Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 10:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Jan 2015, 13:44 
Avlogget

Jeg har i og for seg tro på at de funker på amerikanske hus.... (å sparke inn dører altså)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2015, 15:01 
Avlogget

vel du ser at det er ikke låsen som ryker i usa.
skal ikke hentyde at amerikanerne ikke bygger solid,
selv om hus blåser ofte over ende der.
men er ikke mye norsk treværk på de karmene på film iallefall.

sett en låsedings som går på strøm.
men synes å huske at den mer masakrerer låsen mens den "dirker"
og blir mest sannsynelig ubrukbar med nøkkel senere.

mener politiet og låsesmeder bruker noe slikt for
raskt å ta seg inn.

er ikke sikker på om jeg husker rett.

*er vist dirkepistol jeg skal fram til, meeen den er lisensbelagt.*

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2016, 21:29 
Avlogget

Jeg leste en del om dette med dirking for en tid tilbake, men fra motsatt innfalsvinkel; Hva er risikoen ved mine låser, hvor dirkbare er de, og hva skal til for å sikre meg skikkelig?

Jeg kom frem til at det er *stor* forskjell på amerikanske og europeiske låser. En amerikansk har gjern 5 låsepins, hvorav kanskje 1-2 er "security pins". En helt vanlig norsk huslås derimot, kjøpt siste 20 år, har gjerne 7 stykk slike "security pins". Utfordring ved slike pins er at du må løse alle samtidig, eller begynne på nytt på alle.

Låsdirking fungerer ved at man setter litt press på låsen, så løfter opp "pinne" en etter en. Teorien er at den strammest vil låse seg på rett plass, deretter tar man neste. Security pins derimot, er laget for å låse seg på *feil* plass. Da blokkerer de låsen i stedet for å være klar til å vri om. Si du klarer en pin, og enda en (vanskelig allerede der), så må du like vel "slippe" dem om du bommer på tredje.

Norske låser er rett og slett bedre enn en "high security"-lås etter amerikansk standard når det gjelder dirking.

Det som *kan* fungere, er noe som kalles "bump keying". Det er en nøkkel med alle "taggene" filt til nederste posisjon. Slå på nøkkelen med en gummihammer, og vri om nøkkelen med akkurat rett timing. Har du flaks, så har slaget forplantet seg til "pinnene", slik at de har hoppet opp, og du får vridd om låsen. Aldrig prøvd selv, men det virker sannsynlig at det kan fungere noenlunde bra på låser som ikke er beskyttet spesielt mot det (produsert de siste 4-5 årene?).

For all del, det kan være nyttig å ha et dirkesett til andre ting (gamle skrin, PC-kabinett, postkasser man har mistet nøkkelen til...). Kjenner man teorien og øver litt, så tar man relativt lett de enkle låsene, mens det neppe er kostnadseffektivt å kaste bort tid på å prøve å lære å "ta" nyere trioving f.eks.

Langt mer nyttig er kanskje noe slikt (tilfeldig link, ikke anbefaling av spesifikt produkt):
http://www.dx.com/no/p/jiahui-b080-stee ... pcs-343009

Disse er for å åpne hengelåser. Du fører dem ned langs siden av haspen, "taggen" går ned parallelt med langsiden på hengelåsen. Så vrir du dem rundt, og kobler da fra låsemekanismen. Gjør det samme på andre siden, og så dra i haspen eller hengelåsen, og vipps, så er den åpen. Fungerer overraskende godt på en god del hengelåser, men igjen bare de som ikke har beskyttelse spesifikt mot det.

Tilsvarende løsning kan også helt fint lages selv, av blant annet brus/ølbokser. De boksene vi har i Norge er nok litt tynne, men på butikker med mat fra utland finner du blant annet juice på boks, med tykkere vegger.

Jeg har både dirkesett og slike dingser for hengelåser, men ingen av dem blir med i BOB. (Har dem pga lett blanding mellom nysgjerrighet, fordi jeg av og til må lovlig ta meg inn i noe, og fordi jeg ofte er den som blir spurt om hjelp).

Kan ikke se for meg at noe av det jeg skriver her er nytt eller nyttig for de kriminelle elementene i norske stor- eller småbyer, og deler derfor litt åpent.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: