Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Aug 2018, 17:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: vintertøy
InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 22:51 
Avlogget

Jeg går med ullundertøy stort sett hele året, og av de merkene jeg har prøvd er det Janus sitt som har best holdbarhet.
Les om Janus og mulesing her http://www.janus.no/index.php?option=co ... 22&lang=no
(Ikke ment som reklame, men det var spørsmål om det over her, og jeg er opptatt av å velge mest mulig dyrevennlige alternativer.)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 15:31 
Avlogget

Jeg og en hjort lå og kikket på hverandre i minus 13 grader igår, i rundt en time.
Det eneste stedet det ble kaldt etterhvert ble føttene. Må få ordnet noen fotposer, ellers vet jeg at bekledningen støtter opphold ute over lengre tid i sterk kulde, også uten aktivitet. God følelse :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 15:44 
Avlogget

caja skrev:
Jeg går med ullundertøy stort sett hele året, og av de merkene jeg har prøvd er det Janus sitt som har best holdbarhet.
Les om Janus og mulesing her http://www.janus.no/index.php?option=co ... 22&lang=no
(Ikke ment som reklame, men det var spørsmål om det over her, og jeg er opptatt av å velge mest mulig dyrevennlige alternativer.)

Skal videresende din link til Biltema, og spørre hvordan de stiller seg til denne "problemstillingen".

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 16:33 
Avlogget
Brukerens avatar

UD 6-81-2E
INSTRUCTION IN WINTER SERVICE
PERSONAL CLOTHING

Her er mye nyttig lesning. :!:

http://coe-cwo.org/files/handbooks/UD%206-81-2%20(E)%20Instruction%20in%20Winter%20service%20Personel%20Clothing.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 00:15 
Avlogget

For postering i vinterforhold anbefales en foret jervenduk, disse har også andre bruksområder så her får man mer enn et klesplagg.
Noe av det viktigste med vinterbekledning er å vite at man må ta det av seg når man kommer inn i varmen av stua/teltet/posen. Bekledningen er oftest meget god til å isolere og vil da også isolere deg fra varmen.
Lag på lag prinsippet er genialt med tanke på at det er lett å regulere varmen etter aktivitetsnivå. Ull skal innerst mot huden, dette fordi ull varmer selv om den er våt. Unntaket er hvis man bruker nettingundertøy, dette skal i tilfelle innerst for å transportere fuktighet ut til neste lag. Ullbokser anbefales.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 02:25 
Avlogget

Kjører ull innerst. I alle fall så sant vi snakker om temperaturer under 15-20 grader på natta- noe som vil si alltid med unntak av noen få netter på sommeren her i Norge. Noe fancy syntetisk superatlet-greier fra sportssjappa er penger i dass slik jeg ser det. Funker fint på sykkelturen men om du er avhengig av at det også holder deg varmt i hvile etterpå så er det uegnet.
Mellomlaget var tidligere ull men i dag foretrekker jeg fleece både bukse og jakke. Dette da fleece eller lignende kunstfiber tar til seg mindre mengder vann og dermed er lettere å få tørket i passende øyeblikk ute i skauen. Ull er dog klart best på varmeisolasjon i våt tilstand så jeg er ikke helt klar for å avskrive ull som et greit alternativ enda.
Ytterlaget må være motstandsdyktig mot vind og nedbør. I dag velger mange gore-tex eller lignende materialer. Egen erfaring tilsier at disse er gode alternativer for relativt kortvarige ekspedisjoner med liten /moderat pakning. For meg som må påregne inntil 4 uker "exfil/escape" til min bail-out-location holder det ikke mål. Avstanden fordrer en pakning bestående av ryggsekk på 120L med en 40L sekk festet på toppen = ekstrem svetting som gore-tex etc. ikke har noe sted å transportere pga den omfattende mengden utstyr som henger utenpå bekledningen. (Må jo ha med et våpen eller to ++ også om det virkelig brenner under føttene på meg) Det er også nulltoleranse for funksjonssvikt i materialet pga glør fra bål etc der gore-tex har en alvorlig akilles-hæl etter egen erfaring. Presterte en gang på høyfjellet å smelte et digert hull i gore-tex'en mens jeg lå værfast i ei hytte og det kom skremmende raskt! Det kommer ikke til å skje igjen.
Der kommer tross alt impregnert bomull bedre ut totalt sett slik jeg ser det. Det viktige er å holde underlag og mellomlag tørt under transport så man kan få glede av det i hvile. Om ytterlag er fuktig og kaldt på mårran før man begynner å gå er underordnet. Det viktige er at det tåler juling fra alle slags elementer.

Ellers vil jeg istemme siste taler (sjt.) i at en jervenduk er en god investering for "lille-bob"/fluktsekk/liten rømningssekk. Jeg gikk for en jerven thermo extreme som kan fungere som sovepose i nødsfall i alle fall 3 sesonger av året. Har ikke testet den under 10 minus enda. På de mest ekstreme turene vil den uansett være et utmerket bidrag utenpå en skikkelig vintersovepose. Hadde jeg hatt max rundt en uke til BOL ville jeg sterkt vurdert denne som eneste "sovepose" i sekken for å lette vekten og heller øke tempo.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2015, 20:38 
Avlogget

Var så heldig at jeg fikk være på å fryse mye da jeg var Gardist. Det spesielt morsomt når vi måtte bruke paradeuniformene i fra 0 til -30 grader. Paradefrakken var varm og god den. Hadde også blå fotposer til m77 men hjalp ikke særlig mye.
På andre objekter hadde vi muligheten til å kle oss mye bedre. Vi hadde ingenting som klarte å holde varmen på postering. Vi ble ikke utdelt jib.

Fant raskt ut at eneste måte å klare seg mot kulden er å holde seg i konstant bevegelse til vaktskifte.
Postering på post er enda kaldere i og med at du ikke får bevege deg så da kkedde jeg på meg det jeg hadde av varme klær og pakket meg inn i fjellduken. Dette hjalp men frøs likevell.

Konklusjon, bevegelse holder deg i live.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 18:24 
Avlogget

Jeg var ikke I H.M.K.Garde så jeg sto ikke så mye I ro, ;) men jeg sverger til den militære klesdisiplin. De klærne er skikkelig utprøvd, grei kvalitet, billig I innkjøp.

Jeg sto nesten ikke stille I min tjeneste, og det var sjeldent jeg frys, NB jeg var I indre Troms..

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 18:54 
Avlogget

Team m, var du på skjold, heggelia/Bardufoss eller Setermoen?
Du fikk nok en mer soldatrettet tjeneste. Garden har/hadde også grønn tjeneste men svært lite i forhold til deg.
Klær og utstyr var ikke det beste, selv om dette var merketøy fra bergans(?). Vi gjorde det vi kunne for å holde varmen. Uansett så treffer man et punkt at det ikke finnes nok klær til å holde varmen uten å være i bevegelse. Det er en av mine erfaringer fra forsvaret.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 19:05 
Avlogget

Jeg var på Setermoen, sanitet soldat :)

Helt enig med deg, det beste er bevegelse I kulden, ikke så mye at svetten renner, men litt bevegelse er viktig :)

Jeg sverger til fotposer og grønn frot'e, bruker det på jakt og trives utmerket med det :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 20:01 
Avlogget

Da fikk du nok en god tjeneste. Du e nok en ----- på tassing antar eg ;p
M02 (membran) var magisk. Vi kunne ligge i snø og sørpe uten å bli våt på netting/froté. Men holdt ikke varmen like godt inne. Når det var riktig kaldt så føltes det ut som at frosten traff rett på bar hud. :s
Dette er jo gjenbruk så forventet ikke mye i starten.
Tok vare på ulltøyet fra forsvaret (det som ikke var stivt) og bruker det fortsatt.

Til de som kjøper så anbefaler jeg ullnetting innerst (stramt), froté (forsvarets eller devold/ulvang. helst løstsittende), om nødvendig kan en tjukkere ulldrakt også brukes (løstsittende) og til slutt den skallbekledningen du ønsker (membran, softshell).
Dette er selvsagt avhengig av situasjon (lengre marsj, postering eller går tur med hunden).
Invester gjerne i to sett av alt ull. Ett tørt i sekken (for hvile/sove) og ett for aktiviteter.

Andersen er også en sanitetsmann, hvor og hva han gjør kan han si selv om han vil :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 20:21 
Avlogget

Hei igjen :) "andersen" vet jeg ikke hvem er...

Husker det var en øvelse der vi fikk gleden av å prøve oss I -40.... lite gøy ;) skytterbanen I Bardufoss -kuldegrop

Kledning var: hvit helsetrøye, grønn frot'e, koma, felt jakt og gru. På beina: grønn netting, grønn frot'e, grå ull. Feltstøvler, felt bukse, hvit camp og fotposer. Jeg begynte ikke å fryse Før etter ca 45 min, vi hadde slått leir og jeg var vakt rundt leiren, så det var litt bevegelse men ikke mye...

Etter den øvelsen, så sverger jeg til militære klesdisiplin. Oppdaget også I løpet av året der oppe at når man beveger seg så holder det ofte med relativt lite klær, men vindtett ytterst og fotposer...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2015, 20:50 
Avlogget

Skulle vel ha nevnt at Andersen er ny på forumet her : p

Det e rundt den temperaturen vi vurdere å ta på oss stillongs her oppe ;)
Neida, vi pakke oss godt inn i ull og scooterdress når det e såpass kaldt.
Har forresten bodd i nærheten av Bardufoss nesten hele livet.

Ja, og det blir bare bedre med mindre det blir større kutt i budsjettet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: