Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2018, 07:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ut på tur - alltid grønn?
InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 22:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette er et tema der jeg veldig gjerne vil høre deres tanker!
Jeg forstår at det er mange, kanskje de fleste, som har en underliggende tilbøyelighet for ting som er kamuflasjefarget/grønt. For enkelte jakttyper er det helt klart en god ide; men for ordinær skogsturbruk tenker jeg det også har endel ulemper. For hvis jeg mot formodning skulle falle i ei grøft vil jeg jo gjerne bli funnet?! Og i jaktsesongen vil jeg ihvertfall være synlig når jeg beveger meg i terrenget.

Jeg har de senere årene bare vært på jakt/med på jakt på dyr som ikke har fargesyn, så knæsj rød jakke/annen signalfarget del av bekledningen har blitt standard. Men jeg forstår og at det er andre tur eller jakt-anledninger der det kan være både morsomt og hensiktsmessig å være mindre synlig. Hva tenker dere? Hvs gjør dere på "vanlig tur"?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 22:42 
Avlogget

Jeg er så gammel (sikkert en av de eldste her på forumet) at jeg vet at livet ikke alltid oppfører seg som jeg vil. Ergo har jeg alltid på meg refleksvest. :mrgreen:
Jeg går som regel alene, og skulle uhellet være ute, så vil jeg helst være godt synlig og bli funnet så raskt som mulig.

Dette var noe jeg begynte med etter at noen bekjente hadde et uhell til fjells. Begge i sine kamuflasjefarget klær. Letemannskapet var nær dem flere ganger, men så dem altså ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 09:02 
Avlogget

Jeg går alltid i grønt, men jeg har orange synlighetsvest på innerlomma i tilfelle jeg må sørge for å bli sett.

For meg er en del av freden med å være i skogen nettopp det å være usynlig.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 10:06 
Avlogget

Personlig kjøper jeg opp overskuddsmateriell fra forsvaret, og synlighet er ikke det jeg tenker mest på. Hvis noen jegere har lyst til å slenge av et skudd etter meg så er det opp til dem, jeg gidder ikke å leve i frykt for at noen ikke skal se meg. Hvis det kommer til at noen skulle gidde å lete etter meg, så har jeg med meg sølvteppe og lommelykt som bør øke synligheten betraktelig.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 18:10 
Avlogget

Men er man alltid i stand til å gjøre tilltak etter at man er forulykket?

Refleksvest og annet utstyr på innerlomma har svært liten verdi når man først er slått bevisstløs.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 19:36 
Avlogget

Stort sett grønne klær friluftklær, sånn har det vært siden jeg har vært barn. Mat for 24 timer, jervenduk, vann og førstehjelp utstyr alltid med uansett. Og siden jeg er mye alene langt til skogs så har jeg radio og aprs sporing som kan pin pointe meg på meteren.

Under tidlig elgjakta er jeg forsiktig med å gå i skogen, evnt. kler meg godt synlig, stor sett på veier og holder meg hjemme morgen og kveld.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 23:25 
Avlogget

Problemet er ikke at man ønsker å "gjemme seg" fra hverdagens dag og mas, ei heller at det er en vane fra tidlig barndom. Problemet er heller ikke at resten av jaktlaget bruker camo og man ikke vil skille seg ut. Til og med ikke at nye fargerike klær er dyre er problemet.

Derimot er problemet når dine pårørende ringer til politiet for å melde deg savnet. Når familien hjemme har gått bekymret i mange _lange_ timer og lurt på om du bare er litt forsinket eller om det har skjedd deg noe. LANGE timer. Når da helikopteret flyr over avtalt rute uten å se noe i skumringen fordi du har refleksvesten i lommen, og ikke på deg. Problemet fortsetter når seakingen må avbryte etter ett resultatløst søk og politiet må kalle inn frivillig hjelpemannskap for å lete etter deg. Fortsatt i grønne kamuflasjeklær som gjør at du er usynlig for det blotte øyet. Selv når letemannskapet står rett ved siden av.

Problemene tiltar bare når kona og/eller barn sitter hjemme og venter på nyheter fra letemannskapene, som bruker lang tid fordi det er mørkt. Frivillig mannskap som bruker enormt mye fritid på både kursing, øving og nå praksis for å finne deg. Noe du gjør til ett større problem fordi refleksvesten virker så glorete på deg. Kanskje tiden er knapp? Eller for sent allerede.

En vest du sårt ønsker du hadde på deg når du ligger der iskald med brukket fot, og innser at du glemte den igjen i bilen. Eller kanskje du mistet den på veien? Ligger den på vaskerommet kanskje etter at jakka ble vasket sist? Problemet er at du glemte å sjekke - for å ha den på deg trengte du jo ikke. Du trengte den jo kun når det skjedde noe. Kanskje du ligger der bevisstløs allerede - slått ut av ett fall eller en til nå for deg ukjent sykdom. Refleksvesten har da liten nytteverdi.

Lange timer blir til lange evigheter. Seakingen har gjort flere søk fra luften uten resultat, og letemannskapene begynner å bli utslitt etter uttallige mannskapsbytter. Er det håp lenger?

Det er LANGT fra sikkert at den vesten har noen nytte når uhellet først er ute. Og hva gjør man da? Har man pratet med pårørende hjemme om at det er greit at du aldri blir funnet, så lenge du får være i fred i fjellet i noen timer for deg selv? Er det ok for dem å bekymre seg når du ikke kommer hjem til avtalt tid? De færreste eg kjenner til svarer ja her, og de som tror at svaret er ja tar allikevel feil når dag blir til natt og ens kjære ikke kommer hjem til avtalt tid. Da ringer de aller fleste til politiet for å melde deg savnet. Ja eg vil påstå at alle vil gjøre det på ett eller annet tidspunkt.

Og da ringer telefonen min. Og mange andres. "Turgåer savnet - sist sett to dager siden - mørk bekledning - oppmøte snarest". Og eg med flere setter livet vårt på pause for å finne deg som nesten har gått inn for å være vanskelig å finne. Vi anser det som en selvfølge å stille opp, bidra til å få deg og likesinnede hjem til dine kjære. Som regel i god behold - av og til for sent. Og selvfølgelig kommer vi til å fortsette å gjøre dette.

Men jobben vår gjøres så utrolig mye lettere om man bare tar på seg en enkel refleksvest til kr 49,-. Eller velger bekledning med skarpe farger. Kanskje vi til og med slipper da seakingen finner deg på første overflyvning. De ser deg med en gang da du stikker deg tydelig ut fra terrenget. Det er utrolig effektivt.

Men det er så mange som ikke vil gjøre den lille innsatsen for å gjøre den jobben enklere. Hvorfor?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 00:00 
Avlogget

Jeg ser argumentasjonen, men for meg så blir det litt sånn "gå med hjelm" fordi jeg skal i postkassa når man flyr med refleksvest på fjellet eller i skauen. Ja, noe kan skje, men det er merkelig hvor ofte de som "det skjer noe med" er uerfarne og uforbredt.

Nei takke meg til å spikke med skarp kniv, gå i skauen uten refleksvest og heller prøve å demme opp litt på konsekvensene med å ta med plaser, mat og litt ly. Skulle jeg være så uheldig at hjerte stopper når jeg er der ute så veit jeg ikke helt om det er noe vits å finne meg etter 30min eller mer uansett, store sjanser for at man er grønskap uansett og da foretrekker jeg å ligge i lyngen å se skyene som det siste jeg gjøre.

Ja, litt kjipt hvis det er en mellomting å man brekker beinet, dvs man vil bli funnet men igjen så er vel sjansen svinnende liten. Og jeg safer jo med å evnt. sende min posisjon regelmessig ;-)

Nei, spikrer man så slår man seg av til, bruker man kniv så skjærer man seg av og til .. er ikke dette livet da.. ?

Hvor ofte må dere hjelpe erfarne fjellfolk, eller erfarne jegere? Tipper det hører til sjeldenhetene, og når dere først gjør det så har de klart seg helt greit den tiden de var borte.. ?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 00:17 
Avlogget

Det er en verden i forskjell mellom hjelm for å gå til postkassen og refleksvest når man skal på lengre fjelltur alene.

Det er mye som kan skje mellom hjerteinnfarkt og det å skjære seg når man bruker kniv. Og det som normalt sett anses
som småskader og bare ubeleiligheter i sivilisasjonen kan være utrolig hemmende når man er langt fra folk og fe. Bare litt
vondt i ryggen kan gjøre at man blir sliten fortere, beveger seg tregere og trenger mer næring. En forstuet fot kan gjøre
at det nærmest er umulig å ta seg tilbake til bilen eller hjem. Midlertidig bortfall av bevissthet kan og føre til at du ikke vet
hvor du er, hvem du er eller hvordan du kommer deg hjem. Selv om kroppen ellers er fin.

Og selv erfarne turfolk/fjellfolk gjør feil og er utsatt for uhell. Og ja vi er ute og henter erfarne folk også. :)

Ett av poengene mine i innlegget nådde ikke frem ser eg. Selv om det er greit for DEG at du kreperer med skyene som det
siste du ser, så er det ikke sikkert at det er greit for familien din at de aldri får ei grav å gå til. Og det er fint for oss som
leter etter levningene din at du faktisk har gjort det du kunne gjøre for å gjøre vår jobb - andre sin jobb - lettere.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 00:30 
Avlogget

Joda, jeg ser det du sier. Men er skeptisk til at vi beveger oss mot ett samfunn der man må være synlig, tilkoblet og tilgjengelig til en hver tid. Der det ofte forbindes med frykt å miste mobil dekning, uro hvis man ikke får tak i en person med en gang. Om jeg skulle gå bort i lyngen på fjellet så vil ikke min familie synes det er noe rart, men at jeg gikk vekk når jeg gjorde noe jeg likte.

Om jeg blir funnet eller ei er ikke så farlig.. Men tilbake til det du sa, ja, jeg ser det du sier, men vi må ikke la det gå inn på oss at ikke alle går igjennom livet med sauebjeller på for at omverdenen skal finne oss raskest mulig når det strengt tatt ikke er behov for å leite.

Men.. jeg møter også på leiteaksjoner og ergrer meg når jeg hører ordet mørk bekledning, men jeg har tilgode å leite etter erfarne turfolk..

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 08:39 
Avlogget

Så du synes det er helt greit at det brukes hundrevis, ofte tusenvis, av timer og penger fra fellesskapet på å lete etter deg, hvor mesteparten av innsatsen kunne vært unngått om du hadde hatt på deg en refleksvest?

Senest for ei uke siden var det en fjellvant jeger som var godt kjent i området som vart savnet, lett etter og funnet omkommen: http://www.hardanger-folkeblad.no/hfnyh ... 891807.ece
Eg vet ikke hva som skjedde, hvorfor han forulykket eller hvem som meldte han savnet. Men vedkommende ville ha vært funnet mye, mye tidligere dersom han hadde hatt godt synlige klær på seg - eller refleksvest.

Og disse historiene er det flere av. Hvorfor du ikke har hørt om de vet eg ikke, men det er mange. Statistikk har eg dog ikke.

Og når det kommer til stykket, tror du virkelig at familien din _ikke_ kommer til å ringe til politiet dersom du ikke kommer hjem fra en lengre tur? Tror du ikke de på ett eller annet tidspunkt tenker "hva om han bare ble litt skadet, og han kunne ha blitt reddet om eg hadde ringt tidligere?". Er de virkelig forberedt på å miste deg uansett årsak, uten noen form for tvil eller i værste fall skyldfølelse? Eg har truffet mennesker som tror dette, men som var fortvilet når det kom til stykket. For å ikke snakke om skyldfølelsen i ettertid.

Eg forstår at du har lyst på alenetid når du går i fjellet. Men eg mener det er feil av deg å trekke paraleller til sauebjeller og tilgjengelighet. For meg må du være så frakoblet som overhode mulig, og om du virkelig setter ett langt liv på spill for at du skal trosse samfunnet så er det helt opp til deg. Men gjør det nå ikke værre for familien din, letemannskapene eller ungen på 10 som finner kroppen din på tur ved å ikke ha refleksvest på deg. For du vil bli lett etter. Det kommer du ikke unna.

At en refleksvest eller godt synlig bekledning påvirker opplevelsen din så mye har eg dessverre liten tro på :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 09:12 
Avlogget

Beklager, det var ikke meningen å tråkke så langt ut i baret.

Jeg er nok bare vokst opp med at man klarer seg selv og må ta ansvar for egne handlinger. En del av det er som du sier å ikke lage ekstra arbeid og frykt for mennesker rundt meg. Jeg skal ikke love at det blir refleksvest på neste tur, men jeg skal henge frem en så kan jeg ta vurderingen når jeg skal ut.

Ha en fortsatt fin søndag..

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 09:30 
Avlogget

Og hva hjelper egentlig denne vesten mot kulde? Hvor raskt vil helikopteret være oppe? Man fryser fort i hjel hvis man ligger med brukket fot. Eller hva om jeg skulle drukne på veien? Hvordan vil vesten hjelpe meg der? Eller hva om jeg får et illebefinnende og ramler på magen, med sekken på meg og ingen ser vesten? Hva hvis så fremt at om? Jeg ser sjansene for at det at det å ha vesten på seg skal være fullstendig avgjørende kontra ubehaget det å gå med en slik vest faktisk gir meg (nå ble det for varmt, av med vest, av med jakke, på med vest, nå ble det for kaldt, av med vest, på med jakke og så videre) ikke veier opp. Livskvalitet er faktisk litt viktig for meg, og være redd for alt som kan skje blir fort et dårlig liv. Så nei, jeg kommer til å ha mitt reflekterende sølvteppe i lommen i fremtiden også, ved behov vil den også gi varme. Selvsagt har jeg også med meg mat og vann hvis jeg skal bevege meg langt i terrenget, og mobiltelefonen er alltid, alltid med meg nå.

En kan jo snu litt på det, og si at det er direkte uansvarlig og gå alene i skogen. For hva om du får hjerteinfarkt? Hva om du har et uhell? Nei, la oss synse mot de som går alene på tur. Uansvarlige folk som setter sine egne interesser foran familiens behov for sikkerhet. Kunne man virkelig ikke vente til en eller annen ville bli med på turen? Da kunne denne ha ytt assistanse hvis uhellet skulle være ute. Og hva skulle man egentlig ute i skogen for? Man har da treningshaller hvor man faktisk har personalet til og hjelpe seg. Eller man kan holde seg hjemme. Men nå skjer vel 90 prosent av alle ulykker der...

Livet er risiko, og det er ikke slik at vi slipper ut av livet i live.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 09:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvorfor må refleksvester på død og liv være gule bestandig? Jeg kunne tenkt meg at en grønn i kamuflasjenyanser hvor de lysere områdene var reflekser kunne fungert. OK, den ville ikke fungert med mindre den ble belyst av en lyskaster, lommelykt eller kveldssola, men ved et aktivt søk hvor man visste at den ettersøkte hadde på seg noe slikt, så ville det vært til stor hjelp.

Evt kunne det sikkert ved hjelp av nanomaterialer vært mulig å lage noe som bare reflekterte bestemte frekvenser, f.eks. infrarødt.

Herved er ideen fri for den som vil forsøke å ta patent! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 09:45 
Avlogget

Jeg er litt lei av grønt selv også. Har blitt overeksponert over for mange år ;)

Men det rykker litt i det konservative benet når jeg sitter rundt et stemningsfult leirbål sammen med en eller annet i "super go fast" glorete gore-tex.

Mange oppsøker naturen for å få ro, også mot støy og visuellt bråk. Da er grønt og andre nøytrale jordfarger et naturlig valg.

Samtidig er jo den passive sikkerheten refleks og lyse plagg gir ett poeng. Men her forholder jeg meg litt til dette sitatet:

Sitat:
“If you've put yourself in a position where someone has to see you in order for you to be safe - to see you, and to give a fuck - you've already blown it.”
― Neal Stephenson, Zodiac

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet