Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 21:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 15:44 
Avlogget

Jeg vil aldri gidde å preppe engangsbleier selv om jeg bruker dem. Tøybleier er så klart bra preppeutstyr. Eller enda bedre: oppskrift på å sy noen selv.
Apropos: Ikke preppelagre bind, heller. Finnes både tøybind og såkalte "mooncups". Er det krise så er det bra nok for meg.
Tamponger er derimot flotte saker: kan brukes til å tenne bål, stoppe blod og sikkert mye mer. Men som menstruasjonmiddel er de ubrukelige synes nå jeg :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 22:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Altså, hva skal man ha til ungene når zombiene angriper? Eller noe annet? Vel, det kommer jo an på hva som skjer, da?

Personlig har jeg trua på oil peak med etterfølgende global depresjon. Tror uansett at lærerike leker med store variasjonsmuligheter (tegnesaker, lego (hvor mange leker lærer man å legge murstein i forband av?), byggeklosser, etc. Lommelykter og utkledningssaker er gull. Og mengder med bøker.

Men som sagt, det kommer jo an på hva man ser for seg skal hende.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2016, 00:53 
Avlogget

Her savner jeg ett punkt i bleiediskusjonen: Man kan avvenne barn fra bleier mye tidligere enn folk flest tror!

Det bør ikke være noe problem å få barnet tørt rundt 1,5 års alder. Senest i 2-års alderen bør dagbleiene være borte. Millioner av barn i verden begynner pottetrening senest i ett års alder, og er tørre senest mellom 1,5 år og 2 års alder. Våre vestlige barn er ikke annerledes rent fysiologisk eller utviklingsmessig, det er bare kulturen og vi foreldre som er på villspor.

Min oldemor sa bestemt at alle barn burde begynne pottetreningen straks de kunne sitte, men før de kunne reise seg opp og gå, for det var det enkleste. Før den tid pleide hun og andre mødre på den tida å jevnlig «holde fram» ungene over do. Da tisset de nærmest på kommando, og antall skitne bleier ble kraftig redusert. Vi mennesker er også konstruert slik at full mage sender signaler om at tarmen bør tømme seg, så man kan unngå de fleste bæsjebleier ved å sette barnet på potte like etter dagens største måltid. Med litt trening ser man tidlig at barnet signalisererer at det må bæsje, og rekker å ta av bleien. Barn som er vant til å være tørre sier også fra selv overraskende tidlig.

Urologer støtter at pottetrening er noe man må begynne med senest i ett års alder. Dess lenger man venter, dess større sjanse for at hjernen begynner å se på signalene om full blære eller bæsjetrang som uviktige. Dessuten er 2-3 åringer håpløst trassige! Ikke en god alder for å innføre store endringer. Ettåringer derimot, elsker å kopier de voksne i alt de gjør.

Google «Diaper Free Baby« og EC.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2016, 20:41 
Avlogget
Brukerens avatar

[quote="Litar"]Her savner jeg ett punkt i bleiediskusjonen: Man kan avvenne barn fra bleier mye tidligere enn folk flest tror!

Det bør ikke være noe problem å få barnet tørt rundt 1,5 års alder. Senest i 2-års alderen bør dagbleiene være borte. Millioner av barn i verden begynner pottetrening senest i ett års alder, og er tørre senest mellom 1,5 år og 2 års alder. Våre vestlige barn er ikke annerledes rent fysiologisk eller utviklingsmessig, det er bare kulturen og vi foreldre som er på villspor.

Min oldemor sa bestemt at alle barn burde begynne pottetreningen straks de kunne sitte, men før de kunne reise seg opp og gå, for det var det enkleste. Før den tid pleide hun og andre mødre på den tida å jevnlig «holde fram» ungene over do. Da tisset de nærmest på kommando, og antall skitne bleier ble kraftig redusert. Vi mennesker er også konstruert slik at full mage sender signaler om at tarmen bør tømme seg, så man kan unngå de fleste bæsjebleier ved å sette barnet på potte like etter dagens største måltid. Med litt trening ser man tidlig at barnet signalisererer at det må bæsje, og rekker å ta av bleien. Barn som er vant til å være tørre sier også fra selv overraskende tidlig.
/quote]

Helt enig med deg, det samme sa min mormor. Vi var heldige (understreker dette, for mange har ikke noe valg og må levere tidlig i bhg pga økonimi og derav ikke så lett å få til bleieavvenning, men en har jo sommerferien ;) ) og vi kunne ha barna hjemme lenge før barnehage oppstart (vi hadde litt angst for å levere de fra oss før de kunne gå og gjøre seg noenlunde forstått). Og hadde tid og mulighet til å la de begynne rett på do (rett på og rett på, vi venta til de kunne sitte selv), vi droppa potte stadiet og kjøpte et sete til de på doen og det tok ikke mange dagene før de catcha opplegget og ville gå på do, de liker jo faktisk ikke å tisse og bæsje på seg, de synest det er ekkelt. Det er jo derfor de griner når de er babyer og har tissa eller bæsja på seg. Men det er rart hva en venner seg til når en ikke har store valget som liten. :roll:
Så vi klarte å kvitte oss ganske kjapt med bleier. Men det er litt av en jobb og en må være heldedikert til opplegget mens det pågår, og trikset er å aldri bli sinna eller sur og heller ikke le av ungen mens man holder på. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2016, 14:42 
Avlogget
Brukerens avatar

mine unger brukte stoffbleier og slutta begge to når de var rundt 2, rett og slett fordi stoffbleier er så ubehagelige når de blir våte at ungene merker det når de tisser eller bæsjer. Dermed er de bevisst selve "prosessen" og kan begynne å trene på å kontrollere den.

ikke at det ikke var uhell i fleng, men antall innsparte bleier i forhold til folk jeg kjenner som hadde bleier til fireårsalderen er enormt...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: