Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 10:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 16:50 
Avlogget

Mitt nye prosjekt på shelterfronten. Etter noen kalde døgn i enkle sheltere ( kaller det shelter i mangel på et godt norsk ord fordi det ikke er et "telt" ) så vil jeg gjerne lage et presenningshelter som jeg kan fyre i med en ovn eller kokeapparat.
Vedlegg:
shelter.jpg
shelter.jpg [ 22.86 KiB | Vist 2280 ganger ]

Her henges presenningen opp i et snøre men kan også reises med raier. Det får en rett frontvegg og grei gulvdekke.
Vedlegg:
o12-13-pyramid_closed.png
o12-13-pyramid_closed.png [ 2.65 KiB | Vist 2280 ganger ]

Her er brettekantene grovt avhengig av presenningsstørrelse.
Jeg har brukt det på tur men da uten fyring inni. Venter spent på en liten parafin veke ovn. 20x25cm, 0,5 kg. Den skal visstnok brenne 5 timer på en tank og jeg håper det skal gi søvn det meste av natta. Må lage en åpning i sheltertopp.
Om en vil lage et sikkert ildsted så setter vel bare fantasien og lokale ressurser grenser for det. Men jeg mener fordelen med dette shelteret er at det er en rett vegg som vil minske sjansen for å brenne duken.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 17:14 
Avlogget

Smart og enkel løsning det der ja.
Vet du hvor stor presenning du bør ha for å få nok plass til å sove inni der?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 20:16 
Avlogget

Jeg gadd ikke regne på det, så jeg bretta et A4-ark for å få en følelse av hvordan dette fungerer. Høyden er den samme som halve langsiden av presenningen, det samme er avstanden fra det innerste hjørnet fram til døra. Langs den rette veggen som danner fronten er lengden lik bredden av presenningen. En presenning på tre ganger fire meter gir altså plass for et shelter som er to meter høyt, to meter dypt og tre meter bredt - og fra det innerste hjørnet frem til hjørnene ved døra er det også nesten tre meter.

Her kan to personer ligge ved hver sin vegg, og det er plass til fyring i døråpningen der takhøyden er størst. Jeg tror meningen forsvinner om det brukes mindre presenninger, for da må en person ligge langs fremveggen ved døra, og muligheten for fyring blir borte. Biltemas billigpresenninger veier 90 gram per kvadratmeter, så dette shelteret kommer på 3m*4m*90g=1120 gram. Til en femtilapp er dette et billig og bra nødshelter!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 20:34 
Avlogget

Det var grundig :-) Jeg brukte en Biltemapresenning på 3.8x2,8m og den syns jeg var litt snau. Men sikkert bra som enkelmannsshelter. Må jo bare prøves.
I mitt scenario så vil jeg fyre med ved for det meste og parafinovn om natta. Klargjør en ei lita flaske så kan en etterfylle en vekebrenner under drift. Har jeg med 3 liter parafin så veier det hele 3,5kg for å være varm to netter. En kan bære mye annet tull som veier det samme og kan være unyttig.
Hmmmm hva skal jeg fjerne fra sekken? :-)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 20:50 
Avlogget
Brukerens avatar

hva med å bare ha en skikkelig bra sovepose istedet?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 21:00 
Avlogget

Om jeg skal ha minst mulig for å tåle ei natt ute tar jeg en liten presenning på omtrent 2,5 x 1.6 meter (eller en klassisk jervenduk) og spenner den som et saltak over meg, med ei snor som går over soveplassen og skråtak tett ned til bakken på begge sider. Med skumunderlag og en sovepose etter forholdene kan jeg sove godt og tørt. Totalt veier dette rett over to kilo om sommeren og litt over fire om vinteren med pose som tåler -20 og dobbelt underlag.

Er det krise kan jeg berge ei natt med bare dunjakke og jerven-duk, men det blir hutring hele veien og ikke noe særlig søvn. Dette er løsningen om jeg brekker beinet på dagstur og ingen finner meg...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 22:35 
Avlogget

Joda Draugjeger, en god nok sovepose er bra saker men er ofte tunge eller ikke tilgjengelig. Øvelsen her er nok å brette seg et shelter som en kan fyre i. Bygge opp et ildsted eller kokeapparat.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 07:47 
Avlogget

Dette er kanskje interessant:

http://masterwoodsman.com/2013/the-harl ... ershelter/

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2014, 18:59 
Avlogget

Dette så jo enkelt og greit ut. Så vel litt om plasten på dual survival.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: