade skal vistnok også fungere bra som hostestillende.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2020, 18:40 
Avlogget

Usitangi skrev:
Halling: mørk sjokolade skal vistnok også fungere bra som hostestillende.

Takk for tipset, det har jeg på lager så det skal jeg prøve med en gang!

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2020, 16:13 
Avlogget

Har toppet opp lagret, og har også skaffet alt jeg trenger for en pandemi. Men å ikke bli smittet av convid-19, er umulig med en stor familie.... Men jeg kan begrense skaden noe slikt kan føre til... Deriblant mat mangel, andre helseproblemer.. opphør av kommunal aktivitet, slikt som strøm/vann/søppel henting( pga sykemeldinger osv)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2020, 20:11 
Avlogget

Svarthyll er ikke dumt, men det smaker ikke godt!

Omstridt lege, men dette tror jeg på: https://fedon.no/tema/unnga-influensa-s ... unforsvar/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1994 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 129, 130, 131, 132, 133

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support