Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 03:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Powerbank
InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 05:13 
Avlogget

Noen anbefalinger på kapasitet her? Ønsker å kjøpe meg wn powerbank med nok spenning til å kunne øade både telefon og nettbrett. Ser for meg at den må tåle flere runder med lading før banken må lades opp. Kanskje 12- 15, 20000mah?

Tenker også å ha en mindre utgave som om så kan puttes i lomma for å lade telefonen ute på tur.

Topp

Innleggets emne: Re: Powerbank
InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 11:57 
Avlogget

Skal du fange Pokémon nå? :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 13:34 
Avlogget

Skal du ha den liggende hjemme som backup? Legg så mye penger i det som du gidder. Legg på et par hundrelapper for noe som ikke er helt kina. Har du forresten mye batteriverktøy? Milwaukee, Makita, Grønn-bosch og Hitachi leverer originale USB-ladere til verktøybattiene. Det finnes også kinaløsninger for blå-bosch og Ryobi.

Jeg venter spent på en skikkelig løsning for 18v blåbosch, ettersom jeg har rikelig med de batteriene.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2017, 12:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Har vært på utkikk etter en powerbank som tåler kulde noe bedre enn min 8000mAh Casepower, som da jeg kjøpte den gikk for å være en rimelig størrelse. Positivt overrasket over at man får enheter med mer kapasitet til en hyggeligere pris i dag. Fjellforum klinket til med noen forslag, denne ble blandt annet anbefalt etter utprøving på vintertur: https://www.fjellsport.no/brunton-impel-2.html (Brunton Impel 2 batteri 13.000mAh). At den også kan lade pc er en fordel -om man har usb-lader til maskinen, men det har ikke jeg og prisen var litt i overkant.

http://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlso ... h-/38-7700 (Clas Ohlson, vanntett powerbank med lommelykt 10050 mAh)
Denne fra Clas Ohlson ser jo ut som om den er laget for utendørsbruk, og mulighet til å "lukke" usb-inngangene er en fordel for å bevare levetiden og redusere mengden støv og skit som kommer seg inn.

Utemagasinet har også noen anbefaliger og faktorer det kan være kjekt å tenke på:
https://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST ... -solceller
Solcelleladeren fra clas ohlson de testet der finner jeg ikke, men denne virker noenlunde i samme gate: https://www.expert.no/mobil-og-tilbehor ... /p-253276/

Men viktigst av alt er kanskje at den beste batteribanken er den som er oppladet... Jeg har to jeg bruker ganske jevnlig i forbindelse med tur og jobb, og ble litt flau når jeg skulle sjekke kapasiteten deres for å svare her og så at begge var tomme.. :roll: ;) Det er også noen batteripakker som har innebygd ladekabler, jeg har bare hatt en men der ble kabelen slitt før batteripakken så jeg anbefaler sterkt å kjøpe rene batteripakker uten kabel og heller ha kabel i tillegg. Flate korte kabler er praktisk til turbruk :)

Og hvis noen vil ha noe litt morsomt, eller en gave eller noe.. Får litt hakeslepp, men flott at det finnes ;P https://www.expert.no/mobil-og-tilbehor ... /p-260789/

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2017, 22:18 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Jeg venter spent på en skikkelig løsning for 18v blåbosch, ettersom jeg har rikelig med de batteriene.

Etter et besøk på den lokale lekebutikken for store gutter har jeg fått høre at de kommer snart, sånn rundt uke 16 eller deromkring. https://www.bosch-professional.com/no/no/gaa-18v-24-40238-ocs-p/

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2017, 10:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Den så spennende ut. Skal sjekke hva jeg får den for når den kommer for salg :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2017, 01:28 
Avlogget

Jeg har en Biltema 10.400 mah, erfaringen med den er:

Negativt at ladeportene både inn og ut er av dårligere kvalitet enn forventet. Ved lading av banken må alle kabler jeg har prøvd den med, ligge med press på den ene siden av ladepluggen for å gi strøm inn. Portene som gir strøm ut har også "slark", men trenger ikke å ligge med press for å virke... men kablene sitter ikke godt og det føles som de kommer til å falle ut.

Positivt at den er lavt priset (399 nå), har enorm kapasitet i lite format, og at den ene av de to utgangene har 2A ladestrøm (den andre har 1A).

Oppsummert er dette en god lader hvis du skal bruke den hjemme ved strømbrudd der den kan ligge i ro under opplading og utlading. Jeg ville ikke puttet den i topplommen på sekken på tur, da er jeg sikker på at ladekabelen ville løsnet fra banken. Jeg har kjøpt en stor solcellelader som jeg kombinerer med denne Biltema-banken i "heimen" for å ha 24/7 strøm på dippedutter i tilfelle strømmen går - og så baserer jeg meg på andre powerbanker på tur.

Jeg må ta forbehold om at akkurat min kan være et mandagseksemplar og at portene er bedre på andre av samme modell.

PS: Mange bedrifter gir bort helt kurante powerbanker med logo som gratis strøgaver. Spesielt i forbindelse med messer, konferanser osv. Jeg sitter her med en håndfull banker jeg har fått i ulike sammenhenger fra en finansbedrift på Østlandet og disse fungerer meget bra. Kosta meg ikke en krone, og har cirka 2.000 mah per stk. Fungerer bedre enn de jeg har kjøpt i samme størrelse på Clas!!!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2017, 05:19 
Avlogget

Jeg fikk en Brecom Powerbank av frøkna til bursdagen. 20000mah med led lykt bak (overraskende godt lys) og 2 usb innganger med solcellepanel. Fungerte knallbra på de turene hittil, usikker på hvordan den er i minusgrader foreløpig. Kosta 500 spenn på fjellsport, der følger med en karabinkrok så den lett kan festes på sekken mens du er ute å rusler :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2017, 13:18 
Avlogget

I forhold til powerbank, så tenker jeg at lademuligheter til en powerbank er alfa omega. Har man en sveiv for å kunne bruke armkraft for å lade er det bra. Kan man koble til solcelleopplading er det desto bedre. :) Slike ting er knallviktig. Jeg har en kjekk nødradio som jeg sikkert betalte for mye for. Den har sveiv for å lade opp det oppladbare batteriet. I tillegg kan man sette inn enda et sett batteri og velge om man vil tære på det oppladbare eller det vanlige batteriet. Skulle gjerne kunne ladet med solcellelading og.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2017, 01:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Litt på etterkant her, men har litt erfaringer som kanskje kan hjelpe noen. Har du forresten fått deg powerbank, Stetind?

Størrelsen på powerbankens kapasitet kommer an på hvilket produkter du ønsker å gi liv igjen.
Er det snakk om telefoner, nettbrett, laptoper eller batteridrevne verktøy?

Batteriene i dagens telefoner er stort sett 1800-4000 mAh, og batteriene i dagens nettbrett ligger på 6000-11000 mAh.

Laptoper bør lades med 230V ren sinuskurve, og verktøy med 230V eller 12V - avhengig av hvilket ladeutstyr som fulgte med, så dette er noe helt annet. Kan gjerne utdype om dette også, og mitt oppsett for slikt, om ønskelig.

Du nevner en mindre utgave som kan puttes i lomma for å lade telefonen ute på tur. Min tommelfingerregel er at til dagligdags bruk bør en powerbank ha 2x kapasitet av enheten du har tenkt å bruke den på.

Jeg har valgt én 6700 mAh powerbank som lett kan tas med i lommer til lading av mobiler fra Rawpower til meg og en lik til fruen.
(Mannetips: Å gi fruen en god powerbank var nok det beste jeg kunne gjort da jeg trådde inn i prepping-verdenen :lol: )

Jeg har valgt 20.000 mAh (20 Ah) for nettbrett, også fra Rawpower. Grunnet til at det ble Rawpower var at jeg kjøpte vi Amazon på utenlandstur, og at 20 Ah'en har en teknologi som lar meg lade enkelte mobiler mye kjappere enn de andre "vanlige".

Etter en Røde Kors-aksjon ble jeg tipset om Europris sin rimelige powerbank på 12.000 mAh som kan kickstarte bil, og den har allerede reddet meg noen ganger. Den kommer av og til på tilbud til 250kr, og med integrert lommelykt, ligger den alltid i bilen.

https://www.europris.no/starthjelp-m-po ... 71983.html

Jeg holder meg unna 99kroners powerbanker fra Glitter, men ingen powerbank vil holde ut i altfor mange år. Som de fleste andre oppladbare batterier tåler de maks 500-1000 ladesykluser.

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 18:39 
Avlogget

Fungerer den frå europris på bil?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest