Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jan 2018, 16:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 09:55 
Avlogget

Refleksvesten, eller sterkt synlige klær, er på ingen måte noen form for erstattning for annet livreddende utstyr. Poenget er at du skal bli sett dersom du forulykker. Ikke at vesten skal holde deg varm når du fryser, beskytte deg når du faller(airbag?) eller gi deg næring når du er sulten(spiselig vest, den må eg ta patent på!).

Og er man flere på tur så er vesten, eller sterke farger, mindre viktig igjen da man er flere. Eg snakker om det å gå mutters alene når ingen vet hvor du er eller hvor du skal.

Det eg reagerer på her er forestillingen om at sterke farger eller refleksvest ødelegger opplevelsen og gir andre ett inntrykk av at du er overbeskyttende. Minner meg litt om "eg bruker ikke setebeltet i bilen for eg føler meg så inneklemt" eller "redningsvest er for de som ikke kan svømme". "Kræsjer eg så kræsjer eg" og "drunker eg så drunker eg". Kjempelurt :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 18:45 
Avlogget
Brukerens avatar

http://ustacticalsupply.com/irreflectivepatches.aspx

finnes bøttevis med IR-patches rundt omkring. ikke alle er like harry. personlig ville jeg aldri ha gått med refleksvesten på, hverken i skauen eller på fjellet. i skauen har jeg som regel feltbukse og en rød anorakk. på jakt har jeg en flecktarn anorakk.

å ha refleksvesten MED, derimot...det kan jeg godt forstå at man vil. men synes det blir for preppa å ha den på. særlig fordi den er ful som stryk.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 19:47 
Avlogget

Å gå på fjellet med refleksvest fremstår litt "krampeaktig" Det er sikekrt lurt dersom man går seg bort og blir alvorlig skadet... Men hvor ofte skjer egentlig det ? (Blir litt som å ta på kondomen på vei til første date....)
Når det er sagt, går jeg ikke på fjelltur om vinteren med hvit anorakk, som jeg har sett noen gjøre 8-)

Jeg vet at dette er et survivalforum, og at fokuset er litt på worst case scenarioer. Men jeg annser sansynligheten for at jeg skal havne i en situasjon, der jeg kolapser på fjellet ute av stand til å ta på refleksvest i mange timer mens jeg venter på å bli savnet, og søkt etter (og samtidig overleve) til å være så lav, at den får jeg og samfunnet leve med.

Jeg har et par orange, kvadratiske duker med refleks og fesesnorer som har fulgt med jervenduker. En sånn og en signalpenn er somregel med meg på lengre turer.
Dersom noe skjer, er det grei skuring å dra signalduken opp av lommen og spenne opp, eller bare legge ut på bakken ved siden av meg.

En refleks eller to på sekken er heller ikke dumt. Jeg har refleks tape som er fin å bruke på en del utstyr som gjør det betydelig lettere å finne tingene mine i mørket.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 21:21 
Avlogget

Har masse reflekser og vest i Bob :D
Har ogs stort sett med meg minst to emergency blankets (Aluminomsfolie looken) som kan brukes til signalisering.
Kommer nok neppe til å gå med vest på, men å ha i tilfelle er nok lurt.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 07:03 
Avlogget

Da jeg tilhører den sjeldne gruppen "single som ikke har vondt når bevisstløse" så får nok refleksvesten bli i bagen den. Med unntak av høysesongen på jaktåret foretrekker jeg helt klart å rusle rundt i min ghillie jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015, 01:44 
Avlogget

Interessant lesning. Når jeg er på tur har jeg på meg grønt, men ikke camo. Virker litt militært. Og har også noe oransje med meg i tilfelle jeg er veldig uheldig og må reddes på et vis.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015, 07:27 
Avlogget

Jeg er så mye i Forsvaret grønt og kamo, at når jeg er på tur så liker jeg godt å "avreagere" med å bruke turtøy i andre farger.
Det hender jeg bruker Forsvarets ørkenkamo da den ikke er grønn og dermed blir oppfattet av andre som litt mindre militær.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2015, 21:20 
Avlogget

Jeg gikk en tur i beitostølen i går, og gikk først av mine venner siden jeg var den eneste der som hadde gått turen før, og selvfølgelig klarte en av de å spore av turstien siden han ikke så meg i kammoutstyret mitt fra forsvarets overskuddslager.. Så endte opp med at jeg løp rundt i to timer og lette etter han, men fant han dog til slutt. alt i alt så ble det en fin tur alikavell, men tror jeg burde starte å ha med meg en refleksvest på tur ja ^^,

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 07:53 
Avlogget

Bruker som oftest en rød jakke eller bukse med røde detaljer når jeg går tur.
Kjøpte og fjelltelt i blått for at det skulle være lettere å finne. Både for meg og letemannskaper om uhellet skulle være ute.
Kjenner folk som har lett etter fjelltelte halve natta. Og det i et område de var godt kjent langs et vann.
Kommer behovet for kamuflasje på vanlig fjelltur har jeg alltid med meg jerven duken i sekken.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 19:21 
Avlogget

Hva med en jakt caps? Min er tydelig orange med reflex søm, jeg synes som bare det, og resten av klærne mine er forsvarets felt uniform, pluss sikringsradio på min venstre skulder....
Ved uhell, rød knapp på den, trykk 2 sekunder vips 110 på lufta, og snakk I vei :) koster 290 kr året...

Les mer her: www.sradioen.no

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 09:18 
Avlogget

De aller fleste fjellduker har et signalflagg (sterk oransje). Du kan knyte dette rett på reimer eller molle på sekken eller bare ha den i lommen (dersom du fortsatt har, men begrenset, førlighet). Disse flaggene er svært synlige i skog og fjell. Men selv disse blir helt borte i tett skog.

Er du på en hyggelig fjelltur. Ha med minst én makker gjerne to, benytt gjerne sterke farger på klær og sekk, slå leir ved åpne områder og del ruten med noen som blir hjemme.

Jegere ønsker helst å ha på seg kamuflert tøy men det har kommet hodeplagg i signalfarge for å unngå ulykker.

Anbefaler at lightsticks og bluss (håndholdt, signalpenn/pistol, lysrakett) er del av B.O.B eller tursekken.

De fleste søk og redningsgrupper benytter varmekamera i droner og helikopter så du vil bli funnet fra lufta dersom de er utstyrt med dette.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2015, 20:21 
Avlogget

Ikke alltid grønn. Noen ganger khaki også.. :)

Sistnevnte fordi jeg kjøpte en feltbukse i khaki fra GARM serien til NFM, og det ble til at jeg også kjøpte en tilsvarende jakke. Jeg er hovedsakelig av den oppfattning at forsvaret får bruke "militære mønster" på sine uniformer og at "se hvor flink jeg er/naturjenteblogger" får beholde sine (sponset) superdyre Kjos klær i neonfarger. Da blir det gjerne grønt av en eller annen variasjon eller khaki/tan/sand.

Diskusjon rundt fargevalg er evig, men stort sett en personlig preferanse. Khaki høres i utgangspunktet som ikke ett godt valg i Norge, men fungerer ganske bra når fargen blir litt slitt og blass:)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2015, 14:04 
Avlogget

Nesten alle jaktmerker e i mørk grønn eller andre mørke jordfarger.

Kjøpte meg to nye og gamle BDU bukser (bomull) fra armyshop. I både sort (8 lommer) og kahki (6 lommer).
På tørre sommerdager og kalde vinterdager (uten kravling i sny) så vil nok disse fungere helt greit som sekundær bekledning. Skal prøve å impregnere buksene for å se hvor lenge det vil hjelpe.
Men hvis shtf så blir nok primær bekledningen min, membran. Og bob inneholder det absolutt nødvendinge for å komme meg til bol. Har også en 90 l bag som kan pakkes (ekstra mat, klær, osv) dersom det er tid.
Var på personsøk i går og da var det vått og kaldt ute. Ullnetting underdel og ull skjorte overdel innerst og membran ytterst så holdt jeg meg tørr og varm.
Ja, man svetter lettere med membran ytterst, men dette kan man regulere underveis. Både jakke og bukse har åpninger i sidene for ekstra lufting. Det er også derfor at man har et ekstra sett med tørr ull i pakning til etter at man har slått leir.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2015, 14:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har en reflex i lommen på jakken som brukes i den kalde årstiden. reflexen vippes ut de gangene jeg må gå langs vei med biler. det hender også jeg velger ei lue med litt knæsj farge om jeg vet det er mye aktive jegere i terrenget jeg skal mellom. forøvrig setter jeg pris på kamuflasjen og dens egenskaper.
Når det kommer til dette med og bli funnet eller ei setter jeg min lit til fjellvettregel nummer to.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 18:10 
Avlogget

Ikke alltid grønn men også brunt, sort, grått....neonfargene klarer jeg ikke forholde meg til. Visuell støy i et ellers vakkert landskap. Ufint!
Er jeg bevisstløs/død har jeg heller ikke vondt. Er jeg ikke bevisstløs har jeg en inReach i jakkelomma. http://inreach.no/
Klarer ikke letemannskapene å finne meg innen 10m radius så bør de heller ikke fly helikopter!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support