Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Sep 2018, 04:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 18:44 
Avlogget

Hei alle sammen.. Må vel ta de først. Ettersom dette er det første innlegget her.
Jeg har lest litt her, men ikke postet noe så langt. Før nå..

Til saken..
I tillegg til ganske standard utstyr i BOB'en, så har jeg nå inkludert et dirkesett, med litt annet verktøy.
Om det kommer en situasjon der jeg må bug-out, så går jo ressursene i BOB'en ganske fort tom, om jeg ikke kommer meg til mitt Bug-out sted.

Derfort tenkte jeg at et slikt sett ville være et godt tilskudd. Tanken er at jeg da kan få tilgang på mat, kjøretøy, våpen m.m ved å kunne åpne låser til disse tingene. Som garantert vil være innlåst, i forlatte butikker m.m.
Selvfølgelig bare til bruk i nødstilfeller, der det er blitt kaos, og anarki i gatene... (Worst case scenario).

Jeg kom over dette settet, og endte med å kjøpe det.
Link; dirksett
Det tok litt tid å få det(ca 10 dager..) men god service..

Noen tanker fra dere andre? Nyttig/unyttig utstyr?
Dirkesett ser ikke ut til å ha blitt diskutert så mye på forumet tidligere.. Så vet ikke om det var et godt kjøp, og verdt å ha i sekken..

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 20:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Rent bortsett fra det umoralske i å stjele noen andres forsyninger i en krisesituasjon....greit nok. Håper du øver i forkant, for det er omtrent like lett å dirke låser som å pirke ost ut av nøkkelhull. Det kommer også an på om du har et dirkesett som passer til låsen.

Det holder liksom ikke å kjøpe lafteøks for å kunne lafte hus om det blir krise...man må liksom lære seg å lafte også..ved å gjøre det.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 21:03 
Avlogget

Helt totalt off topic men:
Draugjeger skrev:
Det holder liksom ikke å kjøpe lafteøks for å kunne lafte hus om det blir krise...man må liksom lære seg å lafte også..ved å gjøre det.

Beste sammenligningen i dag!! hehe..
Men enig med deg Draujeger, her må det øves!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2014, 22:05 
Avlogget

Jeg som nettopp har kjøpt lafte øks, og skal til å bygge hus til uka... :roll:
Øving gjelder selvfølgelig. Umulig er det ikke. Masse videoer på youtube.
Jeg vet at billigere låser er lette å åpne. Trioving ol. Er vanskligere. Men skal la seg gjøre med trening... Alt må jo øves på. Ellers hjelper det ikke å ha en sekk med no stasj. Om man ikke kan bruke det.
Jeg håper jo jeg har litt tid til å øve på dirking, og bruk av alt annet jeg har pakket og laget rutiner på. Tilsynelatende ligger det ikke ann til krise i nær fremtid.

Det regner jeg med at dere gjør også?

Ellers er det ikke snakk om å stjele fra noen i første omgang. Men ete litt åtsler. Står det en forlatt bil i veikanten, eller en forlatt butikk med masse utstyr/mat som man kunne trengt.. Da kan det være forskjell på liv og død å få tak/tilgang på det.
Det er jo ikke en bug out situasjon selv om svigers kommer på besøk... Så man er jo ganske desperat i den situasjonen jeg forsøkte å beskrive.

Og om man tror at man overlever ved å være moralsk perfekt.. Nei. Det tror jeg ikke på. Det vil jeg heller ikke forvente at alle jeg møter er heller.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 06:37 
Avlogget

Har ikkje vi alle et dirkesett liggende? Ja Remington 870 :D

Fra spøk til revolver, det trengs ikkje litt trening, det er ikkje like lett som på film. Det beste ville vert å tatt et vindu, kjappere.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 07:41 
Avlogget
Brukerens avatar

PrepR skrev:
Selvfølgelig bare til bruk i nødstilfeller, der det er blitt kaos, og anarki i gatene... (Worst case scenario).
Hva i all verden skal du med et dirkesett i en slik situasjon? Nei, dersom du virkelig er i en nødsituasjon vil jeg heller anbefale det samme som turgåere i nød bruker den dag i dag. For eksempel en slik:
Bilde
Og når du har kommet deg inn vil du trenge dette(som kan være greit å ha i sekken):

Bilde
For du legger selvfølgelig igjen en beskjed om hvem du er og hva du har tatt slik at du kan gjøre opp for deg????

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 15:22 
Avlogget

I en virkelig krise situasjonen, tviler eg på at du trenger å legge igjen en lapp, du bryter deg ikkje inn i hus der folk bor etter en krise. Hus som står tomme ser eg ikkje for meg at folk kommer tilbake til. Spørs jo kanskje ka som har skjedd, men om zombiene kommer så ser eg ikkje vits med å legge igjen en lapp der du har tatt deg inn.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 16:44 
Avlogget

Hva er det folk legge i bug-out situasjon, og verste senario? Ettersom man foreslår å legge igjen en IOU lapp.. Som nevt er det ikke besøk av svigermor jeg snakker om..

Hva er det folk prepper for? Doomsday.

Våpen som låsåpner virker også best på film. Om man ikke klarer å blåse av halve døra, med låskasse... Dumt å sløse skudd på dette. Mye mer fornuftig å spare dem til jakt, og evt forsvar..

Ellers er låsdirking tydeligvis mye enklere enn dere forestiller dere. Gamle bilen min, og flere hengelåser er allerede greie å åpne. Det finnes mange dårlige låser i bruk, bare fordi det er folk som tror en lås er en lås. Alle låser er like sikre. Men mer trening må til for de bedre låsene. Det blir det..
Mån må jo lære seg diverse ferdigheter for å overleve. Ikke bare slå opp telt i skogen, og tenne ett bål..

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2014, 20:20 
Avlogget
Brukerens avatar

hei, jeg tenker at et dirkesett er fint så lenge det kun blir brukt i nødstilfelle,
tenk på at med et slikt sett, i feil hender. ikke er noe positivt! og så lenge settet ikke er i veien for annet nødvendig utstyr i bob`n.

er jo greit og kunne dirke opp låser, evt for og søke ly og få varme. uten og knuse en dør med et haggleskudd eller knuse vinduet. ser den. men husk at vis du ikke har god tid på deg, blir det fort litt vrient. og ting tar tid, vertfall hvis du ikke er superdreven på alle typer låser. og slik nødvendighet for et sant sett er vel kanskje bare rundt 20 % i norge. men i andre land er nok risikoen større og nødvendigheten deretter.

men igjen, har du råd til det, og mener det er nødvendig. så kos deg masse med settet. FØLG LOVEN! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2014, 17:26 
Avlogget
Brukerens avatar

PrepR skrev:
Hva er det folk legge i bug-out situasjon, og verste senario? Ettersom man foreslår å legge igjen en IOU lapp.. Som nevt er det ikke besøk av svigermor jeg snakker om..

Hva er det folk prepper for? Doomsday.
Vel, du får lese deg litt opp på forumet kanskje...

Ellers så er det en uendelighet av scenarioer mellom det å miste mobildekning og worst case. Og min mening er nå at i de langt fleste av dem har man langt større nytt av penn og papir enn en dirk. For øvrig er dirken til ingen nytte for å åpne en skikkelig lås dersom man ikke har lagt svært mye tid og energi i å lære å bruke den. Og den energien vil de fleste nok ha mer nytte av om de heller investerer den i andre nyttige ferdigheter. Det er nok av saker å ta tak i.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2014, 18:18 
Avlogget
Brukerens avatar

+ 1 til bamse.

Jeg forbereder meg til mye rart, men dommedag er ikke med på lista.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 00:25 
Avlogget

Jeg må inrømme at jeg har hatt stor glede av "slim Jim'en" min til åpne låste bildører, selv om behovet har blitt mindre nå som bilen min ikke lar seg låse med nøklene på innsiden... Dog har jeg hatt like stort hell med sverd som med slimjim. En gang funket det med en plastlist fra en butikkhylle også.

Jeg må inrømme at jeg liker tanken på å lære meg å dirke opp låser, men det er ikke noe jeg sere for meg i noen av de mer realistiske BOB scenarione. Men kalrt, det er jo hyggeligere om du må ta deg inn i ei hytte eller sånn for å overleve om du bruker låsen, og ikke skyter av hengslene...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 03:45 
Avlogget

Å utelate noe som prepper er egentlig ikke en god egenskap. Det er viktig å ha ett bredt fokus for å kunne møte alle mulige utfordringer også dirking av dører.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 08:35 
Avlogget

Etter å ha sett ett par låssmeder i aksjon på moderne låser. Har jeg kommet til den litt triste konklusjonen av at låsdirking også er en av de tingene som funker best på film.

Men på en hyttelås fra 1950 fungerer det kanskje.. Men de gangene det har vært reelt for meg, har det gått raskere å lete etter reservenøkkelen på utedoen :-)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2015, 12:39 
Avlogget
Brukerens avatar

"Dirk er best på film"

Det samme kan sies om å bryte seg inn i folks hus ved å sparke inn døra... forsøkt en gang, totalt mislykka og vond fot. Trekarmer og vrang lås fra 1950 trengte seriøs mishandling før jeg fikk opp døra...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: