Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Des 2018, 23:36

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: prepperting til tannhygiene
InnleggSkrevet: 08 Apr 2014, 19:15 
Avlogget

Hei!

Jeg lurte på om det finnes en ultimat pakke for tannhygiene.
Dvs mulighet til å trekke tenner, fikse tenner o.l. på egenhånd som prepper?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2014, 19:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vet at før i tiden når de skulle trekke tenner, så ble sprit brukt som bedøvelse.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2014, 20:10 
Avlogget

Jepp bra. Her vil alle forslag mottas med takk, da jeg tror at i en krisesituasjon som går over tid vil tannhygiene være kjempeviktig og det å ha mulighet for å gjøre alt som kan forekomme i forhold til tannbehandling vil være viktig.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2014, 20:23 
Avlogget

Søk etter dental repair kit og vurder om dette er noe for deg. Midlertidig "modell-leire" av en slags hardplast som kan dekke over brukne tenner, tette hull etc. Tror ikke sånt selges her til lands, men om du er i utlandet en tur kan du jo kjøpe med noen hjem.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2014, 20:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Kanskje ebay har noe slikt utstyr?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2014, 20:49 
Avlogget

http://www.amazon.co.uk/Where-There-Dentist-Murray-Dickson/dp/0942364058/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1396986474&sr=8-1&keywords=where+there+is+no+dentist

Det er noen fryktelige videoer på Youtube av tanntrekkning og "hjemme operasjoner".

For å være ærlig tror jeg at jeg ville foretrukket et nakkeskudd. :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2014, 21:03 
Avlogget

Det vil utvilsomt ved en langvarig krise oppstå behov for tannpleie og tanntrekking. Det hjelper heller ikke å ha 10 år med mat og drikke om man verker intenst i tennene. Man blir da svært redusert og trenger egentlig å løse dette på et eller annet vis.
Selvfølgelig vil godt forebyggende arbeid ved hjelp av tanntråd, jevnlig og god tannpussing fungere. Men om dette dilemmaet skulle oppstå hadde jeg glatt trukket en tann. Jeg har selv boret i tennene mine uten bedøvelse og vet hvor ille det. Men det er verre å ha smerte over tid.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2014, 21:44 
Avlogget

Om noen vurderer å trekke tenner selv gjelder det vel i det minste å ha skikkelig utstyr. Tannlege-tenger har, såvidt jeg husker, en noe spesiell form for å kunne gripe rundt tanna, og innsatser av hardt materiale (karbid eller diamant) for å kunne få godt feste i emaljen. Uten dette blir det fort knusing av den delen av tanna som er rimelig grei å få tak i, med påfølgende skrekkhistorier som Gullars forteller om.

Jeg er glad kona på nabogården ved BOL er tannlege :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 07:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:
Om noen vurderer å trekke tenner selv gjelder det vel i det minste å ha skikkelig utstyr. Tannlege-tenger har, såvidt jeg husker, en noe spesiell form for å kunne gripe rundt tanna, og innsatser av hardt materiale (karbid eller diamant) for å kunne få godt feste i emaljen. Uten dette blir det fort knusing av den delen av tanna som er rimelig grei å få tak i, med påfølgende skrekkhistorier som Gullars forteller om.
Det har du helt rett i. Her er et bilde som viser et lite utvalg tenger ment for forskjellige tenner, jeksler, fortenner, hjørnetenner, oppe, nede, høyre, venstre, forskjellige størrelser. Og mislykkes man å få med roten finnes det spesialredskap for å plukke ut restene av den også.
Bilde
Klikk deg fram for å se resten av utvalget her:
http://www.medical-tools.com/shop/ameri ... g-forceps/

PS: Jeg ble faktisk kalt grotesk forrige gang jeg prøvde å pushe slik basisredskap her på forumet. Humpfr… 8-) :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 07:17 
Avlogget
Brukerens avatar

For øvrig vil jeg bare si at slike "dental repair kits" bare er førstehjelp inntil man kommer seg til en skikkelig tannlege som kan gjøre noe mer grunnleggende. Brukt av amatører risikerer man å gjøre problemet større(raskere) ved å kapsle inn bakterier, nærmest lage en kuvøse hvor ting går fortere enn de ville gjort ellers.

Så hjelp av fagfolk i nabolaget er absolutt å foretrekke. En tannlege med evne til å omstille seg, kanskje en som har praktisert i utviklingsland, vil gjøre det stort i et slikt scenario. Problemet er at forbruksmateriell blir .... forbrukt. Og når man står der bare med verktøyet, så er det mindre man kan gjøre utenom å trekke ut det vonde.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 14:29 
Avlogget

De må jo ha gjort et eller annet i gamle dager også før tannlegevirksomhet var slik det er i disse dager. :)

Jeg synes bare det er bra at du har tatt opp dette Bamse, for jeg frykter nok tannverk mer enn noe annet.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2014, 15:15 
Avlogget

En løsning skal visstnok være nellikolje (engelsk wikipedia), det virker smertedempende i tenner.
FruIsbjørn skrev:
Og apropos tenner og nelliker: nellikolje fåes på apoteket - en viktig del av hjemmeapoteket. Q-tip med en nellikolje virker hos mennesker og dyr (de kan jo få tannpine de også). Smaker sterkt, derfor bare en dråpe eller to dit smerten er.
(tråden innlegget er hentet fra)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 22:26 
Avlogget

Da har jeg trekt den siste visdomstannen i i dag... Gud bedre, jeg er glad alt av dentaltjenester er pre TEOTWAWKI...

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 06:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tenker ihvertfall at mye tannkrem, tannbørster 8flere enn 2 til hver) og tanntråd, burde være i huset.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 07:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, ikke bør det bare være i hus, men både tannbørste og tanntråd bør også være i daglig bruk. Det samme bør fluor for skylling. Forebyggelse er det viktigste vi kan gjøre.

Av andre ting er å ha et kosthold som minimerer problemet og planlegge for et "Post SituasjonX"-kosthold som ikke bygger opp under problemet.

Men alle som har tannfyllinger kan jo vite at en fylling ikke er evigvarende. De nye hvite fyllingene har dessuten kortere levetid enn de gamle av amalgam. Så før eller siden faller de ut og må skiftes. Dette vil skape så mye problemer at jeg tror tannlegeyrket og funksjonen er noe av det tryggeste man kan satse på. Samfunnet skal brytes svært langt ned før dette er noe som ikke blir prioritert. Og kommer vi dit er fort tanntrekking nærliggende når smertelindringen svikter.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: