Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 21:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Friluftsutstyr" til barn.
InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 15:36 
Avlogget

Vi som er voksne, i kropp og ikke nødvendigvis i sinn, kan kjøpe klær og utstyr uten at vi behøver å bytte dette ut jevnlig. Men barn derimot vokser seg raskt ut av ting. Så hva er løsningen på friluftsutstyr og klær? Å kjøpe barne Bergans til voksen pris hvert år er uaktuelt, så da blir det billigere yttertøy men skikkelig ullundertøy, hansker og luer. Det er en kompromiss. Men hva med soveposer? Det finnes lite av det til barn, bortsett fra no Disneytull og en "junior" utgave som knapt kan brukes til sommer.

Noen som har prøvd å handle en voksenstørrelse sovepose og "brette den" litt opp under barnet, og med dette skape litt mere volum og potensiell varme? I og med at det stort sett er kaldt i Norge, så behøver man minimum en tresesongers uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 16:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi fikk en Nordheim dunpose for noen år siden. Den er grei til sommerbruk, men kvaliteten er ikke noe videre. Ta voksen-poser og rull dem opp, tror jeg. Helsport eller noe bedre.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 17:34 
Avlogget

Har selv bytta ut en Ajungelak som blei brukt i 15 år mot en Helsport Isfjorden, den korte varianten. Stor forskjell;) Og til 1699 på XXL ekke det "for" dyrt eller.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 18:43 
Avlogget

Det lages en del dameposer i korte lengder - for eksempel 165 cm. Disse er ofte bedre enn "barneposer". Jeg tenker at unger skal ha fiber-sovepose, dunposer er dyrt og sårbart for fukt. Forøvrig er det bedre å ta en taustump og knyte rundt fotenden av posen ved ønsket lengde, enn å prøve å brette eller rulle den enden som er til overs.

Bruk gjerne flere soveposer utenpå hverandre dersom det trengs en varmere pose. En barnepose inni en lånt voksenpose blir vinterpose, heller enn å måtte kjøpe poser for alle sesonger.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2014, 21:12 
Avlogget
Brukerens avatar

En kan jo kjøpe friluftsjakke, tynn genser og bukse fra forsvaret da :) Elsket camo når jeg var mindre, kjøpte en bjønnnef***e derfra når jeg var 11 år, bruker den fremdeles :) Luer kan jo evnt strikkes, samme med votter.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 14:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Finn.no er en utrolig bra greie for småbarnsforeldre med aktive knøtt. Kjenner mange som kjøper brukte klær/sko i god kvalitet der; som selges videre om klærne enda er fine etter sesongen. Å arve er jo også et alternativ men det er det jo ikke alle som kan. Mine småsøsken vokste opp som "svalbardianere", og det er ikke tvil om at utstyrsbehovet for å kunne dra på tur i all slags vær er en betydelig kostnad. Men min familie valgte å satse på god kvalitet, dårligere utstyr gir dårligere komfort og har du lyst til at barna skal ville være med på tur må du gi dem utstyr deretter. Du ville ikke dratt på en tre dagers telttur med sherox, så ikke forvent at barna dine vil det ;) Jeg sier ikke at du må kjøpe bergans og de dyreste merkene, men tenk nøye gjennom utstyret du velger slik at barna får bra turopplevelser. Barn som må fryse, har vonde sko, våte votter og en kald sovepose blir sjeldent glad i å dra på tur. Skjekk på finn, det er virkelig mye bra der :)

Anbefaler bloggen http://utejenter.blogspot.no/?m=1 for turtips med barn, der er det også endel poster om utstyr :)
Og soveposeleverandøren Isbjørn lager soveposer etter mål :) Jeg fikk en sydd til mine statue 1.61 på sokkelesten og er kjempefornøyd. Det er jo en investering, så jeg kan forstå at det kanskje ikke frister, men å kunne sove godt og varm er så utrolig viktig for gode turopplevelser!

(Etter et lite søk på Finn finner jeg masse pent brukte bergansjakker og soveposer fra kvalitetsmerker til et par hundrelapper. Alle vinner med gjenbruk! )

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 11:49 
Avlogget

God ide Frøken. Gjenbruk er alltid bra. Skal sjekke ut finn.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2016, 21:02 
Avlogget

Hei,

Helt enig i at dyre Bergansklær til barn er unødvendig. Her i hus er arvingen stort sett dekket via Stromberg og XXL, og godt over halvparten av friluftsklærene er kjøpt på tilbud. Spesielt Stromberg har nesten kontinuerlig tilbud på nettsidene, og også i butikk. Ofte er det helt greie klær, bare fjorårets kolleksjon. Stromberg er kanskje ikke det ypperste du får tak i av kvalitet, men barneklærene er gjerne god *nok*, og litt til.

For en del år siden (heldigvis) hadde jeg en periode hvor økonomien ikke var helt på topp. Da pleide jeg å sjekke innom 1-3 ganger i måneden, og snappe opp de tilbudsvarene jeg synes var en god nok deal, og som jeg tok meg råd til. Ikke bare til størrelsen hun hadde da, men gjerne 2-3 størrelser eller år opp også. Utrolig greit å være litt i forkant, og også å kunne bruke tilbudene når de finnes, i stedet for å trenge dem når de ikke er der. Hvis du kan halvere kostnaden ved å handle slik, så kan du også velge å heller doble hvor lang frem i tid du har ting klart for. Ikke bare dekker det behovet, men det gir også robusthet til økonomien. Du kan fortsette å øke hvor langt frem i tid du ligger, men du kan også "cashe ut" fordelen, ved å utsette nykjøp lenger, og leve billigere en periode.

Ett unntak er sovepose. Dels fordi det kanskje er en av de viktigste tingene å ha grei kvalitet på, og også fordi de varer *mye* lenger enn klær. Det er fint mulig å bruke en og samme pose fra de er 5 år, frem til de er 12, om ikke enda lenger i begge retninger. Da er det gjerne verdt å legge noen kroner i det. For vår del sjekket vi ut sportsbutikker over tid, og snappet opp en pose på 60% tilbud eller så.

Merke Nanok, men tror de er kjøpt opp av Skigutane, og senere tilsynelatende forsvunnet. Annet alternativ er Isbjørn AS (isbjorn.no), som også skreddersyr, og som nok fikser jobben fint. God sovepose og en måte å holde den tørr på, dramatisk forbedrer både komfort og sikkerhet.

Det er kanskje en aller viktigste enkelttingen når man introduserer nye til friluftsliv, enten det er voksne eller barn. En kald natt i telt kan være en kjipt førsteerfaring, som det kan være vanskelig å komme over.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: