Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jan 2018, 16:32

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 10:54 
Avlogget

Har vel selv brukt flere tusen kr på utstyr de siste 5-7 årene. Har vel gjerne for mye, noe berget jeg da jeg var i forsvaret.
Kjøpte meg jaktklær fra norrøna (det beste jeg har brukt) og bare der kan jakke og bukse fort ligge på 5-7000 kr. Det er dyrt men du får ytterplagg til høy kvalitet.
En god turkniv ligger på 1000-3000. Gerber strongarm er svært bra og enkel å bruke. Gerber LMF2 er nærmeste slektning. Men alt i alt så sverger jeg til samekniven fra strømeng knivsmed.
Har en 90 l storsekk fra norrøna til 6000 (2007) og en 45 l milrab patruljesekk 1500 kr som B.O.B. Sistnevnte blir også brukt under alarm med norsk folkehjelp.

Noe har jeg også fått i gave også som tremanns teltet.

Men alt i alt med ekstra mat i form av hermetikk, FR, kjøl og frys så vil jeg klare meg opp til 2 uker uten å rasjonere.

Selvberging er ikke vanskelig om du har et lavt budsjett, det handler kun om prioritering og tenke ut enkle løsninger med det man har tilgjengelig.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2015, 18:09 
Avlogget

Ja norrøn er kvalitet for alt for mye penger.
Har du prøvd å kjøpe på outlet butikker istedenfor årets modell?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 23:59 
Avlogget

Må innrømme at jeg var ikke særlig handy med Internett da jeg kjøpte inn mesteparten av utstyret. Men fikk en pakkedeal på det meste da jeg handlet i bulk fra g-sport. Par hundre kr i avslag her der hjelper.
Mye av det jeg har er også ting jeg har fått av min morfar da jeg mindre. Han kjøpte mye gammelt utstyr fra forsvaret.
Også tok jeg vare på en del fra min tid inne.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2015, 20:14 
Avlogget

Mesteparten av utryret har jeg fått via forsvaret. Så egentlig har jeg kun kjøpt kniv utenom ettersom jeg synes TS-kniven som er utlevert ikke funker. Valget falt for noen år siden på Gerber LMF2 som hovedkniv, i tilegg til leatherman OHT og en CRKT minimalist neckknife.
Det som gjenstår for min del er sivile turklær, men ettersom kvalitet koster så får det vente noen år til tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2017, 09:05 
Avlogget

Bortsett fra det grunnleggende turutstyret som jeg har hatt liggende, har jeg brukt Ebay flittig for å skaffe tilveie det meste. Har vel gått med ca 5000,- på flere sett av kokekar med gassbrennere, tennstål, alu tepper, lykter, oppladbare batterier, åndedrettsvern med filtre osv osv. Det er veldig mye småting som blir handlet her.
Bruker nok rundt en 400-500 kroner hver mnd i påfylling til matlageret. Ellers er jo mye av utstyr og verktøy allerede handlet inn i annen brukshensikt lenge før tanken om forberedelse kom..
Det har vel også gått ca 2-3000kr på Biltema og Jula de siste årene. Kan sikkert legge til 2000,- til på innkjøp fra markeder og bruktbutikker.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2017, 09:42 
Avlogget

regnes MB'n... hrm...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2017, 17:07 
Avlogget
Brukerens avatar

det interessante må vel være "hvor mye har dere brukt på prepping/beredskap/survivalisme som dere aldri har fått bruk for?" jeg har jo f.eks kjøpt hus med beredskap i bakhodet, men kan man da si at jeg har brukt 2,6 mill på prepping?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2017, 21:05 
Avlogget

nettopp, det er jo ett litt umulig spørsmål å besvare... brukt MYE penger, med preping i bakhuet. Men det er jo ting som brukes også...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2017, 21:33 
Avlogget

Har brukt 0 kroner til survival utstyr.
Kjøpt mye som kan plasseres under den genre'n,
men av andre årsaker.

Ennå ikke kjøpt noe kun for preppingen sin del.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2017, 11:56 
Avlogget

Det jeg bruker på prepping er ganske begrenset. Riktignok har jeg brukt tredve tusen på turutstyr og tredve til i verktøykassa, men det hadde jeg nok brukt uansett. Til sammenligning har jeg svidd av minst hundre lapper på datautstyr og mobiler de siste tjue årene, det har jeg mindre igjen for.

De pengene jeg tenker på som rene prepperutgifter er alle forbruksvarene jeg har lager av - matlager, stearinlys, batterier, førstehjelp, hygiene... Det er nok to-tre tusenlapper der som kunne vært på sparekontoen i stedet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: