Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Des 2018, 16:44

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sko og støvler
InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 16:58 
Avlogget

Hva slags sko/støvler er det folk har/ønsker og ha hvis ting rakner? Jeg personlig går nesten alltid i M77 skoene fra Alfa. De er robuste, tåler litt vann, og støtter godt opp om ankelen min. Det eneste jeg savner på dem er vernetå... Ellers har jeg ingenting og utsette på M77, som er like gode i byen som i fjell og skog. :)

Av støvler bruker jeg dem nesten aldri, men jeg tror jeg kanskje eller kanskje ikke kan komme til å kjøpe meg et par fra Muckboots. Husker at jeg prøvde et par en gang og de var ganske varme og behagelige...

I tillegg lurer jeg litt på hva dere gjør for å ta vare på skoene deres, og hva dere lagrer av utstyr i så måte. Jeg lagrer skokrem og minkolje i ganske store mengder, jeg har vel femten skokrembokser, og fem minkolje bokser liggende i skapet nå.

Jeg bruker og føre på skokremen først. Først tar jeg den ene skoen, gnir den inn med skokrem, før jeg tar den andre. Nå tar jeg den første skoen igjen, og pusser til det skinner av skokremen. Så gjentar jeg med den andre skoen. Nå fører jeg på minkolje på skoene. Dette fungerer nokså bra for meg, men om minkoljen bare er smør på flesk er jeg usikker på... Men, det funker jo. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Sko og støvler
InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 18:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Hva slags sko/støvler er det folk har/ønsker og ha hvis ting rakner? Jeg personlig går nesten alltid i M77 skoene fra Alfa. De er robuste, tåler litt vann, og støtter godt opp om ankelen min. Det eneste jeg savner på dem er vernetå... Ellers har jeg ingenting og utsette på M77, som er like gode i byen som i fjell og skog.

Skikkelige sko er alfa omega. Brukte M77 i en årrekke på grunn av fortreffelighetene Frøyatro nevner ovenfor, men disse støvlene har også noen meget negative sider. Den første bakdelen er at de er noe sinnsykt glatte, og spasering i sleipt terreng eller på is er risikosport. Den andre bakdelen, og den verste syns jeg er at støvlene ikke kan lagres i mange år. Grunnen til at støvlene ikke kan lagres er at gummisålen blir råtten, og da mener jeg pill råtten. Har vært med på rydding i boet etter flere gamle offiserer, og der finner man alltid noen par ubrukte M77 i klesskapet. Felles for dem alle er at de ser splitter nye ut, men sålen kan du plukke av med fingrene, og støvlene er helt ubrukelige.
Tipper det er en taktisk grunn til at M77 såler råtner etter noen år, men har aldri fått noe svar på dette.

Bortsett fra ovennevnte er jeg fornøyd med M77 støvelen. Bruker du de til hverdag og fest sånn som jeg gjorde tidligere er levetiden omtrent 3 år.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 18:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Kom på en viktig ting til også. Ikke bråtørk M77 støvlene deres. Setter man dem i varmen ved siden av en vedovn eller lignende, sprekker de ganske fort i læret nede ved sålen. Tørking av egentlig alle typer støvler gjøres best ved å stappe dem fulle av avispapir og la dem stå i romtemperatur et par dager.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 21:12 
Avlogget

Så det er derfor jeg har hatt det problemet! Tusen hjertelig takk for tipset! :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2012, 04:58 
Avlogget

Ser at villmarksliv har anbefalt Kamik Oslo wp som beste vinterstøvler. De skriver følgende: Grei gåkomfort, meget god isoleringsevne. God vanntetthet, høyt skaft og grei egenvekt gjør dette til førstevalget til de kaldeste dagene hvor aktiviteten ikke innebærer altfor mye vandring. Tror ikke jeg kommer til og bytte ut mine M77 mot dem, man har da kjøpt seg ullsokker på forsvarsbrukt! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 11:40 
Avlogget

Etter å ha lest mye frem og tilbake på div jaktforum var jeg fast bestemt på Varg Isogaisa, men endte opp med å kjøpe Crispi Hunter på xxl for å ha muligheten til å bytte om jeg bomma på størrelsen.

Har ikke fått gådd mine skikkelig inn enda, så jeg kan ikke si så mye om de annet enn at det irriterer meg noe vanvittig at de har skåret hull i læret for å sy inn et crispi merke rett over akillesen.. la ikke merke til det før etter at jeg kjøpte de.. ser nå at mange støvler har dette hullet, men ikke Isogaisa...

Ellers har jeg to par mindre fjellsko av "ukjent" opprinnelse.. og må få kjøpt inn et par m77 snarest.. + Viking IceHunter står på ønskelista..

Andre som samler på gamle joggesko? :D

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 07:37 
Avlogget

Etter mitt syn er det kun to reelle valg: Lundhags eller Jörnkängan.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 08:27 
Avlogget

M77 og Crispy sine sko. Ikke glem PRAKTISKE sko og støvler til din bedre halvdel også. Min frue har strengt talt bare 1 par sjøstøvler og 2 par fjellsko. Se om jeg kan finne noen billige M77 i hennes størrelse også.

Jeg bruker bivoksen som man kan kjøpe fra XXL. Fungerer bra!

http://www.xxl.no/jakt-og-fjellstoevler/kiwi-bees-wax-sealer-1007094

Viktig med en god børste for skoene også føler jeg. Skrape unna møkka og skit før du hiver på olje eller voks.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:01, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012, 19:09 
Avlogget

Jeg har et par Merell høye vintersko med snøring. Vanntette og varme. Pels inni, goretex utenpå. De er gode, men ikke verdens mest solide. Skulle hatt noen som kunne vare i mange, mange år også. Tar som regel godt vare på skoene mine.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012, 19:18 
Avlogget

http://www.xxl.no/sko/herresko/vintersko/mandara-vintersko-1075824?searchWord=nike

Kjøpte disse da de var på tilbud til 450 kr. Marinerte dem med impregneringsspray. Fungert veldig bra nå i dagliglivet.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:57, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 17:41 
Avlogget

Fant ut at det er bedre og svare på en del ting som kom frem på "hva har du gjort av forberedelser denne uken" tråden her, istedet for at den sklir enda mer. :)

M77 støvelen er min soleklare favoritt. Reconpack nevner at forsvarets ski/truger fungerer utmerket sammen med dem, og når det kommer til truger kan jeg gå god for det. Skal man ut vinterstid er det kjekt og kunne gå på ski der det er føre for det, og det er enda kjekkere at man slipper egne skisko.

Om man bruker ullsokker vinterstid og skikkelige ullsåler er ikke kulden så mye av et problem i disse skoene. Det finnes nok dem som er bedre, men det finnes jo sko for en to tre tusen der ute... Så ut ifra pris mener jeg det ikke finnes konkurranse.

Dernest er det brukt kontra nytt. Vel, jeg har mine bruke sko fra forsvarsbrukt, og har ingenting og klage på. De var så godt som ubrukte. Forsvarsbrukt selger også nye, til en god penge. Brukte koster derimot bare 460 kroner, og du kan kjøpe to par istedet for å kjøpe ett nytt par...
https://www.forsvarsbrukt.no/c-128-fotty.aspx

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 19:29 
Avlogget

Bruker Alfa Bever til fjells og på hjortejakta. Kjempefornøyd med dei. Har og et par M77 som blir brukt til anna enn det Beveren blir brukt til, pga den glatte sålen. Hadde Alfa brukt Bever såle eller tilsvarende på M77 så hadde den vore førstevalget. Med ullsåler og ullragger er den skoen super året rundt.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 09:27 
Avlogget

Jeg kan ikke kjøpe m77 brukt da de bare hadde herrestørrelser så det blir nok nye i såfall. Men 990kr er ikke forferdelig for et par gode sko.

Det jeg skal bruke dem til er å gå lange turer i masse terreng. Er de gode til det? Eller vil jeg få massive gnagsår og bli skikkelig sliten?
(skjønner jo at jeg må gå dem til :) )

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 09:48 
Avlogget

http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fjellstoevler/jaktstoevler/marshland-rubber-boot-1083111?searchWord=mackenzie

Disse var på tilbud til 99 kr for et par uker siden. Ganske gode. Et par skikkelig sjøstøvler med god såle og ankelstøtte er alltid kjekt å ha.

Når jeg går i fjellet og møter på gamlekara så har majoriteten på dem sjøstøvler.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:54, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 09:59 
Avlogget

Uniformseffekter.no har nye "M77" til 650,-
Ikke Alfasin versjon riktig nok, men har vært der og kikket, og de ser helt ok ut (men har ikke prøvd dem).

http://www.uniformseffekter.no/art-8.as ... &iPageID=4

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet