Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Mai 2018, 21:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kniver
InnleggSkrevet: 21 Apr 2014, 09:34 
Avlogget

Jeg har gode erfaringer med samekniver, både fra Helle og Strømeng. Selv foretrekker jeg Helle siden grepet er litt større og den derfor passer bedre i hånda mi. De kan være litt tidkrevende å slipe siden du bør ha minst tre forskjellige soner på bladet for å utnytte knivens potensiale. Hver sone har sitt bruksområde; finarbeid innerst mot klingen (sylskarp), hugging og grovarbeid mot midten (ikke like finkvessa egg), og spiss og skarp mot spissen igjen. Bakenden har en grei nok 90-graders vinkel for de som bruker tennstål, sånne som meg ;)

Ulempen etter min mening er nok størrelsen, skal du ha en huggekniv blir den fort stor for at bladet skal bli tungt nok og for å få litt "moment" i hugget. Det er jeg derimot villig til å leve med siden den dubblerer funksjonen.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2014, 05:38 
Avlogget

Noen her som bruket bear grylls produkter? Da tenkte jeg mest på kniven(e)
Selv er jeg litt skeptisk men den " nyeste" ultimate fixt blade pro ser jo ut som en ok kniv.
Med gjennomgående stål og mer solid slire. Noen som har brukt denne kniven? Meninger?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 19:56 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg liker ikke "gimmick-produkter". kjøp en anstendig kniv i et fornuftig stål og sky ord som "ultimate", "the real" og "pro". den er produsert i kina av Gerber og er i prinsipp en billigversjon av LMF II. I tillegg har den tegnet på at det er en møkka-kniv: hult skaft. det kommer til å knekke. garantert.

kjøp heller en gammal ka-bar, om du vil ha noe militært. Eller mora. funker den også.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2014, 20:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det gjelder kniver så er kniven kunn så god som eggen du sliper. Gerber kniver er blandt mine favoritter, lett å slipe og har somregel medfølgende slipestein. Jeg personlig har som policy at en gjenstand bør ha minst to bruksområder. Derfor er jeg fan av kniver med sablad på baksiden. hadde en fin ovelevelseskniv med innebygget kompass og hult skaft der jeg hadde fyrstikker plaster og fiskekitt.
Nå om dagen har jeg et lite Gerber multiverkrøy og en 60cm machete med sagblad på baksiden. Klarer fint å sage ned et tre eller kappe ved med det eller spikke.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2014, 21:19 
Avlogget
Brukerens avatar

"hadde en fin ovelevelseskniv med innebygget kompass og hult skaft der jeg hadde fyrstikker plaster og fiskekitt."

Det var vel på 80-tallet, det da...etter Rambo II?

Hult skaft = brekkasje. Jeg tror vi kan være enige om at en god kniv til overlevelse eller generell spikking bør ha en tange, enten full eller delvis.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2014, 21:29 
Avlogget

Hm... Ingen av mine gerbere har hatt slipestein... Men rambo kniven min hadde det ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2014, 21:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Ziggy skrev:
Når det gjelder kniver så er kniven kunn så god som eggen du sliper. Gerber kniver er blandt mine favoritter, lett å slipe og har somregel medfølgende slipestein. Jeg personlig har som policy at en gjenstand bør ha minst to bruksområder. Derfor er jeg fan av kniver med sablad på baksiden. hadde en fin ovelevelseskniv med innebygget kompass og hult skaft der jeg hadde fyrstikker plaster og fiskekitt.
Nå om dagen har jeg et lite Gerber multiverkrøy og en 60cm machete med sagblad på baksiden. Klarer fint å sage ned et tre eller kappe ved med det eller spikke.

Er det denne såkalte heimevernskniven som du snakker om? Den sluttet de vel å lage, fordi om du f.eks falt og stakk deg med den, så ble det så veldig stygge sår.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2014, 21:58 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg visste det ! Filbert, gå rett i skammekroken som tidligere Rambo-kniveier! Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har eid en

(muttern "mista" postordrebestillinga)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2014, 23:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskeren873 skrev:
Ziggy skrev:

Er det denne såkalte heimevernskniven som du snakker om? Den sluttet de vel å lage, fordi om du f.eks falt og stakk deg med den, så ble det så veldig stygge sår.

Var noe jeg jeg kjøpte i svergie en gang. om du veit om en sånn til salgs vill jeg gjerne ha en

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2014, 07:42 
Avlogget

Har også hatt survivalkniv med hult skaft. Explora survival kit knife og Chris Reeve Shadow III. Har kvittet meg med dem....

Chris Reeve knivene med hult skaft tåler juling, men de lages ikke lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2014, 19:55 
Avlogget

Har vært uten i marka i 3 dager nå men en bear grylls ultimate pro. Og det jeg har kommet frem til er at: de som ikke har prøvd denne kniven kan ikke uttale seg, var litt skeptisk,men denne kniven imponerte meg veldig! Jeg Ga 1000 kroner for denne kniven og den er verdt vær eneste krone.
Etter 3 dager med battongnering, spikking, sløying og mye diverse bruk er egget på kniven fortsatt skarpt nok til å barbere hår fra armen..

Den sitter godt på belte, tente opp 2 bål med flinten og generelt veldig veldig god å holde i og bruke, sitter godt i handa i regnvær også!
For min del kan jeg annbefalt denne til alle.. Jeg mener dette er en fantastisk kniv for penga. Ikke vær redd for å prøve noe bare fordi det er en ultimate eller hva fa#%, og personlig er jeg ikke kjempe fan av mr bear grylls, men denne kniven, (som er den beste i BG linja) overasket meg stort!

Så før all kritikken kommer, lån eller kjøp denne kniven, test den med åpent sinn og se bort fra "ultimate" ,reklame kniv og alt det der... Tør å si at jeg tror de fleste kommer til å få en veldig god opplevelse med denne!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2014, 13:29 
Avlogget

Fyrer du bål i skog og mark nå om dagen da?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2014, 14:07 
Avlogget

Jeg svarte i en egen tråd, så denne her kan holde seg til å diskutere kniver.
Bålforbud - er det noe å bry seg om?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2016, 20:57 
Avlogget

Fällkniven S1 Pro
Definitivt den beste kniven jeg har brukt noen gang, og den sitter alltid i beltet på frilufts- og jakt klærne mine. Når jeg går i "normale" klær så sitter den på survival sekken min, denne ligger alltid i bilen. På denne måten er også kniven med meg overalt, kan anbefale Fällkniven til alle, hvem størrelse som er best for deg må du selv finne ut av. Jeg valgte S1 Pro som er en mellomting mellom A1 og F1, liker ikke altfor store kniver, men de skal ikke være for små heller etter min smak :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 19:35 
Avlogget

Kjøpt ny foldekniv og brukt daglig noen uker nå.
Zero Tolerance 0566 falt valget på, den er verdt sin vekt i gull

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support