Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 21:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 18:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Eldrebølgen er en international utfordring vi vet kommer; og det er betydelige samfunnsendringer som må til for at overgangen skal gå bra. Dagens helsepersonell blir skolert på aldringsstrategier og demenshåndtering; og det er tilsynelatende grunn for bekymring.
De store etterkrigskullene begynner å bli gamle. Folk lever betydelig lengre, og det er norske helsemy digheters intensjon at eldre i så stor grad som overhode mulig bor hjemme og fortsetter å bidra til felleskapet. Vi må pensjonere oss senere ettersom pensjonsalderen reguleres mot økt levealder. Jeg har sittet på forelesning med ledere innen helsesektoren som sier; vi har ikke ressurser til dette. De jobber på spreng for å tilrettelegge for at demente skal kunne bo hjemme, med familie, fordi de simpelten vil være så mange at vi ikke vil ha instutisjonsplasser. Zombieapokalypse? Nah; men demenskrise? Vi har knapt nok sengerplasser på instutisjoner idag, og det kommer til å bli vesentlig mer problematisk i fremtiden.
Så hva er din plan?
Hva planlegger du og familien din for dine foreldre, hva planlegger du for degselv?
Bosituasjonsmessig?
Økonomisk?
Helsemessig?
Sosialt?

Jeg har enda 40år + som arbeidstaker før pensjonistlivet overhode er aktuelt, men når jeg ser hvilken aggressiv front de har på dette mot helsepersonell under utdanning blir jeg litt bekymret. De har helt klare ideer om at folk må klare seg mer selv; bo hjemme lengre og med mer omfattende sykdommer, få mer hjelp av familie, yte mer til samfunnet. Men tilsynelatende har ikke "samfunnet" og de som idag planlegger pensjonisttilværelsen sin fått det med seg..

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 19:34 
Avlogget

Da er vi vel tilbake til å danne lokalsamfunn igjen....

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 20:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Familiens plan er at pappa og mamma bor hjemme hos seg selv så lenge det går. De er ualminnelig spreke, så vi kan utsette planen om relokalisering i kanskje 10 år ennå. Mamma har riktignok fått diagnostisert Alzheimer, så vi sfår se hvordan det går.

Min kones foreldre bor i utlandet og er yngre enn mine, så det "problemet" melder seg seinere.

Når man ser på den norske eldrebølgen, så er det store greier, men dette gjelder jo i alle land. Japan og Kina har hatt ganske små barnekull etter de store etterkrigskullene og ettbarnspolitikken i kina er jo en slags demografisk WMD, så våre problemer kan fortone seg små i forhold. Våre problemer kommer jo til å gå over om 20-25 år.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2014, 16:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er mange momenter her, men jeg får bare hoppe ut i det og ta opp noen få først.

Jeg er i grunnen ikke bekymret for mine foreldre og svigerforeldre de nærmeste ti-femten årene i alle fall. De er alle pensjonister, men i god form. Dessuten har de alle barn og svigerbarn i relativ nærhet, og vi vil ta oss av dem – og vi bistår alt i dag med det som trengs av tyngre ting og dugnader som vi gjør for alle, uansett alder. Og jeg tror ikke at den type kriser som er mest sannsynlig de nærmeste årene, vil være noe problem i denne henseende. Den type problemer vi har hatt i Norge de siste årene og sannsynligvis vil ha flest av også den nærmeste tiden, er mer av typen evakuer, bo hos en av oss inntil det er trygt å dra hjem etc

Personellproblemene i helsesektoren er ytterst reelle. Det samme er folks forventninger om hva de har krav på av både medisinsk behandling og pleie. Og dersom alt annet hadde fått lov til å være «business as usual», så vil vi ganske snart kjøre inn i en vegg som ikke kan løses med å importere ferdig utdannet helsepersonell fra Sverige, Polen og Filippinene. Snart vil det måtte tas noen tøffe avgjørelser om hvor vi skal legge lista. Siden midten av 80-tallet har det mer eller mindre kontinuerlig vært et eller annet utvalg som har jobbet med prioriteringer i helsesektoren – uten at noen virkelig har turt å ta de tøffe valgene. I stedet har prioriteringene vært styrt av hvilke saker som har kommet fram via media. Det er bare rett og slett ikke mulig å fortsette slik stort lenger dessverre. Og fagfolkene som steller med dette til daglig, samt mange politikere, vet det. Dagens storsatsning finner dere her: http://prioriteringsutvalget.stat.no/ Prioriteringsutvalget. Og i dagens medieverden inviteres vi alle til å komme med innspill via nettet.

Men dessverre tror jeg disse prioriteringsproblemene om noen år vil fortone seg som nokså trivielle. Jeg tror framtiden vil by på en stadig nedadgående syklus med kriser, etterfulgt av tilbakegang, delvis innhenting og så nye kriser før vi rekker opp på gammelt nivå. Disse krisene vil oppleves og forklares som økonomiske, politiske etc, men det som ligger bak er begrenset ressurstilgang og miljøødeleggelse. Les: energi, råvarer, mat, klima o.l. Og de er mer farligere enn i tidligere tider. I dag kan vi ikke sende halve befolkningen til et «nyoppdaget» kontinent dersom livet blir for tøft her hjemme. Og når olje og fosforproduksjonen begynner å dale er det faktisk fordi jordkloden sier stopp – det er ikke mer å hente. Men hvor raskt disse krisene vil utvikle seg er umulig å si. Jeg håper det vil gå sakte nok til at vi klarer å tilpasse oss og bevare et levelig samfunn til tross for dårligere materielle kår. Men jeg frykter at feedback-mekanismene vil føre til overraskende hurtig utvikling, og eskalerende utvikling. Forhåpentligvis er det nok buffere som gjør samfunnet vårt mer robust enn de verste pessimistene frykter. De mest pessimistiske tok for eksempel feil i at krisen i 2008 ville føre til øyeblikkelig samfunnskollaps. Ja, det er/var faktisk noen av dem – bare sjekk ut noen episoder av Doomsday Preppers.

Hva har dette med eldrebølgen å gjøre? Ikke annet enn at den vil ikke komme alene. Den vil ledsages av problemer langt verre enn den. Så den virkelige testen på å mestre alderdommen vil komme når min(vår?) generasjon blir gamle. Og den ruster jeg meg til ved å ta vare på helsa, trene kropp og sinn, spise sundt, lære meg saker og ting som vil gjøre meg og mine mer selvstendige i tilfelle samfunnet ikke lenger kan stille opp. Og ikke minst ta vare på folkene rundt meg. Det å være mentalt forberedt gjør at det vil være lettere å takle det som kommer. Pensjonere meg? Jeg er ikke så sikker på at det vil være noe slikt når jeg når dit mine foreldre er i dag.

FORTSETTELSE FØLGER????

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2014, 02:09 
Avlogget
Brukerens avatar

det er også mulig at vi kommer til å se større arbeidsløshet, og dermed mindre bemanningsproblemer i lavtlønnsyrker, som feks. hjelpepleiere. mulig det tar noe av støyten for eldrebølgen.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2014, 10:48 
Avlogget

Draugjeger: Nå er det vel sånn at bemannings problemene i helse sektoren henger sammen med hvilke midler som blir bevilget. Det blir litt enkelt å si mer arbeidsledighet =mindre bemannings problem i helsesektoren. Hun jeg var smboer med i flere år, var en frustert sykepleier tillitsvalgt. Problemene hun nevnte var for lite penger bevilget, dette resulterte i at de måtte overskride budsjettet for å kunne gi ett tilfredsstillende pleie tilbud til de eldre. Problemet ble neste år større da de kanskje til og med fikk innvilget mindre penger samtidig som man skal dekke inn fjor årets underskudd. Dette medførte til ekstremt stor slitasje på de ansatte at de måtte jobbe lik 1.5 stilling på en vanlig arbeidsdag. Dette fordi det ikke var penger til å skaffe vikarer eller å ansette flere. Resultat var til slutt mange langtids sykemeldinger og mange som sluttet. Og selvfølgelig var de fleste misfornøyd med lønna, men ved høy arbeidsledighet blir nok folk litt mindre kravstore til lønn.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2014, 12:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, vi kommer helt sikkert til å få høyere arbeidsledighet, men ikke bare fra lavtlønnsyrker tror jeg. I det hele tatt blir det mange bransjer som vil få det tøft. Hva skal vi f.eks. med så mye reiseliv, serveringssteder, reklame, butikker etc. etc. dersom det går på stumpene for Norges og verdens økonomi? Og Klaresegselv har et veldig godt poeng med hensyn til at det må bevilges midler til stillinger før det kan ansettes folk i dem. Og om tilstanden er slik han beskriver allerede i dag kan jeg vanskelig se for meg noen bedring når økonomien blir virkelig dårlig.

Men det gode ved dette er at arbeidsledige sønner og døtre blir i stand til å ta seg av sine eldre familiemedlemmer på en helt annen måte. Aner vi et aldri så lite behov for holdningsendring her? :o

Frøken skriver at ledere innen pleie og omsorg tenker at pleietrengende eldre vil måtte bo lenger hjemme i framtiden. Økt arbeidsledighet vil i alle fall legge forholdene bedre til rette for det Frøken skriver. Men noen må tørre å kreve at man ikke bare har et forsørgeransvar med alt det innebærer for egne barn, men også for ens foreldre når de er ute av stand til å ta vare på seg selv. Slik det er i dag er dette ansvaret helt og holdent noe som avhenger av den enkeltes samvittighet. Det som kanskje må til er en lovfesting i en eller annen form før folk tar innover seg at offentlig pleie- og omsorgssektor ikke kan løse alle behov. Men det er vel urealistisk at vi får til noe slikt tenker jeg. De som først kommer på ideen, er nok marginalisert etter første påfølgende valg.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 10:21 
Avlogget
Brukerens avatar

La oss snakke om hva vi skal gjøre med de gamle foreldrene våre og oss selv som pensjonister istedet :-)

Jeg har en lang vei før pensjonsalder, men jeg ligger ann til å jobbe mye under ugunstige pensjonsordninger. Jeg er derfor på lengre sikt på utkikk etter offentlig arbeid, pga. pensjonsvilkårene.
Begge foreldrene mine har 30+ år i offentlig sektor som fulltidsansatte, så jeg er ikke så bekymret for deres umiddelbare situasjon økonomisk. Helsa vet man aldri hvor lenge holder, selv om det ser lovende ut for alle parter i overskuelig fremtid. Men; jeg bor på andre siden av landet, og det har jeg tenkt til å fortsette med. Sånn sett vet jeg det blir utfordrende når foreldrene mine vil trenger mer hjelp; det er begrenset hvor mye jeg kan assistere med i hverdagen når det tar meg fem timer å kjøre dit.
For egen del tenker jeg at det å trene mye og regelmessig er noe av det beste jeg kan gjøre ved siden av økonomisk planlegging, for trening og et fornuftig kosthold er direkte knyttet til forebygging av fryktelig mange aldersrelaterte sykdommer. Jeg trener med en 67-åring, og han var knappe halvannet minutt tregere enn meg på 100burpees for et par uker side . Mye er gjort om en er i fysisk stand til å ta vare på segselv, selv om ikke noe, ikke trening heller, kan gi en garanti på det. Å nedbetale lån så en kan gå av som pensjonist og eie bil, hus, hytte, etc er også noe jeg tenker er viktig, jeg er ikke noe sløsere storforbruker uansett, men må kunne få hjulene til å gå rundt også i en fremtid der det potensielt forventes at jeg skal jobbe lengre enn jeg er i stand til og der pensjonen er mindre enn idag.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 10:58 
Avlogget

Det tragikomiske er jo at norske pensjonister aldri har hatt det så bra som de har det nå.
Noe som nok ligger i kortene er at vi som enda er arbeidsføre må regne med å måtte jobbe lengre. Ikke bare kommer det fler eldre, men de lever jo pinadø lengre også.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 13:56 
Avlogget
Brukerens avatar

tipper vår pensjonstid ikke blir like rosenrød og AFP-morsom som dagens "unge" pensjonisters. Tror ærlig talt at norge kommer til å komme relativt godt ut av det, men i andre deler av verden kommer det til å bli smalhans. Allerede nå har Kina innført lover for å tvinge barn (dvs. unge voksne) til å ta seg av foreldrene sine.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 14:57 
Avlogget

Absoulutt, videre er det jo slik at med alle de ny og smarte pensjonsløsningene, som kun kan lykkes med jevn økonimsk vekst så er det en del mulige overaskeøser i vente. Jeg tror frøken er inne på de4 med å gjøre mest mulig for å holde seg slev ved god helse (pokker...) kvitte seg med lån og heller begrense luksus i hverdagslivet. Så får man vidre ta seg godt av ungene sine slik at de har lyst til å ha kontakt og famileforhold....

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 16:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Det har blitt fjernet en del innlegg her som delvis inneholdt interessante momenter, men var på siden av trådens tema, og som dels ikke hadde noe med tema å gjøre i det hele tatt. Tråden var i ferd med å skli alvorlig ut. De som har innlegg berørt av dette har fått kopi av hele serien i tilfelle de ønsker å opprette egne tråder med noe av innholdet som tema. Merk likevel at diskusjoner skal være relevante i forhold til forumets formål. Dersom dere er i tvil om noe dere ønsker å diskutere er relevant, er dere hjertelig velkomne til å kontakte en av moderatorene for råd.

Det er også fullt mulig at noe som virkelig er relevant for akkurat denne tråden ble med i dragsuget. I så tilfelle ber jeg om unnskyldning for det og håper de som har skrevet dette klarer å flette det inn i nye innlegg her.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 19:30 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg tror Filbert er inne på kjernen her; beste måten å preppe til en forverret økonomi og eldreomsorg i forfall er å ha så godt forhold til ungene sine at de har lyst til å skifte ens bleier når det trengs.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 22:03 
Avlogget

Min plan er som følger:

Kjøpe opp et byggkompleks med 8 leiligheter og eventuelt ett fellesareal. Her tenker jeg at jeg og 7 av mine nærmeste venner skal bo.
Vi skal ha tilgang på helsepersonell som kan hjelpe oss opp om morgenen, dusje og stelle oss.

Dette vil da bli et spleiselag mellom oss 8

(Jeg har overhodet ikke troen på det offentlige, er selv offentlig ansatt og vet hvor ille det er. Noen dusjer hver 14 dag og må ligge i sengen til over 12)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 23:13 
Avlogget
Brukerens avatar

shit, blir ikke det veldig dyrt, Mr.I?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet