Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2017, 21:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Aug 2012, 21:34 
Avlogget

Jeg har følgende å fortelle : For en tid tilbake, var jeg på besøk hos ett eldre ektepar. Da vi kom igang å prate om forberedelse og overlevelses strategier, begynte de å fortelle. De var veldig opptatt av at småbarns familier måtte ha tilgang til det de trengte av engangs bleier og tøybleier, våt servietter, og barnemat. I flere måneder hadde de kjøpt inn store mengder med bleiepakker og det som trenges for både hygiene, tørrmelk og alle sorter grøt og boks mat for de små. De viste meg lageret sitt, og kunne fortelle at til nå hadde de kjøpt inn mere enn 50 bleiepakker av hver størrelse. Det var imponerende å se. :) Dette var noe de gjorde i tillegg til å kjøpe inn ekstra mat til seg selv. Men dette var ett ektepar som har god økonomi til daglig.

Kanskje vi også bør se oss litt rundt, og tenke litt bredere når det gjelder forberedelse. Prate med venner og kjente, og oppfordre dem til å handle inn litt ekstra av og til. Tipse dem at de kan gå inn på dette forumet for å lese, og ta til seg kunnskap. For det skader jo ingen å være litt i forkant. Ikke alle av oss har god økonomi. Men vi kan alle ha dagligdags godhet for hverandre.

Hilsen Hjemme på Berget.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2012, 22:38 
Avlogget

Kjekt å se at noen er preppere uten å vite om det! ;) Det er bare å se til dine besteforeldre så finner du preppere.

Har sine fordeler og ulemper å fortelle folk om denne siden og hva vi syssler med!

Ulemper: Du blir klassifiert som Gale Matthias og " om noe skjer så kommer jeg til ditt hus ". (uten forsyninger eller verktøy). Du MÅ regne med å bli hånet av folks ignoranse!

Fordeler: Du får flere på laget ditt. Bygge netverk!

Jeg har nevnt forumet til en del mennesker, med mixet reaksjon. Jeg tror MANGE leser her inne men ikke registrerer seg eller leser. Jeg ville oppfordre folk til å regge seg og skrive. Det er tross alt snakk om å lagere litt extra mat. Ikke være en byrde for andre, men å hjelpe andre mennesker!

Vi er ingen trussel for noen, tvert i mot. Hvert år leser man feks om hobby radio amatører som hjelper til ved naturkatastrofer her i landet.

Hvorfor skulle myndigheter bry seg nevneverdig om du lagrer litt extra bønner og ris?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2012, 23:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Da jeg var liten hadde jeg tøybleier, fordi min mor syntes det var unødvendig mye penger å bruke på bleier. Dette krever SKIKKELIG vasking (altså koking) for å fungere, men da sparer man alle engangsbleiene.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2012, 09:44 
Avlogget

Ja, dette med prepping for andre kan ha noe for seg - jeg henviser igjen til Calamity Janets artikkel om zombie control hvor hun bl.a. skriver at (noen) "zombies are people too": http://www.calamityjanet.com/zombie-control.html
Hun har mye førstehånds erfaring med å hjelpe folk etter jordskjelv eller lignenede. Siden hun oppdaget hvor lite Røde Kors og co kan utrette uten hjelp fra sivilbefolkningen har hun begynt å lage "preppe-pakker" til å gi bort til de som av en eller annen grunn blir hennes ansvar: http://www.calamityjanet.com/charity-food-box.html - forøvrig pakket i en gammeldags arkivboks av tre med påskrifter som "bilder fra bestemors besøk" o.l. i tilfelle innbrudd/ mattyver.

Apropos småbarn: husk for familiens barn, barnebarn eller som byttevarer å lagre tegne, male- og skrivesaker pluss skolebøker for alle alderstrinn! (Gode) barnebøker, brettspill og puslespill kan dessuten holde unger beskjeftiget i timevis den dagen TVn ikke virker. Og husk å preppe Lego! Og husk at stoff- og garn-rester kan bli superdupre dukkeklær. Den dagen vi alle må lage egne klær er det praktisk å ha noen i huset som har lært ved prøving og feiling med å lage dukkeklær... Og det er vel heller ikke det dummeste å ha etpar musikkinstrumenter i huset til egen eller andres læring. Musikk er et begjært gode i krisesituasjoner - min bestemor fødde seg selv og to unger gjennom hele annen verdenskrig ved å jobbe som "klaverlærerinne" for ungene i nabolaget. (De hadde selvfølgelig potetbed, bærbusker, hønsehus og egen ved i tillegg).
For å sitere Isbjørnen: "Musik bringt Licht in dunkle Zeiten."

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2012, 10:48 
Avlogget

Først og fremst. Beklager om jeg sklir helt ut tråden her!

FruIsbjørn: Gode poenger, absolutt. Men jeg må være litt kynisk nå og spørre: HVORFOR skal jeg gi bort mat til fremmede? Hvorfor er det mitt ansvar?

Grunnen er at folk er grådige. Jeg husker veldig godt en tråd fra survivalistboards der en dame hjalp sine naboer etter en naturkatastrofe.

I begynnelsen gav hun dem ris og bønner som Zombie Controll damen foreslår. Problemet var at folk begynte å komme tilbake å kreve større porsjoner, krydder og at HUN SKULLE koke maten for dem. Etter dette ville de ha desert som sjokolade og cola.

Tilslutt måtte hun si nei til alt! Dette medførte MEGET dårlig stemning. Flere hadde snakket om å banke henne opp og TA hennes forsyninger med makt.

Et par dager etterpå kom Nationalgarden, FEMA og Rødekors etc, ryddet, fikk strømmen tilbake og delte ut mat. Hun flyttet vekk fra området et par dager etterpå da hun ikke følte seg trygg.

At man garantert får noen venner eller familie over om de vet om preppingen din er nesten naturlig. Men når sier man nei? Har du gitt beskjed hva de skal ta med seg av mat, utstyr?

Vil de respondere til mindre porsjoner og "kjedeligere mat", mens du spiser din egen? Vil de akseptere at du setter dem til fysisk arbeid?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2012, 18:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Først og fremst. Beklager om jeg sklir helt ut tråden her!

FruIsbjørn: Gode poenger, absolutt. Men jeg må være litt kynisk nå og spørre: HVORFOR skal jeg gi bort mat til fremmede? Hvorfor er det mitt ansvar?

Grunnen er at folk er grådige. Jeg husker veldig godt en tråd fra survivalistboards der en dame hjalp sine naboer etter en naturkatastrofe.

I begynnelsen gav hun dem ris og bønner som Zombie Controll damen foreslår. Problemet var at folk begynte å komme tilbake å kreve større porsjoner, krydder og at HUN SKULLE koke maten for dem. Etter dette ville de ha desert som sjokolade og cola.

Tilslutt måtte hun si nei til alt! Dette medførte MEGET dårlig stemning. Flere hadde snakket om å banke henne opp og TA hennes forsyninger med makt.

Et par dager etterpå kom Nationalgarden, FEMA og Rødekors etc, ryddet, fikk strømmen tilbake og delte ut mat. Hun flyttet vekk fra området et par dager etterpå da hun ikke følte seg trygg.

At man garantert får noen venner eller familie over om de vet om preppingen din er nesten naturlig. Men når sier man nei? Har du gitt beskjed hva de skal ta med seg av mat, utstyr?

Vil de respondere til mindre porsjoner og "kjedeligere mat", mens du spiser din egen? Vil de akseptere at du setter dem til fysisk arbeid?

DETTE er grunnen til at jeg mener folk ikke bør være for rause med å dele ut mat i lassevis i krisesituasjoner. Folk blir ofte j----- grådige, og forlanger mer.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2012, 19:25 
Avlogget
Brukerens avatar

vi har brukt tøybleier på vår eldste og bruker det nå på den yngste. Det har fungert ganske smertefritt, når man bare kommer seg ut av engangsbleie-psykosen (dere vet, den som man er blitt fortalt i en årrekke, at det er uhygiensisk, ekkelt, illeluktende, masse jobb etc.) vi brukte tøybleier av miljøhensyn, men bleiene har en masse andre fordeler;

de kan brukes nesten uendelig mange ganger, hvilket gjør at man fint kan klare seg med ca. 20 bleier. For alltid.
Etter at ungene er blitt avvent kan bleiene brukes til andre ting (http://www.alpharubicon.com/med/cloth_d ... hooter.htm)
Det er billigere
Det er mer miljøvennlig (og så får man ikke tro på pampers sine undersøkelser om at bleiene deres er mer miljøvennlige enn tøybleier, da)
I mange kommuner får man tilskudd fra renovasjonsetaten til å kjøpe tøybleier, fordi bleier der noe dritt (bokstavlig talt) å brenne
Ungene slutter tidligere med bleier (hallelujah!)

Bare det siste punktet burde overbevise de fleste foreldre om at dette er bra.

Det er jo ulemper også;
Mer jobb (ja, de må kokevaskes)
Eklere (ja, det er bæsj i bleier, det er ekkelt. Det er også ekkelt å rense sluk, sløye fisk, gjøre opp slakt, tømme utedo og en masse andre ting en post-apokalyptisk zombie-raider må være klar for. se på det som trening)
Mer plukk (ja, det er litt mer plukk, men ikke mer enn man kan venne seg til)

Bare tanken på å være prepper med BOB og 5000 engangsbleier er....øh...vel, latterlig.

Om jeg skal anbefale noen bleier er brettebleier fra nøstebarn enkle, tørker fort og funker, siden det er snakk om store bomullsduker på ca. 70x70. Om noen er interessert, kan jeg gi en mer inngående beskrivelse i ekstrautstyr som er bedre egnet enn det nøstebarn selger.

mvh.
Draugjeger

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2012, 19:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er lurt å f.eks. ha en ullbukse eller noe annet over, som holder tøybleien skikkelig på plass. Ellers er det bajs og piss all over the place.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2012, 22:37 
Avlogget

Jeg liker dette surivivalist forumet... :mrgreen: :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2012, 03:20 
Avlogget

Avtjente min siviltjeneste i en barnehage på en avdeling med barn fra 1-3 år og fikk straks ansvaret for to små. Den ene var allergisk asmatiker, den andre brukte tøybleier :lol: Vel det plaget meg lite. Arbeidet med den første lærte meg å bruke forstøvermaskin (lenge før jeg ble helsearbeidet), samt det å være svært vaktsom ift hva de små kan forsøke å spise.

Tassen med tøybleier var enda mindre problematisk. For det første er luktesansen den sansen som er lettest å undertrykke/kontrolere og for det andre er bæsj fint lite annet enn mat som har passert fordøyelsessystemet en gang :lol: Mulig at jeg var litt " yrkesskadet" etter å ha jobbet en del med idustriell industriell kyllingoppdrett i ungdommen.

Ble forøvrig litt skuffet når foreldrene til tøybleietassen (miljøvernere som ikke synes at bruken av vaskemiddler og energiforbruket burde telle med :?: ) fortalte at engangsbleier var greit i helgene og på turer :shock:

Synes forøverig Draugjegers kommentar om 5000 engangsbleier var ubetalelig :lol: Det er flott å ha sine prioriteringer i orden :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2012, 07:24 
Avlogget
Brukerens avatar

til tøybleier har vi brukt rispapir inni (så det blir lettere å bli kvitt tyngre saker, den kan man jo pælme i dass istedet), en "snappy" en liten gummidings med kroker i endene som holder bleia på plass og en ullbukse ytterst så det ikke lekker. Akkurat den ullbuksa er smått genial, da den er satt inn med lanolin, som i praksis gjør den vann/pisstett og luktfri (ammoniakk+lanolin=såpe).

Og ja, vi bruker tøybleier i helgene (har dog skofta litt unna i sommer, da vi har vært på reisefot nesten hele tiden, men nå er det tilbake til havrelefsa og tøybleia). Og ja, det er mer miljøvennlig; http://www.gronnhverdag.no/Aktuelt/Toey ... joevennlig. Mest er det en vanesak.

Og så liker jeg punkt nr. 3 i alfarubicon-linken: "I use them for cleaning and wiping down my firearms, and to lay parts on when I disassemble them so they don't roll around." Perfekt blanding av myk og mandig :D

mvh
Draugjeger

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2012, 10:59 
Avlogget

Vel, neppe noe å tjene på å bruke tøybleier. Engangsbleier er "sponset konkurransemiddel" og kjøper du kjedenes "own brand" er de enda billigere.
Skal være rimelig idealistisk for å vaske tøybleier i dag.... :roll:
Men klart, en hobby er fint det....

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2012, 18:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Lagopus skrev:
Vel, neppe noe å tjene på å bruke tøybleier. Engangsbleier er "sponset konkurransemiddel" og kjøper du kjedenes "own brand" er de enda billigere.
Skal være rimelig idealistisk for å vaske tøybleier i dag.... :roll:
Men klart, en hobby er fint det....

Har du prøvd?
Og billigere...Britene regnet med at man har forbrukt 3796 bleier om man slutter når man er to og et halvt år gammal. Veit ikke hvordan det er med deres unger, men de fleste på avdelingen til sønnen min bruker bleier ennå og han er tre og et halvt.

3796 bleier koster, om man kjøper f.eks. COOP sine bleier, 50 øre stykket om du ikke er medlem. Det blir 1898 spenn.

Nøstebarn sine brettebleier koster 295 for ti stk. Si at du trenger en 20-30 stykker, samt rispapir og ullbukser og sånt. De må vaskes også, så kanskje det blir..tja, 1500 for hele greia, inkl. strøm til vasken.

I tillegg kan man bruke bleiene på flere unger, så om du har to, så blir det jo veldig mye billigere. Når man i tillegg får støtte fra kommunen (sjekk lister her: http://www.tøybleier.no/forum/showthread.php?164-Oversikt-over-kommuner-som-gir-st%F8tte) til å kjøpe bleiene, så kan det bli veldig billig.

La gå, det går noen engangsbleier også, men ikke på langt nær så mange. Dessuten, om det er sånn at tøybleieunger slutter tidligere med bleier (min sønn slutta når han var 2 1/2 år) så er det jo bare gloria.

Ja, du må ta noen ekstra vasker, bleievaskene drukner totalt i berget av skittentøy som to klissete unger klarer å produsere...

og i en post-apokalyptisk setting, evt. bare en 8 ukers søplestreik (noe som er apokalyptisk nok i seg selv) er det få andre alternativer.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2012, 18:47 
Avlogget
Brukerens avatar

glemte forresten;

i de fleste tilfeller (dvs. om man ikke vil beholde bleiene og bruke dem som våpenpussefiller eller bandasjer eller noe annet) kan man selge dem videre på finn.no. Slå den, engangsbleier :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 00:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Dytter

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet