Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 16:14

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Veskeanbefaling (EDC)
InnleggSkrevet: 01 Jun 2018, 22:29 
Avlogget

Hei! Jeg er ute etter tips til en liten veske som rommer det viktigste som jeg kan ha med til enhver tid (en EDC-sak). Jeg har prøvd noen forskjellige til nå, men de går i stykker etter en tid, alle som en. Den siste jeg har brukt er denne: https://www.ebay.com/itm/Protec-Universal-police-and-security-belt-pouch-molle-system-compatible-/181473862755
Jeg er veldig fornøyd med den siste - den henger stødig på plass, passe romslig uten å bygge for mye, og fornuftig rominndeling. Men nå er altså festene revnet, i tillegg til borrelåsene oppi toppen.

Jeg liker at den kan spennes fast i beltet, for da legger jeg den ikke igjen og har den alltid tilgjengelig. Jeg har andre varianter i tankene, men det passer liksom ikke helt: Jeg bruker gjerne klær med mange lommer, men putter jeg alt der vil klærne kjennes altfor tunge og lommene slenger. Jeg har tenkt på noen form for sling eller skulderveske, men jeg mistenker den plutselig ligger 100 meter unna når jeg trenger den. Dessuten bruker jeg ryggsekk daglig til og fra jobb og rundt omkring, så det må ikke komme i konflikt med den.

Noen krav jeg ellers har:
Den må ikke henge så løst slik at den slenger nevneverdig når jeg hopper eller løper.
Den må tåle litt nedbør uten å fylles fullstendig av vann.
Toppåpning er fordel, men uansett må den ha skikkelig lukking så den ikke åpner seg med et uhell.

Det MÅ altså ikke være denne typen veske, men det har fungert godt for meg så langt. Den bør romme noen ting jeg alltid har med: Et par blekkskrin litt større enn fishermans friend-boksene (med førstehjelpsutstyr, plaster og lignende pluss litt små løse deler), en liten flaske håndsprit, Kleenex-pakke, et handlenett på størrelse med en Kleenex-pakke, samt noen mindre saker som en leatherman squirt, lighter, USB-pinne, notatblokk, skrivesaker etc.

Er det noen som har forslag eller tips som kan fungere? Noe jeg ikke har tenkt på?

Topp

Innleggets emne: Re: Veskeanbefaling (EDC)
InnleggSkrevet: 02 Jun 2018, 09:23 
Avlogget

Hei, jeg bruker en slik en:

https://www.scandinavianphoto.no/produk ... 5-charcoal

her ser du hvordan den ser ut etter et år: https://www.youtube.com/watch?v=rencOVE268w

Og hvis du er interesert så beskrives veskens mange muligheter på denne videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=z7wMG_q0TMw
Spol frem til 6 min så ser du 2 "belter" som gjør at du kan stroppe den fast på kroppen din, så man har 4 forskjellige bære måter, slik at den ikke slår eller blir kastet rundt på kroppen din...

Jeg har hatt denne i ca 2 år, har den ALLTID med meg, og jeg har mye rart i den, men aldri noen kamera ;) og det har vært så ofte jeg har hjulpet folk med ting fra min bag at alle mine venner "er avhengi at jeg har den med" ;) dvs de spør meg alltid først om de mangler noe eller trenger noe, så den er godt utstyrt og bagen i seg selv er av ypperste kvalitet... Jeg er rett og slett stolt av "man-bag min" I starten så ble jeg litt ertet for den, siden jeg ikke er en "veskemann" men etter noen måneder så sluttet folk og nå er dem blitt vant med at jeg har den med og som sagt, jeg er best forberedt av dem alle :)

Jeg vet at denne er større enn det du etterspør, men denne er hva jeg anbefaler :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2018, 16:28 
Avlogget

Takk for tipset Team M! Jeg er som sagt åpen for det meste, så denne er ikke noe dumt tips :) Jeg likte godt den ekstra reima så den kan spennes bedre fast ved behov. Jeg brukte ei vanlig veske en stund, og synes forsåvidt det fungerte bra, men den hadde ikke slik ekstrareim og slang vel mye til tider. Også når jeg er ute med poden for eksempel, er det bra å ha med det som trengs uten at den slenger rundt på framsida når jeg bøyer meg ned. Skuldervesker kombineres jo også greit med ryggsekk.

(Den nevnte veska har jeg for øvrig fremdeles. Den er av solid skinn og holder seg bra. Ei spenne røk på bærereima, så den må repareres. Innertrekket har noen lommer som begynner å revne i sømmene, men de skal jeg få til å sy.)

Team M, bærer du veska hele tiden eller setter du den fra deg der du er, på jobb, hjemme og slike steder? Jeg har jo mye i veska mi som jeg bruker «hele tiden», også hjemme.

De tingene jeg bruker til enhver tid, som skrivesaker, leatherman og notisblokk kan jeg jo ha i lommene og det øvrige i veska. Da kan jeg sette den fra meg i et rom eller naborommet uten at det blir tungvint, og ta den med når jeg skal lenger unna.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2018, 18:13 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Team M, bærer du veska hele tiden eller setter du den fra deg der du er, på jobb, hjemme og slike steder? Jeg har jo mye i veska mi som jeg bruker «hele tiden», også hjemme.

De tingene jeg bruker til enhver tid, som skrivesaker, leatherman og notisblokk kan jeg jo ha i lommene og det øvrige i veska. Da kan jeg sette den fra meg i et rom eller naborommet uten at det blir tungvint, og ta den med når jeg skal lenger unna.

Vel min veske har jeg alltid med meg, dvs hjemme så står den i stua, når jeg er ute så er den i all hovedsak rundt skuldra eller beina mine, eller noen sjeldent ganger igjen i bilen. Når jeg sykler så er den festet i/på sykkelen... så den er alltid med så å si. i min veske så har jeg følgende:

Baklommen (PC lommen): Beredskaps rutiner og kart over mitt valgte område -med egne referanse nummer laminert.
Ipad lomme: (den inni PC lomma): Laminert konsensjons/lisens papirer laminert, Laminert tiltakskort, Yatzy blokk

Lokk på lommen: Kondom, USB minne penn, Hørselværn (propper) ekstra batteri til Hytera PD685G VHF
Liten Lomme underlokk inn mot PC lommen, liten notis blokk og passet. https://www.peakdesign.com/product/bags ... d=1&pid=10

Hovedlomme. (bruker de to skilleveggene du ser på bildet): https://www.peakdesign.com/product/bags ... id=1&pid=9
rom inndel 1: 1 håndsydd pose (som inneholder: Letherman super tool, Superbeam ledlykt, et øye kikkert 7*, mini skruehjern sett.)
1 gangs poncho, lite sysett (militærets lille svarte),1 snekker blyant (den brede typen), 1 kulepen.
rom inndel 2: Lommebok, ID kort og adgangskort med holder, Pose med terninger (6stk), 1 powerbank 10.000 mah og ledig plass til ekstra jeg eventuelt må ha med.
rom inndel 3: Hytera PD685G VHF, Epipen, 1 snekker blyant, 2 kulepenner

Front lommen: 2 stk enkeltmanspakker, 2 trekant tørkler, plaster sett, lepsyl, allergi piller, paracet, sår strips, tupfer, 5x5 cm gasbind pads,
compeed, pinsett, sysett (militærets lille svarte), engangs hansker -medical type, munn til munn engangs pustemasker -enveis ventil, sår servieter, burngel

Nøkkelknip lommen: taktiske nøkler -Hjemme bruker jeg kodelås på dør og bilnøkkel i bukselommen. ( https://www.peakdesign.com/product/bags ... d=1&pid=16 )

2 sidelommen: liten skohorn/sko-skje.

Hvis jeg vet jeg skal en plass det brukes samband har jeg ofte med frekvensteller og en UHF radio i tillegg, da har jeg en UHF og VHF jeg kan programmere på stedet, slik at jeg kan lytte og eventuelt samhandle med de jeg treffer...

Så jeg har mye med meg til enhver tid :) Men det er blitt en vane, har nå hatt denne med meg nå i ca 2 år og jeg klarer meg ikke uten :)
Når jeg er på møter så er den trygt plassert ved siden av meg på gulvet, for meg er den like vanlig som en mobil.
Så min verste skrekk er jo da disse fordømte flyreglene :twisted: hahaha så da går den inn i en koffert og jeg følger meg naken under hele flyturen... :lol:

Ser nå at vesken er ca 1500 kr billigere enn det jeg ga for den -impoterte den selv direkte fra https://www.peakdesign.com/ via sånn kickstarter prosjekt, så jeg betalte den før den var i full produksjon, og jeg kommer til å kjøpe meg en lik som denne hvis denne blir borte eller ødelagt for meg. sjekk gjerne hjemmesiden dems og bli forelsket ;) dette er gode produkter :)

Siden man kan bruke de "beltene" så kan man få vesken til å sitte enten ved å stroppe vesken rundt livet eller rundt skuldra (https://www.peakdesign.com/product/bags ... d=1&pid=15 ) så da har man 2 måter som sikrer den fra å slenge frem og tilbake.
og det er et bærehåndtak så totalt 4 tiltenkte bæremetoder...

rett og slett den ultimate manbag'en for en som oss -mener jeg da :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2018, 01:31 
Avlogget

Hmm, desto mer jeg tenker på det, jo mer riktig kjennes det ut å fortsette med en eller annen skulderveske. For tiden tillater ikke økonomien en såpass dyr veske, så det får bli litt lenger fram i tid. Men jeg liker godt den du lenket til, Team M. I løsningen min i dag har jeg inngått noen kompromisser for å få plass. Blant annet har jeg ikke plass til redningsfolie - som jeg veldig sterkt ønsker å ha med meg - og diverse førstehjelpsremedier av mer og mindre viktig grad. Det samme gjelder planleggeren min og noen av sakene du allerede nevner.

Så kan jeg heller ha det jeg bruker flere ganger i løpet av dagen i lommene. Det begrenser seg uansett stort sett til noen skrivesaker, en liten notisblokk, nøkler, leathermanen og telefonen. Og kompaktkameraet er kjekt å ha nært når det trenges, men det kan få være i beltet. Veska til det bygger ikke like mye som veska jeg har i dag, og får da ikke like mye juling.

Skulderveska jeg har fra før er praktisk og rommer det meste jeg føler jeg må ha med, og er ellers anonym. Det er ikke så stort arbeid å reparere den, og kanskje kan jeg til og med klare å modifisere den til å kunne bruke ei ekstra reim.... Hmm, her må jeg pønske litt.

Litt av nysgjerrighet: Det er noen saker du har dobbelt av i veska di, Team M. Er det noen spesiell grunn til det, eller er det tilfeldig? (Ikke at det høres ut som du overlater noe til tilfeldighetene ;) )

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2018, 07:54 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Hmm, desto mer jeg tenker på det, jo mer riktig kjennes det ut å fortsette med en eller annen skulderveske. For tiden tillater ikke økonomien en såpass dyr veske, så det får bli litt lenger fram i tid. Men jeg liker godt den du lenket til, Team M.

Når jeg skulle investere i en manbag så tenkte jeg "Jeg må kjøpe noe jeg er stolt av for jeg kommer ikke til å bruke den om jeg ikke er fornøyd selv" så jeg brukte vel ca 1 mnd på å lete og lese litt og når jeg fant denne så ble jeg rett og slett "litt forelsket" og nå bruker jeg den med stolthet, ja den er dyr, men jeg har ikke den dag idag vært flau over å bruke en manbag, selv om venner og kjente i starten ertet meg mye, jeg er/var sett på en "typisk macho mann" så dette var et kjempesteg i feminin retning for min del...

Men det viktigste er hva du er fornøyd med :)

Vesteråling skrev:

Litt av nysgjerrighet: Det er noen saker du har dobbelt av i veska di, Team M. Er det noen spesiell grunn til det, eller er det tilfeldig? (Ikke at det høres ut som du overlater noe til tilfeldighetene ;) )

Vel når det gjelder det jeg har dobbelt av så er det basert på erfaring. Unntaket er kulepenner for der er antallet tilfeldig, rett som det er så har jeg flere eller mindre av det :mrgreen:

Før jeg kjøpte min bag så viste jeg egentlig ikke hva jeg skulle ha i den slik som den ser ut idag, jeg begynte med litt førstehjelp og samband, og nå er det jo en del mer :)

Jeg er personlig veldig fan av egen reparasjoner og egen tilpassing av utstyr, men sørg for at det blir en pen løsning slik at du ikke skjems over resultatet, min bag har jeg med meg i selskaper der jeg bærer dress, så den er blitt en del av hvem jeg er :)

Lykke til med valget :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2018, 10:17 
Avlogget

Takk for alle tipsene :) Jeg blir nok å reparere den jeg har i første omgang, så får jeg heller gjøre endringer etter hvert. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2018, 16:29 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg går nok for å med tiden skifte ut maxpedition falcon 2-sekken med en vanquest ibex 20. liker den litt mer "gray-man" stilen og rominndelingen.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2018, 20:43 
Avlogget

Nå har jeg tatt en ny gjennomgang av hva jeg må og ønsker å ha med meg til enhver tid - og hva jeg ønsker i umiddelbar nærhet. Når det kommer til stykket er egentlig veska mi mindre enn jeg egentlig trenger. Så da blir det en periode med Osprey Nebulaen min med til enhver tid. Så får vi se hvordan det fungerer for meg denne gangen. Nå har jeg i sekken også det jeg synes jeg MÅ ha med. Ingen veske i beltet framover. Jeg tror kanskje det vil fungere greit. Lommekniv, nøkler, skrivesaker, notisblokk, telefon og kompaktkamera får være i lommene/beltet, siden jeg bruker dem til stadighet.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2018, 20:46 
Avlogget

Forresten, en litt annen side av denne saken. Hva gjør dere på tur i marka eller andre aktiviteter hvor det trenges større sekk eller lignende? Pakker dere om og tar med innholdet, eller har dere et annet kit?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2018, 06:21 
Avlogget

Når jeg drar på tur så har jeg egentlig det samme som i manbag'en med i sekken, pluss en del til :)

Men når jeg drar på telt tur så blir manbag'en med som den er i tillegg til en del ekstra...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2018, 12:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Har hatt grab bag som førstehjelpsveske en stund, den funker veldig godt til det. Tåler å bli slengt litt rundt. Men den er alt annet enn "gray man" å gå rundt med, så om jeg har med "manpurse" til vanlig har jeg en lignende en som dette uten korset på.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: