Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 19:45

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 56 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: leatherman
InnleggSkrevet: 05 Jun 2014, 07:39 
Avlogget

Kjøpte Bear Grylls Compact Multi- Tool i går. Har tidligere hatt et gerber micro multiverktøy som jeg ikke var så fornøyd med, men dette virker lovende. Hele verktøyet var ordenlig tight, selv om det bare kostet 229 kr.
Dette er dessuten det eneste produktet i BG serien, som ikke har den skrikende oransje fargen. Men, det er laget i Kina da.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2014, 07:59 
Avlogget
Brukerens avatar

har Leatherman Crunch i bilen og MUT i sekken. Crunch er helt grei. MUT er litt tung, men formelig kryr av interessante løsninger. Selv om jeg ikke har en M16/M4 er den ganske grei. Liker de utskiftbare hardmetallkjeftene i avbiteren. Carbon-scraperen skulle jeg gjerne bytta ut med noe annet, da...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 09:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Har en Leaterman Wave med påmontert "klipps" for å henge den på kantan av lommen. Den anbefaler jeg å montere på.
Eller så har jeg en Gerber micro sak i lommeboka. Har reis på utallige flyturer med den uten problemer. Er bladet under 6cm så er det lov å ha med på fly.
Den ble tatt fra meg på en flyplass i paris, men ble raskt erstattet med en ny. Den, lommelykt, usbminne, noen plaster og litt paracord er fast inventar i lommeboka. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 14:00 
Avlogget

Det er forbudt med kniv på fly i USA. Men, ikke f.eks. i Europa slik jeg forstår det....

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 19:30 
Avlogget

Her kan jeg vel legge til at knivblad under 6 cm er blitt tillatt på fly i Usa. Men bare dersom det er snakk om foldekniver uten låsbart blad som ikke er spisse

Endret: Det var visst bare et forslag om å tillate kniver på fly i USA, som ikke gikk igjennom.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2015, 21:14 
Avlogget

Handla inn en leatherman sidekick på tilbud på xxl i går. Liker størrelsen, også fin å ha i lomma uten futteral og med belteklips i tilegg til futteralet har jeg mange muligheter å bære den på. Brukte den i dag til å montere en stålreol, ville så klart gått fortere med skikkelig verktøy men jeg liker å prøve nytt utstyr.

Jeg tror denne kniven blir brukt mye framover :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2015, 14:57 
Avlogget

Etter et par måneders bruk er min erfaring at den ikke er så rustfri som jeg trodde, men kvaliteten virker fortsatt brs

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2015, 22:00 
Avlogget

Jeg har en Victorinox Swiss tool X i beltet og en sidekick som backup hjemme. Veldig fornøyd med Victorinoxen, den (mis)bruker jeg hele tiden og den har tålt alt jeg har utsatt den for, ingen rust eller slark i noen form til tross for mye dårlig behandling. Sidekicken bruker jeg ikke så ofte, men den er likevel blitt ganske slarkete ganske fort. Jeg fikk den gratis så jeg klager ikke, og den er jo liten og hendig. På victorinoxen er alle verktøy tiljengelig utenfra (uten å åpne tangen) og har låsing, begger deler er ting jeg savner på sidekicken. Sidekicken er det litt letter å få tak på verktøyene på for å åpne dem, men det er det eneste punktet den er bedre på enn Victorinoxen.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2015, 07:54 
Avlogget

Har hatt flere og mistet alle. Mest fordi jeg bruker dem hver dag, og legger dem igjen på tullete plasser. Hvis jeg bare hadde tenkt verktøyskrin , hadde wave vært favoritten min. Jeg har vel hatt 2-3 stykker av dem ,men nå er det Skeletool som gjelder . Den er litt back to basis. Ikke så mye verktøy på den som wave , men den har tanga , skrujern og en veldig god kniv. Og så er den så liten og kompakt at den kan bæres i lommen med klipset i lommekanten hele dagen uten å ødelegge buksen. En wave må man nesten bære i ett beltehylster. Jeg kunne aldri hatt en wave i lomma til daglig . Og beltehylster er litt harry synes jeg. I lommekanten hengende i klipset er det heller ingen som ser at jeg bærer den. Jeg brakk faktisk knivbladet på min skeletool og det må nok definitivt sies å være en brukerfeil. Jeg gikk tilbake til butikken der jeg kjøpte den , en Tools butikk , for å prøve å få tak i ett nytt knivblad. Jeg skulle fint klart å skifte blad på den selv. De opplyste at det ikke kunne skaffes knivblad til den , men at den kunne sendes inn for reparasjon. De kunne ikke fortelle nøyaktig kostnad , men lovte å finne ut av det og sørge for at det ikke ble gjort noe med den hvis kostnaden ble så høy at det ikke lønnet seg. Etter ca ei uke pep det inn ei melding på telefonen min om at jeg kunne plukke opp skeletoolen min hos dem , og jeg dro for å hente den. Var spent på hvor dyrt det ble. Jeg så med en gang at det var en helt ny skeletool og ikke min gamle. Og det kostet ikke noen ting. Garantisak. Jeg kranglet ikke på den, enda jeg visste at å bruke kniven på en skeletool som brekkjern nok mått sies å være en brukerfeil...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2015, 08:55 
Avlogget

Har hatt diverse jeg også...

Men den som er med nå, er den lille Letherman Style CS.
Knivbladet er 3,5cm, den har saks, fil, pinnsett, carabinkrok. Thats it...

Som en EDC ting så er den liten og lett å går ned i de minste lommer og merker ikke at man har den...
Bruken, rent praktisk hver dag er åpning av pappesker, blisterpacks, kutte tau og slikt, om kniven hadde vært 1cm, så er det også langt nok.

Saksen er utrolig bra kvalitet og selvåpnende.

Store ting samme hva det er, blir ikke med som EDC...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 08:16 
Avlogget

Min nye EDC er Gerber Multiplier 600 bladeless.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 56 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support