Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 19:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1851 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 119, 120, 121, 122, 123, 124  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Jul 2017, 15:27 
Avlogget

Er fersk i gamet i grunnen men har vert intressert i årevis.
Akkurat kjøpt meg telt og tarp (sekk og annet utstyr inkl. hammock har jeg hatt lenge men hammock funker dårlig over trelinja).
Skal ha nok utstyr nå til å klare meg noen dager dersom shit hits the fan.
Er der noen preppers i rogaland som enda er aktive som camper og honer skills om sommeren som jeg kan joine?
8-)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jul 2017, 23:33 
Avlogget

Ble ny bil her og i går, ønsket meg transporter men når det ikke funnes noe brukbart innenfor budjettet så ble det å prioritere... Kravene var diesel, firehjulstrekk, hengerfeste (med evne til å dra henger på fornuftig vis), og godt med plass. Endte litt tilfeldig opp med en Nissan X-trail, fikk den uforskammet billig... Virker som et bra valg så langt, det gjenstår å se når jeg har kjørt på den noen tusen kilometer...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2017, 01:10 
Avlogget

Rydda på lagret!

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2017, 09:00 
Avlogget
Brukerens avatar

du får gjerne si om noe av det du slang var feilkjøp, så vi andre ikke kjøper samme sakene...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2017, 09:12 
Avlogget

Heh.. jeg kasta ikke så mye. Dette var litt mer rydding av bokser med vagt innhold som har blitt satt bort etter en del flytting og slikt P.g.a Livet. Fant masse klær jeg har savnet og innsett at jeg neppe trenger å handle ny tursko med det førtste. Dog så st¨r det noe hemremtikk og tørr mat der som har begynt å passere "best før". Det enesete som nok må kastes er de papirpaklkene med "våte" ting som bønner / hakkede tomater osv.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2017, 10:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Har tegnet mer forsikring, en av de kjedeligste men (kanskje?) smarteste typene forberedelse. :ugeek:

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2017, 13:04 
Avlogget
Brukerens avatar

det er jo FAKTISK prepping. kjedelig og usexy, fullstendig uten noen tacticool faktor, men det er noe mer realistisk med brann enn solstorm...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2017, 01:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tenkte at jeg kanskje skulle skrive "KLAR FOR VERDENS UNDERGANG" på mappen med forsikringspapirer, for å høyne den manglende tacticool-faktoren... :D

Finnes vel knapt mange bedre generelle forsikringer enn å ha gyldige identifikasjonspapirer på at man er norsk statsborger, men det er noen hull også i det nettet og det er fint å tette dem; ikke minst med tanke på heim og firbeinte. Jeg tenker på det som en slags motsatt-lotto. Sitter og titter på tannlegeforsikring, kanskje det kan fungere som paraplyen man tar med seg så det ikke regner? :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2017, 23:16 
Avlogget

Går man regelmessig til sjekk og kontroll hos tannlegen, vil nok forsikringen koste mer enn tannlegebesøkene koster.
Forsikringen tar jo utgangspunkt i at alt er i orden når den inngås slik jeg har forstått det.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2017, 23:41 
Avlogget
Brukerens avatar

priber skrev:
Går man regelmessig til sjekk og kontroll hos tannlegen, vil nok forsikringen koste mer enn tannlegebesøkene koster.
Forsikringen tar jo utgangspunkt i at alt er i orden når den inngås slik jeg har forstått det.

Ja, det stemmer at man må ha "nullstilt" tannhelse før man tegner forsikring. Det er selvfølgelig en del det ikke vil lønne seg for - og en del som det helt klart vil lønne seg for. For meg er en del av vurderingen også om hvorvidt 65kr eller 200kr i månden er en mer håndterbar utgift enn potensielle plutselige store summer (10.000 - 40.000). Hvor sannsynelig det er at man får avanserte tannhelseproblemer i fremtiden/forsikringstiden er jo en sammensatt vurdering hver enkelt burde/må ta :) Noen vaner koster tennene mer enn andre.. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2017, 22:56 
Avlogget

Frøken skrev:
Finnes vel knapt mange bedre generelle forsikringer enn å ha gyldige identifikasjonspapirer på at man er norsk statsborger, men det er noen hull også i det nettet og det er fint å tette dem; ikke minst med tanke på heim og firbeinte. Jeg tenker på det som en slags motsatt-lotto. Sitter og titter på tannlegeforsikring, kanskje det kan fungere som paraplyen man tar med seg så det ikke regner? :mrgreen:

Jeg holdt på å gå på en smell der i fjord... Det norske passet var utgått, oppdaget jeg et par dager før jeg skulle på ferie utenlands... Heldigvis er jeg så heldig å være født med dobbelt statsborgerskap så jeg har to pass og et internasjonalt ID-kort. Jeg har nå fornyet det norske passet, men ventet med det til i sommer så jeg nå har ca 3 år overlapp i gyldigheten ti de tre, da skal det mye til å stå uten gyldig ID i fremtiden. Nå får vel Norge også disse internasjonale ID-kortene ettervert, da blir det litt enklere for dere andre også ;)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2017, 07:31 
Avlogget

Hei

I de siste månedene jeg har gjørt noenting: flytte dyr til nye faste plasser, begynte å ordne plass til fremtidens matlager i kjeller (skal fylt opp før vinter), pusset opp en liten hytte som befinner seg på gård skal brukes den til modning og partering av vilt, kjøpt våpenskap, rifle osv. Utført jegerprøveeksamen, storviltprøve og skal begynte jaktsesongen 10 august :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2017, 16:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Kona og jeg drakk kaffe og grunnet over selvberging her om dagen. Hvordan produsere mer kjøtt? Samme kveld var Petter og petronella kanin installert i tidl. Møkkakjelleren, i hver sin bås. En diger hunn av rasen blå wiener og en spjæling av rasen New Zealand red. Nå er det bare å vente på at han blir stor nok til at det blir kaninunger på oss.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2017, 21:39 
Avlogget

Har skifta batterier i samtlige røykvarslere, og kontrollert brannslukkere i huset og bilen. Har en plastkasse i garasjen med klær tilfelle brann, denne er nå skiftet ut med vinterklær.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2017, 09:42 
Avlogget

Det var egentlig ganske smart... reserve klær i garasjen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1851 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 119, 120, 121, 122, 123, 124  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support