Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Feb 2018, 09:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: SHTF samband
InnleggSkrevet: 04 Sep 2016, 12:04 
Avlogget

Heisann. Mulig jeg legger dette på feil plass, men prøver..
Jeg har hatt Baofeng Uv-5R noen år, den er vel mer en amatørradio men jeg synes den er glimrende som SHTF radio for samband mellom familien og nære venner når noe oppstår i bygda som feks strømbrudd, storm, oversvømmelse o.l der mobiltelefonen ikke kan gjøre sin nytte.
Er det noen andre som har erfaringer rundt evt andre VHF/UHF radioer som de bruker selv ved behov ?

Uansett, jeg har kommet over en fil med frekvenser som jeg kan legge rett inn på radioen uten noe mer om og men, det er ca 100 kanaler med bla FRS og Gmrs samt noen maritime kanaler for SHTF bruk og har funnet ut at endel av de frekvensene brukes av milits og preppere i utlandet .. Er det noen i Norge som faktisk bruker FRS og Gmrs kanaler ?
Ihht SOS planen til preppers skal man høre på feks FRS 3 i 3 minutter hver 3 time under SHTF scenario o.l sies det . (usikker på om det faktisk funker sånn i Norge )

Har lest litt rundt på forumet og blir egentlig ikke klok på om det faktisk er noe samband for oss preppere i norge der vi kan ha kontakt med andre preppere i området rundt oss.. Men hadde en slik Baofeng med innlagte FRS og GMRS kanaler feks kunne vært noe for NSF (denne gruppen ) å vurdert å hatt for å kunne ha kontakt med likesinnede , samt å fått trena på kommunikasjon i SHTF tilfeller feks ? for disse radioene og programmering kan jeg få tak i for slikk og ingenting og programmere til de som er intr hvis det er interesse selvfølgelig..

Mange spørsmål her nå, og sikkert vanskelig formulert, men håper det blir forstått :)

Og ja, jeg er innforstått med reglemang ihht amatørradioutstyr og amatørradio lisens for bruk av slikt utstyr.. :)

Linker til bla milits bruker og SHTF SOS chart.

https://radiofreeq.wordpress.com/2013/0 ... ency-list/

https://radiofreeq.wordpress.com/2016/0 ... equencies/

Remi

Topp

Innleggets emne: Re: SHTF samband
InnleggSkrevet: 04 Sep 2016, 17:42 
Avlogget

Remi89 skrev:
Er det noen i Norge som faktisk bruker FRS og Gmrs kanaler ?

Vi bruker PMR, som er de passende norske frekvensene.

Er du amatørradio i dag? Spørsmålene du stiller tyder litt på nei. Da ville jeg vurdert å gjøre noe med det. Mye av informasjonen du søker vil også bli dekket i kurs eller kursmateriale. Du vil få god oversikt over en del ekstra muligheter, slik som repeatere etc. Amatørradioene er nok blant de gruppene som vil kunne ha størst både sympati for og kompetanse på kommunikasjon i krisetilfeller. Det er ikke uvanlig at radioamatører også kan fungere som f.eks samband for røde kors eller lignende.

Det er også gjerne beste måten å finne andre man kan øve på SHTF-kommunikasjon sammen med.

I tillegg til PMR, så finnes jo også CB (27Mhz). Andre muligheter hvor du kan komme i kontakt med andre inkluderer f.eks jaktradio.

Bruk av andre frekvenser kan fort føre til at utstyr blir beslagslagt, og bruker bøtelagt.

Jeg er ikke selv radioamatør (enda), men har store planer om å gjøre noe med det.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2016, 18:50 
Avlogget

tenkte på om noen i norsk survival forum, om noen her inne brukte FRS eller GMRS ..

Nei er ikke amatørradiobruker enda, venter på kurs :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2016, 21:35 
Avlogget

Remi89 skrev:
tenkte på om noen i norsk survival forum, om noen her inne brukte FRS eller GMRS ..

GRS/GMRS er amerikanske standarder, som tilsvarer PMR446 her i Europa. Sistnevnte bruker som sagt vi. :-)

Edit to add;
Forskjellene ligger blant annet i frekvenser. PMR446-frekvensene er tildelt amatørradio i USA, mens FRS-frekvensene i Europa brukes av litt forskjellig. De er med andre ord ikke "kompatible" mellom USA og Europa. Hvis du leser som FRS på amerikanske forum, så kan du sammenligne med PMR446 "her hjemme", bare at man trenger litt annet utstyr, på litt andre frekvenser.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2016, 15:18 
Avlogget

hvilke kanaler på 446 brukes av oss da ? :)

tusen takk for info :D

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2016, 06:40 
Avlogget

Frekvensene for PMR-446 er:

Kanal 1 : 446.00625
Kanal 2 : 446.01875
Kanal 3 : 446.03125
Kanal 4 : 446.04375
Kanal 5 : 446.05625
Kanal 6 : 446.06875
Kanal 7 : 446.08125
Kanal 8 : 446.09375

Maks tillat sende-effekt er 0,5 Watt, og antennen på utstyret skal være integrert. (Ikke være til å ta av/bytte til en mér effektiv antenne.)

Jeg bruker også pmr-radioer her hjemme; mest som hustelefon, men og når vi tar en tur ut i skogen e.l. Rekkevidden er ikke mer enn noen km i flatt terreng, og den minste hei, eller større bygning, reduserer rekkevidden drastisk... PMR har blitt ganske populære blant unger, lokale idrettslag, skoler osv., så man er ikke alene her... ;)

Edit:
Sitat:
hvilke kanaler på 446 brukes av oss da ?

'Oss' her på forumet har vel ingen enighet om bruk av en spesifikk kanal på pmr, spesielt siden pmr har såpass kort rekkevidde at det egner seg mest til lokalkommunikasjon. Skulle vi ha en lands- eller regionaldekkende frekvens, måtte den bli så lav at vi alle måtte være radioamatører, skulle det være praktisk. (lavere frekvenser har lengre rekkevidder enn høyere frekvenser.)
/edit

Et annet lovlig alternativ er jo 27MHz; (gode, gamle walkie-talkie'ne ;) ) De er tillat med 4 Watt på FM og AM, og 12 Watt på SSB (Single Side-Band), og rekker fint 2-5 mil med gode antenner; gjerne lengre i flatere terreng. 27MHz er litt plaget av støy i perioder av året, såkalt 'skip' (refleksjoner i atmosfæren fra radiotrafikk utenlands), men lokalbruken her i Norge er såpass lav, at det går fint å finne en stille kanal blant de 40 man har å velge mellom. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2016, 06:57 
Avlogget

Cornelius skrev:
Et annet lovlig alternativ er jo 27MHz; (gode, gamle walkie-talkie'ne ;) ) De er tillat med 4 Watt på FM og AM, og 12 Watt på SSB (Single Side-Band)

Har du noen tanker om håndholdt utstyr som er i salg i dag?

Sist jeg tittet rundt, så fant jeg nesten bare bil- og baseenheter, ikke noe særlig håndholdt.

Selv om jeg er på vei til å bli radioamatør selv, så har 27Mhz fortsatt en betydelig fordel ved at utstyr kan lånes ut og brukes av andre, på en annen måte enn amatørradioutstyr vil kunne.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2016, 07:06 
Avlogget

nicweaf skrev:
Cornelius skrev:
Et annet lovlig alternativ er jo 27MHz; (gode, gamle walkie-talkie'ne ;) ) De er tillat med 4 Watt på FM og AM, og 12 Watt på SSB (Single Side-Band)

Har du noen tanker om håndholdt utstyr som er i salg i dag?

Sist jeg tittet rundt, så fant jeg nesten bare bil- og baseenheter, ikke noe særlig håndholdt.

Selv om jeg er på vei til å bli radioamatør selv, så har 27Mhz fortsatt en betydelig fordel ved at utstyr kan lånes ut og brukes av andre, på en annen måte enn amatørradioutstyr vil kunne.

Ikke store utvalget av håndholdt her til lands, dessverre... :( (Har ikke kikket så mye utenlands, men...)

Jeg venter faktisk i postkassen min idag, en Midland Alan 42 fra Radiosalg, og jeg ser Norworld har fått en kinaradio, med det klingende navnet Nanfone CB-270, til en noe lavere pris enn Alan 42... :D (Dog, litt mindre utstyr følger med.)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2016, 09:54 
Avlogget

Har fått kikket litt på den Alan 42 radioen nå, og den virker som en solid og grei radio. Nå har jeg ikke fått testet hverken sending eller noe særlig mottak med den, siden jeg er alene heromkring med 27MHz radio, og det ellers har vært lite utenlandstrafikk på radioen...

Jeg har jo en baseradio, med en 1/2-bølge antenne på en mast oppe i heia her, så jeg har jo fått konstatert at den fungerer bra på ca. 10 meter avstand. :P :mrgreen: Det høres ut som at det er noe lav modulasjon på den (lav lyd fra mik'en), men det får jeg igrunn ikke konstatert sikkert før jeg får en lytterapport fra en annen.

Den lille pisk-antenna på 17cm som følger med, burde egentlig hives med en gang. Jeg testet den med et swr-meter, og fikk en swr på over 1:5 på alle kanaler! Ikke forvent lengre rekkevidde enn et par km med denne...
Jeg kjøpte med en Albrecht Hyflex 27 pisk-antenne på 54cm, og den virker adskillig bedre; swr på 1:1,7 på kanal 1, 1:1,1 på kanal 20, og 1:1,4 på kanal 40.

Det er med 2 batteri-pakker - en for 6 stk vanlige alkaline AA batterier, og en for 8 stk oppladbare AA batterier - sistnevnte har en ladeplugg på siden, hvor medfølgende lader kan kobles til. (Laderen gir bare 120mA, så har man i f.eks. 2600mAh batterier, så tar det nesten 1 døgn å lade...) Det er og en bil-adapter med, med en sigarett-tenner plugg, og en ekstern antenne plugg av typen SO239, slik at man kan koble til ekstern antenne når man sitter i bilen, og da fungerer hele radioen som en litt stor håndholdt mikrofon (som en bil/basestasjon).

En veske/futteral følger og med; den er dårlig tilpasset, men beskytter jo litt. :)

Batteries NOT included... :D
Jeg kjøpte 8 stk NiMn 'low self discharge' 2450mAh AA batterier på biltema, til ca. 80,- for en 4-pakk. Virker ok - testet de til litt over 2660mAh alle sammen. :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2016, 09:30 
Avlogget

Nå når jeg omsider skjønner hva det snakkes om her, så har jeg forstått at 27 MHz er svaret for meg. Den Midland Alan 42-en virker meget interessant som håndholdt alternativ. Jeg skjønner at du ikke har fått sjekket potensialet fullt ut enda, men tror du dette er det beste alternativet, eller er det dyrere varianter som faktisk kan være bedre? Eller er det slik at eneste forbedringspotensialet er lengre og bedre antenne?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2016, 10:13 
Avlogget

Det er jo andre varianter på markedet - om de er bedre eller ei, vet jeg ikke... Én modell - som selges som en 10-meter radio (am.-lisens påkrevd), er Albrecht AE2990, som er igrunn lik til Alan42'en, men den har óg SSB; hvilket gir mulighet til potensielt lengre rekkevidde. Denne kan fint brukes lovlig som en 11-meter radio (walkie-talkie).

Men ellers er det som du har demret - antenne er alfa og omega. :)

Jeg har fått testet de to antennene jeg har til Alan42'en med en antenne-analysator, og den viste at den medfølgende lille pisken var helt feil tunet; den hadde fungert bedre på 10m båndet enn 11m. Den lengre antenna jeg kjøpte ved siden av, er bra tunet til 11m båndet, og har en bedre båndbredde enn den lille medfølgende pisken.

Man kan jo og lage en større, portabel feltantenne ganske enkelt med en meitestang og noen lengder med igrunn hva som helst av kabel; f.eks. pn-kabel, og noen plugger. Jeg kan se om jeg får tatt noen bilder av den jeg har liggende her, senere... :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 10:08 
Avlogget

Her er noen bilder av en god baseantenne for bruk ute i bush'en...

'Sammenpakket'. 6m meitestang fra Biltema, rød 50 ohm kabel til radio, antennen består av 5 stk, ca. 2,62m lange 2,5mm2 pn-kabel festet på en vinkelbrakett med en so239-plugg, og 4 barduner til radialene.:
Vedlegg:
20160920_133412.jpg
20160920_133412.jpg [ 337.22 KiB | Vist 2492 ganger ]

Satt opp:
Vedlegg:
20160920_134651.jpg
20160920_134651.jpg [ 265.98 KiB | Vist 2492 ganger ]

SWR og Impendans; hvit kurve er swr, og gul er impendans. Båndbredden vist er på 1MHz.:
Vedlegg:
20160920_135204.jpg
20160920_135204.jpg [ 90.83 KiB | Vist 2492 ganger ]

Impendansen kan finjusteres ved å endre vinkelen på radialene/bardunene.

Antennen kan nok gjøres lettere ved å droppe den braketten og meitestanga, og heller klatre opp i et tre og feste antennen, men... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2016, 10:36 
Avlogget

Jeg utførte en liten alene-felt-test av Alan 42 radioen med både den 54cm pisken, og den 1/4-bølge felt-antennen min her for et par dager siden, og resultatet var igrunn en meget nyttig erfaring. :)

Jeg koblet baseradioen min hjemme til en pc med en audio-kabel; satte radioen på kanal 20 AM og åpnet squelch'en helt, og startet innspilling av audio på pc'en.

Så heiv jeg meg i bilen, og kjørte til en topp som ligger ca. 6km unna i luftlinje. Mellom den topp'en og basen hjemme, så ligger det et par andre topper i veien, så terrenget blir da 'noe kupért'... ;)

Jeg startet med å sende med 54cm pisken alene, så koblet jeg på en ca. 1,3m lang ledningsbit til jord på antennepisken, og sendte igjen. (For å få et bedre jordplan - som er manglevare på håndholdte radioer med pisk.)
Etter det, så rigget jeg opp den 1/4-bølge felt-antenna, og sendte litt mér, og gikk tilbake til pisk; med og uten jordplan, før jeg avsluttet med 1/4-bølge antenna igjen. :)

Når jeg da kom hjem, så var det å prøve å finne noe prat blant de 2 timene med sus jeg hadde spilt inn... :D

Resultatene ble som følger;
Alan 42 radio med bare 54cm pisk: Jeg hørte at suset endret karakter, men kunne ikke høre noe tale.
Med 54cm pisk og jordplan: Med jordplan, så kunne man høre tale, og såvidt forstå hva som ble sagt, men mye sus/støy.
Med 1/4-bølge felt-antenne: En helt annen verden! Lite sus og klar og tydelig tale. :)

Det skal være sagt at jeg har noen (halvveis-kjente) støykilder her hjemme, så det påvirker jo mottaket - og testresultatet noe. (Halvveis-kjente, vil si; igår, så slo jeg av hovedbryteren i huset, og da forsvant det meste av støy på radioen (som får strøm fra en batteribank i kjelleren), så det er noe i huset som støyer litt på radioen - hva, har jeg ikke funnet ut av - enda. ;) )

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2016, 23:03 
Avlogget

Jeg har en god likesinnet venn jeg gjerne skulle hatt samband med, og jeg tror CB er veien å gå.

Saken er at det vi nesten kan se hverandres boliger, men det er ca 5-6 km mellom dem.
Er dette mulig å få til med CB? Eller er VHF et must?

Edit: Se der ja, du fikk det til du Cornelius!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2016, 08:37 
Avlogget

MjaMjo skrev:
Jeg har en god likesinnet venn jeg gjerne skulle hatt samband med, og jeg tror CB er veien å gå.

Saken er at det vi nesten kan se hverandres boliger, men det er ca 5-6 km mellom dem.
Er dette mulig å få til med CB? Eller er VHF et must?

Jeg ville jo si det er omvendt - at 'CB er et must' i ditt tilfelle. :)
CB kjører jo på 27MHz og har 11 meter lange bølger, mens VHF bruker 144MHz og har 2 meter lange bølger. Lengre bølger har lettere for å 'gå rundt' hindringer enn kortere bølger. Til en viss grad, så kan hindringer kompenseres med høyere sendereffekt. CB har lov til maks 4W FM/AM og 12W SSB, mens VHF har vel 5-25W FM.

Et annet poeng, er vel at CB er fritt i bruk, mens VHF må man ha en eller annen form for tillatelse til å bruke, og bruken er som regel formålsrettet.

Hvis dere sitter inne i hvert deres hus med en håndholdt CB med en liten antennepisk påmontert radioen, så vil nok CB slite litt; går dere på utsiden av huset, så vil dere nok høre hverandre - men har dere hver deres basestasjon med en grei baseantenne på taket, så vil 5-6 km ikke være noe problem i det hele tatt.

Poenget med den testen jeg foretok, var mest for å teste/demonstrere hvor viktig antenna er for rekkevidden, og litt for å teste hva hindringer hadde å si.
Baseantennen min står litt over halvveis opp på østsiden av en liten hei, så mot vest, så står resten av heia (med noen hus på toppen) 'i veien' for antennen min - og den toppen jeg kjørte til for å teste, ligger rett vest for baseantennen min; mao., så lå toppen av den heia jeg har baseantenna på, i veien for signalet (pluss en annen hei litt lengre borte).
Allikevel klarte jeg - med en bedre antenne på den håndholdte, å få grei kontakt. :)

Jeg kan jo og nevne at den Alan 42 radioen er oppgitt med 4 Watt sendereffekt - men med 8 stk. oppladbare batterier i den, så har jeg målt ut-effekten til 1,5-2 watt... :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: