Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 21:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 15:35 
Avlogget

FruIsbjørn skrev:
Little House on the Prairie-bøkene av Laura Ingalls Wilder (ikke den gamle TV-serien)
Gammeldags sveive-symaskin (unger kan jo fort skade seg med en elektrisk symaskin) - jeg fikk som 8-åring en gammel maskin med u-båt-sylinder til undertråden istedenfor spole - den har sydd mye rart opp igjennom årene og lever ennå!
Heklenål, strikkepinner (og garn) og tid fra noen som kan vise hvordan man bruker alle disse greiene.

Et musikkinstrument med betalte introduskjonstimer hos en god lærer. Spille-menner og -kvinner blir det vel god bruk for etter dag x hvis radio og TV tar pause.

Gode tips! Tar dem med meg videre. Takk. Eldstemann har nettopp begynt å traktere blokkfløyta. Takk, skolen. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 15:36 
Avlogget

Gullars skrev:
Nå var jo JERNIA sin side selvsagt nede for telling, men de selger et meget godt tursett som inneholder en Bacho Laplander sag og en Mora Clipper kniv.

FANTASTISK sett! Laget i Sverige til og med.

Bilde

Takk for tipset! Det ser nyttig ut. Koster det mye? (Og er du tilfeldigvis svensk, Gullars?)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 16:40 
Avlogget

Ca 400 kr. Men verdt pengene!

Svensk? Nei enda værre, BERGENSER! :mrgreen:

Jeg har faktisk bodd et par år i Sverige tidligere. Så helt på jordet var du ikke! :lol:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:55, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 18:23 
Avlogget

[quote="Wynja
:shock: To ting. Speiderkniver tull? Fikk du øks i en alder av FEM år?

Skal sjekke ut the zombie survival guide. Takk![/quote]

Hehe, ja jeg fikk en sånn liten turøks i en alder av fem år. Har den enda, og jeg kan telle til ni på fingrene. Nei, vent ti blir det jo faktisk! :mrgreen: Jeg var svært aktiv, og jeg brukte den mye opp. Antagelig under tilsyn. ;)

Ja, hvis vi snakker om de speiderknivene som er på XXL http://www.xxl.no/villmarksliv/kniver-o ... rn-1057976 så synes jeg ikke den er så nyttig til større barn. Men jeg forstår jo at jeg kanskje er en smule spesiell... 8-) Men jeg ville heller tatt en vanlig tjue kroners tolle kniv, og heller slipt ned spissen selv, hvis barnet er alt for ungt.

Ellers kan jo bueskyting, subsidiert luftgevær være en morsom gave?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 21:02 
Avlogget

Syns en speiderkniv er aldeles utmerket til barn opp til 6-7år. Jenta mi på fem fikk nettopp en slik, da en vanlig tollekniv ble for stor i grepet. Mye bedre kontroll med den lille. Ellers kjøpte jeg en tursag til en gutt på 11, sikkert ikke den mest populære bursdagsgaven, men pytt pytt.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 12:29 
Avlogget

Dattera mi og hennes søskenbarn fekk mora kniv til jul av bestefaren det året dei var 5. Kun ein kuttskade og det var 1. juledag. To knivar og ein bestefar enda i ein blodige finger og to femåringar så ikkje har skada seg meir på kniv. Får sjølsagt kun bruka kniv når dei er under oppsyn. Men det er stor stas med skiklig kniv når me er ute på tur i skogen og på fjelle.
Men tur talerkenboks, sånn me alt oppi er jo ein super ting. Pass på å få tak i ein versjon med snyltekopp. Den e gull å ha i lommen når du går i lag me nåken så har kaffi/kakao i termos.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2012, 10:54 
Avlogget

Jeg gir ungene alt som har med friluftsliv og gjør. Alt i fra soveposer til egne trekopper. Dette oppfølgt med turer i tur og mark er populært hjemme hos oss.
jeg har også fokus på ting som varer.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 19:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Brodder til små barnesko.
Jeg har kjøpt inn brodder som egentlig brukes på høyhæla sko.
De passer perfekt på små vintersko.
Til vesla på 1 og halvt så kjøpte jeg den minste str.
Og til guttungen på snart tre så må jeg kjøpe de som er hakket større ser jeg.
Men det gikk jo. Men når skoene blir litt brede over tåa så lønner nok den store str.

Helt super på små føtter. Funker som f.

http://www.enklereliv.no/nordic-grip-mini.html

Obs kan hende linken ikke funker, linket fra mobilen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 19:59 
Avlogget

Fiskestang og liten fiskeveske med sluker og kniv med skjellskrape på ryggen:)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 21:59 
Avlogget

http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Turutstyr/Lykter-og-lamper/Camping-lamp/p/1083532_1_Style

Dette er Skauen sin fortjeneste. Denne er genial, lommelykt som kan gjøres om til lanterne. Går på 3 stk helt vanlige AAA batterier. Varer lenge og bra skarp.

Tror jeg har 5-6 stk liggende forskjellige steder. Fra BOB, hjem og bil. Til og med en på jobben. 99 kr er nesten gitt vekk.

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 23:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Stiller meg bak alle friluftsutstyr poster. Husk at det mange av dagens små opplever å mangle er aktiviteter og tid sammen med foreldrene sine. Så det synes jeg er en utrolig viktig ting å legge opp til, uansett!
Ser ingen problemer med kniv og øks i tidlig alder. Det var mye spikking i heimen da jeg var fem-ish, og i min mening er det viktigste at kniven passer i størrelse og form. Ikke minst er det ikke gitt at alle voksne kan god knivteknikk; det er en ide å lære før man lærer vesla. Vi har også hatt masse morro med byeskyting og en helt anstendig mengde morro med luftgevær/salong, men jeg synes ikke det er noe barn trenger å eie, ansvar og sikkerhet rundt våpen er ikke noe å fnyse av. For meg faller det i en litt annen kategori enn bruk av kniv og øks. Ellers; ski, turutstyr, Lars Monsen videoer og bøker, utstyr til planting av små nyttevekster, håndarbeidsutstyr, etc. Men det viktigste er at foreldrene faktisk tar ungene med ut på tur og koser seg sammen som en familie. Villmarksopplevelser skal i mine øyne være gledesfylt og mestringsorientert. At "pappa vil lære jentungen å klare seg ute" bør komme langt i andre rekke i opplevelsen selv om det kan være pappas motivasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2013, 23:35 
Avlogget

Luftgæver!
:D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 00:28 
Avlogget

Kunnskap. Den eneste gaven de ikke kan rote vekk (om du ikke gir dem en tattovering da, men det er hvertken perepper'ish eller passende for barn :twisted: )

Sånn ellers så gav jeg jenteungen på 6 en victorinox climber nylig. Ypperlig liten kniv til liten og stor det ;)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 15:26 
Avlogget

Eldstemann fikk faktisk en "gave" av omgivelsene i fjor - han fant en litt rusten, men fullt brukende Leatherman Micra i en grøft. Gjett om han var fornøyd. Han har passet godt på den og fått den nesten fri for rust. :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 15:29 
Avlogget

Gullars skrev:
http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Turutstyr/Lykter-og-lamper/Camping-lamp/p/1083532_1_Style

Dette er Skauen sin fortjeneste. Denne er genial, lommelykt som kan gjøres om til lanterne. Går på 3 stk helt vanlige AAA batterier. Varer lenge og bra skarp.

Tror jeg har 5-6 stk liggende forskjellige steder. Fra BOB, hjem og bil. Til og med en på jobben. 99 kr er nesten gitt vekk.

Bilde

Godt gavetips! Takk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet