Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 12:39

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Sko og støvler
InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 10:10 
Avlogget

Jeg har litt blandet erfaring med M77. Kommer veldig an på hvor de er produsert. Jeg har 1 par som var veldig gode, og et annet som var adios innen 6 måneder. De falt bokstavelig talt i sammen. Ikke noe du vil når du er til fjells. Jeg tror de dårlige var produsert i tjekkia.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:54, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 10:11 
Avlogget

Ikke akkurat M77 men....

http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Product ... w%3dlister

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 10:14 
Avlogget

Hårek skrev:
Ikke akkurat M77 men....

http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Product%20...%20w%3dlister

Disse er søppel. Har 2 kompiser som har brukt disse. De falt fra hverandre. Det er en grunn at de er så billig!

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 10:16 
Avlogget

Gullars skrev:
Disse er søppel. Har 2 kompiser som har brukt disse. De falt fra hverandre. Det er en grunn at de er så billig!

Flott tilbakemelding. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 10:25 
Avlogget

Jeg er kanskje litt småbrutal, men det er mye man kan spare penger på. Sko er IKKE en av dem! Sån turmessig vil jeg si at gode sko kan avgjøre om det blir en kjempe tur eller et rent -------. Jeg har fått opplevde begge pga skovalg.

De feltskoene er sikkert helt ok til daglig bruk og diverse hagearbeid, men i fjellterreng eller skogen ville jeg nok ikke stolt på dem. Spesielt om du skal være ute mer enn 1 dag.

http://www.xxl.no/ProductSearchPage.aspx/?q=crispi

Crispi Besseggen Fjellsko har jeg brukt de siste 2 årene. Både til meg selv og fruen. (De har en dame modell) De har de ofte nedsatt til 1400 kr. Det jeg gav for mine. Kjempe sko og holdt meg tørr til nå.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2012, 02:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Skal man kjøpe M77, er det bare Alfa som gjelder. Ingen andre produsenter duger. Forsvaret har prøvd seg med en lisensleverandør nå, og de skoene suger balle. Tuppen er stedvis myk, dvs. at vannet trenger inn med en gang, og man har heller ikke den "vernetuppen" som det avstivede læret i Alfa sine støvler gir.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2012, 14:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvis man på død og liv vil ha M77, så er det de fra Alfa som funker ja. Når det er sagt, jeg har brukt de i mange år, av opplagte grunner, men nå som jeg har tilhørighet et sted der ingen bryr seg veldig om vi er inspeksjonsklare, så er det Alfa Bever for godt gammelt vått vinterføre, Merrell for situasjoner der ankelstøtte ikke er kritisk (går i Chameleon 4 til daglig omtrent) og Crispi innimellom. Alt annet enn M77, selv om de ikke er direkte dårlige, det er bare det at det finnes bedre ting der ute.
Har også benyttet en god del Oakley støvler faktisk, over flere år nå, og inntrykket er enn så lenge at de kan å lage andre ting enn briller også :)

Men skulle jeg velge ÉN støvel, så hadde jeg endt opp med Alfa Bever, enkelt og greit ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 18:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen som har peiling på reparasjon av sko? Har et par Alfa Jegerstøvler jeg gjerne vil fortsette å bruke, men læret har blitt opprevet etter ublidt møte med piggtråd og lignende. Kan man bare lime sårene selv med superlim? Skomakeren hadde tre ukers ventetid og krevde ganske mange kroner for å fikse dem.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 19:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Lær er et "levende materiale" så mye av egenskapene til læret vil forsvinne når du putter plast/superlim på det. Det spørs selfølgelig hvor store rifter eller hull det er, men f.eks skoenes isolerende, bevegelige og pustende -egenskaper vil kunne bli svekket av en slik reperasjon. Å feste en lærbit på innsiden av de større sårene kan være en måte å lappe større hull på uten å miste så mye av egenskapene. Den kan du feste enten ved å sy(da trenger du skomakertråd/vokset lintråd, bruk dobbel skomakersøm og lærnåler) Mindre sprekker kan du prøve å fylle med skokrem(gradvis, så det mest mulig tas opp i læret rundt underveis.) Hvis skoene er verdt det for deg anbefaler jeg virkelig skomaker; fagfolk vet som regel hva de driver med og en kvalitetsreperasjon kan gi skoene god levetid.

Ellers på temaet: anbefaler sterkt lærfett, bruker selv mest Gold quality med bivoks. Lærsko som blir stående med gjørme på seg vil tørke ut og miste egenskapene sine fort. Å pusse og fette/bruke skokrem er kjempeviktig for vedlikehold hvis du ønsker god levetid. Lærsko som er godt vedlikeholdt og fettet trenger ikke sprayimprignering for å være mer enn relativt vanntette. Bruk skokrem og helst ikke lærfett på sko som skal brukes i forbindelse med dyrehold(stallsko, etc.) da moderne skokrem beskytter mot ammoniakk.
Ved mugg på lærsko: vask dem med eddik, lufttørk dem skikkelig og oppbevar dem bedre(og også gjerne renere) neste gang du legger dem bort.

Vær obs på hvordan slitasjen på sålene ser ut. Hvis du har feil i begevelsesmønsteret(som de fleste av oss sittende folk har), vil slitasjon fort bli asymetrisk og skjev, feks på innsiden eller utsiden av hælen. Å fortsette å gå med sko med slik slitasjon vil bare forsterke et allerede feilaktig bevegelsesmønster og hindre foten i å absorbere støtet av å lande slik at det gjerne absorberes av f. eks kneet og du plutselig har et nytt hav av problemer. Ikke kjøp fancy innleggsåler: gjør noe med måten du beveger deg på istede, for det er det ordentlige problemet.

For de som er på selvbergingstoget:(meg inkludert), enkle lærsko er veldig lett å lære seg å lage. Viking og middelalderforeninger har ofte kurs, ellers finnes det mye grei litteratur om emnet. Å gå med middelaldersko/sko laget med lærsåle er dritt på asfalt, grus og vått langt gress men ellers helt fabelaktig.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for svar!
Det er bare ytterlæret som er skadet, dvs. 1-2 mm inn. Selve goretex-hinnen og innerlesten har ikke blitt skadet. Det er snakk om små rifter på opp til en 0.5 cm lange og opp til 2 mm dype, litt her og der på skoen.

Jeg er flink med skokremen! :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013, 00:38 
Avlogget

Fant meg noen ullsåler som fungerer fint i M77 støvlene. Norsk Ullsåle Utmark er det jeg har, og til utendørs bruk fungerer de fint.
http://www.fredriksensfabrikk.no/produkter

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013, 00:54 
Avlogget

Denne er fin til hjemmereparasjon.

http://www.skinnlaaven.no/prod/LIMTUBE- ... 72/NOR/NOK

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 00:02 
Avlogget

Jeg bruker kun Alfa M77. Den er lett og god å gå med og tørker kjapt fordi den består ikke av annet enn lær. Jeg har et par Alfa Jegerstøvel, men bruker dem ikke fordi de er tunge og hvis man er uheldig og får skoen fylt med vann så kan man nærmest glemme å tørke dem i felt.
For de som har såle med ull på en side og papp på den andre er det kjekt å poengtere at ulla skal ned.
Og bruk kun ullsokker, uansett om det er 40 grader ute.
Jeg ser ikke noen som har nevnt Forsvarets fotposer, dette er et supert supplement til M77. Da disse kom til Forsvaret sank antall frostskader på føttene med 90%, de er også kjekke om sommeren hvis man skal gå i våtmark (den nederste delen er vanntett). Ett triks med fotposer er å skjære seg ut såler av liggeunderlag og legge disse oppi fotposene for ekstra isolasjon fra bakken.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2014, 23:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Må vell si at støvler er min store fetish.
Hva støvler angår så sverger jeg til hærens masjstøvler. Fåes billig fra Sparkjøp, kjøp en størrelse for liten og dusj med de. Vantette og gnager alderig.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2014, 09:47 
Avlogget
Brukerens avatar

se gullars sin kommentar lengre opp. tipper at sparkjøp sine ikke er produsert av alfa?

hvordan er jegerstøvlene i forhold til vanlige m77?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support