[quote="Litar"]Her savner jeg ett punkt i bleiediskusjonen: Man kan avvenne barn fra bleier mye tidligere enn folk flest tror!
Det bør ikke være noe problem å få barnet tørt rundt 1,5 års alder. Senest i 2-års alderen bør dagbleiene være borte. Millioner av barn i verden begynner pottetrening senest i ett års alder, og er tørre senest mellom 1,5 år og 2 års alder. Våre vestlige barn er ikke annerledes rent fysiologisk eller utviklingsmessig, det er bare kulturen og vi foreldre som er på villspor.
Min oldemor sa bestemt at alle barn burde begynne pottetreningen straks de kunne sitte, men før de kunne reise seg opp og gå, for det var det enkleste. Før den tid pleide hun og andre mødre på den tida å jevnlig «holde fram» ungene over do. Da tisset de nærmest på kommando, og antall skitne bleier ble kraftig redusert. Vi mennesker er også konstruert slik at full mage sender signaler om at tarmen bør tømme seg, så man kan unngå de fleste bæsjebleier ved å sette barnet på potte like etter dagens største måltid. Med litt trening ser man tidlig at barnet signalisererer at det må bæsje, og rekker å ta av bleien. Barn som er vant til å være tørre sier også fra selv overraskende tidlig.
/quote]
Helt enig med deg, det samme sa min mormor. Vi var
heldige (understreker dette, for mange har ikke noe valg og må levere tidlig i bhg pga økonimi og derav ikke så lett å få til bleieavvenning, men en har jo sommerferien

) og vi kunne ha barna hjemme lenge før barnehage oppstart (vi hadde litt angst for å levere de fra oss før de kunne gå og gjøre seg noenlunde forstått). Og hadde tid og mulighet til å la de begynne rett på do (rett på og rett på, vi venta til de kunne sitte selv), vi droppa potte stadiet og kjøpte et sete til de på doen og det tok ikke mange dagene før de catcha opplegget og ville gå på do, de liker jo faktisk ikke å tisse og bæsje på seg, de synest det er ekkelt. Det er jo derfor de griner når de er babyer og har tissa eller bæsja på seg. Men det er rart hva en venner seg til når en ikke har store valget som liten.
Så vi klarte å kvitte oss ganske kjapt med bleier. Men det er litt av en jobb og en må være heldedikert til opplegget mens det pågår, og trikset er å aldri bli sinna eller sur og heller ikke le av ungen mens man holder på.