Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jul 2018, 06:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Klær
InnleggSkrevet: 01 Mar 2014, 00:10 
Avlogget

Jeg hverken skriver eller leser så mye her på forumet... men her om dagen kom jeg til å tenke på en ting som sjelden nevnes:

Klær.

Hvor skaffer man nye når de ikke kan hentes i butikken?
Lagring?
Kvalitet?
Kvantitet?

Har hatt et par bukser i et kraftig lerretstoff, kjøpt rundt 1994 om jeg ikke husker feil.. de var med i MANGE år, ser for meg at det vil lønne seg å satse på ting i gode materialer om man vil at det skal vare.

Tanker?

Topp

Innleggets emne: Re: Klær
InnleggSkrevet: 01 Mar 2014, 16:05 
Avlogget

Møllkuler!
Vakuumposer!
Mekaniske symaskiner!
Strikkepinner!
Klesrulle!

Klær er umoralsk billig for tiden, så om du klarer å ignorere skyldfølelsen for sosial urett og klimaskader på grunn av produksjon og transport er det bare å sette i gang å samle. Tekstiler som lagres tørt, mørkt og trygt for skadedyr har nesten ubegrenset holdbarhet. Husk kraftig regntøy, sko, støvler, votter og plenty arbeidshansker.

Det er kvalitetsforskjell helt i bunnen av prisskalaen, jeg har kjøpt bukser til hundrelappen, og de mister farge etter to vask og slites fort. Kvalitet stiger fort med pris oppover, men et sted mellom 300 og 600 kroner er det slutt på kvalitetsøkningen, etter det kan du velge å betale mer for utseende, design, merke og status.

Sjekk arbeidsklær for kvalitet, slitestyrke og sikkerhet. Wenaas-katalogen er kanskje et bra sted å starte. Pass også på å spare de gode plaggene til de dagene du virkelig trenger dem, ikke bruk ullundertøy til en tusenlapp hvis fleece til en femtilapp gjør jobben under forholdene, og bruk slitesterke klær ved tungt arbeid. Vask sliter hardt på klærne, men uten strøm og innlagt vann får vi vel andre vaner med klesvask ganske fort.

Lær noen teknikker for å lappe, bøte, stoppe, legge opp og sy inn klær. Ta vare på gamle klær, de kan gjenbrukes.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 09:52 
Avlogget

Enig med fossegrimm her - klær er en toveis strategi. En ting er hva man har og kan ha npå "lur" det andfre er å kunne ta vare på det, reparere, børe osv.den siste er jo å kunne lage selv.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 12:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har skrevet litt om hva jeg tenker rundt klær og prepping i tekstiltråden, her: viewtopic.php?f=51&t=518&hilit=Tekstil+tråden&start=

Så jeg håper det er greit jeg resirkulerer innholdet her!
:-)

Sitat:
/Her kommer selfølgelig hva slags scenarioer en forbreder seg for inn i ligningen, men jeg er ikke helt enig i at det er viktig å ha stoff, garn og sytråd på lager, ihvertfall ikke i større kvanta. Hvis du har stoff og mønster: hva skal du sy deg? For hva slags klær trenger man _egentlig_?

Jeg har sydd ganske mye for hånd og må si at hvis en er litt dreven er det slettes ikke så ille, ikke engang tempomessig:-) Men allikevel er en gammel maskin knallfint om man har en tilgjengelig. Og klesrulle er veldig greit for klesvask uten tørketrommel/trommelmaskin. Sparer hender for mye tungt arbeid!

I forhold til klær i et preppeperspektiv tenker jeg slik:(Og det er da selfølgelig basert på mine ideer om fremtiden, så jeg mener ikke at det nødvendigvis er fasiten selv om jeg er litt fæl til å høres sånn ut, FruIsbjørn! For jeg er enig med det i resten.)

-Å ha en solid grunnutrustning er fornuftig. Det er solide uteklær man vedlikeholder og solide utesko, et arsenal så man kan arbeide ute i 27-grader og takle vind/regn/etc. De fleste som må jobbe endel ute i arbeid eller på fritidsbasis har allerede dette. I tillegg kommer inneklær, vanlige bukser, gensere, undertøy, tøfler, sokker, etc. For det første har de fleste av oss allerede nok inneklær til å vare oss i ganske mange år om vi faktisk skal bruke ting til de er slitt ut. Men vi er alle i fare for å forandre fasong og sånn sett er det å kunne sy klær inn/ut og reparere dem veldig smart. Kan du vedlikeholde og er litt kreativ kan bergansjakken din fint vare 25 år i bruk minst, samme med fjellbuksene. Skoene er det litt værre med, men jeg vil heller dra på skosømkurs (skinnsko alla middelalder er ikke så ille å gå med når man er vandt med det), enn å kjøpe fire par fjellsko å ha på lager.

(Dette er da i et scenario der du må være mer eller mindre selvforsynt på tekstilfronten:)
Ting det i mine øyne er greit å kunne sy:
-Undertøy. Sportsbh'er eller venne seg til alternativ som binding eller lignende. Brok eller truse, for dette er forbruksvare.
-Bind og bleier. Jeg vet at det er nevnt i flere tråder allerede, men det er sånne typiske ting man faktisk er litt avhengig av å kunne lage om en ikke lengre kan kjøpe engangs. Både til undertøy og bind/bleier kan jeg absolutt forstå nytten av å ha litt stoff på lager:-) Jeg spinner ikke sytråd men det er lettere enn du skulle tro, mange nybegynnere sliter mer med garntykkelse enn sytrådtykkelse etter min erfaring. Uansett er det selfølgelig ikke helt dumt å ha noen sneller på lager, men jeg stiller meg skeptisk til hvor mye man egentlig trenger og hvor varig den løsningen isåfall blir. I forhold til trykknapper er jeg enig for å lage tekstilbind for det ser veldig praktisk ut, men ellers ville ihvertfal jeg heller gått for å lære å lage snørehull og heller gå tilbake til tidligere teknologi som man kan gjenskape fullstendig selv.

Annet:
-Sokker, votter, sjerf og luer. Spesielt sokker og votter er forbruksvare, spesielt om man jobber mye ute i vinterhalvåret. Og det er kanskje det man tenker å bruke garnet som lagres til? Men å spinne garn til denslags bruk er ikke vanskelig, og i mine øyne en mer permanent selvberging enn å kjøpe inn garn. Karding, vasking, farging, tvinning og en eller annen form for strikking/nålebinding/pjoning/hekling er selfølgelig også med i regnestykket.

Jeg kan konstruere mønster til og sy alt fra joggebukse, gallakjole, smoking og kåpe, men jeg ser ikke mye av det som nyttig om shtf, det er såvidt nyttig idag, fordi stoff koster mer enn å kjøpe ferdige klær. Trenger jeg en ny kåpe om verden har gått under? Eller om samfunnsstrukturen bare forandrer seg nok til at vi ikke lengre kan kjøpe billig fra utlandet? Er kåpe isåfall første pri?
Barneklær, kanskje, og gravidklær: men ellers? Kanskje underskjorter sammen med undertøyet, men her ville jeg for å spare stoff blåst i mønsteret og gått direkte til primærsnitt.

(Skrev en gang et foruminnlegg på et engelskspråklig forum om det, limer det inn under. Muligens litt repetivt i forhold til overstående, og unnskyld for den langt-fra-perfekte engelsken: dette er bare en forumpost og jeg er ikke mer nøye enn som så.)

Sitat:
Sitat:
""Oh, my! The world just ended and I have nothing to wear!"

So I read this “Clothing in world-ending scenario” blogposts and got kinda annoyed.( http://www.thesurvivalistblog.net/makin ... teotwawki/ )
First off, if the world just ended; you are off the hook. Congratulations; you are dead and you don’t need to wear anything at all. What a relief! Or, lets just say perhaps some parts of western civilization just changed. Or lets for funs sake just pretend that we couldn’t continue our gross overuse of electricity, cheap slave labor from developing contries to make cheap stuff anymore – I don’t know, something. This is my take on clothing if things change.
It’s so easy to forget that simple is good. Don’t get me wrong here, Im a tailor, I like making complicated things with good quality wonderfull fabric. But that’s not really what I’d be doing if every single clothing store in Norway shut down tomorrow, cause guess what? Every single fabric store would probably be closed too. And the power aswell… So the general idea of hoarding fabric or clothing doesn’t really work. I think, genereally, the idea of hoarding is a very short-term way of “thinking ahead”. Yes, you have a lifes supply of undies. Congratulations. You have wasted rescourses gathering something you don’t need. (Im not really saying you don’t need undies, offcourse you do, but what do you do when you gain/loose twenty pounds and your lifesupply doesn’t even fit anymore? Are you really convinced you will be the same shape or size when you are 60? And do you even WANT to wear panties that have been stored for 40 odd years? ‘Cos that’s kinda gross too, you know. If you are truly convinced that the system is going to fail – do something else then that system.

My philosophy is that no amount of hoarding will ever beat simple knowledge. And on this point a lot of the survivalist community will probably not agree with me. Buying camouflage patterned survivalist stash is so cool! Let me just remind you that buying junk you don’t need is one of the things that got us into this(theoretical) mess in the first place;) Know how to do things and how things work; and the planet will probably let you plant and live as your great great-granparents did. (At least the case here in Norway as almost everyone was a farmer/rural worker back then.) A lot of true knowledge about how stuff actually works have been lost; and a lot has luckily been kept. So what do you do? First off; I don’t consider having reasonable clothing for outdoors use hoarding, but it’s a good idea none the less. Everyone living in the rural towns knows this; when you have to be outside, you have to be outside. Its not gonna stop snowing or raining just because you decided you didn’t need a raincoat. Don’t be an idiot, have a f***ing raincoat.

Oi, I can already hear you argument. “One f***ing raincoat; how long is that gonna last me?” The awnser is; I have no idea. It might last you 40 years; it might last you 4. Depends on quality and use. Chances are a lot of the clothes you "have to" rotate isn’t really worn out; its just out of fashion. And this leads do my next point. Fix your stuff. Think the world is going to end? Stop hoarding guns and start building a more sustainable life. Reparing clothes is not overy complicated once you know how to do it. Repairing socks is a brilliant thing to know, using natural wax to impregnate you leather shoes, etc. There is a lot of sensible knowledge out there.

So… You feel like you need to know how to make stuff too. Okey. Have you ever tried spinning? Its fun, not so difficult if you have a good teatcher, and it really gets down to the point. Knowing how to do stuff is good. As for me, I like spinning but im not that good at it yet. I have made yarn sufficient for socks, hats, mittens and scarves; and that’s really what I think you should aim for if the goal is too battle your paranoia for world-ending. (Cause spinning is really good therapy for the soul too, yes I know cleaning guns will do the same but wool smells better.) I personally am complete rubbish with a hand spindle, but decent enough with a spinning wheel. But Iam I really saying you should add a spinning wheel to your survivalist stock? Eehh, well. I don’t think you should buy a new one unless you want to seriously take up spinning(it is a great hobby by the way), but knowing the basic principle of the thing might be a good start. Or just keeping grandma’s old one. In a cold climate like where I live, the things you need the most are socks and mittens. A hat can last you a lifetime; socks and mittens will perhaps last a few seasons if maintained properly. Again, no hoarding, but learning how to nålebinde or knit these things will hopefully take the edge of your nerves about being eaten by zombies and not being properly dressed for the occation.

Know how to take care of your stuff. Really, that’s a good one to remember. The amount of stuff you have and buy today is not the same amount as what you actually need. Im not saying you cant have nice things; but I think we might be overdoing the consumerism a tad. (Big tad. More like a lot actually.)

I think knowlegde will win over having stuff(except perhaps books, as they ARE better at storing knowledge than brains.) That includes thread, sewing machines, fabric, fancy sewing appliances that I-love-but-you-don’t-really-need, patterns, etc. Reenactment has tought me this wonderful lesson. You should have an emercency kit for repairs and simple creating anyways, and this should in my poinion include; scissor, measuring tape, needles, some good waxed linen thread and some silk/bear thread, a pencil/pen and a box of pins. With this you can make a lot of basic stuff. For patterns and concepts on easy to make clothing, go for stuff made between 400-1200, ish, but perhaps allow yourself some pants. If any one sixteen year old boy who want to play Viking at a reenactment festival can sew a shirt and a brok(Humungusly big underpants), you can too.

So, to sum it all up: No hoarding. Learn how stuff works and learn how to do stuff. Repairing and properly maintaining your stuff will get you a long way, if you have a basic wardrobe (with is really less than what most of us have). If your fingers itch for some real back to basic knowledge, learn how to knit/nålebinde, perhaps especially socks and mittens or even how to use a spinning wheel. This is a great winter hobby that will keep your thoughts away from the impending doom

"

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 12:07 
Avlogget

Fantastisk frøken, håpet du skulle komme inn i tråden.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 12:17 
Avlogget
Brukerens avatar

:D
*Føle seg veldig velkommen*

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet