Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Okt 2019, 08:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1961 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 127, 128, 129, 130, 131  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Mar 2019, 22:47 
Avlogget

Har hermetisert 13 liter suppe i trykkokeren.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2019, 21:05 
Avlogget

Hva slags trykkoker bruker du?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2019, 22:19 
Avlogget

Oldis skrev:
Hva slags trykkoker bruker du?

En Presto 23
Blitt med i en hermetiseringsgruppe på face, Mat på glass, etter tips i en annen preppergruppe. Virker som om de har peil på hva de driver med.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2019, 23:44 
Avlogget

Jeg har kjøpt inn litt mer apotekervarer. :)
Medisin mot "mageonde", smertestillende, og kulltabletter.
Samt et par pakker med postafen mot sjøsyke. (de er litt beroligende) :mrgreen:

Vannet er bytta på vanndunkene. :)
Fått pakka litt tørka bønner, linser og kikerter i mylarbags m/oa :)

Kjøpt litt mer frø som er beregnet på å fryse ned i småpakker. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2019, 09:36 
Avlogget

Har rensket litt i bekker og geøfter som kan ha en tendens til å tette seg igjen med rusk og ta nye veier.
Har kjøpt inn en del sandsekker som skal brukes til flommvern.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2019, 15:03 
Avlogget

Her har det blitt kappet og kløyvd litt mer ved. Så nå er neste vinters forbruk klar til tørking. Kommer nok litt mer utpå våren men da har jeg litt ekstra buffer.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2019, 23:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har startet en kritisk gjennomgang av førstehjelpspakken jeg har med på jobbreiser. Den sviktet nå, på reisen før påske. Riktig nok har den alt det superkritiske, som antibiotika, jod-tabletter, vannrensing og malaria-medisin, men da en klient trengte en pinsett kom jeg til kort... Plasterutvalget var heller ikke utrustet for gnagsår på tær! :shock: :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2019, 23:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Har begynt å plante sånn smått.

Fikk litt hekta på Bonderøven (Det gode bondeliv), og ble inspirert til å lære meg mer om dyrking og planting. Kan jo litt fra før, men ikke alt for mye.
Hvis noen vil se alle de gamle sesongene, så anbefaler jeg å laste ned DRtv-appen på telefonen og caste det til f.eks. en chromecast. God lørdagskos :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2019, 17:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Har kjøpt nye redningsvester til hele familien. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2019, 05:13 
Avlogget

Har endelig fått byttet ut vannet på dunkene i kjelleren. Gjør alltid dette hver 6. mnd, men nå drøyde jeg ett helt år. Vannet holdt seg godt siden det er lagret mørkt og kjølig.
Nå må jeg gå igjennom GetHome bagen og bytte ut diverse mat og snacks...
Det viser seg at av alle forberedelser jeg gjør, er det å bytte vann noe som sitter langt inne og er ett tiltak å sette i gang (har over 300 liter på 10 liter dunker)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2019, 22:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Ai, det tar litt tid ja...
Klorer du vannet eller dunkene, eller bare bytter du?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2019, 20:04 
Avlogget

Jeg skyller bare dunkene godt i varmt vann(varmeste fra krana) før jeg fyller på nytt. Begynte med dette i 2012 og ingen tegn til hinne eller lukt på innsiden ennå.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2019, 16:10 
Avlogget

Har fått installert nye filtre til Omvendt Osmose anleggene mine.
Vedlegg:
Filkommentar: 3 stk 75GPD membranfiltre, 2 stk 1 micron partikkelfiltre, og 2 stk aktivt kull-filtre.
20190731_153409.jpg
20190731_153409.jpg [ 218.26 KiB | Vist 1040 ganger ]

Jeg bruker 1 av hvert filter i anlegget under kjøkkenbenken, og til det portable filteret bruker jeg et ekstra membranfilter i parallell for å øke filtreringshastigheten ved lavere trykk.
Jeg bytter partikkel og kullfilteret ca. 1 gang i året (1 person), og membranfilteret hvert 3'dje år...

I disse tider hvor lumske vannkilder er mye i media, er det godt å slippe å tenke på om man får i seg noe graps... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2019, 22:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke dumt! :)
Bruker det å være mye møkk i filterne?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2019, 22:33 
Avlogget

Strelok skrev:
Ikke dumt! :)
Bruker det å være mye møkk i filterne?

Det er ganske bra vann fra vannverket her, men både gamle rør og høydebasseng kan jo bidra med litt graps til tider... Hvis jeg kapper opp det gamle partikkelfilteret, så vil man se at det har blitt ganske så brunt i løpet av et år (er helt hvitt når det er nytt).

Så ja, når jeg skrudde av det gamle filteret og helte ut vannet gjennom inn-koblingen, så kom det noe fin-bøss, og kikker jeg inn, er filteret mørkebrunt på inn-siden, og lysebrunt på ut-siden. Men vann tappet fra springen har ingen visuell brunfarge. :)

Membranfilteret trenger minimum 2 bar trykk, normalt 4 bar, og det har kontinuerlig skylling av filteret, så det 'samler' ikke noe møkk sånn sett - men membranet vil jo evt. tette seg tilslutt (eller feile?). Jeg foretrekker å skifte det før det skjer - siden det er dét som stopper bakterier og virus... ;) (Dvs., partikkelfilteret på 1 micron stopper det meste av bakterier, men noe slipper vel igjennom der...)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1961 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 127, 128, 129, 130, 131  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support