Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 07:57

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kniver
InnleggSkrevet: 09 Okt 2016, 00:52 
Avlogget

Jeg har en brusletto villgutt med en böker neck knife festet på sliren
Fantastisk kniv oppsett! Kombinert med en granfors bruks liten skogøks er det uslåelig!

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2016, 12:02 
Avlogget

Samekniv og victorinox multitol i belte funker bra

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2016, 12:41 
Avlogget

Har gått til innkjøp av Brusletto Villmann. Skal testes ut som ryddekniv på hytta etterhvert.

Har multiverktøy selv, det er et Gerber multiverktøy ( produsert i USA, ikke som Bear Grylls serien produsert i Kina ). Men, det er uten knivblad.

Liker foldekniver uten låsbart blad. Har selvfølgelig Victorinox ( den vanligste i Norge ). Men har også foldekniver uten låsbart blad fra mange forskjellige produsenter. Spyderco, Case, Queen, Böker, GEC, Sheffield etc.

Alle vet selvfølgelig om Victorinox. Men har lyst til å tipse folk om GEC eller Great Eastern Cutlery, de er litt dyre men for noen fantastiske kniver. De fleste av modellene fås med karbonstål.

Ellers er Britiske foldekniver uten låsbart blad ofte relativt rimelige i forhold til hva du får. De Britiske knivene er ofte ikke slipt så veldig skarpe fra produsent som f.eks. Victorinox. Dvs. de må slipes før de kan brukes.

Skjønner dere som liker foldekniver med lås. Men jeg fikk min første foldekniv uten låsbart blad når jeg var 7-8 år gammel og har lekt med dem når jeg var liten. Jeg foretrekker dem framfor foldekniver med lås.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 00:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Ofte billige Mora kniver som jeg ikke trenger å være redd for. For øvrig så har jeg stort sett på meg et multiverkrøy til en hver tid. Lommeboka er også en mini edc, som bla inneholder lommelykt og multitool med kniv, som jeg stort sett kommer gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassene med :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 09:55 
Avlogget

For de som liker foldekniver av den litt gammeldagse sorten, så kan det være greit å passe på at konstruksjonen ikke har messingplater i skaftet. Messingplater korroderer, og foldekniven vil etter hvert bli vanskelig å åpne ved hard bruk. Dette gjelder f.eks. eldre sveitserkniver.

En kniv med messingplater vil vare i et par år til utendørs bruk, men er ikke noe å kjøpe for langtidslagring.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2017, 17:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen som har en god guide på sliping av kniver? Jeg føler alle knivene mine blir sløve etter et par dagers bruk, og aldri blir helt skarpe. Gjelder både kjøkkenkniver og brukskniver.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2017, 19:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Ha et bra bryne, kompositt eller naturstein. Hold en vinkel marginalt brattere enn eggvinkelen på kniven. Slip mot eggen, ikke fra den. Om du har brynet liggende på kjøkkenbenken går det fort å trene/slipe litt nå og da. Pass på at du sliper lenge nok på begge sider til at du får slipt av råeggen.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 18:23 
Avlogget

For min del har knivene blitt mindre og mindre etter som årene går. Jeg vil kun ha èn kniv, men jeg har jo øks og sag om jeg skal behandle ved. Du kan si hva du vil, men å hugge ved for en hel natt med en samekniv er en ganske kjip affære. Jeg har nå endt opp med en Morakniv Bushcraft Forrest. Den er liten nok til at den er god å flå og drive presisjonsarbeid med men stor nok til at den fungerer som en camping kniv. Lett er den også å bære, og både holder eggen og er lett å sette opp igjen. Det viktigste er midlertid at den koster så lite at du kan kjøpe flere og ha en i hver bil, sekk og lokasjon du normalt befinner deg. Den beste kniv er den du har når du trenger den.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support