Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2018, 18:42

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: vintertøy
InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 21:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Bare å være ute i -10 uten høy aktivitet, så merker du at du trenger ull, både ett og to lag. :lol: Og husk at det hjelper lite med varme klær om man ikke har varme sko.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 22:15 
Avlogget

Jeg har satset på mer ren ull tøy enn superundertøy og thermo tøy. Merino ull er ganske bra. Ren ull klør litt, men varmest for min del. Etterhvert så glemmer man kløingen.

Kompis av meg går utelukkende med ullsokker hele året.

Edit: Fordel med ull er at det ikke lukter uansett hvor svett gris du er!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:20, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 09:32 
Avlogget

Ull, ull og ull, og kanskje litt ull. Gjerne en ull/silke blanding innerst, så vindtett bomull ytterst.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 10:40 
Avlogget

Ja, alle vet jo at ull er best innerst- men hva er best ytterst?

Noen som har tips til gode ytterjakker?

Selv bruker jeg boblebukse omtrent hele vinteren. Deilig. Men de tåler ikke så mye fuktighet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 11:08 
Avlogget

Vindtett bomull, type anorakk eller liknende. Funker like godt på 0-føre som i 35 minus.

Forsvarets M75 jakker er et billig og meget bra alternativ: http://www.uniformseffekter.no/art-8.as ... &iPageID=7
Men vær obs. Jakkene må/bør prøves før kjøp, aiden han som fant opp størelsebetegnelsene på disse jakkene trolig var ravende dritings på permanent basis.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 13:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette er mine erfaringer, etter en vinter og noen påsker på Svalbard, pluss noen vintere med hestehold i Hedmarken:
(Anbefaler merker jeg bruker og liker, hvis det blir for reklameaktig må gjerne moderator fjerne det. Har ikkeno forbindelse med noen av disse selskapene.)

Ingenting kan måle seg med ull, annet enn andre typer ull som f.eks alapakka ull. Jo mindre behandlet ullen er jo bedre har den beholdt sine naturlige egenskaper, ergo jo bedre er den, samtidig er det praktisk om den er superwashbehandlet om det skal brukes mye. For meg er det minimume av en vintergarderobe ihvertfall tre hele sett med vanlig ullundertøy,(Devold expedition er gull) i tillegg til minst et sett brynje og ullfrotte. For oss jenter som drunker litt i forsvarets standard har Aclima frotte som er minst like god. Ullsokker er også et must, det er lurt å ha mange par som er ordentlig gode spør du meg. Bruker mest devold Nansen sokker og alpakka ullsokker. Ullbh for oss jentene og ullboxer er også smart, man merker fort forskjellen når det blir ordentlig kald. Polyester eller bomull inntill huden fører ikke til noe godt i verden.

Min erfaring er at lag på lag er nøkkelen til å kle seg effektivt for da er det lett å regulere. Over ullundertøyet bruker jeg skalljakke/ skallbukse(begge gjerne vanntett så har du regntøy i samme slengen, foretrekker Bergans, spesielt jakkene!) og ullsokker i fjellsko opp til 10- hvis jeg beveger meg. Hvis det er kaldere bruker jeg ekstravattert skalljakke/bukse eller f. eks dunjakke/bukse. Isolerte bukser med fleece lag kan også funke, eller å bruke fleece som et mellomlag. Fordelen med fleece er tørketid men minuset er at det ikke oppfører seg som ull ved fuktighet. Ull kan absorbere mye fuktighet uten å kjennes våt og bli kald, det gjør ikke fleece.
For all stillesitting og temperaturer under 25- anbefaler jeg brynje, ullfrotte, scooterdress og
scootersko. Disse tåler fint mer enn 40- effektive hvis de er gode. Sorel har noen modeller som er bedre å gå i enn vanlige scootersko, synes Alpha Trac Buckle Winter Boots er passe bevegelige og de har egen tovet "ullstøvel" inni, har aldri blitt kald i dem. Skikkelige pelsjakker/frakker/etc. er et kjempealternativ til dress om du har det, men en dress er lett å få tak i og anvennelig.
Bruk alltid lue, reguler fra tynn ulllue, isolert ulllue til pelslue med øreklaffer. Votter er kanskje det viktigste, ull innerst med lær ytterst er best men kan være vanskelig å få tak i, Hestra har noen
gode modeller synes jeg. Ha et par scootervotter/tilsvarende på lur, bruk tovede ullvotter inni og en skallhanske helt innerst. Du mister fort følelsen når du må ta av vottene for å ordne noe om det er 25- blå. (Og det er ALLTID noe som må ordnes.)

For scooterkjøring bruker man ansiktsmaske/briller i svært lave temperaturer, den kan også være en god ide om det virkelig fryser på, men en buff/hals er et must uansett. Ha et spekter fra tynn enlags(ull) til dobbelisolert(ull) for forskjellige forhold. I kulde: ta av alt av øredobber og ansiktspynt. Dette er kjempeviktig for å unngå frostskader.(Også et tips av egen erfaring, lalala...)

Baserer du deg etter lag på lag -prinsippet finner du fort ut av hvor mye klær du trenger til forskjellige temperaturer og aktiviteter. Og skift sokker ofte! Blir veldig fort fuktig i gode sko om man er ute, skift sokker når du kommer inn og hold deg så tørr som mulig. Fingre, føtter, ører og ansikt er der konsekvensene av dårlig utstyr først skinner igjennom og det er ikke alltid du legger merke til det før skaden er gjort med mildere frostskader. (Hei, kanskje noen som har peiling kan lage en post om frostskader? Hvis det ikke finnes allerede? )

Dette er ihvertfall sånn jeg kler meg utendørs om vinteren :-)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 13:57 
Avlogget

Takk for mange tips Frøken!
Bergans- er ikke de fryktelig dyre?

Har selv god erfaring med ull. Det funger godt innerst.

Angående annsiktspynt så bruker jeg kun sånt på julebord og andre fester. BH bruker jeg kun når jeg har på meg en trang kjole eller topp der det tar seg best ut. Ser ingen grunn til å bruke det om vinteren under masse klær da de bare skaper trøbbel likevel. (Ja, selv da jeg ammet og hadde to digre meloner foretrakk jeg å slippe de vonde BH ene. Er for meg kun et pynteplagg når ting synes igjennom de andre klærne :) )

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 14:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Bergans er ikke det billigste på markede men kjøper du for eksempel på Outlet eller salg er det vel verdt investeringen. Bergans har garanti og reparerer ting som glidelåser om de skulle ryke, det sparer du fort 800kroner på om du er uheldig! Kjenner en som har brukt sin bergans jakttur -jakke i 30 år, nesten daglig! Og den gjør fremdeles jobben sin. Er veldig forbøyd men mine også, synes absolutt det er verdt det. (Snakker da mest om Dermizax jakkene. En uvattert en bruker jeg også som regnjakke.)

Bh blir en smakssak, jeg synes fysisk aktivitet er veldig ubehagelig uten så jeg belager meg på det året rundt :-)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 14:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en som jeg synest er fin.
Og kjempe flott at det finnes noen som faktisk har tatt seg tid til å oversette den til våre nye landsmenn. :D

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.9538705

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 16:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Selskinnsko og ull her, i "tørr snø" brukes ull-ladder. Dun er utelukket rett og slett av prinsipp, støtter ikke industrien. Har ei gammel utebukse jeg har kjøpt brukt og en jakke med ullforing. Så lenge det innerste laget er av varme materialer legger jeg ikke så mye i ytterklærne.

Forøvrig, for de som bryr se om slikt, se etter hvor merinoulla kommer fra. Australsk merinoull kommer gjerne fra sauer som har vært utsatt for mulesing.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 17:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Bra poeng angående mulesing! Både Devold og Bergans er imot det og garanterer at deres leverandører ikke gjør det. Nøstebarn har også ullundertøy/ ullklær for voksne, garantert fra sauer ikke utsatt for mulesing og ubehandlet ull med naturlig lanolin innhold.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 17:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for tips Frøken! :D har lurt på det med nøstebarn. Har hørt at janus skal være ok det og, men er ikke helt sikker..

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 19:59 
Avlogget

Vi har mye ulltøy fra Janus til jentungen, og er veldig fornøyd med det. Kjøper det på Bogerud til en grei pris.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 20:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Superundertøy "Arvani" til kr. 99 for helt sett hos G-Max på nettet, er meget bra. Hvem slår den prisen?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 21:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Høres ut som en kjempebra pris Netbird!

Uten at det er rettet mot din post, mer mot en generell misoppfatning endel har; den vesentlige forskjellen mellom funksjon og bruksområde for ullundertøy og superundertøy er vel verd å merke seg:-) Gsport har en grei nok guide her: http://www.gsport.no/Guides/Klar/Superu ... undertoy1/ I mine øyne er superundertøy(unntatt brynje) kun for ekstremt høy aktivitet i lav til middels kulde, med forutsetningen at du kan skifte med en gang altiviteten er ferdig. Ull vil holde på varmen selv om den blir våt og kan ta opp mye av sin egen vekt i fuktighet før den kjennes våt(var det 25-30%? en stund siden materialkunnskap..)Polyester kan, formet riktig, transportere fuktighet bort fra huden men bortsett fra det er det lite den kan gjøre. Rent fysisk, uavhengig av hva leverandørene reklamerer med, kan ingen syntetiske fibre etterligne ullkvaliteter. Det er derfor Brynje superundertøy er fabelaktig innerst, men trenger ull utenpå for best effekt. Alpakka og angora er forøvrig(visstnok, har ikke boka det står i tilgjengelig) enda bedre på fuktabsorbering og isolering enn saueull:-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: