Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 06:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 21 Okt 2018, 13:13 
Avlogget

https://www.dsb.no/globalassets/dokumen ... iginal.pdf

Dem har værtfall ikke vært like livredd som svenskene da,.

Fått oppdatert til DAB radio med batterier .

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2018, 14:22 
Avlogget

Det ser ganske fornuftig ut. Et oppsett som alle klarer og som ikke skaper frykt hos folk. Det gjør at folk har det bra mens stormen herjer, og inntil man rekker å mobilisere. Det som overrasker meg er at de har tatt med jod.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2018, 14:43 
Avlogget

Ja litt merkelig, men kan jo da være en grunn at dem har skrevet det. For å evt slippe å ha statlige lager om det skulle være nødvendig eller ettellerannet.

Koster jo ikke allverden å ha i hus da. Men er det stortsett evigvarende ? Holder det evt å ha salt med jod i all maten , eller holder ikke det i mengde ?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2018, 19:20 
Avlogget

Jod er til de som har fått i seg noe radioaktivt, det binder seg til Jod og blir med ut igjen.... i teorien.
Funker for små doser.

Skal holde hardt om jeg har mat til 3 dager uten et slikt lager. Det er jo en del vann i sisterna på doen også, greit drikkevann!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2018, 22:17 
Avlogget

Dette er en langsiktig greie, med små drypp til folket inntil vi er «klare» for det som måtte komme.
Helsedirektoratet kom med anbefaling allerede ifjor på dette med jod.

https://helsedirektoratet.no/nyheter/jo ... -atomuhell

DSB med beredskapsliste og en semi humoristisk undertone på reportasjen i dagsrevyen, og stoltenberg på lindmo som kunne fortelle at nato og storøvelse i Norge (uten å informere russerne om den lille ekstraøvelsen i Troms med hangarskipet Harry S. Truman?), ja det er fine greier..

Nei, det er bare å starte med personlig oppgradering av den listen. Den kan fungere i en storby, hvor hjelpen er en fotballstadion/skolebygning/samlingspunkt unna.
For folk lengre unna i distriktene så kommer ikke hjelpen innen tre døgn om store ting skjer.
Er vel over 80% av befolkningen mellom meg og de store «hjelpestasjonene» på østlandet.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2018, 00:46 
Avlogget

Sørbye skrev:
Nei, det er bare å starte med personlig oppgradering av den listen. Den kan fungere i en storby, hvor hjelpen er en fotballstadion/skolebygning/samlingspunkt unna.
For folk lengre unna i distriktene så kommer ikke hjelpen innen tre døgn om store ting skjer.
Er vel over 80% av befolkningen mellom meg og de store «hjelpestasjonene» på østlandet.

Godt poeng. Når kong vinter heiser alle kluter så er det ikke sikkert man får mobilisert hjelp til distriktene, nei. Jeg føler vi er noen hestehoder foran den lista her i huset ihvertfall. Men det er et stort steg i riktig retning, helt klart. Rom var som kjent ikke bygd på en dag.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2018, 20:10 
Avlogget

Ja de fleste har noen toro poser i skapene sine , men flere i familien som ikke har eller kan bruke ett stormkjøkken -.- Håper dem får lista i postkassa og tenker litt. Og da spesielt dem med barn i huset. Trenger ikke være værre enn 24t uten strøm før det blir veldig kjedlig.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2018, 21:05 
Avlogget

Sørbye skrev:
Dette er en langsiktig greie, med små drypp til folket inntil vi er «klare» for det som måtte komme.
Helsedirektoratet kom med anbefaling allerede ifjor på dette med jod.

https://helsedirektoratet.no/nyheter/jo ... -atomuhell

DSB med beredskapsliste og en semi humoristisk undertone på reportasjen i dagsrevyen, og stoltenberg på lindmo som kunne fortelle at nato og storøvelse i Norge (uten å informere russerne om den lille ekstraøvelsen i Troms med hangarskipet Harry S. Truman?), ja det er fine greier..

Det kom vel også klart fram at det var folk i byene som var dårligst forberedt, Er du der at du klarer stort sett å handle matvarer en gang i uka så har du en holdning og et matskap som du kan leve en stund på, og matvarene sirkulerer uten at du må leve på utgående nødproviant til stadighet. Du vet kanskje om hvor du kan hente vann når det ikke kommer mer i springen? Ei kanne white spirit er mange timers primusfyring...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2018, 11:12 
Avlogget

Ja. Men selv om de i byene er dårligst forberedt, så betyr ikke det i mitt hode at distriktet er godt forberedt.
Folk er folk, uavhengig av hvor man bor, og en som er forberedt i byen klarer seg vel bedre enn en uforberedt i distriktet.

Men jeg kjøper ikke myndighetenes «72 timer». De har ikke bevist for noen at dette er noe de tenker på (ihvertfall seriøst) og det er viktigere med ansvarsfraskrivelse enn å ta ansvar. Kornlagrene skal vel opp igjen, men...

Ingen har spurt myndighetene om hva man skal gjøre etter 3 døgn. Uten strøm/kommunikasjon så har man bare utsatt problemet med noen timer.
https://www.aldrimer.no/en-handfull-per ... mme-norge/

At Japan klarer det betyr ikke automatisk at Norge klarer det. Jeg mener det er en helt annen grunnleggende mentalitet der borte enn her.
I tillegg er dette en naturkatastrofe, hvor det er trygt å ferdes uten en fi.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z ... atastrofer

DSB klarer vel strengt tatt å sørve kun seg selv, langt mindre alle utenfor «ring 3»
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1 ... folkningen

Tilfluktsrom til halvparten av oss, men de fungerer ikke. Men hvem vil sloss med naboen om å gjemme seg i en hule sammen med mange andre, uten at det er nødvendige forsyninger der?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7 ... lfluktsrom

Skal ikke krisemaksimere. Tre døgn er fint det, og bedre enn null. Men kommer man dit at forsyningene går tom så tror jeg det liksesågodt kan drøye uke(r) til. At Norge igjen driftes som normalt på den 73. timen tror jeg ikke helt på.
Eneste er kanskje en Dagmar variant. Den går over, og hjelpen kan komme fort inn fra uberørte områder. Men rammes hele landet av noe annet, så er man for seg selv lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2018, 14:27 
Avlogget

Etter å glemt ut dette forumet i noen år fikk siste dagers oppmerksomhet rundt beredskap meg til å titte innom igjen.

Jeg synes at DSB sine anbefalinger er helt kurante. Vi kan alltid diskutere hva som burde stått på listen, og hva som ikke burde stått på listen, men for en vanlig mann eller kvinne i gata så er listen en nyttig påminnelse om at verden har blitt mer usikker de siste to til tre årene og at det kan være greit å planlegge litt for en krise.

På den annen side så syns jeg anbefalingene spriker litt. Noen av tingene er helt opplagt gode å ha om vi må holde oss hjemme i et strømløst hus, andre er vel mer nyttige dersom vi må rømme fra dette huset. Sovepose f.eks.

For oss som er enda et lite hakk mer forberedt og har planer for begge deler var innholdet ganske opplagt.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2018, 14:55 
Avlogget

Jeg synes dette er en god start, en måte å få med seg mange flere til å begynne å tenke noe annet enn "det skjer ikke meg".
Jeg tviler på at medlemmene her har stor nytte av planen.

Jeg ser for meg at naturkatastrofer berører mindre områder, og 3 dager til hjelpen kommer er nok OK.

Mer bekymret for hacking. Var på besøk på et over 100 år gammelt kraftverk hvor de skrøt av automatiseringen. I starten var det 12 mann til å drifte, nå var alt datastyrt og det kom noen innom hver uke.

Så spurt jeg kan du styre lokalt? Ja jeg kan stoppe stasjonen kontrollert, men jeg kan ikke starte den igjen uten nettverk.

Jeg har litt lyst på et dieselaggregat i garasjen!

Må jeg rømme til skogs så sliter jeg nok mer.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2018, 18:28 
Avlogget

Jeg synes at denne er helt åreit for vanlige familier som bor i tettbygde strøk.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2018, 06:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Den fungerte på mannen i huset hos oss :lol:
Han ble plutselig veldig interessert i det på et litt mer seriøst plan og vil nå lage noen kasser til oss som inneholder det som står i planen. Mat delen har han vært med på fra før. Men tror det trigget beskytter instinktet litt mer hos ham når det sto nevnt jodtabletter ;)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2018, 17:59 
Avlogget

Lovise skrev:
Den fungerte på mannen i huset hos oss :lol:
Han ble plutselig veldig interessert i det på et litt mer seriøst plan og vil nå lage noen kasser til oss som inneholder det som står i planen. Mat delen har han vært med på fra før. Men tror det trigget beskytter instinktet litt mer hos ham når det sto nevnt jodtabletter ;)

Det er bra, ikke alle som har ett stormkjøkken i hus engang.

Noen som har sett tilsvarende/ redigert liste på sin kommunes hjemmeside/fått noe slikt i posten enda ?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2018, 09:35 
Avlogget

https://www.nrk.no/hordaland/no-bor-du- ... 1.14262589

Da kan vi snart handle inn x)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet